Suomen suurin höyrykone

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Oletteko käyneet katsomassa Finlayssonin höyrykonetta. Se on aika iso ja hv 1650.

Kone on toiminta kuntoinen, mutta pannuhuone on purettu ajat sitten.

Eikös tollaiset koneet pitäisi saada johonkin paikkaa missä niitä voi koemielessä käyttää ja laittaa ne toimimaan.

Olisi 2 kertaa hienompi näky.

Onko suomessa muita tehtaita, missä on vanhat höyrykoneet vielä paikallaan. Kesällä ajattelin käydä esim. Verlan tehdasmuseossa. Onko Verlassa höyrykonetta?

Sivut

Kommentit (17)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Oletteko käyneet katsomassa Finlayssonin höyrykonetta. Se on aika iso ja hv 1650.



Lieneekö suurin. Tr2-veturin teho on varmaan ollut hyvin lähellä tuota. Luulisi joissain höyrylaivoissa olleen paljonkin tehokkaampia koneita.

Eikös tollaiset koneet pitäisi saada johonkin paikkaa missä niitä voi koemielessä käyttää ja laittaa ne toimimaan.



Mielestäni museotoiminnassa pitäisi panostaa enemmän tekniikkaan (tehdaskoneistoihin, vetureihin, jne.), mutta valitettavasti maassamme on niin vähän sellaisesta kiinnostuneita, ettei tuollaisia kukaan rahoita. Joka hemmetin 70-luvun laitakaupungin teollisuusalueen puhkiruostunutta peltihallia ollaan kyllä museoimassa suorastaan maanisella vimmalla.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Ainakin suurin tehdaskone kysymyksessä. Ja höyrylaivoissa ei hirveän tehokkaat koneet ollut. Tuskin junassakaan.

Toki veikkaisin että Junassa oli enmpi tehoa. kun laivassa.

Höyrylaivat ei kovinkaan isoja olleet kun vertaa nykyisiin laivoihin. Park Victoriakin oli varmaan isoin höyrylaiva mitä on suomessa nähty.

Vierailija

Sodanjälkeinen jälleenrakennus kovine metallinhintoineen teki neukkumyötäilyä enemmän tuhoa vanhalle laitekannalle. Polttoleikkauspilli ja leka heiluivat.
Kehitysmaat ostivat onneksi vanhaa konekantaa ja sieltä niitä ehkä löytää.

Vulvassa oli "patarautakone" koska tehdas järjesti metallinkeräyksen jotta sai tehtyä autoja

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Ainakin suurin tehdaskone kysymyksessä. Ja höyrylaivoissa ei hirveän tehokkaat koneet ollut. Tuskin junassakaan.



Kyllä Tr2:n kokoluokan saksalaisissa höyryvetureissa oli hyvinkin 1500-2000 hv:n maksimitehoja. Tr2:n (Tr2 on yhdysvaltalainen "Russian decapod" -veturi) tehoa en pikaisella googlaamisella löydä, mutta tuskin se saksalaisista paljoa jälkeen jää, jos yhtään.

Vierailija

Taisipa Verla olla ihan vesivoimalla toimiva tehdas. En muista että siel olis ollu höyrykonetta, enkä netistäkää löytäny vahvistusta. Tarkoittaakohan ketjun aloittaja kooltaan suurinta vai teholtaan suurinta kattilaa. Junan kattilaa ei voi ees verrata maahan tehtyihin kattiloihin kooltaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
mc-kuona
Junan kattilaa ei voi ees verrata maahan tehtyihin kattiloihin kooltaan.



No sitä minunkin perstuntuma sanoo. Jos 1650 hevosvoimalla irtoaa suurimman höyrykoneen titteli, maassamme ei tosiaankaan isoja höyrykoneita ole ollut.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Neuroni ei tiedä höyrykoneista mitään se vie 300 neliötä tilaakin.

1650 hv. on jo iso.




No en minä pikaisen selailun perusteella löytänyt isompia mäntähöyrykoneita kuin jonkun 2500 hevosvoiman kolmipaisuntaisen laivankoneen, eli ehkä tuo sitten kuitenkin on aika iso. Se voi olla tulkinnanvarainen asia, onko höyryveturissa yksi vai useampi höyrykone, mutta Pennsylvanian Railroadsin Q2:ssa oli 7987 hevosvoimaa.

Höyryturbiinit korvasivat ilmeisesti mäntäkoneet jo hyvin varhain vähänkin isompia tehoja vaativissa sovelluksissa. Niiden tehorajat ovat sitten taivaissa (tai ainakin gigawateissa).

Vierailija
tiäremiäs
Oletteko käyneet katsomassa Finlayssonin höyrykonetta. Se on aika iso ja hv 1650.

Kone on toiminta kuntoinen, mutta pannuhuone on purettu ajat sitten.

Eikös tollaiset koneet pitäisi saada johonkin paikkaa missä niitä voi koemielessä käyttää ja laittaa ne toimimaan.

Olisi 2 kertaa hienompi näky.

Onko suomessa muita tehtaita, missä on vanhat höyrykoneet vielä paikallaan. Kesällä ajattelin käydä esim. Verlan tehdasmuseossa. Onko Verlassa höyrykonetta?




Mietin aivan samaa käydessäni. Varsin kunnioitusta herättävä näky. Oliko vauhtipyörän halkaisija jotain kahdeksan metriä? Jotkut veturin voimalaitteet ovat tuohon verrattuna melko vähäväkisen oloisia. Veto lähtee vauhtipyörältä köysien välityksellä jossa kierrosluku nostetaan ehkä kymmenkertaiseksi. Taitaa olla aika harva kone jossa tehdään näin? Vääntömomenttia lienee riittävästi?
Hieno juttu että ovat säästäneet itse koneen siinä kunnossa kuin se nyt on. Kävin kellarissa urkkimassa. Siellä oli ilmeisesti lauhdutin ja kattilavesipumppu. Pumppu oli sekin toteutettu jollain helvetin rankalla vipumomenttirakenteella. Yksinkertaista mutta kaunista.
Kyseisen moottorin pyörittäminen jo sähkömoottorin ja alennusvaihteen avulla olisi melkoinen operaatio. Jo sisäiset häviöt lienevät aika massiiviset?

Museokierroksella sanotaan että koneessa on kaksi sylinteriä mutta mielestäni sylintereitä on neljä. Ovat vain kytketty pareittain sarjaan samaan tankoon.

Paperitehtaita ravatessani en ole törmännyt höyrykoneisiin sinänsä mutta vanhoilla voimalaitoksilla vanhoihin käytöstä poistettuihin kattiloihin ja turbiineihin. Joissain paikoissa turbiinisalit on vielä tehty samaan tyyliin laatoittamalla ja muutenkin nysväämällä kuten tuolla Finlaysonilla. Jotkut vanhat ketjupetikattilat putkistoineen ja hoitotasoineen näyttävät aivan suoraan jostain Gullichsenin pajalta tulleilta.

Kävin joskus huvikseni pyörähtämässä Verlassa vain todetakseni ettei ollut paikka auki. Pato siellä oli joten generaattori tai suora vesivoima?

Sähkömoottoreista vakuuttavimman näköisiä ovat esimerkiksi Summan tehtaan hiomolla olleet vanhat suoravetoiset hiomakoneiden moottorit (Moottori pyörittää metrin halkaisijaista kiveä jota vasten painetaan metrin mittaisia pöllejä kahta puolta olevien ketjujen voimalla) jotka ovat käytännössä avonaisia parin-kolmen metrin halkaisijaisia kiekkoja.
Kotkassa Gutzeitilla oli aikanaan ennen valta-akselista luopumista joku ihmeen viritys jossa ilmeisesti oli helvetin iso synkronimoottori pyörittämässä helvetin isoa generaattoria jolla saatiin ilmeisesti säädettyä -niin ikään helvetin isoa- valta-akselia pyörittävän moottorin kierroslukua.
Löysin häkkyrän aikanaan sattumalta etsiessäni jotain sähkötilaa. "Mikä helevetti tuo on?!?" Tein myöhemmin sinne varta vasten asiaa että pääsin ihmettelemään laitosta. Onko mitään mieltä kiehtovampaa kuin paljon rautaa pyörimässä riittävän hiljaa niin että sitä voi seurata katseella?

-

Vierailija
Pergolaattori
Onko mitään mieltä kiehtovampaa kuin paljon rautaa pyörimässä riittävän hiljaa niin että sitä voi seurata katseella?
-



Makuasia. Itseäni sykähdyttää katsella satoja tonneja vauhdilla pyörivää rautaa, joka vääntää elektroneja liikkeelle käsittämättämällä voimalla Joka tapauksessa suuret erikoistuneet koneet ovat upeita laitteita.

Vierailija
Pergolaattori
Onko mitään mieltä kiehtovampaa kuin paljon rautaa pyörimässä riittävän hiljaa niin että sitä voi seurata katseella?



Minusta tuon ohella on kiehtovaa myös nähdä vanhaa tekniikkaa käytössä, vaikka rautamäärä olisi vähäisempikin.

Nivalassa yksi kaveri on koonnut 1920-luvun henkeen konepajamuseon. Valta-akseli pyörittää kaikkia koneita ja pajan pitäisi olla toimintakunnossa tämän vuoden aikana. Hieno paikka. Museota on nyttemmin laajennettu ja vieressä on sähkökorjaamo vanhaan tyyliin.

hyrrä
Seuraa 
Viestejä834
Liittynyt25.3.2007
Electric shadow
Pergolaattori
Onko mitään mieltä kiehtovampaa kuin paljon rautaa pyörimässä riittävän hiljaa niin että sitä voi seurata katseella?



Minusta tuon ohella on kiehtovaa myös nähdä vanhaa tekniikkaa käytössä, vaikka rautamäärä olisi vähäisempikin.

Nivalassa yksi kaveri on koonnut 1920-luvun henkeen konepajamuseon. Valta-akseli pyörittää kaikkia koneita ja pajan pitäisi olla toimintakunnossa tämän vuoden aikana. Hieno paikka. Museota on nyttemmin laajennettu ja vieressä on sähkökorjaamo vanhaan tyyliin.





Kerrotko tarkemmin, kiinnostavan kuuloinen paikka!

Vierailija
hyrrä
Kerrotko tarkemmin, kiinnostavan kuuloinen paikka!



Pitää kysyä saako kertoa.

Edit: Jaa, kello on jo noinkin paljon. Soitan huomenna.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat