Ahdistaako melu?

Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009

Olen kulkenut Suomen "suurkaupungeissa" hiljaisinakin aikoina, juhannuksena, joskus öisin. Havaintojeni mukaan kaupunki on erittäin miellyttävä paikka, kun siellä ei ole melua eli liikennettä.

Leveätkin kadut vaikuttavat kotoisilta ja lämminhenkisiltä silloin, kun renkaat eivät kohise eivätkä koneet pärise. Kesäöisin hiljainen kaupunki on melkein yhtä viihtyisä laulurastaineen ja kailottavine kalalokkeineen kuin maaseutukin - vaikka kaduilla kulkisi koteihinsa palaavia ihmisiä jonoiksi asti.

Onko kukaan muu havainnut samaa ilmiötä? Onko mahdollista, että kaupungista ei tee ikävää paikkaa ihmisten paljous vaan ainainen koneiden meteli?

Valtateiden kohina kuuluu kilometrien takaisiin metsiin myös maaseudulla. Mielestäni melu on yksi suurimmista ympäristön pilaajista.

Kommentit (12)

Vierailija

Kyllä, melu on yksi pirullisimpia asioita elämässä. Itselleni erityisesti, koska en pysty keskittymään yhtään mihinkään jos on vähäisintäkin epämiellyttävää taustameteliä. Joskus joudun tähän lukemaan myös ihmisetkin. Mutta kyllähän se useimmiten lähtee se rumin mekkala koneista ja sen sellaisista.

Sen lisäksi että saa nauttia raittiista ulkoilmasta on telttareissu poikaa juuri sen vuoksi että aamulla varhain korpikuusen kainalossa ei metelöi muut kuin pikkulinnut.

Vierailija

Melusaaste vaivaa minua paljon.
Kun on syntynyt aikana jolloin ei ollut juurikaan koneita ja konemelusaastetta, tottui hiljaisuuteen ja rauhaan. Nykyisin on vaikea kaupungin asukkina löytää hiljaisuutta. Mulla on hyvät kuulosuojaimet ja korvatulpat aina mukana.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Riippuu metelistä, musiikissa menee myös asiat sillein että jos on mieluisaa ääntä taikka epämieluisaa, niin se on siitä kiinni.
Pakko myöntää että kyllä hiljaiset seudut ja linnunlaulu saa sielun lepäämään.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Vierailija

Olin 60 -luvulla juhannuspyhänä Helsingissä käymässä. Oli selkeinen aamupäivän hetki. Espalla oli rauhallista. Linnut, ja sisäpihoilla lapset, pitivät vain jonkinmoista mekkalaa. Ehkä tuolloin tunsin jotain pehmoa sisälläni. Kävelin rautatieaseman suuntaan. Helikopteri alkoi päristä yläpuolellani. Seurasin katseellani sen liikettä. Tunsin itseni ärtyvän.
Yht'äkkiä helikopterin ääni muuttui. Näin koneen vaappuvan ja putoavan läheiselle kerrostalon katolle, josta alkoi hiljalleen valumaan katon reunalle ja siitä alas kadulle.
Turmassa kuoli muistaakseni kaksi henkilöä.
Tämä tarina on tosi.

R4D4
Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009
markent
Olin 60 -luvulla juhannuspyhänä Helsingissä käymässä. Oli selkeinen aamupäivän hetki. Espalla oli rauhallista. Linnut, ja sisäpihoilla lapset, pitivät vain jonkinmoista mekkalaa. Ehkä tuolloin tunsin jotain pehmoa sisälläni. Kävelin rautatieaseman suuntaan. Helikopteri alkoi päristä yläpuolellani. Seurasin katseellani sen liikettä. Tunsin itseni ärtyvän.
Yht'äkkiä helikopterin ääni muuttui. Näin koneen vaappuvan ja putoavan läheiselle kerrostalon katolle, josta alkoi hiljalleen valumaan katon reunalle ja siitä alas kadulle.
Turmassa kuoli muistaakseni kaksi henkilöä.
Tämä tarina on tosi.

6. kesäkuuta 1965 – Kuvauslennolla ollut helikopteri putosi Fabianinkadulle Helsingin keskustassa ja murskaantui täysin. Kolme henkilöä sai surmansa.

- Wikipedia -

Vierailija

Moukale:
"6. kesäkuuta 1965 – Kuvauslennolla ollut helikopteri putosi Fabianinkadulle Helsingin keskustassa ja murskaantui täysin. Kolme henkilöä sai surmansa."

Kiitos Moukale oikaisusta. Muistin, että tuo tapahtui juhannuspäivänä.
Se siitä "tämä tarina on tosi"

R4D4
Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009
markent
Kiitos Moukale oikaisusta. Muistin, että tuo tapahtui juhannuspäivänä.
Se siitä "tämä tarina on tosi"

Olepa hyvä. Tässä sama kone pari vuotta ennen onnettomuutta kuvatussa uutisjutussa.

(Tarkoitus ei varsinaisesti ollut oikaista, oli vain jännä huomata, että vuosikymmenien takaisillakin tapahtumilla on näkijänsä ja kokijansa, tällä kertaa täällä tiedepalstalla. Siksi etsin tuon tiedon netistä. )

P.S. 6.6.1965 oli sunnuntai, joten kaupunki varmasti oli hiljainen.

R4D4
Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009
Qadesha
Sen lisäksi että saa nauttia raittiista ulkoilmasta on telttareissu poikaa juuri sen vuoksi että aamulla varhain korpikuusen kainalossa ei metelöi muut kuin pikkulinnut.

Totta.

Itse harrastan keväisin paljaan taivaan alla nukkumista. Siinä on sitä tunnelmaa, kun yöllä havahtuessaan näkee koiran kerällä nukkumassa ja tähtien mollotuksen taivaalta. Monesti on kettu juossut aivan vierestä, kerran hirvikin. Ja käki on tullut muutaman metrin päähän kukkumaan.

Vierailija
Moukale
Itse harrastan keväisin paljaan taivaan alla nukkumista. Siinä on sitä tunnelmaa, kun yöllä havahtuessaan näkee koiran kerällä nukkumassa ja tähtien mollotuksen taivaalta. Monesti on kettu juossut aivan vierestä, kerran hirvikin. Ja käki on tullut muutaman metrin päähän kukkumaan.

Mä oon täällä ihan kateudesta taas vihreenä! Oi miks mä en uskalla mitään tollasta? Koirieni kanssa, silloin kun mulla niitä oli, samoilin lähimetsiköitä mutta arkailin silti välillä. Sen erään kerran kun löysin karhunjälkiä ja paskakasoja niin meinasin kuolla kauhusta. Oon minä vaan sellainen "metsäläinen". Oikea jänishousu. Oon vähän niinkuin lentopelkoinen lintu. Kova olis hinku tehdä vaikka mitä mutta kun ei uskalla ja iskee paniikki.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008
Pönni
Moukale

Mä oon täällä ihan kateudesta taas vihreenä! Oi miks mä en uskalla mitään tollasta? Koirieni kanssa, silloin kun mulla niitä oli, samoilin lähimetsiköitä mutta arkailin silti välillä. Sen erään kerran kun löysin karhunjälkiä ja paskakasoja niin meinasin kuolla kauhusta. Oon minä vaan sellainen "metsäläinen". Oikea jänishousu. Oon vähän niinkuin lentopelkoinen lintu. Kova olis hinku tehdä vaikka mitä mutta kun ei uskalla ja iskee paniikki.

Ei missään ole niin turvallista nukuskella kuin metsässä. Tietysti kohmeinen kyy voi tulla lämmittelemään, mutta mitä sitten. Ei se käytä ainakaan sorkkarautaa.

Tuosta melusta. Ei ahdista, ei. Potuttaa (vi:llä) ja niin saatanasti. On luojan lykky, että ei ole ampuma-asetta. Olisin ollut Kakolassa jo vuosia.

Uusimmat

Suosituimmat