Roolipelit...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Menen suoraan asiaan. Minkälainen on palstalaisten suhde tähän mielenkiintoiseen harrastetoimintaan?

Itse aloitin roolipelaamisen yläasteikäisenä nassikkana ja tuleepa tuon pariin kiireiden heltiydyttyä palattua vieläkin, muutamana viikonloppuna kuukaudessa, epävirallisessa isännöimässäni roolipelikerhossa. Sinänsä mielenkiintoista, koska välissä oli roolipelaamisen kanssa vuosien tauko - roolipelihammasta alkoi kuitenkin kolottaa, vaikka luulin kyseisen harrastetoiminnan olevan vain "teinivuosien" juttu.

Larppaamista kohtaan en sen sijaan suurempaa mielenkiintoa tunne, vaahtomuovimiekat ja kasvomaalit kun eivät kuitenkaan vedä vertoja mielikuvitukselle. Luokittelen larppaamisen kuitenkin yhdeksi roolipelaamisen muodoksi.

http://www.youtube.com/watch?v=JQUEQOyIvfk <- Vin Diesel ja Dungeons & Dragons

EDIT1: Kyllä, tiedän että palstalle on myös pesiytynyt joukko fundamentalistihihhuleita - tai vain yksi ikävä multinikkeilijä. Toivon kuitenkin, että pitävät paskaiset virtuaalisuunsa erossa tästä viestiketjusta saatananpalvontajulistuksineen.

EDIT2: Ja mieluusti aihepiiristä voisi myös rajata pois tietokone- ja konsoliroolipelit.

Kommentit (9)

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

laita vielä äänestykseen nettiroolipelit ja videopelit, mahdollisesti länsimaiset ja japanilaiset erikseen.

Joskus pentuna on tullut pelattua perinteisiä paperipelejä mutta mitenkään kovin paljoa ei ole tullut pelailtua. Ei enää teinivuosien jälkeen ole kiinnostusta ollut.

Dungeons and dragons on ollut tuttu, samaten nämä seikkailupelikirjat. Marvel superheroesia on kans tuttu kun veljeni fanitti niitä tarinoita.

Larppaamaan en ole alkanut.

Nettiroolipeleistä tällä hetkellä pelaan kaveriporukan kanssa ihan mielenkiinnosta finalfantasy 11:sta kun siinä on se parin viikon ilmainen kokeilujakso mutten meinaa ostaa varsinaista peliä.

Rappelzia olen kokeillut muutaman kerran muttei jaksanut kiinnostaa pitempään. Wowia olen kokeillut kaverilla.

Konsoliroolipeleistä tykkään kovasti ja sellanen juonenkuletus kiinnostaa videopeleissä kaikista eniten.

Finalfantasyt japanilaisista roolipeleistä sekä länsimaisista Fablet ovat tehneet aika vaikutuksen.

Vierailija

Barbaari kirjoitti:

...laita vielä äänestykseen nettiroolipelit ja videopelit, mahdollisesti länsimaiset ja japanilaiset erikseen.

Nimenomaisesti halusin rajata nämä aihepiirin ulkopuolelle, vaikkakin pelaan roolipelejä myös tietokoneella.

Vierailija

Erittäin aikaa vievää ja säätämistä vaativaa puuhaa, joten en koskaan innostunut tuosta sen vakavemmin.

Hyvä pelin johtaja oli harvinaisuus. Täytyi olla taitoa ja mielikuvitusta. Sitten kun oli taitoa, ei ollut mielikuvitusta. Sitten kun oli mielikuvitusta, pelaaminen oli usein vaan jotain pelinjohtajan hourailujen kuuntelua ja jonninjoutavien jutustelua.

Moni ei ehkä pidä tästä kommentista, mutta roolipelit tietokoneella ovat toimineet itselleni paremmin. Siinä kun ei ilmene noita ihmisen persoonallisuudelle ominaisia 'heikkouksia', vaan kyse on aina siitä, mitä on koodattu.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

En. Oli meillä joskus joku suomalainen D&D sääntöihin pohjautuva lautapeli nimeltään ank, tai jotai vastaavaa.. Ei kyllä pelattu koskaan sitä.

Itse pidän ehkä vanhoista d&d säännöistä enemmän kuiteski, kun se on arpapelimäisempää kuin uudet säännöt, joissa matematiikan taito on kaiken a ja o.
Toisaalta uudet on siinä mielessä hyvät, että niissä voi tehdä käytännössä kuolemattoman hahmon.

Tosin eipä tommosia lautapelejä jaksa pelata. Tykkään enemmän afrikantähdestä. Se on parempi roolipeli kun sitä pääsee suoraan pelaamaan eikä tarvitse miettiä satavuotta eri asioita.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Toope
Seuraa 
Viestejä23135
Liittynyt23.7.2006

DD:tä, ADD:tä, Gurpsia, Merpiä, Rolemasteria, Pendragonia ja tietenkin Warhammeria on tullut enemmän tai vähemmän pelailtua, ei valitettavasti enää. Kaikissa noissa on puolensa, Warhammerin maailma on kuitenkin selvästi huolellisimmin suunniteltu ja äärimmäisen laaja ja monitahoinen. Tosin pelinjohtaja ja pelaajat lopulta sen pelimaailman luovat, kuten Shriek edellä sanoi:

Shriek
Hyvä pelin johtaja oli harvinaisuus. Täytyi olla taitoa ja mielikuvitusta.

Itse olen tuntenut pari sekä fiksua, että mielikuvitusrikasta pelinjohtajaa. Onpa ollut jopa pari vuotta kestäneitä pelikampanjoita.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija

Soturin rooli on tietysti jännempi kuin työläisen. Ihmiset hakevat elämyksiä. Kuitenkin oikea maailma alkaa tuntumaan jännittävämmältä, kun aprikoi ihmiskunnan tulevaisuutta, mistä siitäkin on roolipelejä.

Vierailija

Unohtui tietysti mainita itse pelaamani tai pelittämäni roolipelit: Kyberpunk, oma fantasiaroolipeli, Tie Tähtiin AD 2300 (nimestä en ole ihan varma) ja viimeisempänä tuttavuutena Petri Hiltusen sarjakuviin pohjautuva Praedor - sinänsä kiinnostava ja persoonallinen miljöö tuossa viimeisimmässä.

Shriek kirjoitti:

Hyvä pelin johtaja oli harvinaisuus. Täytyi olla taitoa ja mielikuvitusta.

Roolipelaaminenhan on sosiaalinen tapahtuma, pelaajien aktiivisuuskin vaikuttaa "tapahtuman" onnistumiseen. Pelinjohtajan leveillä ja jäntevillä harteilla on kuitenkin valtaisan suuri vastuu.

Toope kirjoitti:

Warhammerin maailma on kuitenkin selvästi huolellisimmin suunniteltu ja äärimmäisen laaja ja monitahoinen.

En ole Warhammeria pelannut, mutta olen samaa mieltä kanssasi tuon pelimaailman "syvyydestä".

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Kyllä. Minultakin on vierähtänyt monituiset tunnit teini- ja nuorelta aikuisiältäni monien monituisten roolipelisessioiden parissa. Ja pelkästään lämmöllä muistelen noita aikoja.

Melko laaja on minunkin skaalani eri pelisysteemeistä ja maailmoista. Mm. D&D, AD&D, Rolemaster, Merp, Harn, AD 2300, Kyperpunk, Gurps... Muitakin oli, mutta en nyt kaikkia muista ja lisäksi jonkin verran noita figuuri strategia pelejä.
Noita jälkimmäisiä tuli kuitenkin enempi tai vähempi vaan kokeiltua, mutta noita 4:jää ensimmäistä tulikin pelattua enempikin, jopa kymmenien eri hahmojen kanssa ja monissa eri maailmoissa varsinkin AD&D:tä (Dark Sun, Forgotten, Dragonlance...). Ja olin siunattu hyvillä ja inspiroituneilla pelinjohtajilla ja myöskin hyvillä peli porukoila. Kiitokset siitä heille kulkevat aina sydämmessäni.

Tosiaankin erittäin aikaavievä harrastushan tuo on ja siksi minulta onkin käytännössä kokonaan jäänyt harrastaminen lasten saannin myötä, eli perhe-elämän ja työelämän vietyä mennessään. Mutta olen kyllä pikkuhiljaa tuota jälkikasvuakin kouluttanut sinne suuntaan, että jospa hekin joskus voisivat innostua siihen, mm. katseluttanut heille asiaan kuuluvia parhaita fantasia elokuvia. mm. Willow ja Star Warsit. Tarut sormusten herrasta odottavat valmiina hylyssä vain sopivaa ikää.

Koska vaikka onkin aikaavievä, niin pidän sitä myöskin erittäin kehittävänä harrastuksena, joka kehittää erityisesti mielikuvitusta, päättelykykyä, luovuutta, strategista älykkyyttä ym. ym. Jos siis oikeasti roolipelaa, eikä ole pelkää hack & slashia. Vaikka kivaa se on sekin. Kokkaa, tasoi, aarteit, maagisii...

Ja kyllä kai sitä vielä itsekin joskus taas kerkeää ja saa peliporukan kasaan... Sitten joskus ehkä eläke päivillä. Paljon parempi seurapeli kuin joku backhammon. Voi taas kerran kokea millaista on olla nuori urho.

Näistäpä myös tullut tuo ihastukseni lohikäärmeisiin ja taiteeseen niistä. Ja fanasia taiteeseen yleensä. Elmore, Easley, Brom ja muut mestarit...

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Uusimmat

Suosituimmat