Helppo fysiikan lasku

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Morjes

Nyt ois tulossa fyssän koe, mutta pari asiaa on vielä vähän pimenossa. Mun pitäs saada tietää miten lasketaan työn teho. Eli tarttisin kaavat siirtotyöhön ja nostotyöhön ja esimerkit jos vaan mahdollista. Kiitos

Kommentit (4)

Vierailija

W = mgh nostotyölle. Sillä nostetaanko kappale suoraan ylös, vai tuodaanko se ramppia pitkin, ei ole merkitystä. Korkeus ja massa määräävät työn... paitsi tietenkin jos pitää ottaa huomioon asioita kuten kitka, ilmanvastus jne.

Siirtotyö taaseen, pitääkö teidän ottaa tässäkin huomioon kitka ja muita mahdollisia vastavoimia? Minkä asteen laskuista on kyse?

Vierailija

Mulle annettiin kaava W=Gh ja W=Fs, mutta en tajua yhtään mitään noista. Kumpi edes on siirtotyö ja kumpi nostotyö. Kitka pitää ymmärtääkseni ottaa mukaan laskuihin

Vierailija

Gh = mgh = nostotyö, G = painovoima. Fs = siirtyö, F on siirtoon tarvittava voima ja s on siirtomatka. Nostyössä h on tietty nostokorkeus.

Vierailija

Ja työn (keskimääräinen) teho saadaan laskettua jakamalla tehty työ kylyneella ajalla. P = W / t, yksikkö W(atti).

Kanada
Mulle annettiin kaava W=Gh ja W=Fs, mutta en tajua yhtään mitään noista. Kumpi edes on siirtotyö ja kumpi nostotyö. Kitka pitää ymmärtääkseni ottaa mukaan laskuihin

Sinälläänhän molemmat ovat yksi ja sama kaava. Painovoima G=mg suuntautuu alaspäin, ja työtä tehdään nostamalla kappaletta painovoimaa vasten eli ylöspäin. Kun nostetaan suoraan ylöspäin korkeus h, W=Gh.

Kun laatikkoa vedetään lattialla eteenpäin, tarvitaan siihen voima F. Jos laatikko ei ole kiihtyvässä liikkeessä eli etenee tasaisella vauhdilla, on tämä voima F kitkan aiheuttama vastusvoima. Tehty työ saadaan laskettua kun tiedetään matka s, joka vedetään päinvastaiseen suuntaan vastusvoimasta (kuten nostaessakin), W=Fs. Kitkavoima on helppo laskea kun tiedetään kappaleen massa m, jolloin kappaleen paino(voima) on G=mg ja tasaisella pinnalla pinnan tukivoima N=G, muutenhan kappale putoaisi tai nousisi. Lisäksi on tiedettävä kitkakerroin y (myy), jolloin F=yN=yG=ymg.

Uusimmat

Suosituimmat