Liikenteen nollatoleranssi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko poliisilla rahat loppu vai miksi autoilijoita kiusataan kyttäämällä pieniäkin nopeuden ylityksiä? Liiallinen huomion kiinnittyminen nopeusmittariin ei varmasti lisää turvallisuutta. Miksei keskitytä niihin, jotka niitä onnettomuuksia oikeasti aiheuttavat kuten rattikset ja huumeiden käyttäjät?

Sivut

Kommentit (162)

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Saitko sakot?

Eikö se ole sama vahdata kaikkia liikennerikkeitä samalla kertaa.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

En ihmettele. Itsellä talvirenkailla mittari näyttää jämptisti mitä pitää, mutta kesänakeilla 8% poskelleen.

Ja satasen vauhdissa se on pikkasen enemmän kuin 3 km/h. Toki kun tiedän, niin saan muljuiltua kohilleen, mutta jos en tietäisi, niin sakkoja alkaisi paukkua.

Eikös joskus ollut sellainen "juttu", että nopeusmittarin pitää näyttää oikeaa lukemaa +/- 10% sisällä?

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

On merkillistä, että yhteiskunta käyttää resursseja tällaisten asioiden kyttäämiseen. Poliisilla luulisi olevan tärkeämpääkin tekemistä kuin kirjoitella huomautuksia pikkuylinopeuksista. Ilmeisesti ei näin ole vaan poliisilla on liikaa resursseja, joille pitää keksiä 'hyödyllistä' puuhailua.

R4D4
Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009

Kannatta luopua autosta ja vaihtaa polkupyörään, kävelyyn, bussiin ja taksiin. Tulee halvemmaksi kuin auton pitäminen, eikä poliisi edes puutu edellä mainittujen liikennevälineiden ylinopeuksiin.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

... sanoo mies, joka ei muista tapausta, jossa "kilpapyöräilijä" sai ylinopeussakot

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Täysin naurettavaa rahankeräystä ja pilkunnussintaa jolla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Lisäksi se romuttaa sen vähäisenkin kunnioituksen poliisia kohtaan joka joillain herkkäuskoisilla on vielä jäljellä.

Voitaisiin julistaa kilpailu: Etsi viimeisen 10 vuoden ajalta onnettomuustilastoista sellainen onnettomuus joka johtui ajamisesta 0-20 km/h ylinopeudella. Voittajalle luvassa kehuja ja rispektiä.

Vierailija

Eihän ne rahat poliisille mene, eikä kyse ole muutenkaan POLIISIN tahallisesta kiusasta, kuten tekstissä lukee, se on sisäministeriön säädös ja poliisi vain valvoo sitä, itsehän olemme äänestäjinä vaikuttamassa tuohonkin.

Lisäksi jutussa ei mainita rupeaako poliisi pääsääntöisesti sakottamaan esim. 3-5km ylinopeuksista, vai selviääkö pienistä rikkeistä huomautuksilla, itse ainakin uskon näin.

Mutta mikä tuohon 10% toleranssiin tulee, niin kyllä minunkin monet tutut pitävät tätä itsestään selvyytenä, ja luulevat että ihan laki sanoo että autolla saa ajaa 10% nopeammin mitä rajoitus määrää, ja siihen päälle vielä mittarin heitot. Pyh.
10% 120km, 12km + "mittarinheitot" niin ihan huoletta ajavat 140km 120km alueella, se on jo tosi paljon lisää jarrutusmetrejä jos tulee tarve pistää liinat kiinni.

Hyvä vaan että tuokin porsaanreikä suljetaan, itse ajan aina rajoitusten mukaan.

Vierailija

Kyseessä on veropohjan laajennushanke, jota näin alkuun perustellaan liikenneturvallisuudella. Jos liikenneturvallisuuteen haluttaisiin oikeasti panostaa, niin varoja suunnattaisiin tiestön parantamiseen. 0-toleranssikin kelpaisi varmaan useimmille jos tiestöllä voisi ajaa sujuvasti ja riittävän suurella keskinopeudella.

Autoilijoilta on aina kerätty isot verokertymät ja tämä halutaan turvata myös jatkossa.

Vierailija
artsi

Lisäksi jutussa ei mainita rupeaako poliisi pääsääntöisesti sakottamaan esim. 3-5km ylinopeuksista, vai selviääkö pienistä rikkeistä huomautuksilla, itse ainakin uskon näin.



Poliisi jakaa huomautuksia ei sakkoja. Toisaalta viikko sitten uutisoitiin, että poliisi alkaa seurata huomautusten määriä ja jos niitä kertyy useampia samalle henkilölle niin seurauksena on sakko.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
Denzil Dexter
Etsi viimeisen 10 vuoden ajalta onnettomuustilastoista sellainen onnettomuus joka johtui ajamisesta 0-20 km/h ylinopeudella. Voittajalle luvassa kehuja ja rispektiä.
Uuuh ei se, että aiheutuuko onnettomuus ylinopeudesta ole mikään pointti. Vaan se mitä tuo 20 km/h ylinopeus aiheuttaa onnettomuudessa verrattuna sallittuun.

Everything you know, is about to change.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Jos tuo olisi pointti, silloin nopeusrajoitukset määräytyisivät ajoneuvon passiivisen turvallisuuden tai massan perusteella.

Teekkari
Uuuh ei se, että aiheutuuko onnettomuus ylinopeudesta ole mikään pointti. Vaan se mitä tuo 20 km/h ylinopeus aiheuttaa onnettomuudessa verrattuna sallittuun.
Vierailija

Olihan se n. 10% sallittu heitto nopeudessa melko paljon. Eikä pienistä ylinopeuksista edelleenkään tule heti sakkoa vaan huomautus. On aivan selvää miksi nopeuksia valvotaan ja ylinopeuksiin puututaan, mielestäni on aika erikoista kääntää tätä resurssien haaskaukseksi.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Jos se on aivan selvää, voisitko vielä kertoa lyhyesti perustelut. Kerro samalla, moniko onnettomuus esimerkiksi viimeisen 10 vuoden aikana on johtunut siitä, että ajoneuvon kuljettaja on ajanut 0-20 km/h ylinopeutta?

Entäpä seuraava esimerkki: Pienen kylän läpi menee hiekkatie, rajoitus 80 km/h. Seuraavan 20 vuoden aikana kylän asukasmäärä vähenee entisestään, tie levennetään ja asfaltoidaan, pellolle rakennetaan tien suuntainen pyörätie, pientareille asennetaan katuvalot ja jalankulkijoille rakennetaan alikulkukäytävä. Samalla rajoitus pienennetään 40 km/h:iin. Millä logiikalla ajaminen tänään 46 km/h on hengenvaarallista kaahaamista, kun se ennen oli turvallista ja laillista 80 km/h nopeudella?

Tämän holhoushysterian myötä tienkäyttäjiltä on täysin kadonnut kyky ajatella omalla järjellään ja sopeuttaa ajotapa vallitseviin olosuhteisiin. Samalla järjenkäyttövastuu on täysin siirretty byrokraateille, jotka omaa nahkaa suojellakseen ja rahan keräämiseksi asentavat joka paikkaan niin pienen rajoituksen, että kuurosokea pappa selviää epäkuntoisella itä-autolla tilanteesta kuin tilanteesta pimeällä talviliukkaallakin.

Duski
On aivan selvää miksi nopeuksia valvotaan ja ylinopeuksiin puututaan, mielestäni on aika erikoista kääntää tätä resurssien haaskaukseksi.
Vierailija

Pelkästään rahastusta. Laman aikana on kaikki keinot otettava käyttöön. Tällä ainoastaan ruuhkautetaan tiet entisestään. Ihmiset muutenkaan keskimäärin eivät aja kunnolla. Ja kaahareita, ei heitä ole. Ajan päivittäin 150km työmatkaa valtatietä. Ajan aina kelin salliessa nopeusrajoitus+10% (todellinen nopeus GPS:stä), tämän tien kunto enemmän kuin mahdollistaa. Ja minut on ohitettu tämän vuoden aikana tasan yhden! kerran. Hälytysajossa ollut poliisi!. Itse ohitan monen monta autoa päivässä. Nyt sitten jos rajoituksia ruvetaan kyttäämään entistä tiukemmin liikenne hidastuu entistäkin pahemmaksi. Sitäkö oikeasti halutaan? Ruuhkaa ja hermonsa menettäneitä ihmisiä.

Lisäksi kaararit (joita siis ainakin täällä on olematon määrä) ajavat törkeästi riippumatta rajoituksista tai niiden kyttäämisestä. Tässä siis vahingoitetaan vain ja ainoastaan kaltaisiani paljon ajavia liikennesääntöjä kunnioittavia kansalaisia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat