Onko kilju vaarallisempaa kuin muu alkoholi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Joku intti suoli24:n keskusteluissa, että kilju/kotiviini tuhoaisi pikkuaivoja paljon muita alkoholijuomia nopeammin. Onkohan tällaiselle väitteelle jonkinlaista tieteellistä pohjaa?

Itse tein ensimmäistä kertaa viiniä viikko sitten. Valmista tavaraa tuli n 6 litraa, jotka kaveriporukan kanssa sitten yhdessä tuhottiin.. ja voin sanoa, että olen nyt elämäni kunnossa!

Näin vapun alla ajattelin ympätä mukaan oman viiniohjeeni:

Voi pojat.

Kilo sokeria maksaa n. 80 senttiä.
Turbohiiva (Power) n. 3.40 euroa/pussi
Omena täysmehu n. 50 senttiä/litra

Itse pistin viime keskiviikkona tulemaan,
ja oli lauantaina valmista. Tein 'viiniä' ensimmäistä kertaa, ja kahdella pitoisuusmittarilla mitattuna prosentteja oli 16 (Kolmen vuorokauden käymisen jälkeen!)

Muistakaahan, että kiljun tekeminen on laitonta. Kotiviiniä saa kyllä tehdä, joten ei muuta kuin vähän täysmehua sekaan, niin a vot!

Meikäläisen ohje (TOIMII!):

Kaada 4 litraa omena täysmehua sopivan kokoiseen astiaan. Lisää n 1,8 kg sokeria, sekoita kunnolla. Kaada sekaan n.2 litraa kuumaa vettä (niin kuumaa kuin hanasta tulee!) -ja sekoita kunnolla. Kaada POWER -turbohiivapussista 1/4 osaa
koko setin sekaan, ja sekoita hyvin. Voit lopettaa sekoittamisen, kun pinnalla lilluvat hiivanmuruset ovat suurinpirtein sekoittuneet nesteen joukkoon.

Nyt kanna kiljupääläri mahd. lämpimään paikkaan. (ei kuitenkaan suoraan auringonvaloon!) Itselläni tuo käymisastia on ollut n. 24-25 asteen lämpötilassa, patterin vieressä. Kanneksi pääläriin käy mikä tahansa, kunhan se peittää suuaukon niin, ettei 'viinin' sekaan pääse mitään epäpuhtauksia käymisen aikana.

Nyt anna 'pojan' porista ainakin 3 vuorokautta, jonka jälkeen sinulla on 6 litraa maukasta viiniä. Menee takuulla päähän!

Jos rahat ei riitä tuoremehuun, voi tietysti korvata sen vedellä, ja maustaa juoman vasta käymisen jälkeen. Itse lisäsin tuohon valmiiseen 'viiniini' Dr Oetkerin Sitruuna-aromia, joka teki viinistä huomattavasti paremman makuista.

kulut:

sokeria 2 kiloa - 1.60e
power-turbohiiva - 3.40e
omenamehua 4 l - 2.00e

-Elikä kun kiirehdit ja pistät tänään porisemaan,
sinulla on perjantaina 6 litraa todella tehokasta 'kotiviiniä'.

Ei muuta kuin rauhallista vappua kaikille, olkaahan ihmisiksi!

t: Kokemuksen syvä rintaääni, kapteeni

Sivut

Kommentit (149)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Tyräpoika
Joku intti suoli24:n keskusteluissa, että kilju/kotiviini tuhoaisi pikkuaivoja paljon muita alkoholijuomia nopeammin. Onkohan tällaiselle väitteelle jonkinlaista tieteellistä pohjaa?

Tuskinpa. Maha siitä kyllä voi mennä kuralle.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Tyräpoika

Nyt anna 'pojan' porista ainakin 3 vuorokautta, jonka jälkeen sinulla on 6 litraa maukasta viiniä. Menee takuulla päähän!

Kukas se sanoikaan, että elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi huonolla viinillä. Tämän allekirjoitan. Ei kyllä nappaa kotiviinit yhtään.

Vierailija
Tyräpoika
Joku intti suoli24:n keskusteluissa, että kilju/kotiviini tuhoaisi pikkuaivoja paljon muita alkoholijuomia nopeammin.

Kilju kannattaa maustaa vasta valmiina mehutiivisteellä, kun hiivat ovat laskeutuneet.
Ei se tuhoa aivoja tai muutakaan sen enempää kuin muutkaan juomat.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Sikäli kilju lienee vaarallisempaa, että kun nurkassa porisee 25 litran sammio lähes ilmaista alkohoilijuomaa, monen tulee juotua paljon enemmän. Litraa kohti kilju ei ole sen vaarallisempaa kuin mikään viini.

Aweb
Kukas se sanoikaan, että elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi huonolla viinillä. Tämän allekirjoitan. Ei kyllä nappaa kotiviinit yhtään.

Ihan yhtä pitkä ja paha krapula tulee maailman kalleimmasta ja hienoimmasta viinistä kuin kunnolla tehdystä kiljusta. Biokemiallisesti käymällä tuotettujen alkoholijuomien ero on melko pieni, vaikka psykologisesti se on joillekin astronominen.

Tyräpoika

Ei näin. Tällä tavalla pönkitetään myyttejä siitä, että kilju olisi jotenkin vaarallista, vaikka kyseessä on vain karkea valmistusvirhe. Sakan laskeutuminen ja lappoaminen on kiljun valmistuksen välttämätön osa. Kun teet sen, kiljusi vastaa terveysvaikutuksiltaan korkealaatuisia teollisesti valmistettuja viinejä. Kunnon kilju ei juuri eroa ulkonäöltään vedestä. Kirkastaminen ei ole vaikeaa tai työlästä, mutta siihen sisältyy pari kolme viikkoa odottelua. Ohjeita on vakavuuteen pyrkivät kotiviinipalstat täynnä. Nyt on armotta myöhäistä panna kiljua käymään vapuksi, mutta juhannuskilju ehtii vallan mainosti (janoisimmilla se on loppu juhannuksena).

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Neutroni

Aweb

Ihan yhtä pitkä ja paha krapula tulee maailman kalleimmasta ja hienoimmasta viinistä kuin kunnolla tehdystä kiljusta. Biokemiallisesti käymällä tuotettujen alkoholijuomien ero on melko pieni, vaikka psykologisesti se on joillekin astronominen.

Tarkoitin sitä, että koska elämän aikana ehtii nauttia vain rajallisen määrän viinejä, ei kannata tuhlata kokemuksia juomalla paskaa.

En ole koskaan saanut hyvää kotiviiniä, vaikka olen päässyt parikin kertaa nauttimaan asialle vihkiytyneiden henkilöiden tuotoksia kymmenien eri lajikkeiden kellarista. Itse nämä henkilöt ovat aina vakuuttuneita siitä, että heidän viininsä on parempaa kuin Alkossa myytävät, mutta kotiviiniltä ne silti aina maistuvat.

Kyllä varmaan silti joku osaa tehdä hyvääkin kotiviiniä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Tarkoitin sitä, että koska elämän aikana ehtii nauttia vain rajallisen määrän viinejä, ei kannata tuhlata kokemuksia juomalla paskaa.

No on sekin arvomaailma, jos ylevimmät kokemukset ovat happaman viinin litkimistä. Mutta eiköhän tuotakin tavaraa sen verran kerkiä kurkustaan kumoamaan ennen kuin maksa simahtaa, että kerkiää testaamaan liki kaikki teollisessa mittakaavassa tuotettavat viinilaadut. Ja sen jälkeen voikin testata lasinpesunesteet ja partavedet.

En ole koskaan saanut hyvää kotiviiniä, vaikka olen päässyt parikin kertaa nauttimaan asialle vihkiytyneiden henkilöiden tuotoksia kymmenien eri lajikkeiden kellarista.

Samanlaisia kokemuksia minullakin. Joskaan en ole mikään erityinen viinien ystävä. Lähinnä viini sopii juhla-aterioilla tuomaan asiaankuuluvaa tunnelmaa. Kieltämättä hyvin valittu viini täydentää aterian makuelämystä vaikka pelkästään juotuna se ei hyvää olisikaan.

Itse nämä henkilöt ovat aina vakuuttuneita siitä, että heidän viininsä on parempaa kuin Alkossa myytävät, mutta kotiviiniltä ne silti aina maistuvat.

No ehkä he sitten pitävät kotiviinistä. Ja toisaalta kun itse tekee jotain vaivalla, se tuntuu varmasti paremmalta kuin vastaava tuote jonkun toisen tekemänä. Makuelämykset ovat vahvasti psykologisia juttuja.

Vierailija

Nykyisinä pikahiivojen aikana kotijuoman käyminen tapahtuu todellakin jo muutamassa päivässä. Juoman puhdistuminen kuona-aineista ja hiivan epäpuhtauksista sen sijaan kestää vähintään viikkoja, sen jälkeen, kun käyminen on loppunut.
Menneinä vuosikymmeninä, jolloin parikin eläkkeellä ollutta sukulaistani oli erikoistunut kotiviinin valmistamiseen, puhdistusprosessin annettiin kestää useita kuukausia ennen pullotusta.
Alkoholina (kotiviininä tai kiljuna) ei itse tehty juoma ole sen vaarallisempaa kuin ostettukaan, mutta malttamattomuus juoman puhdistumisen kanssa stressaa varmasti elimistöä, varsinkin munuaisia.

Vierailija

Pikahiivakilju voi pilaantua aika nopeasti käymisen loputtua, kannattaa laittaa jääkaappiin heti kun kupliminen loppuu.
Hiivat laskeutuvat

olli-san
Seuraa 
Viestejä419
Liittynyt28.1.2007
Hans Lankar
Nykyisinä pikahiivojen aikana kotijuoman käyminen tapahtuu todellakin jo muutamassa päivässä. Juoman puhdistuminen kuona-aineista ja hiivan epäpuhtauksista sen sijaan kestää vähintään viikkoja, sen jälkeen, kun käyminen on loppunut.

Mitä sitä turhaan odottelemaan, käymisenpysäyttäjät ja kirkasteet pönttöön vaan, niin on kirkasta juomaa 2-3 päivän kuluttua.

Vierailija

Aha.. tällä taas jokkut palveluyhteiskunnalle vihkiytyneet yrittämässä selittää ettei kotikonstein mitään hyvää saa.. höpsis.

Kotona voi tehdä jopa parempaa kuin tehtaassa.
Ei niitä silti tarvitse vastakkainasetella ja toki mm. Venäjänmaalta on Suomeen kulkeutunut jos jotakin metanooliviinoja, joista on joiltakuilta lähtenyt näkö ja joiltakin koko järki. Olen mielisairalassa ikäväkseni kohdannut neljänhengen seurueesta ainoan eloon jääneen, jolla oli melkein koko aivokapasiteetti tuhoutunut. Niin surullista.

Turvallisinta ostaa kaupasta alkoholinsa jos ei ole kunnon opettajaa neuvomassa miten vältetään myrkkyviinan teko.
Tai olla juomatta tykkänään. Mitään pakkoa ei tietääkseni ihmiselimistössä ole joka tarpeeseen viinaa vaatis?

Desinfiointiin, säilytykseen ja ikkunanpesuunhan vahva viina parhaiten käy.

Täällä itte oon simani jo pullottanut ja rusinat on nousseet pintaan. On just sellainen kirpakan kupliva sortti, ina käymisen tuomaa mutta ei yhtään enempää.
Nuorena kerran tein satsin raparperisimaa joka pääsi käymään liikaa ja se meni päähän. Osa kävi toisin niin hulppeesti että poksahteli ja porisi pitkin keittiöö. Viemäriin päätyi ja minä mutsin puheille kyselemään että mitä mä tein väärin?

Kotiviiniä oon joskus tehnyt ja saanut ihan hyvääkin. Kun on malttia ja hyvät neuvot niin onnistuu. Siinä on kuitenkin niin hemmetillinen työ että kaupasta kannattaa hakea ja maksaa niille jotka sitä ammatikseen tekee mutta jos olis niin että pitäius elää omavaraistaloudessa ja olis vaikka paljon herukkapensaita, omppoja, yms. niin mikä ettei itte.
Siinä vaan siis on pirusti työtä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Pönni
Turvallisinta ostaa kaupasta alkoholinsa jos ei ole kunnon opettajaa neuvomassa miten vältetään myrkkyviinan teko.

Se on helppoa. Pitää vain malttaa olla jatkamatta viinaansa teollisuusliuottimilla tai muilla asiaankuulumattomilla kemikaaleilla. Normaalissa käymis- ja pienimuotoisessa (muutaman rankkilitran kokoisissa) tislausprosesseissa toksisin komponentti on aina etanoli.

Hiivasakka voi tietysti panna mahan sekaisin, jos tekee kiljun väärin, mutta se ei ole vaarallista. Tai jos jättää hiivan kokonaan pois, kiljuun muodostuu ties mitä mikrobeja, mikä voi olla jo pahempi juttu (esim. klassinen hiivaton appelsiinikilju).

Moose
Seuraa 
Viestejä203
Liittynyt2.5.2007

Ensimmäinen ajatus tästä ketjusta oli, että älä nyt ihmeessä kutsu kiljua kotiviiniksi, vaikka siihen omenamehua lisäätkin. Autonrenkaan alle jääneestä oravasta ei tule sisäfilepihviä, vaikka sen maustaisikin suolalla ja pippurilla.

Toiseksi tokihan kotiviinit maistuvat kotiviineiltä eivätkä alkon tuotteilta. Ovathan raaka-aineetkin aivan toiset.

kW MW GW - kWh MWh GWh - µ º • ø ¼ ¾ ¹ ² ³

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

itse olen kerran maistanut kotiviiniä, joka oli oikeasti hyvää.
Mutta vain kerran.

Isosiskoni oli tehnyt vaaleista rypäleistä valkkaria.

Todella huolella tehty, eka maistiaiset saatiin 9kk jälkeen, siitä kun viini olipantu alulle.

Voi ihan hyvin verrata alkon keskihintaisiin valkkareihin.
Mutta hinta-laatuy suhde oli paljon parempi.

Mutta, että kiljua, hyi!

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija

Turbokäytetyssä 'kikessä' hinta/laatusuhde on mielestäni näin lama-aikaan todellakin kohdallaan. 6 litraa kolmessa päivässä, aineksiin rahaa 7 euroo, ja voltteja 16%!

Vitosellakin käyttelee ton 6-litrasen päälärin, jos rahat on oikein tiukilla. Vesikilju vaan maistuu hitusen karskimmalta
kuin tuo omenamehujen kanssa käytetty.

Ja todellakin, kyllä nykyään turbohiivat on niin tehokkaita, että tollasen määrän käyttää komeasti kolmessa vuorokaudessa!

Ei ainakaan itselläni mennyt pakki sekaisin edellisestä setistä, eikä palkkikaan lentänyt. Kilju meni päähän oikein rymisemällä,
ja sunnuntai-aamun vapinaan tietysti lusikoitiin mäskit pöntön pohjalta poikain kanssa.

Huomenna maistias-lasillinen uudesta setistä. Raportoin sitten vaikutuksista, ellei ole kyönät housuissa!

-Kapteeni

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat