Miksi autoa ohjataan etupyörillä ?

Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Joku viisas voisi tulla nyt apuun. Veneissä ja laivoissa on peräsin, tai koko moottoria käännellään, kuten perämoottorissa. Samoin lentokonetta ohjataan peräsimellä.
Kuka on keksinyt, että autossa pitää nimenomaan etupyörien olla kääntyviä ???

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Lähinnä tulee mieleen että miksi ei? Ei kaikkia autoja ohjata pelkästään etupyörillä ja monessa työkoneessakin on joko nivelohjaus tai kääntyvät takapyörät.

Kääntyvällä perämoottorilla tai peräsimellä toteutettu ohjaus ei taida toimia autossa...

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Koska se on helpompaa - ihminen, kun katsoo eteen - ei taakse päin.

Trukissa kääntyvät taas takapyörät, jotta tilaa säästyisi, koska kuorma onkin etupyörien etupuolella.

Veneessä ja lentokoneessa taas virtausten kannalta on parempi, että ohjaava pinta on takana.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
abskissa
Liittynee vakauteen. Auto pitää paremmin suuntansa, kun keula ohjaa ja perä laahaa mukana.

Miksi sitten lentokone pitää paremmin suuntansa, kun sitä ohjataan takaa ?

Vierailija
Ertsu
abskissa
Liittynee vakauteen. Auto pitää paremmin suuntansa, kun keula ohjaa ja perä laahaa mukana.

Miksi sitten lentokone pitää paremmin suuntansa, kun sitä ohjataan takaa ?



Siksi koska lentokone ohjautuu ilmavirtauksien mukaan ja auto ohautuu maantien mukaan.

Ajatteleppa parkkihallissa kun koetat ajaa autoa ruutuun. Jos keula ei kääntyisi ratin mukana vaan perä, niin homma olisi helvetin hankalaa kun perä joutuisi tekemään ison kaaren ennen kuin keula siirtyy oikeaan rööriin.

Toinen syy on peräkärryn vetämisessä. Koetappa ajaa sellaisella pikkutraktorilla jossa on takapyöräohjaus. Kärry menee ihan minne sattuu ja koko homma on yhtä vipatusta kun koettaa peruuttaa.

Takarenkailla ohjaus tahtoo yliohjata kun perä työntää suoraan siihen suuntaan mihin renkaat on menossa ja keula vetää siihen suuntaan mihin eturenkaat ovat menossa. Koko auto menee sivulinkkuun paljon helpommin, vähän niinkuin koettaisi työntää keppiä takaapäin tasaisella maalla. Jos nokka on vähän pielessä niin se vetää sivuun, mutta jos sitä keppiä vetää kärjestä niin se pysyy suorassa itsekseen.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Veikko
Ertsu
abskissa
Liittynee vakauteen. Auto pitää paremmin suuntansa, kun keula ohjaa ja perä laahaa mukana.

Miksi sitten lentokone pitää paremmin suuntansa, kun sitä ohjataan takaa ?



Siksi koska lentokone ohjautuu ilmavirtauksien mukaan ja auto ohautuu maantien mukaan.

Seli seli Viekkoseni. Ilmavirtauksella ja maantiellä ei ole mitään eroa tässä yhteydessä. Onhan veneenkin peräsin yleensä takana. Et näköjään vaivautunut katsomaan lähettämääni linkkiä.[/quote]


Ajatteleppa parkkihallissa kun koetat ajaa autoa ruutuun. Jos keula ei kääntyisi ratin mukana vaan perä, niin homma olisi helvetin hankalaa kun perä joutuisi tekemään ison kaaren ennen kuin keula siirtyy oikeaan rööriin.

Kyllä olisi helpompi ajaa parkkipaikalle hallissa tai avomaalla, jos sekä etu- että takapyörät kääntyisivät.

Toinen syy on peräkärryn vetämisessä. Koetappa ajaa sellaisella pikkutraktorilla jossa on takapyöräohjaus. Kärry menee ihan minne sattuu ja koko homma on yhtä vipatusta kun koettaa peruuttaa.

No ei. Olen peruttanut n.s. täysperäkärryä trukilla. Helpompi homma se on kuin etupyöriä kääntävällä kuormurilla. Harjoittelin sitä joskus ex työpaikalla ja se tuntui menevän aina pieleen. Työkaveri ehdotti, että otetaan kärry irti ja työnnetään käsin. En suostunut, vaan sanoin, että peruutan tuon ässämutkan, vaikka aamu tulisi. Vaikeeta se on, mutta harjoitus tekee mestarin.

Takarenkailla ohjaus tahtoo yliohjata kun perä työntää suoraan siihen suuntaan mihin renkaat on menossa ja keula vetää siihen suuntaan mihin eturenkaat ovat menossa. Koko auto menee sivulinkkuun paljon helpommin, vähän niinkuin koettaisi työntää keppiä takaapäin tasaisella maalla. Jos nokka on vähän pielessä niin se vetää sivuun, mutta jos sitä keppiä vetää kärjestä niin se pysyy suorassa itsekseen.

Eihän se takarengasohjaus oikein suurilla nopeuksilla toimi, paitsi lensikassa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Veikko
Toinen syy on peräkärryn vetämisessä. Koetappa ajaa sellaisella pikkutraktorilla jossa on takapyöräohjaus. Kärry menee ihan minne sattuu ja koko homma on yhtä vipatusta kun koettaa peruuttaa.

Siis mikä kärry ? Onko sun kärryssä yksi vai kaksi kääntyvää niveltä ? Suomeksi: Montako akselia sun kärryssä on ? En tarkoita teliä.

Vierailija

Ertsu
Hanki leikkiauto jossa on kääntyvät pyörät. Sitten asetat pöydän kaltavaan asentoon ja kokeilet kummin päin ohjaten se on kaatumatta enemmän.
Juutuubissa on videoita "rollover". Niissä lähdetään aina pyöriskelemään pakilla. Ihmiset kaatelevat autojaan parkkiksillakin peruuttaessaan.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Ertsu

Eihän se takarengasohjaus oikein suurilla nopeuksilla toimi, paitsi lensikassa.




Paitsi tietenkin tuon maailman nopeimman maakulkuneuvon osalta.
Thrust SSC:

http://en.wikipedia.org/wiki/Land_speed_record

Siinä on takapyöräohjaus.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Alunperin ratti oli edessä, joten oli helpointa laittaa etupyörät kääntymään. Veneessä taas meloja on useinmiten takapäässä / ohjaa melalla takaviistoon, joten ruori ja lapa on ollut suorinta laittaa taakse. Siis on vain parannettu olemassa olevaa eikä lähdetty kikkailemaan.

Vierailija
Veikko
Ertsu
abskissa
Liittynee vakauteen. Auto pitää paremmin suuntansa, kun keula ohjaa ja perä laahaa mukana.

Miksi sitten lentokone pitää paremmin suuntansa, kun sitä ohjataan takaa ?



Siksi koska lentokone ohjautuu ilmavirtauksien mukaan ja auto ohautuu maantien mukaan.

Ajatteleppa parkkihallissa kun koetat ajaa autoa ruutuun. Jos keula ei kääntyisi ratin mukana vaan perä, niin homma olisi helvetin hankalaa kun perä joutuisi tekemään ison kaaren ennen kuin keula siirtyy oikeaan rööriin.

Toinen syy on peräkärryn vetämisessä. Koetappa ajaa sellaisella pikkutraktorilla jossa on takapyöräohjaus. Kärry menee ihan minne sattuu ja koko homma on yhtä vipatusta kun koettaa peruuttaa.

Takarenkailla ohjaus tahtoo yliohjata kun perä työntää suoraan siihen suuntaan mihin renkaat on menossa ja keula vetää siihen suuntaan mihin eturenkaat ovat menossa. Koko auto menee sivulinkkuun paljon helpommin, vähän niinkuin koettaisi työntää keppiä takaapäin tasaisella maalla. Jos nokka on vähän pielessä niin se vetää sivuun, mutta jos sitä keppiä vetää kärjestä niin se pysyy suorassa itsekseen.




Ei se ajatus välttämättä ole aivan älytön jos sille oikeasti antaa mahdollisuuden. Parkkihallissa ajamisessa voisin jopa hieman maksaa mahdollisuudesta vaihtaa trukkiohjaukseen. Etupyöräohjauksella (Esimerkiksi kahden auton väliin pysäköitäessä) joudut pitämään huolta siitä ettet törmää keulalla ja että takapyörä asettuu lopulta oikeaan kohtaan. Trukkiohjauksella näet heti minne etupyörä tulee asettumaan ja joudut katsomaan ainoastaan ettet törmää perällä kumpaankaan sivulla olevaan autoon. Ero tähtäyksessä on se että voit ajaa ruutuun sisemmän etupyörän mukaan ja arvioida väliin jäävän tilaan ennen kuin olet ruudussa sen sijaan että joudut etupyöräohjatulla todella arvioimaan lopullisen asemasi. Väittäisin että trukkiohjauksella pääsee olennaisesti vähemmällä opettelulla ellei ole niin ummella aiemmin oppimansa kanssa että uudelleenasennoituminen muodostuu kynnykseksi.

Vastaava tilanne perävaunun peruuttamisessa. Erittäin lyhyellä takaylityksellä olevalla autolla perävaunun peruuttaminen on ärsyttävää työtä. Auton keulan sivuliike korjauksissa on olennaisesti suurempi kuin aikaansaatu korjaus vaunun kulkusuuntaan. Lisäksi korjaukset ovat trukkiohjaukseen verrattuna epäloogisempia. Trukkiohjauksella yhdistelmä taittuu siihen suuntaan mihin pyörät kääntyvät, ohjauksessa riittää yhtä pienet liikkeet kuin on mahdollista saada etupyöräohjatulla autolla aikaan vetokoukun ja taka-akselin välisellä matkalla.

Ohjaus suurissa nopeuksissa lienee korjattavissa jollain fly by wire-ratkaisulla jolla suodatetaan liian suuret liikkeet suhteessa nopeuteen. Voisin kuvitella että aktiivisella ohjauksella voitaneen trukkiohjauksen ja aktiivisen pyöräkohtaisen tehonsyötön/jarrun (sähköauto) avulla saada aikaan todella mielenkiintoisia ratkaisuja. Vertaa esimerkiksi BMW:n aktiivisesti sivuluistoja korjaava ohjaus. Tässä tapauksessa korjauksen suuruuteen voitaisiin vaikuttaa kertaluokkaa paremmin. Vaikutus olisi hieman saman suuntainen kuin suihkuhävittäjissä käytetty thrust vectoring.

-

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat