Antibiootit ja lääkärin määräys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen tällä hetkellä keuhkoputkentulehduksen eli bronkiitin kourissa ja napsin antibiootteja sen voittamiseksi. Mutta onkohan tästä antibioottikuurista kuitenkaan mitään hyötyä?

Kun keuhkoputkentulehdusta googletin juuri ennen lääkäriin menemistä eilen, löytyi kaikkien tuloksien takaa maininta, että se johtuu useimmiten viruksesta eikä siihen siten kannattaisi ottaa turhaan antibiootteja.

Asiasta mm. näillä sivuilla: http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=khp00013
http://www.hoitonetti.fi/sairaudet/keuhkoputkentulehdus/

Viikko sitten lääkäri totesi äidilläni bronkiitin ja määräsi siihen varsin automaattisesti antibioottikuurin. Sama juttu itselläni, kun eilen kävin lääkärissä. Sitten, kun olen joillekin tuttaville taudistani kerinnyt kertomaan, on heidän ensimmäinen reaktionsa ollut: "Oot varmaan hakenu antibioottikuurin jo?" kun vastaan myöntävästä he jatkavat kuin itse lääkäri ikään ja luottamusta kuohuvalla varmuudella "Hyvä se hoitaa sitten sen kuntoon". Myös isäni tuttava, joka on sairaanhoitaja ammatiltaan, tenttasi noista kuureista heti ensimmäisenä.

Miksi niitä antibiootteja tyrkytetään tauteihin joihin ne eivät sovellu? Antibioottien väärinkäyttöhän on ongelma. Miksi esimerkiksi tuon bronkiitin kohdalla saarnataan, että siihen ei turhia antibioottikuureja kannata ottaa, mutta sitten lääkärin vastaanotolla niitä tyrkytetään automaationa? Onko kyse lääkärien ammatillisesta pelkuruudesta, väliinpitämättömyydestä tai laiskuudesta? Seuraako sanoista "Anteeksi, mutta tauti on todennäköisesti viirusperäinen eikä siihen auta antibiootit" niin suuri haloo potilaan puolesta, että lääkärin hermo ei kestä?

Itse tosiaan olin uskossa, että bronkiitti on aina/yleensä bakteeriperäistä, kun lääkäriajan varasin. Olihan lääkäri määrännyt äidilleni antibiootteja samaan tautiin viikko takaperin ja kyllähän lääkärin pitäisi tietää. Sitäpaitsi en tahdo ottaa nyt mitään riskejä, koska ensi tiistaina ja keskiviikkona on luvassa tärkeät pääsykokeet, joihin olen valmistautunut puoli vuotta, joten kaikki plasebovaikutuksetkin ovat nyt tervetulleita (ja onhan se pieni todennäköisyys, että tauti on tosiaan bakteeriperäistä). Ongelmanratkaisutaito kun laskee huomattavsti kuumeen myötä ja sisäänpääsyni on muutenkin jo ihan tarpeeksi kiikun kaakun. Muuten kyllä olisin katsellut parantuuko tauti itsestään.

Mikä tekosyy on niissä muissa bronkiittitapauksissa, joihin lääkäri on heti ensimmäisenä tyrkyttänyt antibiootteja tai potilas lääkärin sanoista huolimatta vaatinut niitä? Miksi antibiootit edes ovat reseptilääkkeitä, jos niitä noin heppoisasti saa?

Kommentit (7)

Vierailija

Saa, mutta tämä pieni idealisti vetoaakin lääkärien ammattimoraaliin ja yhteiskunnan kykyyn pistää tällainen peli aisoihin. Sitäpaitsi mikä on, että kaikki tuntuvat olevan antibioottien kaikkivoivan uskon alla? Jos kyse tosiaan on suuresta salaliitosta ja aivopesusta niin miksei asialle tehdä mitään.

Menee meinaan tiedeyhteiskunnan uskottavuus, jossei lääkäreihinkään voi luottaa näinkään yksinkertaisessa jutussa

Vierailija
Deriv
Saa, mutta tämä pieni idealisti vetoaakin lääkärien ammattimoraaliin ja yhteiskunnan kykyyn pistää tällainen peli aisoihin. Sitäpaitsi mikä on, että kaikki tuntuvat olevan antibioottien kaikkivoivan uskon alla? Jos kyse tosiaan on suuresta salaliitosta ja aivopesusta niin miksei asialle tehdä mitään.

Menee meinaan tiedeyhteiskunnan uskottavuus, jossei lääkäreihinkään voi luottaa näinkään yksinkertaisessa jutussa

Tervetuloa länsimaiseen kapitalismiin. Ei ketään kiinnosta mitä muille tapahtuu varsinkin, jos siitä on etua itselle. Jos lääkäreiden ammattimoraali ei ole ollut myytti Hippokrateen ajoista, niin ainakin se on ollut sitä viimeisten vuosikymmenten aikana.

Vierailija

Deriv on täysin oikeassa kysyessään tätä asiaa. Ongelma on itse asiassa melko vanha ja aiheuttanut jo paljonkin probleemia antibiooteille resistenttien bakteerikantojen syntymisen muodossa.

Mikäli infektio on viruksen aiheuttama, antibioottikuuri on täysin turha ja väärä. Se ei auta millään tavalla taudin hoidossa. Ongelmana on useinmiten se, että lääkäri ei 15 minuutin potilaskäynnin aikana pysty diagnosoimaan sitä, onko kysymyksessä viruksen vai bakteerin aiheuttama tauti. Varmuuden vuoksi sitten määrätään antibiootit. Melko usein jopa niin, että potilas "vaatii" antibiootteja.

Pienten lastenkin olisi hyvä "antaa sairastaa" muutamien päivien yskiminen ja kuumeilu ilman lääkärissä käyntiä, koska aiheuttajana useinmiten on virus.

Vierailija

Antibioottikuurilla on tärkeää varmistaa bakteerikannan säilyttäminen syömällä maitohappobakteerikapseleita. Antibiootti tappaa kaikki bakteerit ja sen seurauksena vastustuskyky heikkenee ja sairastumisalttius kasvaa.

Vierailija
Luuttu
Antibioottikuurilla on tärkeää varmistaa bakteerikannan säilyttäminen syömällä maitohappobakteerikapseleita. Antibiootti tappaa kaikki bakteerit ja sen seurauksena vastustuskyky heikkenee ja sairastumisalttius kasvaa.

Myös MHB:n laatuun tulee kiinnitää huomiota. Niiden pitää olla jääkaappitavaraa eli kylmäkuivattuja. ProbioottiPlus on vahva.Kysy luontaistuotekaupasta vielä vahvempia, niitäkin on, en vain nyt muista nimeä. Jatkuva käyttö suositeltavaa ennaltaehkäisyssä.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Oman kokemuksen mukaan ainakin jotkut lääkärit kuuntelevat kun potilas kysyy "Onko antibiootti nyt ihan välttämätön tähän?" ja vastaavat joko että "Ei, mutta varmuuden vuoksi ja jälkitautien välttämiseksi" tai "Ei, etkö sitten halua?" ja jälkimmäiseen sitten saa vaan jotain plaseboa. En ole syönyt antibiootteja sitten kersaiän juurikin siksi että olen kysäissyt aina lääkäriltä, ja suurimmassa osassa tapauksia olen saanut jälkimmäisen vaihtoehdon vähän tingattuani. Ja mikään suolistopöpö tai vatsaflunssa ei ole koskaan vaivannut, kiitos kysymästä.

Jos olisi ärhäkkä bakteeripöpö tai jokin muu hyvin perusteltava syy, söisin kiltisti pensselihomeeni jos sitä määrättäisiin, mutta muuhun en oikein viitsi.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Uusimmat

Suosituimmat