Ylemmän toimihenkilön kyykyttäminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko ihmisillä kokemuksia tällaisista tilanteista?

Haluaisin käyttää omaa esimerkkitapausta tässä aloituksessa, koska tämä on tuore tapaus ja minua potuttaa asia siinä määrin. Minua siis ärsyttää se, että asioitani hoidetaan päin persettä, ja että joudun itse lopulta perehtymään ja poimimaan tietoa asioista, jotka eivät jaksaisi muuten kiinnostaa.

Jos nyt onnistun todistamaan tuon naisen syytökset virheelliseksi, niin se tarkoittaa sitä, että hän joutuu häpeätilanteeseen sivusta seuraajien silmissä - mikäli oikein ymmärrän, esimiehensä. Minulla ei ole mitään hävettävää, olenhan vain pelkkä ääliö duunari ja väittely toisi vain hyvää vahvistusta alemmalle asemalleni. Hän on ylempitoimihenkilö ja oletan, että hän on juuri sellainen, jolle status merkitsee jotain. Nainen ei omasta mielestäni tiedä, että minullakin on korkeakoulututkinto. Hän haastoi minut älylliseen väittelyyn, luottaen ehkä statukseensa ja koulutukseen, että on oikeassa tässä asiassa.

Mitä luulette, että mitä tässä tilanteessa tapahtuu?

Joku tutkimus - en löytänyt tähän tilanteeseen - väittää, että naiset naisivat tilastollisesti enemmän miehiä, jotka ovat heitä korkeammassa asemassa. Korkea asema usein yhdistetään älykkyyteen, ja älykkäät naiset mahdollisesti arvostavat sosiaalisen aseman heijastamaa älykkyyttä, mutta eivät älykkyyttä sellaisenaan. Millaisia psyykkisiä vaikutuksia sillä on, jos murskaan tämän naisen ennakkoluulot mäsäksi?

Teen tässä tarkoituksella hyppyjä päättelyssäni, jotta herättäisin asiasta keskustelua. Eli voiko tällaisella kyykyttämisellä ansaita tuon naisen arvostuksen? Itse ajattelisin, että jos tuohon mainitsemaani tutkimukseen on luottamista, saan tällä nöyryyttämisellä jatkossa hänen vihansa päälleni. Ei sinänsä yllätä, sillä tätä tilannetta edelsi yksi toinen tilanne, joka saattoi vaikuttaa siihen, että hän ryhtyi esittämään minua kohtaan perättömiä syytöksiä. Tuo edellinen tapaus on kuitenkin täysin selvitetty asia. Silti nainen ilmeisesti kantaa kaunaa ja omaa erilaisen käsityksen asialle muodollisuuksien ulkopuolella.

Palataan uudestaan siihen naisen arvostuksen hankkimiskysymykseen. Harva kuitenkaan kokee tarpeekseen muuttaa ennakkoluulojaan ja elämänkatsomusta jonkun random-henkilön hetkittäisen oikeassa olemisen perusteella. Näin silloin, jos nainen on kovasti periaatteellinen. Periaatteliset naiset ovat oman kokemukseni mukaan harvinaisia täällä Suomessa.

Omasta mielestäni, tuollainen älyllinen väittely riisuu tuon naisen henkisesti alasti. Tähän tietysti liittyy myös seksuaalisuus jossain mielessä. En voi olla fantasioimatta tilannetta, jossa minut kutsutaan ko. henkilön toimistoon, koska tämä nainen kokee sisäistä tarvetta nähdä minut, ja koska hänellä on auktoriteettia tehdä sellainen pyyntö. Millaiselle ihmiselle hän omassa mielessään hävisi? Hän haluaisi, että olisin edes jollain tapaa ihailtava mies... olisihan ällöttävälle nilkille häviäminen todella ikävää ja satuttaisi myös hänen omaa minä-kuvaansa entistä enemmän.

Jos hän pitäisi näkemästään, niin voisiko olla mahdollista, että tämä nainen saattaisi jopa harkita deittailua? Onko kenellekään kokemuksia tällaisesta tilanteesta, että kiinnostus toiseen ihmiseen on herännyt alunperin molempien aggressiivisista pyrkimyksistä aiheutuneesta jälkitilanteesta?

En tiedä, voiko tällainen ilmiö toimia toisinpäin. Nainen, joka on alemassa asemassa ja nöyryyttää älyllisesti ylemmässä toimessa olevan miehen. Yleensä sosiaalinen status on miehelle vielä tärkeämpää kuin naiselle, ja miehestä voi tällaisen tapauksen jälkeen tulla impotentti naisen edessä.

En ole tässä ehdottamassa, että näin tulee tapahtumaan omalla kohdallani. Haluan vain kuvitella tilanteita ja miettiä, miten ihmiset saattaisivat niissä toimia.

Sivut

Kommentit (54)

Vierailija
JW
No mikset vain kerro hänelle tunteistasi ja pyydä häntä ulos?

Ei minulla ole mitään vakavempia tunteita häntä kohtaan. Jos jotain hänelle voisin tehdä, niin antaa opetuksen kukista ja mehiläisistä. Siksi halusinkin vain vetää häneltä housut kinttuihin henkisessä mielessä, että hän itse muistaisi, että mikä värkki siellä housuissa on.

Anteeksi ylimaskuliinisuuteni, mutta en voinut vastustaa kiusausta.

Vierailija
Shriek
JW
No mikset vain kerro hänelle tunteistasi ja pyydä häntä ulos?

Ei minulla ole mitään vakavempia tunteita häntä kohtaan. Jos jotain hänelle voisin tehdä, niin antaa opetuksen kukista ja mehiläisistä. Siksi halusinkin vain vetää häneltä housut kinttuihin henkisessä mielessä, että hän itse muistaisi, että mikä värkki siellä housuissa on.

Anteeksi ylimaskuliinisuuteni, mutta en voinut vastustaa kiusausta.

No mikset kerro hänelle, että haluat naida häntä ja pyytää hänet ulos? Tulokset voivat vaihdella, mutta ainakin sen jälkeen hän tietää olevansa tekemisissä miehen kanssa.

Vierailija
JW
No mikset kerro hänelle, että haluat naida häntä ja pyytää hänet ulos? Tulokset voivat vaihdella, mutta ainakin sen jälkeen hän tietää olevansa tekemisissä miehen kanssa.

Ei kannata. Voi tulla syyte alaisaseman väärinkäytöstä

kfa
Seuraa 
Viestejä2516
Liittynyt13.3.2008
Shriek

Eli voiko tällaisella kyykyttämisellä ansaita tuon naisen arvostuksen? Itse ajattelisin, että jos tuohon mainitsemaani tutkimukseen on luottamista, saan tällä nöyryyttämisellä jatkossa hänen vihansa päälleni.

Kenen tahansa julkinen nöyryyttäminen johtaa yleensä vain huonoihin seurauksiin. Jossakin vaiheessa nöyryytetyllä voi olla tilaisuus iskeä takaisin jollakin toisella tavalla, josta seuraa sinulle harmia.

Jos kyse on väittelyasiasta ja haluat ihan välttämättä näyttää henkilölle olevasi oikeassa niin tee se ilman yleisöä. Jätä mainitsematta "voitostasi" kenellekään, jolloin kyseessä ei ole julkinen nöyryytys. Henkilö itse tietää mitä tapahtui ja tajuaa että et tehnyt siitä julkista.

Shriek
Jos hän pitäisi näkemästään, niin voisiko olla mahdollista, että tämä nainen saattaisi jopa harkita deittailua?

Työkavereiden deittailu on vähän kuin miinakentällä kävelyä. Heihin törmäät jatkuvasti senkin jälkeen, kun suhteenne on syystä tai toisesta johtuen päättynyt. Jos suhde päättyi ikävissä merkeissä niin kosto elää ja jompi kumpi alkaa etsiä uutta duunia jossa exään ei törmäile. Jos firmanne on osa isompaa kansainvälistä yritystä niin niissä on usein varsin tiukat pykälät sexual harassmentille. Sana sanaa vastaan tilanteessa mies helposti häviää.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Vierailija

Miksi? Miksi nähdä vaivaa? Onko niin tärkeää olla oikeassa, vai onko tavoitteena mutkan kautta naisen kaataminen? Vai onko töissä liian tylsää?

Vierailija

Jos haluat todistaa olevasi tosimies, täysi rähinä päälle. Käytännössä merkinnee sodanjulistusta. Saa olla strategia kohdallaan jos meinaa voittajana selvitä. Voisi olla hauskaa vähän aikaa.

Kahdenkesken hissukseen, duell incognito tjs.. Pysyykö salassa?

Olla suurempi persoona?

Kytätä tilaisuutta, vaania haukkana?

Vierailija

Joillekin näyttää kaikki sukupuoliselta.

Naisten onneks näkee harvemmin kiinnittävän huomiota esimiehen sukupuoleen mutta näköjään se on miespuoliselle kova pala kun esimiesasemassa onkin naaras..

Voi hyvä helwetti!
Toisaalla just koittanut ymmärtää miks se sukupuolisuus miespuoliselle on niin vaikee pala.
Eikö se työ ole tärkeintä mistä siellä palkkaa saadaan eikä tammöset "kauniit ja rohkeet"..

Mun vimeisin duunipaikkani oli minä+kolme miestä ja sukupuoltani jaksettiin toitottaa kyllästymiseen asti.
Onneks on muunkinlaisia miehiä!!!
Harmi vaan että niin harvoin sellaisia tapaa mutta tunnen jopa muutaman. Ehkä se on naisissa sama juttu?
Vain pieni marginaaliryhmä ei elä sukupuolensa ehdoilla?
Jotkut on aidosti ihmisiä!

Vierailija
kfa
Kenen tahansa julkinen nöyryyttäminen johtaa yleensä vain huonoihin seurauksiin. Jossakin vaiheessa nöyryytetyllä voi olla tilaisuus iskeä takaisin jollakin toisella tavalla, josta seuraa sinulle harmia.

Jos kyse on väittelyasiasta ja haluat ihan välttämättä näyttää henkilölle olevasi oikeassa niin tee se ilman yleisöä. Jätä mainitsematta "voitostasi" kenellekään, jolloin kyseessä ei ole julkinen nöyryytys. Henkilö itse tietää mitä tapahtui ja tajuaa että et tehnyt siitä julkista.

Enhän minä mahtaillakseni väittelekään, vaan omia oikeuksia puolustaakseni. Kyseessä oli sähköpostikeskustelu, jossa on cc:nä minun esimieheni, sekä hänen esimies. En siis ole oma-alotteisesti houkutellut häntä julkisesti nöyryytettäväksi. Itseasiassa hän pisti viestiin mukaan nämä henkilöt, koska varmaan koki, että olen aivan liian ääliö hoitamaan omia asioitani.

Kyse oli myös siitä, että suuremman statuksen omaavalla oletetaan olevan suurempi vastuu asioista ja sitä myöten yleensä suurempi tietämys, jotta kykenee hallitsemaan asioita. Häpeä on hänen hävitessä aina hänen puolella siinä tapauksessa, jos hän pistää sisimissään arvoa sosiaaliselle statukselle ihmisiä arvostellessa. Itse olen vain ääliö duunari, eikä oman typeryyteni todistamisessa, väittelyn häviämisen muodossa, ole kenellekään mitään uutta.

Pönni
Joillekin näyttää kaikki sukupuoliselta.

Minä melkein arvasin, että Pönni tulee tekemään tästä sukupuolikysymyksen.

Mainitsin vain sukupuolet ja niihin liittyviä stereotypioita. En ole missään vaiheessa kohdellut vastapuolta oletusarvoisesti vähempiarvoisena. Toki myönnän provosoineeni omassa alustuksessa, mutta on hienoa, että Pönnillä riittää aina rohkeutta tulla räyhäämään.

Vierailija

Mun tapauksessa ylempi toimihenkilö vittuili mulle ekan puoli vuotta. Siis ihan kunnolla auko päätä. Firman porttien ulkopuolella olisin kuunnellu ehkä 10min, mutta töissä ajattelin josko antais olla. Kunnes palo hihat. Suoraan sanoin että kun pääset töistä niin voin odottaa tuolla ulkopuolella ja siellä saat koittaa kauan mää kuuntelen tota. Se loppu ja koitti keksiä jotain tosi teennäistä juttua. Firman risteilylläkin sitä jätkää ei juuri näkyny mun näkökentässä. Kova kiire oli aina muualle. Nyt kun vielä tuli monoa niin voi olla täysin vapaasti kun sen nään. Tais luottaa liikaa siihen esimiehen asemaansa. Oli vielä julkinen nöyryytys kun siinä oli pari muutakin sorvaria vieressä kun koitti kyykyttää mua. Eli muillekkin tiedoks että asiaan kuulumatonta pään aukomista ei tarvi kuunnella. Asiasta kyllä kuuntelen jos oon väärin tehny.

Vierailija

Mikäli kyykytät ylempää toimihenkilöä, tai peräti esimiestäsi, on seurauksena yleensä ns. "Pyrrhoksen voitto", eli voitat taistelun, mutta häviät sodan.
Ylipäänsä käsite "kyykyttäminen" pitää sisällään jonkinasteisen nolauksen tai nöyryyttämisen. Vaikka olisit po. asiassa oikeassakin, kyykyttäminen on aina - siis ihan aina - virheellinen ratkaisu oman itsesi kannalta; kosto on suloinen. Ja hierarkiassa ylempänä olevien kanssa jää aina hopialle.
Eli kokeneen neuvo: älä kyykytä, vaan pyri rauhanomaiseen neuvotteluun, vaikka se vaikeata olisikin.

Vierailija

Löysin eilen vahingossa, kun etsin jotain vastaavaa. Tämä kuitenkin kannattaa muistaa.

"Mies ei anna anteeksi, hän vain unohtaa. Nainen antaa anteeksi kaiken, mutta ei unohda koskaan." -Tove Jansson-

Vierailija

Jos ihmisellä ei ole riittävästi muuta elämää, niin työpaikan tapahtumat ylikorostuu ajatuksissa. Työpäivän aikana ja myös sen jälkeen.

Jokainen ymmärtää ettei esim yksikään ammatikseen valituksia kuunteleva asiakaspalvelija ole henkisesti läsnä vaan saaristossa melomassa, tai ehkä tapaamassa salarakasta.

Harrastan itse kestävyysjuoksua ja ajatukseni ovat joka hetki seuraavan kuunvaihteen omassa kisassani. Miten lämmittelen, mitä syön, paraneeko aika, miten vauhdin jako, kenkien nauhojen tiukkuus (ihan oikeasti), intervalliharjoitukset, venyttelyt, henkinen valmistautuminen, kuntosalitreenit jne jne ja yms.

Aika on parantunut joka kerta. Voi tätä riemun tunnetta !

Vierailija
Tarkkailija
Mikäli kyykytät ylempää toimihenkilöä, tai peräti esimiestäsi, on seurauksena yleensä ns. "Pyrrhoksen voitto", eli voitat taistelun, mutta häviät sodan.

Ylipäänsä käsite "kyykyttäminen" pitää sisällään jonkinasteisen nolauksen tai nöyryyttämisen. Vaikka olisit po. asiassa oikeassakin, kyykyttäminen on aina - siis ihan aina - virheellinen ratkaisu oman itsesi kannalta; kosto on suloinen. Ja hierarkiassa ylempänä olevien kanssa jää aina hopialle. Eli kokeneen neuvo: älä kyykytä, vaan pyri rauhanomaiseen neuvotteluun, vaikka se vaikeata olisikin.

Yritän tässä nyt osoittaa, että jos henkilöllä on korkeampi status, niin koettu häpeän määrä on silloin todennäköisesti suurempi. Kyllä minua ainakin harmittaisi, jos olisin virassa, jossa en osoita hallitsevani jotain asiaa, vaikka kaikki sitä minulta odottavat. Naurettavinta tässä on se, että nyky-yhteiskunnassa vielä kannustetaan kerskailemaan ja leuhkimaan omilla taidoilla työhaastattelussa. Sen lisäksi yritykset pistävät työpaikkailmoituksiinsa naurettavia vaatimuksia, jolla karsitaan heti alussa suuria määrä hakijoita. Jos ajatellaan, että pelkkä itselleen omien kykyjen valehteleminen on sitä maskuliinista kanttia, jota työelämässä ja tuossa virassa tarvitaan, niin näen heti oletusarvoisesti sellaista duunien olevan pellejä varten.

Ymmärrän kyllä, että tilanne voi koitua lopulta itselleni harmilliseksi. En vain rupea hyppyytettäväksi, jos näen että henkilö kritisoi minua aiheettomasti. Tässä tapauksessa tilanne oli sellainen. Minua oikeasti on viime aikoina muutenkin ihmetyttänyt, kuinka vähän ihmiset osaavat antaa aidosti anteeksi. Saas nähdä mitä nuo esimiehet tuumaavat tuosta. Ilmeisesti nainen itse jo näki järkevämmäksi perääntyä, kun alkoi osoittaamaan lievennyksiä argumenteissaan. Hyvä niin, sillä hänessäkin sitä vikaa oli. Niin oli minussakin. Olisin voinut ehkä olla hivenen neuroottisempi toimissani, niin kuin nämä byrokratian parissa viihtyvät neiti Näpsät, mutta päätin luottaa esimieheeni. Ilmeisesti ei kannata luottaa, kun tulee joku melkein umpimustien aurinkolasien kanssa biitsille räiskimään kylmää vettä, potkimaan rantapalloa ja viskomaan hiekkaa päälleni. Silloin rupeaa kaduttamaan, että jätti Super Soakerinsa kotia.

Letku-Elli
Jos ihmisellä ei ole riittävästi muuta elämää, niin työpaikan tapahtumat ylikorostuu ajatuksissa. Työpäivän aikana ja myös sen jälkeen.

Joo. Voin kyllä rehellisesti sanoa, että en minäkään vit****** helposti unohda. Minulle on tärkeää hyvä ilmapiiri töissä, joka perustuu kollegojen aidolle arvostamiselle. Tämä on siis ideaali tilanne, eikä se aina toteudu, mutta periaatteen vuoksi pyrin siihen. Minua ärsyttää työpaikka, jossa joudun irvistämään pelkkää muodollisuutta.

In my life
Why do i smile
At people who i'd much rather kick in the eye?

- Heaven knows I'm miserable

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat