Matoja kukkaruukkuun?

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Yritän kasvattaa kasveja ikkunalaudalla. Mitä jos haen pari kastematoa ruukkuun multaa möyhentämään? Niin auttaako vai meneekö eläinrääkkäykseksi?

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Hommaa niin hemmetin iso ruukku että mahdut itte ryömimään sinne multaan ja ilmastoit, miks aina joku sijaiskärsijä.
Toisekseen.. miks ne lierot siellä ruukussa pysyis? Yöllä hiipiäluikertais sun sänkyyn ja menis nenästäs sisään..

Joten annas nyt taas idean muhia ja keksi jotain ihan muuta.. nääs.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty
Yritän kasvattaa kasveja ikkunalaudalla. Mitä jos haen pari kastematoa ruukkuun multaa möyhentämään? Niin auttaako vai meneekö eläinrääkkäykseksi?

Onko tarkoitus pelkästään saada kasvualusta paremmin vettä läpäiseväksi? Ehkä olisi helpompaa vain laittaa mukaan esim. kevytsoraa ja turvetta - kasvista riippuen tietenkin, että pH saadaan sopivaksi.

Sopivasta eliöstöstä on hyötyä myös tuhoeläinten torjunnassa:

http://www.forestum.fi/Torjuntatuotteet ... fault.aspx

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

No mutta onhan tuo ihan vanhan kansan tapa ilmastoida ruukkumultaa. Muistaakseni 2 matoa / litra.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
kuningas
No mutta onhan tuo ihan vanhan kansan tapa ilmastoida ruukkumultaa. Muistaakseni 2 matoa / litra.

Volitansin konsti on parempi. Jos haluaa matojen elävän siellä ruukussa, niitä matoja täytyy myös ruokkia. Lisäksi voisin kuvitella, että ne voivat vahingoittaa kasvien juuririhmastoa. Etenkin, jos muuta ruokaa ei ole tarjolla.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

ovolo
Seuraa 
Viestejä5368
Liittynyt7.7.2007
Aweb
kuningas

Volitansin konsti on parempi. Jos haluaa matojen elävän siellä ruukussa, niitä matoja täytyy myös ruokkia. Lisäksi voisin kuvitella, että ne voivat vahingoittaa kasvien juuririhmastoa. Etenkin, jos muuta ruokaa ei ole tarjolla.

Jos tosiaan laitat matoja kukkaruukkuun, niitä täytyy myös ruokkia. Jostain luin, että onkimatojen sisällä kasvattajat ruokkivat niitä käytetyillä kahvinporoilla (kukkaruukun pinnalle). Kai ne lisääntyvätkin siellä jos elinolosuhteet ovat suotuisat. Eli voit myydä ylimääräiset onkimiehille!

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Kyllä mä niitä toli ruokkisin. Aina samalla kun itseänikin. Ja asentaisin voimakentän ruukun päälle silleen että ne ei pääse pois. Lähinnä onkin kyse siitä että kannataako ja meneekö elääinrääkkäykseksi.

Vierailija

Itse käytin kasiaisten talviruokintaan ruisjauhoja. Jauhot ovat sekoitettava multaan. Varoitettiin, että jauhoja ei saa laittaa liikaa.
Ehdottomasti myös edellisen vuoden lehtikariketta mukaan multaan.

Vierailija

CE-hyväksytty:
"Mutta jos mä kasvatan perunoita niin syökö ne ne?

Ilmeisesti ne nykyisin syövät niitä.
Meidän rekolissa ainakin syksyisin perunan varret kellastuvat ja perunan mukuloissa on jyrsinnän jälkiä. Sellaisia rupisen näköisiä.

Vierailija

Kastemadot syövät multaa, eli ruokaa riittää kukkaruukussa.
Ei minun mielestä ole eläinrääkkäystä. Korkea reuna ruukkuun, etteivät kiipeä pois.

Vierailija

Saahan hyönteisiä/lieroja rääkätä, näin ainakin olemme aina eläneet. Kunhan et rääkkää nisäkkäitä/lintuja tai matelijoita.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
kabus
Ei minun mielestä ole eläinrääkkäystä. Korkea reuna ruukkuun, etteivät kiipeä pois.

Kyllä mä voimakentän rakennan joka tapauksessa. Sitä paitsi en tee eroa nisäkkäiden ja sekärangatttomien välillä. Mönkiäisiä kaikki.

Itselläni on tissit ja selkäranka. Olen tarkistanut vanhoista röntgenkuvista.

Te nyt teette tämän kauhean vaikeaksi. Melkein kaduttaa että kysyin...

Vierailija
CE-hyväksytty
Sitä paitsi en tee eroa nisäkkäiden ja sekärangatttomien välillä. Mönkiäisiä kaikki.

laki vissiin hieman erottelee noita
ökkömönkijöitä...

vai kauanko luulet että saisin
kalastaa elävillä koirilla kaloja...
*laittaa koiran päästä koukun läpi ja heittää
jokee...*

Vierailija
kabus

Ei multa niille yksinään riitä. Kastemadot kyllä nielevät multaa jonkin verran, mutta pääravintonaan syövät lahoavaa kasviainesta, ja ulosteinaan tuottavat multaa. Lehtikarike lienee luonnollisinta ravintoa niille.

Immuuni
Saahan hyönteisiä/lieroja rääkätä, näin ainakin olemme aina eläneet. Kunhan et rääkkää nisäkkäitä/lintuja tai matelijoita.

Eläinsuojelulaissa sanotaan, että millekään eläimelle ei saa tuottaa tarpeetonta kärsimystä. Käytännössä sitä sovelletaan vain selkärankaisiin, ja niistäkin kalat jätetään useimmiten ulkopuolelle - esimerkiksi oikeus kivuttomaan kuolemaan ei koske kaloja.
Näin lainvalvonta toimii, mutta jos ajatellaan oikeasti eläinten kärsimyksen välttämistä, eikä lainkuuliaisuutta, pitäisi välttää turhan kivun tuottaminen kaikille eläimille - emme nimittäin tiedä, mitkä niistä itse asiassa aistivat kipua ja mitkä eivät. Kärpäset voidaan opettaa varomaan sähköiskuja, joten ne ilmeisesti tuntevat. Kastemadotkin kiemurtelevat tuskaisen näköisesti jos niitä vahingoittaa, ja olen jostain kuullut, että myös kastemadoista on havaittu samankaltaisia kipua lievittäviä hormoneja kuin ihmisillä on.

Vierailija
CE-hyväksytty
kabus

Kyllä mä voimakentän rakennan joka tapauksessa. Sitä paitsi en tee eroa nisäkkäiden ja sekärangatttomien välillä. Mönkiäisiä kaikki.

Itselläni on tissit ja selkäranka. Olen tarkistanut vanhoista röntgenkuvista.

Te nyt teette tämän kauhean vaikeaksi. Melkein kaduttaa että kysyin...

Oletko joku 1½v.?
Totta helvetissä toisen olennon vapaudenriisto on epistä ja rikos siinä vaiheessa kun se ei ole pakollista.

Saako naapurin tontille paaluttaa?

Kysyy nimierkki: Paalutinko turhaan?

Maailma olis hyvä paikka asua jos ei olis "humoristeja"!!!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat