Fysiikan lasku

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuossa fysiikan opiskelun lomassa eksyin etsiskelemään hyviä pyörimiseen liittyviä tehtäviä ja satuin löytämäänkin jotain etäisesti siihen liittyviä tehtäviä... http://tele.cc.tut.fi/tenttiarkisto/fys ... 5.2007.pdf

Eli tehtävä numero viisi aiheuttaa harmaita hiuksia. Se nimittäin tuntuu pirun helpolta, muttei sittenkään aukea.

Lähtökohtaisesti laskin luodille liikemäärän ja sitten alkoivatkin ongelmat. Muuttuuko luodin liikemäärä oven pyörimismääräksi? Jos muuttuu, mitä itse ounastelisin, niin miten ihmeessä pystytään huomioimaan se, että luoti osuu oven keskelle? Oma intuitio sanoo, että osumiskohdalla on suurehko merkitys, mutta kaavoiksi en sitä osaa pukea.

Mutta olisin kiitollinen, jos joku fysiikan päälle ymmärtävä viitsisi vähän jelppiä.

Kommentit (8)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Oleta että luodilla on juuri ennen iskeytymistä pyörimismäärä saranoiden akselien suhteen. (ikään kuin olisi akseliin sidotun narun päässä, vaikka ei ole) Siitä sitten lähtee.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Hitto, Bosoni ehti ensin. No, lisätään nyt vielä, että pyörimismäärä ei ole sama asia kuin liikemäärä.

Vierailija

Kiitoksia vinkistä. Nyt sain tulokseksi 0,6 rad/s. Kuulostaa järkevältä hyvä mieli.

Hyvä muuten tietää, että liikemäärä ja pyörimismäärä eivät ole sama asia; tähän asti olen luullut, että kyse on samasta asiasta tai ainakin saman asian eri puolista. Tosin onhan niillä ihan eri yksikkökin että tuota joo...

Aina oppii uutta ja se on hyvä.

Vierailija

Eli tämä siis todistaa ettei ovia voi avata pyssyllä? Mitä jos konekiväärillä röpöttelisi laatikollisen paukkuja oveen (sovitaan että vaikka 2000 kpl), niin mitä lasku silloin sanoisi?

Tosin en kyllä koskaan muista nähneeni leffaa, jossa yhdellä luodilla ovi lennähtäisi auki... tai ylipäänsä millään luotimäärällä. Ihmiset kyllä lentävät kaaressa länkkärileffoissa, mutta sehän kumottiin jo mytbusterssissa.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Ei ehkä kuulu tähän keskusteluun eikä keskustelualueeseen, mutta toimintaleffojen toimintakohtauksissa tyypillisesti tapahtuu joka sekunti jotain niin epäuskottavaa, että en varmaan kiinnittäisi juurikaan huomiota, jos ovista mennään sisään potkun sijaan huutamalla seesam aukene. Jos leffa sattuu olemaan muuten tylsä, niin ainahan voi kuluttaa aikaansa bongaamalla elokuvafysiikan eroja tähän maailmaan. Muuten pitää vaan antaa olla.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Tulipa mieleen että lukiossa oli yksi kaveri, joka harrasti anime sarjoja sekä oli hyvä fysiikassa. Hän sitten löysi netistä listan animefysiikasta Voi että oli hauskaa lueskella noita fyssan porukoiden kanssa.

#1 - Law of Metaphysical Irregularity
The normal laws of physics do not apply.

#3 - Law of Sonic Amplification, First Law of Anime Acoustics
In space, loud sounds, like explosions, are even louder because there is no air to get in the way.

#5 - Law of Mechanical Mobility, Second Law of Anime Motion
The larger a mechanical device is, the faster it moves. Armored Mecha are the fastest objects known to human science.

#11 - Law of Inherent Combustibility
Everything explodes. Everything.

First Corollary -
Anything that explodes bulges first.

Second Corollary -
Large cities are the most explosive substances known to human science. Tokyo in particular seems to be the most unstable of these cities, sometimes referred to as "The Matchstick City".

#15 - Law of Inexhaustibility
No one *EVER* runs out of ammunition. That is of course unless they are cornered, out-numbered, out-classed, and unconscious.

#16 - Law of Inverse Accuracy
The accuracy of a 'Good Guy' when operating any form of fire-arm increases as the difficulty of the shot increases. The accuracy of the 'Bad Guys' when operating fire-arms decreases when the difficulty of the shot decreases. (Also known as the Storm trooper Effect) Example: A 'Good Guy' in a drunken stupor being held upside down from a moving vehicle will always hit, and several battalions of 'Bad Guys' firing on a 'Good Guy' standing alone in the middle of an open field will always miss.

First Corollary -
The more 'Bad Guys' there are, the less likely they will hit anyone or do any real damage.

#26- Law of Feline Mutation- Any half-cat/half-human mutation will invariably:
1) be female.
2) will possess ears and sometimes a tail as a genetic mutation.
3) wear as little clothing as possible, if any.

#30- Law of Non-Anthropomorphic Antagonism- All ugly, non-humanoid alien races are
hostile, and usually hell-bent on destroying humanity for some obscure reason.

#34 - Law of Probable Attire
Clothing in anime follows certain predictable guidelines.
Female characters wear as little clothing as possible, regardless of whether it is socially or meteorologically appropriate. Any female with an excessive amount of clothing will invariably have her clothes ripped to shreds or torn off somehow. If there is no opportunity to tear off the afore-mentioned female's clothes, then she will inexplicably take a shower for no apparent reason (also known as the Gratuitous Shower Scene).

#41- Law of Xylolaceration- Wooden or bamboo swords are just as sharp as metal
swords, if not sharper.

+#66- Law of Differentiated Gravitation-
First Corollary- If the airborne entity exceeds an altitude equal or greater
than two times the height of the entity, gravity is decreased by an inverse
coefficient relative to the upward momentum and mass/weight (if within at least
500 km of any gravity source) of the entity "jumping".
Second Corollary- The amount of Newtonian "opposite force" (in accordance to
normal downward velocity; "Earth gravity" speed is equal to 32ft/sec/sec) is also
inversely proportional to the "actual" speed of the airborne entity. In all
actuality, an entity that appears to be flying towards a solid concrete parking lot
from space will actually land, producing an opposite force of approximately 1.73 lb.
of pressure. Unless this particular entity is a "Bad Guy". Then the law exhibits a
mysterious exponentially proportional Newtonian opposite force, thusly increasing
this variable by a factor equal to the inverse-gravity potential.

Vierailija

Tuosta uupui 1000-kertaisen verenpaineen sääntö. Itse olen itseasiassa onnistunut saamaan kyseisen efektin aikaiseksi näytteenottokynällä sormenpäästä _kerran_. Oli aika hauskan näköistä.

Vierailija

#18 - Law of Hemoglobin Capacity
The human body contains over 12 gallons of blood, sometimes more, under high pressure.
En pastennut kaikkia sataa animefysiikanlakia. Poimin vain muutaman mielenkiintoisimman.

Uusimmat

Suosituimmat