Unia ja niiden tulkintaa

Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Tulkitkaapa tämä (ja antakaa lisää tulkittavaa):

Viime yönä näin unta, jossa Kosh, minä ja Phony ajettiin polkupyörillä Tampereelle etsimään tuckia. Kun päästiin perille, menin ensitöikseni juna-asemalle (joka oli ihan erilainen kuin Tampereen asema, enemmänkin tämä muistutti Joensuun asemaa). Muut lähtivät kaupungille, koska vihjeen mukaan tuc oli nähty ajelemassa Smartilla torin liepeillä. Juna-aseman seinä oli kauttaaltaan paksun, hiekansekaisen mullan peitossa. Aloin levittämään sitä lapiolla lattialle aikeenani perustaa siihen luomupelto.

Valitettavasti tuossa vaiheessa heräsin.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Kommentit (515)

Vierailija

Mahtoi olla kaamea painajainen, turkulaiselle.

Miltäs Kosh ja Phony näyttivät unessasi? Oletko koskaan tavannut herroja livenä?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Mummo
Mahtoi olla kaamea painajainen, turkulaiselle.

Miltäs Kosh ja Phony näyttivät unessasi? Oletko koskaan tavannut herroja livenä?

Phony ei näyttänyt vähääkään siltä, miltä näyttää oikeasti. En muista miltä näytti unessani, mutta ei Phonylta. Kosh on kuvaillut ulkonäköään (pitkät hiukset, urheilullinen), eikä unessani kyllä ollut tuollainen. Koshilla oli vaaleat, pystyt hiukset, luultavasti mustasankaiset silmälasit ja oli aika hintelä pojankloppi.

Ei se ollut painajainen, vaikka se luomupellon perustaminen rautatieaseman saliin hetken aikaa ehti tuntuakin painajaiselta. Pyöräily poikien kanssa oli kivaa. Oli nätti ilma.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Tulette kaikki miittiin Tampereelle paitsi Tuc. Tuc ajelee Smarttia tarkoittaa sitä että pidät tuccia fiksuna mutta joka on vähän asiassaan hukassa.

Jos aikeissa oli matkustaa Tampereelle mutta jouduittekin Joensuuhun Phony on ollut suunnistamassa.

Lisäksi uni kokonaisuudessaan tarkoittaa sitä että vietät liikaa aikaa foorumilla.

Herääminen tuossa vaiheessa tarkoittaa sitä että et ole saanut tarpeeksi nukuttua.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Barbaari

Lisäksi uni kokonaisuudessaan tarkoittaa sitä että vietät liikaa aikaa foorumilla.

Tuo tulkinta taisi mennä kohilleen.

Onko kukaan muu nähnyt unia, joissa on esiintynyt palstalaisia? Itse olen nähnyt parikin kertaa.

Vierailija
Aweb
Barbaari

Tuo tulkinta taisi mennä kohilleen.

Onko kukaan muu nähnyt unia, joissa on esiintynyt palstalaisia? Itse olen nähnyt parikin kertaa.

Sanoisin melkein samaa kuin Barbaari, vaikka en tunne sinua ihmisenä. Ihmisen parempi tunteminen edellytetään, kun halutaan liittää unen osat loogisesti henkilön persoonaan. Henkilön minä-käsitys siis edustaa kontekstia.

Tunne-elämäsi tasolla on selvästi nähtävissä tasapainottomuutta. Toisaalta, en tuomitse ja väitä, mikä on sopiva määrä ajankäyttöä mihinkin aktiviteettiin. Luulen, että yrität juuri itse punnita perhe-elämän ja harrastuksiesi välillä. Ratkaisun teet sinä itse.

--

Freud esitti, että unet olisivat toiveiden toteutumia tai että niiden pyrkimys on luoda tunne-elämän kannalta tasapainoisimmat ratkaisut. Itse olen aina ajatellut tuon lisäksi, että unet ovat myös ja ehkä tarkennetummin sanottuna, ongelmanratkaisua ja tiedonjäsentelyä suhteessa itseen. Ja että unia voi käyttää tehokkaasti oppimisen tukena siten, että tekee itselleen tunne-elämän tasolla mielten tasapainoa lisääviä valintoja. Tämä tietysti edellyttää sitä, että kykenee muistamaan uniaan ja suhtautuu niihin vakavasti. Ongelmanratkaisua voi helpottaa vaikka sillä, että kirjoittaa unet muistiin. Rem-unen hyödyt ongelmanratkaisun suhteen taitaa olla todettu myös kognitiivisessa psykologiassa. On kaikille tuttua, että riittämätön määrä Rem-vaiheita yöunissa vaikuttaa oppimiseen ja valveajan tiedonkäsittelyyn.

Vastasyntyneiden vauvojen unesta noin puolet, joidenkin mielestä jopa yli 80 % on REM-unta. Keskosia tutkimalla on päätelty, että noin 30-viikkoinen sikiö on lähes koko ajan REM-unen kaltaisessa tilassa. REM-uni onkin tärkeää yksilökehityksen kannalta, sillä se stimuloi kehittyviä aivoja.

http://fi.wikipedia.org/wiki/REM_(uni)

Esimerkiksi oma käsitykseni deja-vu -ilmiöstä selittyy unilla. Henkilö on saattanut yrittänyt ratkaista ongelmiaan tai visioinut tilanteen unissa, joka on unohtunut, mutta tunkeutuu myöhemmin jälleen tietoisuuteen 'helpottamaan' päätöksen tekoa. En usko ns. paranormaaleihin enneuniin, vaan se on mielestäni selitettävissä mm. tietoisuuden ja tiedostamattoman vuorovaikutuksella, ja että kaikki on aina peräisin subjektista eikä esim. kollektiivisesta piilotajunnasta, miten Carl Jung oletti.

One theory of déjà vu attributes the feeling of having previously seen or experienced something to having dreamt about a similar situation or place, and forgetting about it until one seems to be mysteriously reminded of the situation or place while awake.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dreams#D.C3.A9j.C3.A0_vu

--

Kuitenkin, kun ajattelee, että olet historiallisestikin tarkasteltuna viettänyt forumilla aikaa paljon enemmän kuin monet muut henkilöt, niin joistakin nimimerkeistä on syntynyt sinulle varsin elävänlaisia persoonia. Nimimerkki Kosh ei tule yllätyksenä.

Itse en ole muistaakseni nähnyt ainoatakaan unta forumlaisista. Mutta mikäli provosoitte minua sopivasti, niin saatan ehkä joskus vielä nähdäkin.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Shriek

Tunne-elämäsi tasolla on selvästi nähtävissä tasapainottomuutta. Toisaalta, en tuomitse ja väitä, mikä on sopiva määrä ajankäyttöä mihinkin aktiviteettiin. Luulen, että yrität juuri itse punnita perhe-elämän ja harrastuksiesi välillä. Ratkaisun teet sinä itse.

Tuota... kyllähän minä palstalla luuhaan, mutta toisaalta tämä on minun ainoa nettiaktiviteettini. Mielestäni tunne-elämä on kunnossa. Ko. uni oli fiilikseltään positiivinen, ei ahdistava. Tykkään pyöräilemisestä (ajan päivässä vuoden ympäri n. 14 km... lähitulevaisuudessa 6 km enemmän) ja näen usein unia, joissa matkaan polkupyörällä pitkiä matkoja. Nyt siinä oli vain pari "tutuksi" käynyttä palstalaista mukana.

Shriek
Esimerkiksi oma käsitykseni deja-vu -ilmiöstä selittyy unilla.

Deja vu -ilmiö on häiriö aivosähkökemiassa. Koet tunteen, että olet elänyt jonkin tilanteen ennenkin, mutta kun tunne menee ohi, tajuat ettet varmasti ole kokenut sitä aiemmin. Mielestäni aika epämiellyttävä tunne. Voi usein toistuessaan olla myös oire aivosairaudesta, esim. kasvaimesta.

Vierailija
Aweb
Deja vu -ilmiö on häiriö aivosähkökemiassa. Koet tunteen, että olet elänyt jonkin tilanteen ennenkin, mutta kun tunne menee ohi, tajuat ettet varmasti ole kokenut sitä aiemmin.

No tuo menee sitten mielestäni deja-vu:n määritelmän ulkopuolelle, ainakin lihavoidun kohdan osalta. En ainakaan itse vielä muuta käsitystä deja-vu:na koetusta näystä ilman tarkempia perusteluja. Uskon, että olen kokenut tilanteen jossain muodossa aiemmin. Enkä pidä deja-vu:ta epämiellyttävänä. Häiritsevänä ja hiukan huvittavina. Ikään kuin joku vetäisi tuolin alta, mutta tipahdan turvallisesti jollekin pehmeälle alustalle.

Deja-vu:n kokemus voi ilmetä ulkoisesti mitattuna epätavallisena tai johonkin päähän paikallistettavana aivosähkön muutoksina, mutta ei se edelleenkään sulje pois sitä mahdollisuutta, että kyse on tietoisen ajattelun kohdistamisesta, jolloin esim. hyvin elävän muistikuvan tunnistaminen saattaa aiheuttaa muutoksia, jotka ovat fysiologisesti mitattavissa.

Polygrafi-menetelmä perustuu valehtelevan ihmisen kokemaan emotionaaliseen stressiin ja sen aiheuttamiin fysiologisiin muutoksiin elintoiminnoissa. Herkkä laite rekisteröi sähköisen aivotoiminnan (EEG), ihon sähkönjohtokyvyn (EMG), verenpaineen, hengityksen ja valtimotiheyden muutokset, päähän, kaulaan ja sormeen asennettavien anturien avulla. Fysiologiset muutokset voidaan tunnistaa jokainen erikseen herkän piirturin piirtämistä käyristä.

http://www.secmeter.com/valheenpaljastus.html

Onko sinulla esittää mitään lähdettä siitä, että millä tavalla kuvailemallasi tavalla muodostetut käsitykset deja-vu:sta poikkeavat metodeiltaan ja käytettäviltä välineiltä esim. valheenpaljastuksessa?

Tuota... kyllähän minä palstalla luuhaan, mutta toisaalta tämä on minun ainoa nettiaktiviteettini. Mielestäni tunne-elämä on kunnossa. Ko. uni oli fiilikseltään positiivinen, ei ahdistava. Tykkään pyöräilemisestä (ajan päivässä vuoden ympäri n. 14 km... lähitulevaisuudessa 6 km enemmän) ja näen usein unia, joissa matkaan polkupyörällä pitkiä matkoja. Nyt siinä oli vain pari "tutuksi" käynyttä palstalaista mukana.

En tarkoittanut, että olisit tunne-elämältäsi sekaisin. Tämä on vain yksi muuttuja satojen ellei tuhansien muuttujien joukossa, jotka pitävät mielesi tasapainossa. Yksi ongelma ei siis suista ihmistä mielenvikaisuuteen. Vihjalin, että sinulla on mahdollisesti taustalla pyörinyt ongelma, joka liittyy ajan sopivaan jakamiseen harrastuksien ja perhe-elämän välillä. Eli ihan arkinen ongelma, joka ei välttämättä edes pyöri mielessäsi kaikenaikaa. Eikä se ole vakavuusasteeltaan kummoisempi. Olet aivan hyvin saattanut jo tehdä ratkaisun tämän ongelman suhteen. Jos näet samanlaisia unia vielä uudestaan, niin todennäköisesti ongelma saattaa vaivata vieläkin.

En tosiaan voi liittää tätä oikeaan kontekstiin, kun en tunne sinua.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007

Olen nähny enneunia, joiden takia olen sitte saanu deja-vu-kokemuksia. Se vaan, että nuo "enneunet" on ollu enintään sekunnin mittasia, joku tietty tilanne tai joku sanoo tietyn lauseen..

Vaikea olla uskomatta enneuniin ja kait nuo voi selittää jotenki järkevästi. Säännön poikkeuksena olkoon, että kerran näin unta paikasta jossa en ollu kertaakan käyny, mutta jonne sitte menin samalla viikolla..

Per se

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Shriek
Enkä pidä deja-vu:ta epämiellyttävänä. Häiritsevänä ja hiukan huvittavina. Ikään kuin joku vetäisi tuolin alta, mutta tipahdan turvallisesti jollekin pehmeälle alustalle.

Olin muutama kuukausi sitten Meksikossa ja tuli otettua tequilaa enemmän tai vähemmän joka päivä n. kuukauden ajan. Aika loppumatkasta olin yhden pikkukaupungin tavaratalossa, kun iski päälle sellainen deja-vu, ettei tosikaan. Sitä kesti monta minuuttia, kävelin kaupassa edestakaisin ja aina vain tuntui, kuin olisin ollut jossain hiton unessa. Olin varma, etten pääse siitä putiikista hengissä ulos. Meni ostoksetkin osittain pieleen ja siksi minulta nyt puuttuvat juuri ne chilit, joita menin sieltä hakemaan. Kun "kohtaus" meni ohi, se oli varsin helppo käsitellä jälkeenpäin. Ei ne muistikuvia olleet, mitä koin, vaan sekavuuskuvia. Aivot hämäävät väittäen koettua ennalta koetuksi.

Onko sinulla esittää mitään lähdettä siitä, että millä tavalla kuvailemallasi tavalla muodostetut käsitykset deja-vu:sta poikkeavat metodeiltaan ja käytettäviltä välineiltä esim. valheenpaljastuksessa?

Ei. Käsitykseni aiheesta perustuu keskusteluihin, joita kävin isäni kanssa lapsena.

Vihjalin, että sinulla on mahdollisesti taustalla pyörinyt ongelma, joka liittyy ajan sopivaan jakamiseen harrastuksien ja perhe-elämän välillä. Eli ihan arkinen ongelma, joka ei välttämättä edes pyöri mielessäsi kaikenaikaa.

Tämä on kiinnostavaa. Miksi aina ajatellaan, että unen takana on jokin ongelma? Miksi uni ei voisi kertoa myös siitä, että asiat on hyvin, ja että uneksittu juttu on jotain, mikä tuntuu mukavalta? Miksi uni ei voisi olla lähtöisin elämän positiiviselta alueelta?

En tosiaan voi liittää tätä oikeaan kontekstiin, kun en tunne sinua.

Olen kyllä oikeastikin hyvin samanlainen kuin tällä palstalla. En jaksa teeskennellä missään.

Vierailija
Aweb
Tämä on kiinnostavaa. Miksi aina ajatellaan, että unen takana on jokin ongelma? Miksi uni ei voisi kertoa myös siitä, että asiat on hyvin, ja että uneksittu juttu on jotain, mikä tuntuu mukavalta? Miksi uni ei voisi olla lähtöisin elämän positiiviselta alueelta?

No minusta unien näkeminen on varsin positiivinen asia, jos sitä katsoo esim. oppimisen valossa tai pyrkimyksenä toiveen toteutumiseen. Tosin siihen en osaa vastata, että miksi ihmiselle tarjoutuu mahdollisuus nähdä unia? Onko se esim. sidoksissa millään tavalla persoonallisuus tyyppeihin? Eli kykenevätkö extrovertit muistamaan keskimääräistä vähemmän uniaan... tms?

Carl Jung muistaakseni esitti, että olisi olemassa muitakin unityyppejä ja että unella ei välttämättä ole mitään päämäärää sinänsä. Se voi toimia pelkästään asioiden esittäjänä.

Freud ehkä näki unella olevan toiminnallinen päämäärä siitä syystä, että hän tarkasteli asioita vuorovaikutteisesta näkökulmasta - mm. ID:n, SUPEREGO:n ja EGO:n avulla. Kaikki ID:ssä eli tiedostamattomassa myllertävät yllykeet, ovat aina luomassa tietoisuudelle impulseja käsiteltäväksi, jopa unen aikana, jolloin ulkoiset ärsykkeet on laskettu minimiin.

Tv:stä näkyi Prismassa kuukausia takaperin dokumentti, jossa pystyttiin osoittamaan kokein, kuinka ärsykkeiden vähentäminen lähes olemattomiin rappeutti kognitiivisia toimintoja - erityisesti miehillä.

16.3. Prisma: Yksin ja eristettynä

Ohjelmassa koehenkilöt kokevat erilaisten testien kautta, miten aivomme reagoivat aistiärsykepuutokseen ja yksinäisyyteen.

http://ohjelmat.yle.fi/prisma/aikaisempia_aiheita

Ei siis ole välttämättä hyväksi aivojen yksilöllisen kehityksen ja evoluution kannalta, että ne joskus lepäisivät totaalisesti. Sehän on tietysti myös fysiologisesti ajateltuna mahdoton tilanne. Eli jos tietoisuudessa aivoilla on jokin funktio, niin todennäköistä on, että unen aikana funktio on olemassa, joskin erilainen kuin valveillaoloaikana.

Olen kyllä oikeastikin hyvin samanlainen kuin tällä palstalla. En jaksa teeskennellä missään.

Uskon sen, mutta live-kontaktilla on paljon merkitystä siitä huolimatta.

Vierailija
Reiska
Vaikea olla uskomatta enneuniin ja kait nuo voi selittää jotenki järkevästi. Säännön poikkeuksena olkoon, että kerran näin unta paikasta jossa en ollu kertaakan käyny, mutta jonne sitte menin samalla viikolla..

Itse olen pistänyt merkille, että olen jo useamman vuoden ajan uneksinut ajoittain Lontoosta ja kuinka koko unen tapahtumat keskittyvät sinne.

En ole oikein onnistunut analysoimaan sille ikinä mitään tarkempaa merkitystä. Olen kerran 15-vuotiaana siellä käynyt ja olen joskus ajatellut, että olisi ehkä hienoa päästä sinne uudestaan. En nimittäin saanut siitä paikasta noin nuorena paljoa irti. Nykyään voisi olla toisin.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Mummo
Awebilla taisi Meksikossa deliriumia pukkaamaan otsaluun taakse Ei hyvä, ei ollenkaan.

Höpötihöps. Olin Meksikossa (oikeasti) humalassa kaksi tai kolme kertaa. En ylipäätäänkään tykkää dokata ulkomailla. Menee ikään kuin matka pilalle, jos ei muista mitään ja/tai käyttäytyy typerästi.

Ei ole ollut deliriumia minulla. Alkoholin käyttöni ei ole sitä luokkaa, että voisi ollakaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat