Keskipakovoima

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kiinnostaa keskipakoisvoiman lisäys potkurin
painoon , navan kohdalla.
Kilon painoinen ,perinteisen näköinen ulkokehällepäin
oheneva ja kapeneva puupotkuri
Sen pyöriessä esim. 200kr/min ja 400kr/min

Jarmo

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija
jarmo11vw
Kiinnostaa keskipakoisvoiman lisäys potkurin
painoon , navan kohdalla.
Kilon painoinen ,perinteisen näköinen ulkokehällepäin
oheneva ja kapeneva puupotkuri
Sen pyöriessä esim. 200kr/min ja 400kr/min

Jarmo




Tuo potkurin massa muuttuu, joten se pitäis redusoida jollekkin etäisyydelle, missä lavan painopiste on niin sais jotain vertailtavaa. Mutta tällä saat vähän haarukoitua.

F=m*r*ω^2
jossa m=potkurin massa(kg), r=etäisyys(m) pyörimisakselilta ja ω=kulmanopeus radiaaneina eli rad/s. Tuloksena saat lapaa kiskovan voiman newtoneina.

Lisätään vielä tuo rad eli 360 astetta on 2*pii eli n. 6,28

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
jarmo11vw
Kiinnostaa keskipakoisvoiman lisäys potkurin
painoon , navan kohdalla.
Kilon painoinen ,perinteisen näköinen ulkokehällepäin
oheneva ja kapeneva puupotkuri
Sen pyöriessä esim. 200kr/min ja 400kr/min

Jarmo




Noilla tiedoilla on vaikea antaa mitään lukuja. Sen kuitenkin voi sanoa suoralta kädeltä, että se lapaa kiskova keskipakoisvoima on nelinkertainen, kun kierrosnopeutta kaksinkertaistaa. Eli kierrosnopeudella 400 RPM voima on nelinkertainen verrattuna kierrosnopeuteen 200 RPM.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Älkääs nyt! Eihän kai sentään massa mihinkään muutu kierrosnopeudesta riippuen, eikä niin ollen painokaan?

Vierailija
Electric shadow
Älkääs nyt! Eihän kai sentään massa mihinkään muutu kierrosnopeudesta riippuen, eikä niin ollen painokaan?



Kokonaismassa ei tietenkään muutu, mutta potkuri muotoilunsa takia painaa enemmän eri kohdissa, jos se vaikkapa viipaloitaisiin. Näin ollen ei voida käyttää sitä kokonaismassaa ja lavan pituutta, vaan massa pitää sijoittaa jollekin etäisyydelle, mitä tässä ei nyt pystytä arvioimaan.

Vierailija
jarmo11vw
Kiinnostaa keskipakoisvoiman lisäys potkurin
painoon , navan kohdalla.



Ymmärtäisin tämän siten, että pyörimiskeskiössä. Eikä se massa muutu, hyrrävoimia tulee ja keskipakovoima, mutta massa on sama vaikka kuuhun lentäisi.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Electric shadow
Älkääs nyt! Eihän kai sentään massa mihinkään muutu kierrosnopeudesta riippuen, eikä niin ollen painokaan?



No ei muutu. Siksi minä kirjoitinkin lapaa vetävästä voimasta. Kysymys oli vähän epäselvästi aseteltu, mutta sen voi ymmärtää hieman vapaasti tulkiten, että lapaa vetäviä voimia on tarkoitettu. Jos ei tarkoitettu sitä, vaan tosiaan kysyttiin muuttuuko koko potkurihässäkän paino, niin vastaus tietysti on ettei muutu.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija
jarmo11vw
Valitan ,väärin muotoiltu kysymys, tarkoitin :
Paljonko keskipakovoima lisää potkurin painoa.



No siis tästä johtuen käsitin, mitä käsitin.

Vierailija

Bosoni on näköjään ainoa kaveri joka ymmärtää
että potkurin pyöriessä sitä kiskoo ,joku voima

teoreetikot älkööt vaivaituko , shadow ?

Vierailija
jarmo11vw
Bosoni on näköjään ainoa kaveri joka ymmärtää
että potkurin pyöriessä sitä kiskoo ,joku voima

teoreetikot älkööt vaivaituko , shadow ?




Ei se nyt ollut pelkkää teoriaa, vaan ihan käytäntöä.

Tietysti keskipakovoima aiheuttaa jokaiseen lapaan sitä keskiöstä ulospäin vetävän voiman. Olipa siinä potkurissa miten monta lapaa tahansa ja ne ovat tasapainossa, ne voimat ovat yhtä suuria, mutta erisuuntaisia ja kumoavat toistensa vaikutuksen keskiöön. Eli ei keskipakovoima aiheuta siihen akseliin mitään voimia.

Tätähän kaiketi kysyit?

Vierailija
jarmo11vw
Bosoni on näköjään ainoa kaveri joka ymmärtää
että potkurin pyöriessä sitä kiskoo ,joku voima

teoreetikot älkööt vaivaituko , shadow ?




Voi olla etten minäkään tajunnut, mitä kysymyksessä haettiin. Kuvittelin, että kysyjä on kiinnostunut tietämään minkäsuuruinen vetävä (ei siis puristava) voima kohdistuu potkurin lavan kiinnitykseen. Akseliinhan ei isompia radiaalivoimia kohdistu, vaikka kierrosnopeutta kasvatettaisiinkin, jos potkuri muuten on tasapainossa. Jos lapojen kiinnitys on laskettu tietylle pyörimisnopeudelle, niin tuplattaessa nopeus lavat saattavat irrota kiinnityksestään.

Vierailija

Keskipakoisvoimaahan ei siis ole olemassa.

Potkurin tapauksessa keskihakuisvoima kohti potkurin keskipistettä kasvaa todellakin ekspotentiaalisesti nopeuden mukaan. Tämä ei siis nosta potkurin massaa, vaan rakenteeseen kohdistuvaa voimaa. Kun keskihakuisvoima kasvaa suuremmaksi, kuin potkurin rakenteellinen kestävyys, se katkeaa ja potkurin ulompi osa jatkaa tangentin suuntaan kehänopeudellaan. Voima on riippuvainen massasta, mutta on yksi ja sama mittaatko massan liikkeessä vai paikallaan. Tulokseksi saat saman.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Harrastelija-Ajattelija
Keskipakoisvoimaahan ei siis ole olemassa.



Niin, eihän sen tarvitse olla olemassa. Sille käsitteelle kuitenkin on käyttöä sille sopivassa paikassa. Mutta eipä siitä tähän nyt sen enempää.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat