Sivut

Kommentit (53)

Jostakin minulle on jäänyt mielikuva että kaikki mahdollinen tarttuu valurautapannuun kiinni. Lapsuuden kodissani käytettiin sellaista ja kuten jo taisin mainitakin, koska siinä aina paisteltiin jotain mitä inhosin, koko pannu inhottaa. Ja äiti kyllä pesi sitä astianpesuaineella, taisi joskus tosin rasvaillakin.

Ällöttää ajatuskin että pannua ei ikinä pestäisi. Teflonpannunkin kanssa olen joskus havainnut että paistaessa jotakin alkaa haista sille ruoalle jota sillä viimeksi paistettiin. Varsinkin kun mies laittelee kaikenlaisia yököttäviä käristyksiä, niin en halua niitä hajuja haistella pannusta jota ei saa edes pestä, eli haisenee siis kahta kauheammin.

Minulla on aivoissa sellaista vikaa etten voi sietää oikein minkäänlaisia hajuja. Ruoanlaittojen jälkeen tarvitsen perusteelliset tuuletukset; hajuvedet ynnä muut enimmäkseen jätän väliin koska ne saavat pään särkemään.

Pubi
Paul M
Oikein toimivaa valurautapannua ei pestä kuumalla vedellä saatika pesuaineilla. Se pyyhitään paperilla.

Miten vanha, noin 20 vuotta käytöstä poissaollut valurautainen paistinpannu kannattaa ajaa sisään?

Tuossa on jotain ohjeita:
http://www.kokkikolmonen.com/tuotteet.html?id=12/297

Lämpötilan suhteen on valurautapannukin suhteellisen tarkka. Aina ei vaan malta etsiä sopivaa lämpötilaa ja tällöin pannu "kostaa". Hiljaa hyvä tulee.

Tunnustan samalla, että on minulla teflonpannukin. Teflonpannu on erinomainen, kun haluan välttää turhan rasvan käyttöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hackmanniin Matador on oikein pätevä ja kestävä pannu, suosittelen.

Ja niitä 5e säästöpannuihin ei tosiaan kannata vaivautua vaikka huonosti käytettynä saa kalliinki pannun paskaksi. Kandee muute kans varoa ettei mee tulikuumaa pannua heti lorottamaan kylmällä vedellä, teflonpannussa ko on eri metalleja, net lämpölaajenee eri aikoihin ja jos meet hurhauttamaan kylmälä nii voi nopeasti alkaa teflonit tippumaan.

murjaani
Pubi
Paul M
Oikein toimivaa valurautapannua ei pestä kuumalla vedellä saatika pesuaineilla. Se pyyhitään paperilla.

Miten vanha, noin 20 vuotta käytöstä poissaollut valurautainen paistinpannu kannattaa ajaa sisään?

Tuossa on jotain ohjeita:
http://www.kokkikolmonen.com/tuotteet.html?id=12/297

Lämpötilan suhteen on valurautapannukin suhteellisen tarkka. Aina ei vaan malta etsiä sopivaa lämpötilaa ja tällöin pannu "kostaa". Hiljaa hyvä tulee.

Tunnustan samalla, että on minulla teflonpannukin. Teflonpannu on erinomainen, kun haluan välttää turhan rasvan käyttöä.

Kiitos, oli hyvä linkki.

Valurautapannu on tarkka juuri tuosta rasvan tarpeestaan ja lämpötilastaankin ja siitä että sitä ei voi sipulinpaiston jälkeen pestä ja paistaa jotain muuta.
Teräspannu, jota ei tunnuta mainittavan missään, on täysin tunteeton noille ongelmille ja jos siihen saa jotain tarttumaankin (maito, kananmuna), ei poistaminen vaadi kuin liotuksen ja kovankin hankaamisen, jonka se hyvin kestää. Outoa asiassa on että jos kattilalla yrittää paistaa, siihen jämähtää helposti kiinni.

Sooda, jota myydään rakeina, yleensä teknisiin tarkoituksiin, on erittäin hyvä liottamaan pois paistokarstaa. Myrkytönkin on, eikä vaahtoa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
tietää
Sooda, jota myydään rakeina, yleensä teknisiin tarkoituksiin, on erittäin hyvä liottamaan pois paistokarstaa. Myrkytönkin on, eikä vaahtoa.

Suolaa vaan reilusti pannulle ja lämpöä perään. Löytyy yleensä ostamatta.

Kattilan olen joskus pannut jopa pyykkipulverilikoon, kun ei muuten ole saanut shaissea irti...

Teflonpannuista on yleensä sapuskat irronneet ihan kivasti normaalissa pesussa (vaikkei niissä rasvaa tarvitsisikaan käyttää, yleensä käytän kuitenkin kylmäpuristettua kookosta tai oliiviöljyä, enkä kumpaakaan päästä räiskyvän kuumaksi ennen ruoan lisäämistä). Kylmää vettä en muista kuumaan pannuun lorotelleeni - täytyy muistaa jatkossakin ettei sitä tee.

Olisikohan tässä nykyisessä pannussa ollut joku valmistusvika, kun se vikuuttuminen tapahtui nopeimmin tähän mennessä. Yleensä pannujen vaurioituminen on alkanut niin että tulee viiva sinne, toinen tänne, ei näin että kokonainen kolikon kokoinen alue kuoriutuu ja repaleet sojottavat reunoilla.

Tätä katjua kun luin, tuli vain mieleen, että eikös naisten tulisi nyt siirtyä silikonista tefloniin? Se kun ei kuulemma koskaan häviä elimistöstä, eikä paska tartu.

Kyllä valurauta on hyvä, kun on hyvä. Tosi hyvä. Ei saa pestä liikaa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Kerran luin jostain akkainlehestä seksivinkkejä että kuulemma sopiva kalun puristusote on kun puristaa samalla lujuudella kuin jos pitäisi kädessä valurautapannua.

Oon vissiin taas väärässä ketjussa...

Hämmentää.

Vatkain

Vai että naistenlehdestä? No, ihmekös tuo olikin kun viime aikoina on tuntunut hiukan siltä kuin munakokkelia oltaisiin paistamassa valurautapannulla...

Pannu kuumaksi, hyvä ote, munat rikki ja ja mausteet sekaan.

Nyt tulikin, öh.. nälkä.

Vatkain
Kerran luin jostain akkainlehestä seksivinkkejä että kuulemma sopiva kalun puristusote on kun puristaa samalla lujuudella kuin jos pitäisi kädessä valurautapannua.

Hui, luulisi sellaisen otteen jo sattuvan. Mutta eipä silti, onhan näitä munanvatkaajia tai mitä lie helikopterimiehiä näytetty telkussa kyllästymiseen asti, näitä jotka laittavat peniksensä vaikka rusetille.

http://www.puppetryofthepenis.com/about.php

Nua vissiin.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023

Eikö retkiastiat ole edelleenkin alumiinia? Miten ne voivat niin myrkyllisiä olla? Maitoa ja teräsvatkainta ei kannata kylläkään yhdistää alumiinikattilaan.

Ja miten lihan paistaa, jos pannussa oleva rasva ei ole kuumaa? No tiedän kyllä: valurautapannulla. Mutta jos kerran käyttää teflonpannua? Pakkohan se on kuumentaa. Itse olen tuhonnut pannun hetkessä, kun aina unohtelen sen levylle...

Alumiinia on myös vatsahappoja neutraloivissa lääkkeissä. Liekö sitten kysymys pitoisuuksista että haittaa tulee tai ei tule?

Itse paistelen teflonpannulla siten että laitan melkein suoraan kylmään öljyyn sen mitä paistan (useimmiten aloitan sipulirenkailla ja niiden hivenen ruskistuttua laitan lihat sekaan, ja mitä nyt milloinkin). En ymmärrä minkä ihmeen takia öljyn tahi rasvan pitäisi olla jo tulipalokuumaa ennenkuin ermeet siihen tunkee, minä en pidä mistään hiileksi kärtsähtäneestä lihasta tahi kasviksista - enkä kärtsähtäneistä käsistäkään. Kun lämmön vääntää melko nopsaan kutoselta neloselle ja siitä sitten loppuvaiheissa vielä asteittain alaspäin, niin hyvät pöperöt tulee.

Oikeastaan käyttelen öljyjä (kookos-, oliivi-) vain maun takia ja tietyn ruokavalion takia. Periaatteessa haluan aina pannun joka ei tarvitse öljyä eikä rasvaa.

Qadesha
En ymmärrä minkä ihmeen takia öljyn tahi rasvan pitäisi olla jo tulipalokuumaa ennenkuin ermeet siihen tunkee
No siksi että kuumuus koteloi ne nesteet, mitkä muuten leviää enemmän ja kärtää pannuun kiinni. Sitä voi kokeilla samalla paistolla ja samalla ruualla.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
tietää
Qadesha
En ymmärrä minkä ihmeen takia öljyn tahi rasvan pitäisi olla jo tulipalokuumaa ennenkuin ermeet siihen tunkee
No siksi että kuumuus koteloi ne nesteet, mitkä muuten leviää enemmän ja kärtää pannuun kiinni. Sitä voi kokeilla samalla paistolla ja samalla ruualla.

Ei se mitään koteloi.

Oleellisin syy on maku. Kun kypsentää kovalla kuumuudella tuotteissa olevat sokerit ruskistuvat (maillard reaktio) ja syntyy aromiaineita.

Matalammassa lämpötilassa tuotteet vain kiehuvat, eikä ruskistuspintaa pääse syntymään - tämäkin on tosin joskus suotavaa - esimerkiksi sipulia kuullotettaessa.

Kovalla kuumuudella pihvistä tulee pinnaltaan ruskea ja kasviksista napakoita - näillä seikoilla on oleellinen vaikutus makuun.

Oukkidoukki.

Risa pannu lähti pannutaivaaseen; tein kuten uhkasin eli ostin oman pienen pannun ja mies osti oman suuren pannun. Katsotaan kummalla on aiemmin pannu paskana...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643
Qadesha
Oukkidoukki.

Risa pannu lähti pannutaivaaseen; tein kuten uhkasin eli ostin oman pienen pannun ja mies osti oman suuren pannun. Katsotaan kummalla on aiemmin pannu paskana...

Kumpi pesee pannunsa? Siitähän se kesto riippuu myös. Eli pestyä pannua on mukavampi käyttää ja se kuluu.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat