Hi-Fi, onko harrastajia? akustiikka, laitteistot yms.

Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Niin, ajattelin perustaa oman ketjun Hi-Fi -harrastajien iloksi.

Itse olen kunnolla perehtynyt vasta ihan vähän aikaa sitten alaan.

Kuitenkin itse äänentoistosta ja tekniikasta on jo ehkä 15 vuoden ajalta.

Itsellä on tällä hetkellä käytössä Akain 4*50 wattinen ja omatekoisen kolmitie tornit, ne eivät ole vielä ihan valmiit.

Viimeistelyä vaille, hion ne vielä 600:lla ja maalaan ruiskulla.
Pinnasta on tarkoitus saada täydellinen, materiaali on 22mm mäntyä.

Rederenssinä noille olen käyttänyt tälläisia, jotka on kaverilla

Or -L500

Kuvat ei ole varsinaisesta kuunteluhuoneesta, sellainen on kuitenkin suunnitteilla. Tila olisi 4*6.5 metriä.
Se on kuiten vielä kaukainen haave.

Suunnitteilla olisi kuitenkin kolmitiet, 10-12" bassolla 4-6"keskiäänisellä ja laadukkaalla diskantilla. Elementit koteloidaan erikseen. Bassoa ohjataan omalla 50w teholla, 50w tehoa menee myös keskiäänelle ja diskantille.

Tuo 50w on 8ohmiin jatkuvaa, vahvistin kestää 4ohmin kuorman.

Sitten on viel toinen juttu, ku kattelin jääkiekkomatsia ja tajusin, että multahan jää yli 13" subwoofer.

Voisin tehdä etu, taka ja keskikaiuttimet periaatteessa coaxeaaleista. Tai sitten, laajakaistaelementti per kaiutin. Massiivikoivusta saisi sirot, jotka olisi helppo "upottaa" sisustukseen, subwooferinhan saa nurkkaan. Vaaleat lakatut koivuiset kotelothan on periaatteessa sisustuselementti.
Eikä lakkaus tarvi niin armotonta hiontaprosessia, kuin kiiltävä maali, jossa, varsinkin mustassa näkyy 0,05mm kokoinen virhe...

Kaiuttimien tulisi olla aika herkkiä, subielementti onneksi on. Nimittäin tehoa per kanava on vain 35w, onneksi subille menee 75w. Siihen käyttöön olisi surround-vahvistin semmosesta Lg:n setistä. Taatusti itse oikeilla elementeillä tehtyinä soinnin saa paljon paremmaksi, kuin moiset muovipurkit.

Olisikohan hyväksi koettu 8" Pioneerin elementti, prikulleen tehdyssä ja viimeistellyssä kotelossa. Niin olisikohan parempi ratkaisu, kyllä sekin 25herziin menee.

Mitä muut harrastaa, ja rakennatteko itse.

Itse investoin vielä kunnon äänilähteeseen, mutta se ei nyt ole asialistalla ensimmäisenää.

Ja ihan keltanokka olen, joten voipi tulla tyhmiä kysymyksiä.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Kommentit (4)

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Niin, vielä semmoinen.

Mitä mieltä refleksikoteloista, onko herkyyden kasvu sen arvoista, että ala-alue notkahtaa sen alapuolella?
Vaikkakin esim. 8" elementille, olisiko viritystaajuus 25hz liian matala?

Vai onko suljettu parempi.

Sorry typerät kysymykset.

Aihe mielestäni kuuluu tiede-palstalle, kuuluuhan tänne punaviinin, oluet ja kannabis...

Vierailija

Ja kohta joku mainitsee jotain Hi-Fi:n määritelmästä. Niin tai näin, vanha sanontakin kuuluu: "Hi-Fi on kuuntelijan korvassa".

Refleksin tarve riippuu niin elementeistä, kotelon muodosta, huoneen muodosta ja kaiuttimien sijoituksesta... siihen ei ole yhtä oikeaa vastausta. Itse pidän 8" sarjassa umpikotelosta, napakasta toistosta.

Viritystaajuus riippuu elementin vasteesta, viritystaajuudella hienosäädetään elementin toiminta. Joillakin hinnakkailla elementeillä voi 25Hz olla sopiva tietyissä tilanteissa.

Aidossa puussa kannattaa valita tarkasti oksaton puutavara, tuollainen 12" elementti korkkaa oksan irti varsin helposti. Helpointa materiaalia lienee MDF-levy jonka päälle laitetaan viilu. Aito puu vaatii jonkin verran enemmän askartelutaitoa.

hyviä ensikirjoja harrastukseen ovat:
"Tuomela, Pekka: Rakenna Hifi kaiuttimet" sekä
"Tee Itse HIFI Laitteita, Helsinki Media Erikoislehdet 1998"

Mitenkäs mainitsemasi elementit, ovatko ne vanhoja autokäyttöön suunniteltuja malleja? Kyllä niistäkin jotain saa tehtyä, kunhan tarkennukseksi lukijoille Hi-Fi laadun vaatimustasosta.

Vierailija

Mitkä nuo "kuusysit" siis tarkalleen ottaen ovat? Yleensä en ole noita mihinkään huikeaan äänentoistoon yhdistänyt, lähinnä liian korkealta kumuttavaan bassoon, suureen tehonkestoon ja ja ainakin kohtalaisen heikkoon erottelukykyyn. Varmasti paljon kuitenkin riippuu käyttötavasta ja tavaran laadusta.

Mikään harrastaja saatika sitten asiantuntija en ole, mielestäni Logitech z-5500 soi ihan hyvin (vaikkei varsinainen siis musiikkilaite olekaan, mutta verrattuna melkein mihin tahansa saman hintaluokan muovikoppakokoelmaan) ja kuulokkeina toimivat Koss Portapro ja/tai Sennheiser HD205 tilanteesta riippuen. Kunnon kuulokkeet olisi musiikin vuoksi hankittava, varsinaisiin HiFi-laitteisiin kajaripuolella ei ole varaa pitkään aikaan.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Joo, nämä onkin ns. testiversiot nää kuusysit. Halvalla ku sain.

Seuraaviin tulee ihan "oikeat" elementit.

Tässä testissä olikin pointtina se, että kuinka hyvin saan moiset elementit soimaan.

Kotelonrakennustaitoa ja hyvää oksatonta puutavaraa kyllä löytyy.

Uusimmat

Suosituimmat