Seuraa 
Viestejä45973

Tämä ei sitten ole provo. Jos joku provosoituu, voinko minä sille mitään?

Tahtoisin tietää näkemyksenne seuraavasta: Olemme kuulleet kaikenlaisista pahan voimista ja niiden henkilöitymistä. Nimiä ovat Piru, Perkele ja Saatana. Mutta mikä on herrojen työnjako ja mandaatti? Vai onko kyseessä yksi ja sama "henkilö", tai paremminkin olento, tai voima?

Siis uskonnon mukaan. Oman uskontonne?

Itselläni on seuraavanlainen tulkinta, ainakin vielä;

Piru on sellainen kiusaaja, jokin jonka tehtävä on järjestää kaikenlaista harmia ja tuottaa tuskaa. Ja huolehtia, että syntisiä riittää.

Saatana on ylipäällikkö, bisnesmies. Tekee kauppaa sieluilla ja vahtii kaikkea. Johtaja siis. Jumalan vastapeluri.

Perkele, mikäs se on? Helvetin talonmies, joka huolehtii sopivan polttavasta lämpötilasta ja siitä, että hiilihangot ovat teräviä?

Vai kenties yhden ja saman mielikuvan johdannaisia?

Sivut

Kommentit (31)

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399

Viime vuosituhannella tapasin Saatanan. Siis sen Perkeleen, Belsebubin, Luciferin.

Hän oli oikein mielyttävä herrasmies. Vain kerran (ambulanssin takaosassa) hänen kasvonsa "muuntuivat" epäinhimilliseen virneeseen. Reagoin vaistomaisesti ristimällä etusormeni, ja hän rauhoittui välittömästi.

Tahdonvastaiseen pakkohoitoon saavuttuamme hän vielä kiitti minua kädestä pitäen. Oli ollut mielyttävä matka, kuulemma. Se tietysti johtui hyvästä seurasta.

Finlandes

Hän oli oikein mielyttävä herrasmies.



Sehän kuuluu bisnesmiehen perustaitoihin.

Mutta siis Perkele ja Saatana ovat sama tyyppi? Sinähän olet tavannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Electric shadow
Mutta siis Perkele ja Saatana ovat sama tyyppi?

Eivätkä ole. Perkele on vanha suomalainen jumala, jota Ukoksikin kutsutaan, kun taas Saatana on kristinuskoisen dualismin pimeämpi puolisko. Piru puolestaan on sellainen vähäisempi otus.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210

Ainakin Perkeleen etymologia on siksi mielenkiintoinen, että pyrin parhaani mukaan käyttämään sitä kirosanana. Perkunas oli balttilainen ukkosenjumala, lähinnä skandinaavista Thoria tai suomalaista Ukkoa vastaava, jonka Agricola otti Raamattuun sielunvihollisen nimeksi. Kiinnostaisi tietää ukon perustelut syistä; olivatko suomalaiset vielä siksi pakanoita, että vanhat jumalat piti mustamaalata oikein isolla sudilla?

Saatana taas tulee hiukan suomalaistettuna suoraan hepreasta, ja tarkoittaa muistaakseni pahuutta, sielunvihollista ihan sinällään. Sana on lainautunut useisiin eurooppalaisiin kieliin ja myös lukuisiin lähi-itäisiin, mutta sitä en tiedä onko senkin takana joku vanha jumaluus.

Pirusta en sitten tiedä muuta kuin etymologinen sanakirja sanoo; mahdollisesti perkeleen diminutiivi.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

spin0
Ja mikähän mahtaa olla Vihtahousun toimenkuva?



Ja vihtahousu on tuolla asteikolla kuka, vai uusi vanha tuttavuus?

Itse veikkaan Pirua. Noista.

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399

Lainaus Wikipediasta:

Saatanaa kutsutaan Suomessa myös nimellä perkele, joka on alkujaan ollut balttilaisperäinen ukkosenjumaluus (perkūnas). Suomalainen perkele poistettiin vuoden 1992 raamatunkäännöksessä, jolloin sen korvasi paholainen.

Piru on Saatanan lisäksi myös Saatanaa palveleva ja joskus harvemmin itsenäinen paha pikkuolento suomalaisessa kansanperinteessä. Piruja voi olla kansantarinoissa montakin. Saatanalla on myös muita nimityksiä, kuten Vanha kehno (englanniksi Old Nick), Vihtahousu, sielunvihollinen, Mephistofeles, Lucifer (latinan 'valonkantaja', 'valontuoja'). Talmudissa ja joissakin Kabbalan kirjoituksissa Saatanaa kutsutaan nimellä Samael

Etenkin demonologiassa monet Saatanan nimityksistä (esimerkiksi Beelzebub) tarkoittavat eri demoneita.

Islamissa Saatanaa kutsutaan nimellä Šaitan (kantasanana on ollut ilmeisesti juutalaisuuden nimitys) tai Iblis. Hän oli enkeleiden kuningas, kunnes syyllistyi tottelemattomuuteen Jumalaa kohtaan kieltäytymällä kumartumasta ensimmäisen ihmisen Aatamin edessä.

Persialaisessa zarathustralaisessa uskonnossa, josta nykyisin ovat jäljellä enää vain Intian parsilaiset, esiintyy Pahuuden ruhtinas (Angra Mainyu), josta juutalaisuus, kristinusko ja islam ovat alkaneet käyttää nimitystä ”Saatana”. Zarathustralaisuudessa Pahuuden ruhtinas (Angra Mainyu) esitetään Jumalan (Ahura mazda) kaksoisveljenä. Tämän uskonnon mukaan Jumala voittaa Pahuuden ruhtinaan viimeisessä taistelussa ihmisten avulla. Juutalaisuudessa saatana alennettiin juutalaisten jumalaa Jahvea alemmaksi olennoksi.

Saatanalla on erilaisia rooleja heprealaisessa Raamatussa, niin sanotuissa apokryfisissa kirjoissa ja kristittyjen Uudessa Testamentissa. Heprealaisessa raamatussa Saatana esitetään enkelinä (lähettinä), jonka Jumala on lähettänyt koettelemaan ihmiskuntaa. Apokryfisissä kirjoissa ja Uudessa Testamentissa Saatana on paha kapinallinen demoni, joka on Jumalan ja ihmisen vihollinen.

Lähde.

Finlandes
Lainaus Wikipediasta:

Saatanaa kutsutaan Suomessa myös nimellä perkele, joka on alkujaan ollut balttilaisperäinen ukkosenjumaluus (perkūnas). Suomalainen perkele poistettiin vuoden 1992 raamatunkäännöksessä, jolloin sen korvasi paholainen.

Piru on Saatanan lisäksi myös Saatanaa palveleva ja joskus harvemmin itsenäinen paha pikkuolento suomalaisessa kansanperinteessä. Piruja voi olla kansantarinoissa montakin. Saatanalla on myös muita nimityksiä, kuten Vanha kehno (englanniksi Old Nick), Vihtahousu, sielunvihollinen, Mephistofeles, Lucifer (latinan 'valonkantaja', 'valontuoja'). Talmudissa ja joissakin Kabbalan kirjoituksissa Saatanaa kutsutaan nimellä Samael

Etenkin demonologiassa monet Saatanan nimityksistä (esimerkiksi Beelzebub) tarkoittavat eri demoneita.

Islamissa Saatanaa kutsutaan nimellä Šaitan (kantasanana on ollut ilmeisesti juutalaisuuden nimitys) tai Iblis. Hän oli enkeleiden kuningas, kunnes syyllistyi tottelemattomuuteen Jumalaa kohtaan kieltäytymällä kumartumasta ensimmäisen ihmisen Aatamin edessä.

Persialaisessa zarathustralaisessa uskonnossa, josta nykyisin ovat jäljellä enää vain Intian parsilaiset, esiintyy Pahuuden ruhtinas (Angra Mainyu), josta juutalaisuus, kristinusko ja islam ovat alkaneet käyttää nimitystä ”Saatana”. Zarathustralaisuudessa Pahuuden ruhtinas (Angra Mainyu) esitetään Jumalan (Ahura mazda) kaksoisveljenä. Tämän uskonnon mukaan Jumala voittaa Pahuuden ruhtinaan viimeisessä taistelussa ihmisten avulla. Juutalaisuudessa saatana alennettiin juutalaisten jumalaa Jahvea alemmaksi olennoksi.

Saatanalla on erilaisia rooleja heprealaisessa Raamatussa, niin sanotuissa apokryfisissa kirjoissa ja kristittyjen Uudessa Testamentissa. Heprealaisessa raamatussa Saatana esitetään enkelinä (lähettinä), jonka Jumala on lähettänyt koettelemaan ihmiskuntaa. Apokryfisissä kirjoissa ja Uudessa Testamentissa Saatana on paha kapinallinen demoni, joka on Jumalan ja ihmisen vihollinen.

Lähde.



Tuon langennut enkeli - jutun kyllä tiesinkin, mutten muistanut syytä. Aika mielenkiintoista sinänsä, Saatana ei siis hyväksynyt ihmisen luomista ja on siksi Saatana. Itselleni ainakin ihan uusi näkökulma.

Kiitoksia KVG:sta.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Finlandes
Mitähän muita muinaisia jumaluuksia löytyy kielestämme?

Miten Lempo soi?

Ja niin edelleen...


Lempo, Hiisi, Hitto ja muut vanhat jumaluudet... Hitto eli Hittavainen oli jänisten suvun ensimmäinen, jolta saalista pyydettiin. On pojalla vieläkin vientiä, kun ottaa huomioon.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Jonnekin korvan taakse olisi tarttunut sellainen anekdootti että juutalaisperinteessä "Saatana" (mikä lie sitten alkuperäinen nimi) olisi tarkoittanut syyttäjää. Tähän viitteitä löytyisi ainakin Jobin kirjasta jossa Saatana nimenomaan haluaa koetella että onkos se Job niin erinomainen kuin Jahve kehuskelee.

- Itselleni paholaisiin liitettävät kirosanat eivät merkkaa juuri muuta kuin kivun tai v-tutuksen astetta. Piru vie on vielä kevyttä kamaa, mutta sitten kun tulee perkelettä tai saatanan saatanaa, niin sitten on jo lahjakas v-tutus eli päähänotto.

Helvetin perkeleen v-ttu on kai korkein aste, ainakin tällä hetkellä.

Kerro se kuvin:

http://www.kerrolisaa.com/index.php?lim ... me=saatana

http://www.kerrolisaa.com/index.php?lim ... me=perkele

syytinki
Seuraa 
Viestejä10305
Electric shadow
spin0
Ja mikähän mahtaa olla Vihtahousun toimenkuva?



Ja vihtahousu on tuolla asteikolla kuka, vai uusi vanha tuttavuus?

Itse veikkaan Pirua. Noista.


Epäilen (niin kuin moni muukin, näköjään), että porukassa Piru voi olla vanhin. Ainakin siitä on paljon hauskaakin kansanperinnettä.

Kirkon seinien kaveri taas taitaa olla itse Saatana tai Perkele. Sanonta "voi kauhistuksen kananjalka" voi tullakin kirkon seinältä.

Kauan sitten yhdessä lehdessä (Tieteen Kuvalehti?) esiteltiin erilaisia jumaluuksia ja joukossa oli jonkun Pakistanilaisen heimon (koti?)jumala, jonka kirjoitusmuoto oli Jestah.

Harmillinen havainto tuo Jestah. Siitä pitäen olen miettinyt, että mistä siunailu "jestas sentään" on Suomeen kotiutunut. Toinen on tietenkin "sus siunakkoon".

Qadesha
- Itselleni paholaisiin liitettävät kirosanat eivät merkkaa juuri muuta kuin kivun tai v-tutuksen astetta. Piru vie on vielä kevyttä kamaa, mutta sitten kun tulee perkelettä tai saatanan saatanaa, niin sitten on jo lahjakas v-tutus eli päähänotto.

Helvetin perkeleen v-ttu on kai korkein aste, ainakin tällä hetkellä.




Mikäs paholainen se wittu on?

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
syytinki

Siitä pitäen olen miettinyt, että mistä siunailu "jestas sentään" on Suomeen kotiutunut. Toinen on tietenkin "sus siunakkoon".

Veikkaisin, että molemmissa on sama nimi, Jeesus taustalla. Kun kerran kirkko kielsi mainitsemasta turhaan jne, eivät ihmiset kehdanneet sanoa "jeesus sentään" tai "jeesus siunatkoon", samaten kuin länsimurteiden "totta maar" on lyhenne Maariasta.

Näin ovat minua oppineemmat kertoneet, tiedä sitten mikä on totuus.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Electric shadow
Siis Ukko "ylijumalako" oli pahan edustaja. Mikä sitten oli dualistinen vastakappaleensa, vai eikö dualismia ollut vielä tuotu maahan?

Ei, vaan Ukko oli vanha jumala (Lönnrot käänsi "ylijumalaksi", sitä ennen vain mahdollisesti suomalaisen pantheonin yksi jumala) jonka kristinusko, ennen kaikkea Agricola, yritti kääntää mahdollisimman pahaksi. On säilynyt kirkon dokumentteja joiden mukaan vielä 1500-luvulla osa suomalaisista palvoi vanhoja jumaliaan ja pani kiivaasti hanttiin, jos asiaan puututtiin. Suomalaisilla näyttää olleen vain "vaikuttajajumalia" vähän niinkuin hinduilla, eli jumalia jotka auttoivat tietyissä askareissa ja joilta sopi pyytää tiettyjä asioita. Tavallaan katolinen pyhimysusko otti luontevasti vanhojen jumalten paikan, ja loitsuihin ilmestyi jumalten rinnalle ja myöhemmin tilalle erilaisia pyhimyksiä ja niiden nimien väännelmiä.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

bena
Qadesha
- Itselleni paholaisiin liitettävät kirosanat eivät merkkaa juuri muuta kuin kivun tai v-tutuksen astetta. Piru vie on vielä kevyttä kamaa, mutta sitten kun tulee perkelettä tai saatanan saatanaa, niin sitten on jo lahjakas v-tutus eli päähänotto.

Helvetin perkeleen v-ttu on kai korkein aste, ainakin tällä hetkellä.




Mikäs paholainen se wittu on?



Em. mantrassa se voidaan käsittää vaikka perkeleen ruumiinosaksi.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Qadesha

Helvetin perkeleen v-ttu on kai korkein aste, ainakin tällä hetkellä.


Panen paremmaksi: H*tin p*leen k*pä s*nan p*sereiässä/hevonv*ssa/v*unlävessä jne... ensimmäinen on äänteellisesti tehokkain, mutta variaatioita tarvitaan. Pitkä kirousrimpsu yleensä kumuloituu tyyliin "H*tti!" "H*tinp*le!!" "H*tinp*leenk*pä..." etc. Jos kiroilunkohde päättääkin yllättäen toimia kesken pitkän vuodatuksen, saattaa rimpsu lässähtää tyyliin "...ja reisille meni" tai vastaavaa.

Kiroilu on taitolaji, jossa voi jatkuvasti kehittyä paremmaksi. Tämän vuoksi on hauska oppia uusia kieliä, joissa on uusia mehukkaita solvauksia ja kirouksia.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Kiroilusta pitäisi jakaa vöitä kuten karatesta. Itse voin tyytyä ihan alkeisasteiden vyöhön... minkä laadussa jään jälkeen useimmiten korvaan kyllä määrällä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat