Milloin kannattaa vaihtaa maailmankuvaa..

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Hän ei ole halunnut tästä puhua ihmisille kun ne ei usko.. mutta ei varmaan haittaa jos minä puhun siitä täällä.. toivottavasti ainakaan.. minun vaan pitää saada puhua jollekulle, asia vaivaa minua niin kovasti.. tyttöystävä näki unta lottonumeroista, kirjoitti ne ylös ja lottosi niillä.. viimeistä numeroa ei muistanut oliko 01 vai 10.. valitsi juuri sen väärän eikä tullut mieleen ottaa kahta riviä.. voitti sen 6 oikein ja viimeinen oli juuri se toinen.. tälläisen tapahtuman todennäköisyys on jotain 1:7500000 tai sinne päin jos oikein laskin.. ei noin voi käydä.. ei voi ennustaa lottonumeroita.. pitäisikö tämmöisessä tilanteessa vaan todeta että noh, sattumaa.. mitä oikein pitäisi tapahtua että olisi järkevää harkita maailmankuvan muuttamista, niin että uskoisi johonkin "yliluonnollisuuksiin"? Eikö tuollainen sattumus riitä siihen? Onko mielekästä todeta tuollainen sattumaksi.. minulla hajoaa pää, en tiedä mitä ajatella..

くそっ!

Kommentit (7)

Vierailija
Ronron
Eikö tuollainen sattumus riitä siihen? Onko mielekästä todeta tuollainen sattumaksi.. minulla hajoaa pää, en tiedä mitä ajatella..

Miksi tässä tilanteessa pitäisi yrittää ajatella siten, että suhteuttaa itsensä mahdollisimman pieneksi suhteessa tuohon epätodennäköiseen tapahtumaan? Sehän juuri saa tuntemaan itsensä pieneksi ja vähäpätöiseksi, ja luo tarpeen sille, että jokin suurempi voima ohjaa näitä tapahtumia. Miksei voisi ajatella, että on ainutlaatuista ja harvinaista, että tällaisiakin asioita siunaantuu omalle kohdalle. Ei tarvitse omata sosiaalista statusta, rahaa, ihmissuhteita, että saavuttaa jotain hienoa. Minkä takia pitää yrittää pakottaa itsensä nöyristelemään, kun ei todellisuudessa ole ketään kenelle kumartaa? Kun huomaa, että onni potkii joskus kunnolla elämässä, niin et tarvitse juuri mitään noista luettelemistani asioista? Se on ennen kaikkea vapauttavaa, joten miksi etsiä väenvängellä ihmistä tai entiteettiä, jolle olisi velkaa asioista?

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Shriek
Ronron
Eikö tuollainen sattumus riitä siihen? Onko mielekästä todeta tuollainen sattumaksi.. minulla hajoaa pää, en tiedä mitä ajatella..

Miksi tässä tilanteessa pitäisi yrittää ajatella siten, että suhteuttaa itsensä mahdollisimman pieneksi suhteessa tuohon epätodennäköiseen tapahtumaan? Sehän juuri saa tuntemaan itsensä pieneksi ja vähäpätöiseksi, ja luo tarpeen sille, että jokin suurempi voima ohjaa näitä tapahtumia. Miksei voisi ajatella, että on ainutlaatuista ja harvinaista, että tällaisiakin asioita siunaantuu omalle kohdalla. Ei tarvitse omata sosiaalista statusta, rahaa, ihmissuhteita, että saavuttaa jotain hienoa. Minkä takia pitää yrittää pakottaa itsensä nöyristelemään, kun ei todellisuudessa ole ketään kenelle kumartaa? Kun huomaa, että onni potkii joskus kunnolla elämässä, niin et tarvitse juuri mitään noista luettelemistani asioista? Se on ennen kaikkea vapauttavaa, joten miksi etsiä väenvängellä ihmistä tai entiteettiä, jolle olisi velkaa asioista?

Ehkä sinulla on tuossa jokin hyvin viisaskin ja syvällinen pointti, en vain nyt ihan ymmärtänyt.. en ole analysoinut itseäni ja tätä tilannetta tuolta kannalta pahemmin.. minä lähinnä vaan ihmettelen että onko sittenkin olemassa kyky ennustaa.. ja kenties paljon muutakin? Tuo vaan on vaikea mieltää pelkäksi sattumukseksi, hyväksi tuuriksi.. jos näkee unta lottonumeroista, nimenomaan lottonumeroista eikä mistä tahansa numeroista.. ja ne menee oikein ja voittaa rahaa sillä.. se on niin pahuksen epätodennäköistä että sen täytyy olla jotain muuta kuin sattumaa..

くそっ!

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Javert
Kirjoitat todennäköisesti paskaa ja se siitä.

Eipä tuohon voi oikein mitään sanoa.. en pysty asiaa todistamaan millään..

くそっ!

Vierailija
Ronron
Ehkä sinulla on tuossa jokin hyvin viisaskin ja syvällinen pointti, en vain nyt ihan ymmärtänyt.. en ole analysoinut itseäni ja tätä tilannetta tuolta kannalta pahemmin.. minä lähinnä vaan ihmettelen että onko sittenkin olemassa kyky ennustaa.. ja kenties paljon muutakin? Tuo vaan on vaikea mieltää pelkäksi sattumukseksi, hyväksi tuuriksi.. jos näkee unta lottonumeroista, nimenomaan lottonumeroista eikä mistä tahansa numeroista.. ja ne menee oikein ja voittaa rahaa sillä.. se on niin pahuksen epätodennäköistä että sen täytyy olla jotain muuta kuin sattumaa..

Siirrä itsesi empiirisen todennäköisyyden ulkopuolelle, niin voit kokea olevasi tässä asiassa jokseenkin ainutlaatuinen. Jos taas haluat survoa itsesi tilanteeseen 1:100000000000000000, niin eikö se ole aivan selvää, että olo tuntuu silloin hyvin pieneltä?

Olet ainakin joskus sadatellut sitä, kuinka elämä tuntuu merkityksemättömältä. Älä tee sitä virhettä, että valitset taikauskon tai nöyristelyn suuremalle voimalle. Kyllä unetkin ovat ihan empiriisesti tutkittavissa olevia ilmiöitä, eikä niitä sellaisinaan kannata kumartaa. Unessa tehty ratkaisu, jota noudattamalla siirretään se valveajan ratkaisuksi, ei mielestäni tavoita objektiivista todellisuutta sen paremmin, kuin valveilla tehty ratkaisu. Sen sijaan se tavoittaa subjektiivista todellisuutta, jolloin onnistunut valinta, noudattamalla unta, tuntuu maagisen todelta. Eli yksilö haluaa ikään kuin kokea, että asiassa on suurempi totuus kuin siinä itseasiassa on.

En itse liitä uniin mitään maagista, vaikka maaginen ajattelu todennäköisesti kumpuaa alitajunnasta. Unet ovat vain hyviä oppaita oman elämänsuunnan valitsemisessa, mutta ei hyödytä alkaa ajattelemaan, että sieltä löytyisi lopullinen totuus.

Yritä kokea onni onnena. Jos tarkoitat maailmankatsomuksen muuttamisella sitä, että voit olla onnekas ihminen... tee se ihmeessä.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Onko jotenkin rehellisempää nähdä unta lottorivistä, jos tunnustautuu samalla ennaltanäkemisen kannattajaksi?

Maailmankuva ei ole ilmoitusasia. Se on kuva maailmasta sellaisena kuin maailman näet. Se vaihtuu, jos on vaihtuakseen. Ei sen vaihtumista mietitä.

Jos epäilet uuden tai vanhan maailmankuvasi totuutta, eivät kumpikaan ole sinun maailmankuviasi.

Pitäisikö minun vaihtaa ihoni?

Lottoa, sillä elämä on lottoa.

V.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Uusimmat

Suosituimmat