Jos egot tuhottaisiin, tuhoutuisiko ihmiskunta samalla?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos olisi toimenpide, jolla egoksi määritelty aivotoiminta voitaisiin poistaa ja tämä toimenpide tehtäisiin koko ihmiskunnalle, selviäisimmekö?

Itse olen havainnut, että ego tuottaa paljon kärsimystä, mutta saa toisaalta aikaan resurssien ja statuksen haalimista. Uskoisin olevani onnellisempi, jos egoni kuolisi.

Miten asia on?

Kommentit (3)

Vierailija

Entäpä jos riisuttaisiin jokainen ihminen hetkeksi egostaan ja palautettaisiin sitten se, ymmärtäisimmekö sitten miten älytöntä tämä kaikki on?

Jokaiselle pakollinen dmt trippi verorahoilla kustannettuna?

offmind
Seuraa 
Viestejä14591
Liittynyt19.8.2008
Peksa
Jos olisi toimenpide, jolla egoksi määritelty aivotoiminta voitaisiin poistaa ja tämä toimenpide tehtäisiin koko ihmiskunnalle, selviäisimmekö?

Itse olen havainnut, että ego tuottaa paljon kärsimystä, mutta saa toisaalta aikaan resurssien ja statuksen haalimista. Uskoisin olevani onnellisempi, jos egoni kuolisi.

Miten asia on?

Jos ego tuhoutuisi niin sitten pitäisi pärjätä sillä mitä jää jäljelle. Eli eikös se sen freudilaisen psykomystiikan mukaan tarkoittaisi sitä, että persoonallisuus rakentuisi vain idin ja superegon varaan? Eli olisi vain vaistopohja ja "järki/omatunto" ilman tasapainottavaa minä-tietoisuuden filtteriä siinä välissä.

Ei kuulosta houkuttelevalta, pikemminkin psykopaatin reseptiltä, sillä olisiko sillä "omatunnolla" mitään mihin vaikuttaa ilman egoa?

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

R4D4
Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009

Jaa-a.

Luulisin, että meistä tulisi älykkäitä muurahaisia tuon tuloksena. Niin kaunis ajatus kuin se onkin.

Luulenpa, että pisimmälle negatiivisten egon puolien häivyttämisessä ovat päässeet luostareihin sulkeutuneet ihmiset. He elävät erittäin vaatimatonta elämää, pitämättä melua itsestään. Jopa nimistä luovutaan.

Uusimmat

Suosituimmat