Polkupyörän napavaihteista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Polkupyörän napavaihteiden lukumäärä taitaa olla yleisimmin kahdesta kahdeksaan. Muistan hämärästi nähneeni joskus polkupyörän, jonka takakapan akselin molemmissa päissä oli vaihteensiirtäjä, toinen kai jonkinlainen kerroin. Onkohan muistini tehnyt tepposet vai onko sellaisia olemassa...?

Kommentit (11)

syytinki
Seuraa 
Viestejä8909
Liittynyt18.8.2008
Lepakko
Polkupyörän napavaihteiden lukumäärä taitaa olla yleisimmin kahdesta kahdeksaan. Muistan hämärästi nähneeni joskus polkupyörän, jonka takakapan akselin molemmissa päissä oli vaihteensiirtäjä, toinen kai jonkinlainen kerroin. Onkohan muistini tehnyt tepposet vai onko sellaisia olemassa...?

En muista tuollaiseen törmänneeni, mutta sellaisen virityksen olen nähnyt, jossa oli napavaihteisto ja ketjuvaihteet jatkona.

Vierailija

Olisikohan toinen rattaisto ollut taka-akselissa ja toinen polkimien akselissa ja ketju siinä välissä? Tuollainen on normaali "21-vaihteinen" pyörä.

Vierailija

Olen nähnyt sellaisenkin virityksen muinaisuudesta jossa molemmin puolin oli eri kokoinen ratas ja vaihde vaihdettiin pyörää kääntämällä

Vierailija

Ei ole mikään harvinaisuus vaan nykyään aika suosittu viritys missä toisella puolella napaa on fixiratas ja toisella puolella tavallinen vapaaratas. Rohloffin napavaihteessa on 14 vaihdetta ja sitä mainostetaan häviöttömäksi, kai siellä nyt silti jotain häviöitä on pakko olla...

edit. joo luin hätäseen, varmaan ennen vaihdettiin välitystä mutta nykyään noin, mullakin on omassa pyörässä tollanen flip flop napa.

Vierailija

Vaihteita voi olla paljonkin mutta välityssuhteita huomattavasti vähemmän, kopska päällekäisiä on useita.
Sotkun veivaamiseen maasturien myötä järkevyyttä ja nopeutta. Kilpailijoilla on on hankaluuksia tuottaa yhtä tehokas.

Vierailija
tietää
Sotkun veivaamiseen maasturien myötä järkevyyttä ja nopeutta. Kilpailijoilla on on hankaluuksia tuottaa yhtä tehokas.



Que? Ei aukea tän jutun pointti. Tuossa rohloffissa ei oel yhtään päällekäistä välitystä ja pelkkä napa maksaa noin 1000e.

Vierailija

Mikään ei estä rakentamasta vaikkapa seiskanapaan keskiöön kahta ratasta, vaihtajaa ja ketjunkiristäjää. Ihmettelen ellei jo ole.

aes
Seuraa 
Viestejä173
Liittynyt4.7.2008
Lepakko
Polkupyörän napavaihteiden lukumäärä taitaa olla yleisimmin kahdesta kahdeksaan. Muistan hämärästi nähneeni joskus polkupyörän, jonka takakapan akselin molemmissa päissä oli vaihteensiirtäjä, toinen kai jonkinlainen kerroin. Onkohan muistini tehnyt tepposet vai onko sellaisia olemassa...?



Ihmettelin tuollaista pari vuotta sitten, kaverin vanhassa pyörässä oli. Jos muisti ei pahasti petä, niin kyseessä oli Sachsin 5-pykäläinen napavaihde. Toisesta vaijerista kiskotaan pykälää isommalle ja toisesta pienemmälle, ovat siis samassa vaihdevivussa kiinni eri puolilla.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Liittynyt29.11.2006
aes
Lepakko
Polkupyörän napavaihteiden lukumäärä taitaa olla yleisimmin kahdesta kahdeksaan. Muistan hämärästi nähneeni joskus polkupyörän, jonka takakapan akselin molemmissa päissä oli vaihteensiirtäjä, toinen kai jonkinlainen kerroin. Onkohan muistini tehnyt tepposet vai onko sellaisia olemassa...?



Ihmettelin tuollaista pari vuotta sitten, kaverin vanhassa pyörässä oli. Jos muisti ei pahasti petä, niin kyseessä oli Sachsin 5-pykäläinen napavaihde. Toisesta vaijerista kiskotaan pykälää isommalle ja toisesta pienemmälle, ovat siis samassa vaihdevivussa kiinni eri puolilla.

Kyseessä on tosiaan Sachsin vanha Pentasport napavaihde, mutta kaksi vaijeria eivät kisko vuorotellen, vaan siellä navan sisällä on siirtomekanismit, joita molemmat vaijerit käyttävät erikseen. Uudemmissa malleissa on taas päästy samaan tulokseen yhdellä vaijerilla. Muovikuorisesta vaihdevivusta lähtee kaksi vaijeria. Ihan hieno laite sinänsä, mutta aika on ajanut siitä ohi.

Rohloffin 14-vaihteisessa on kaksi vaijeria navan samassa päädyssä, mutta ne ovat siksi, että siten saadaan täsmällisempi vaihtaminen, kun ei ole viisasta turvautua jouseen. Se Rohloffi on muutenkin parempaa tekniikkaa ja siksi kalliimpi.

http://www.rohloff.de/en/products/speedhub/

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Minulla on Shimanon automaattivaihteisia takavanteita Helkama Ainosta pari kpl. Kaikissa on jänäyt kakkosvaihde päälle. Kuinka saan takaisin ykkösvaihteen?

Ei mene polkimella.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Uusimmat

Suosituimmat