Yrtit ja yrttireseptit

Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Olen innostunut kasvattelemaan yrttejä kotikäyttöön, joten olisin kiinnostunut sitten tietämään enemmänkin erilaisten yrttien kasvatuksesta kaikenlaista ja etenkin muiden foorumilaisten mahdollisista salaisista yrttiresepteistä. Itse kasvattelen tällä hetkellä rosmariinia, piparminttua, persiljaa, italian persiljaa, timjamia, basilikaa, oreganoa (mäkimeirami), kirveliä, ruohosipulia, laventelia ja salviaa sekä laakeripuukin on ruukussa tosin vielä melko pienenä, joten siitä ei vielä henno laakerinlehtiä alkaa irroittelemaan. Miten lienee muilla foorumilaisilla, että harrastetaanko yrttien kasvattamista ja miten niitä käytätte eli esim. hyvät yrttiteereseptit, marinadit, muhennokset jne. ovat tervetulleita ja myöskin yrttien kasvatuksessa esiin tulleet ongelmat ja niissä auttaneet ratkaisut.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Kommentit (6)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Aiempina kesinä on tullut kasvateltua, mutta tänä kesänä ei riitä voimat, kun on tuo omakotitaloprojekti. Ensi kesänä sitten sitäkin enemmän, kun kauppaan kuului peltoa ja kasvihuone.

Portaiden vieressä kasvaa kuitenkin edelleen monivuotisina kasveina persilja, oregano ja ruohosipuli. Ruukussa kasvaa rosmariini, joka on lempiyrttini. Lisäksi olen tavannut kasvattaa timjamia, korianteria, tilliä ja salviaa. Vaimo on viljellyt basilikaa ruukkutolkulla. Taloyhtiön kukkaistutusten joukossa kasvaa rakuunaa ja lipstikkaa.

Kyllä tässä on yrteissä pysytty. Ehkä myöhemmin kesällä ostan torilta valmiiksi kasvatettuja yrttejä ja väsään niistä jonkin pienen yrttitarhan.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Plantaasilla kasvaa: rakuna, iisoppi, korianteri, tilli, silopersilja + tavallinen, Väinönputki, tarhasuolaheinä, piparjuuri, lipastikka, ruohosipuli, saksankirveli, mäkimeirami ja timjami - viimemainittu vähän huonosti. Kaikkea ei voi saada.

Kaivoin tänään ylös valkosipulin - en tiedä mihin tuo luokitellaan, yrtiksi vai vihannekseksi. Kasvuston joukkoon oli päässyt vähän hassu juttu, sipuli oli tehnyt kaksi kukkavanaa:

[img]http://www.aijaa.com/v.php?i=4576471.jpg[/img]

Halpa ja hyvä teeaines: kun ostat tai poimit omia mansikoita, huuhdottuasi marjat voit tallettaa ja kuivattaa mansikan kannat. Niistä saa mukavaa mansikanmakua muihinkin teesekoituksiin...

Vierailija

Minulla oli tomaatteja kasvamassa parvekkeella, mut ne kärähti kuoliaaksi kun olin lomalla
Eipä ne yrttejä olleetkaan.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Suosittelen kasvattaa "rukolaa"
Ota rukolaa ja pilko se pieneksi jonka jälkeen sekoita se Oivariiniin tai muuhun voin tai margariinin joukkoon ja laita valmista siosta ruokaperunan päälle - vie kielen mennessään.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Kermajuustoon hienoksi hakattuja yrttejä sekoittaen saa aika maukkaan kotitekoisen levikkeen leivän päälle ja mikseipä sitten vaikka vierasvarana crackereiden päälle levitettynäkin käy ja voileipäkakussakin yhtenä makuvaihtoehtona. Itse käytin ruohosipulia, timjamia ja basilikaa ja maukasta tuli, mutta voihan sitä kokeilla sitten rosmariinin uusia pehmeitä lehtiä, jotka pilkkoutuvat varsin helposti ja muitakin oman yrttimaan tuotoksia kokeilunhalunsa sekä makunsa puitteissa. Ruohosipuliakin huomasin olevan valkosipulin aromisena myynnissä, että liekö jokin uusi risteytys, mutta sopisi varmaan hyvin tuohon levikkeeseen.

Onkos Miss Baker kokeillut joskus noiden valkosipulien versojen käyttöä ruuanlaitossa? Kiinalaiset taitavat käyttää niitä joissakin wok-tyyppisissä paistoksissa, että varmaan sitten leikkaavat ihan ensimmäisenä tulevat varret näiden ehdittyä tiettyyn pituuteen ja sen jälkeen antavat kasvaa sen leikatun kohdan normaalisti ettei tule haittaa varsinaisen valkosipulin kehitykselle siinä mielessä. Aasiassa on noilla eri kasvien versoilla herkuttelukin sitten yksi huipputapahtuma heidän vuodenaikoja seurailevassa ruokakulttuurissaan ja siksi kai niillä bambunversoillakin herkuttelevat aina keväisin ja osan keräävät säilöttäväksi sekä myyntiin myöskin.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija

Kyllähän tuo valkosipulinvarsi hyvää ruokaa on. Mutta en nytkään malttanut antaa kokonaisten varsien ja sipulien olla plantaasilla, katkoin sekä juuret että varret.

Juuri noita kukkavanoja katkoin sen takia, että maanalaiset sipulit tulisivat isommiksi. Pilkotut kukkavanat söin munakkaissa ja muissa ruoissa. Mikä ettei muukin varsi menisi noin. Otin muutaman mehevän varren kotiin, josko tulis keitettyä jotain?

Valkkarin istukkasipuleita eli kukkimaan päässyttä kamaa kylvin viime syksynä ja nyt siellä on mukavasti jo yksikyntisiä valkosipuleita, jotka jakautuvat ensi vuonna toivon mukaan kunnon sipuleiksi. Eli materiaalia valkkariruokiin on koko ajan.

Säilytys on ongelma. Mutta voin ehkä kuivata osan sadosta, osa menee tietysti plantaasikaverille...

Muoks - [size=85:legrso9h]niin deep'n darkin ansiosta muistin, että kylvin rukolaakin, mutta se on päässyt kukkimaan. Kylvää sitten itse itsensä, jollen ehdi niin pikkupalkoja poistamaan[/size:legrso9h]

Uusimmat

Suosituimmat