Hei me lennetään !

Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Näin kauniilla ilmalla ei jaksa tiedettä kirjoittaa ja niinpä päätin kokeilla pientä ilmailuteknistä topicia. Kaikilla on varmaan jänniä lentokokemuksia ?

Estonian jälkeen en tahtonut saada itseäni laivaan villihevosten vetämänäkään, Sikorskyn pudottua en helikopteriin. Viime kesänä sitten otin itseäni niskasta kiinni
ja menin lahden yli Copterlinen uudella Agusta-Westlandilla.
Ihastuin (suhteellisen) äänettömään vempaimeen niin, että
lensin lopulta kesän kuluessa seitsemän kertaa tuon 20 minuutin hypyn. Harmi, että ei kannattanut ja lopetti !

Hauskin helikopterikokemus oli kymmenisen vuotta sitten Los Anglelesissa, 7 minuutin lento LAX:n parkkitalon katolta Hollywoodin Burbankin kentälle. Vispilä oli aivan samannäköinen kuin Vietnamin tykkilaivat, minä olin ainoa matkustaja 12 paikan koneessa ja pilottina nuori afroamerikkalainen. Kun hän oli käynnistänyt vehkeen, jotain unohtui ja hän hyppäsi ulos ja huusi mennessään, "älä koske mihinkään !" ja paineli sisään rakennukseen. Roottori pyöri, turbiinit jymisivät ja koko vispilä tärisi kuin lähtisi lentoon minä hetkenä hyvänsä. Vähän hirvitti, entäs jos lähteekin ilman pilottia ? No, noin ei sentään käynyt ja kaarroimme komeasti Burbankin lennonjohdon ympäri ja pudottauduimme H-ympyrään. Oven avasi univormupukuinen kaveri, joka selvällä suomella toivotti: "Tervetuloa Burbankiin !" Oli todellakin suomalainen. Kalifornialainen liikekumppanini odotti ikkunan takana ja ponseana kuin Dallasin "Jr" totesin, "otin oman chopperin !". Kyllä oli komeaa !

No niin, siitä vaan kaikki kertomaan ilmailukokemuksiaan !
(Jos modet sallii, voi ne kateuttaan lopettaa tämänkin ketjun,
koska siitä tulee liian suosittu )

Sivut

Kommentit (40)

supollatotuus
Seuraa 
Viestejä204
Liittynyt14.8.2007

Nyt kun asia tuli puheeksi...

Hienointa on suorittaa joka kesä sama rituaali, eli vanhalla kaveriporukalla vene alle ja jollan nokka kohti erästä luonnonkalliota, jolla on oikein hieno nimikin. 12 m loikka kallion harjalta järveen, aina yhtä hieno tunne, parempi kuin uimastadioneilla!

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Omituisin lentokokemukseni 90-luvun alkupuolelta Nicaraguasta. Laskeutuminen Bonanza nimisen pikkukylän perunapeltoa muistuttavalle "kiitoradalle" huteralla pienkoneella meni pitkäksi paikallisen lehmälauman invaasion takia.

Kone teki parin metrin korkeudella matalalentoja, jotta lehmät saataisiin radalta. Lentäjällä oli hauskaa. Itse en muista edes pelänneeni, vaikka jälkikäteen olo olikin hieman hutera.

Sitten selvisi että kyseinen välilasku täysin väärään paikkaan oli vain lentäjän päähänpisto.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Heh ... Las Vegasissa olin kerran aamusta lähdössä Grand Canyonin läpilennolle. Kentällä oli pitkä rivi DeHavillandin kaksimoottorisia isoikkunaisia koneita ja marssimme, kymmenkunta osallistujaa ensimmäiseen koneeseen. Se ei käynnistynyt, mekaanikko viritti portaat moottorin alle ja askarteli vartin, sitten kipparimme kuulutti, että ikävä kyllä joudumme vaihtamaan toiseen koneeseen. Istuttuamme sinä
kymmenisen minuuttia hän kuulutti taas, että ikävä kyllä tässä
koneessa ei ole polttoainetta, voisimmeko siirtyä kolmanteen.
Tässä vaiheessa iäkäs saksalaispariskunta oli saanut tarpeekseen ja jäi pois. No, lento sujui sitten hyvin tällä kolmannella koneella, koko 400 km pitkän rotkon, välillä lensimme maanpinnan alapuolella, pitkin kanjonia. Se olikin eräs viimeisiä lentoja, jolla näin sallittiin tehdä. Puolisen vuotta myöhemmin lentokone ja helikopteri törmäsivät kanjonissa ja "maan alla" lennot kiellettiin. On hommasta ihan todistuskin seinällä, finskin Japanin reitin Pohjoisnavan
ylityksen "diplomin" vieressä !

Vierailija

Kovin dramaattisia lentokokemuksia ei ole, vaikka töiden takia aikoinaan jouduin matkustamaan lentämällä paljon. Monina vuosina tuli kymmeniä lentomatkoja, suuri osa niistä lyhyitä pyräyksiä Euroopassa, mutta melkoinen osa mannerten välisiä lentoja. Lentäminen on kuitenkin hyvin turvallinen liikennemuoto ja varsinkin pitkillä lennoilla suurin ongelma on se, miten pystyy välttämään ikävystymisen.

Kerran sattui kuitenkin niin, että JFK:sta lähdettyä arviolta noin vajaan puolen tunnin kuluttua kuului kova pamaus ja näkyi valon välähdys. Kone jatkoi lentoaan ja parin- kolmenkymmenen minuutin kuluttua kapteeni kuuluutti, että salama oli iskenyt koneeseen, mutta että mitään hätää ei ole ja lento jatkuu normaalisti. Samalla hän mainitsi, että koneet on suojattu salaman iskuja varten. (Joka tapauksessa ihan normaalisti päästiin Helsinkiin.) Näin varmaan on ja toimiihan lentokone varmaankin jonkinlaisena Faradayn häkkinä, joka suojelee matkustajia ainakin iskun välittömiltä vaikutuksilta.

Kertokaapa lentokoneista ja lentämisestä enemmän tietävät, miten lentokoneen mittarit, hallintalaitteet ym on suojattu salaman iskun vaikutuksia vastaan. Kun mainitun salaman iskun ja kapteenin kuuluutuksen välillä oli melko pitkä aika, arvelin hänen ensin varmistaneen, että mitään ei ole rikkoutunut. Niin ja kone oli Finnairin. Kai salama iskee liikennelentokoneisiin kymmeniä tai satoja kertoja vuodessa, mutta harvoin näkee salamaa lento-onnettomuuksien syynä.

Säikähdyttävämpi kokemus oli aikoinaan lento Montpellieristä Pariisiin tai oikeammin laskeutuminen Pariisiin. Koko matkan vallitsi puuskainen myrskytuuli, niin Pariisissakin. Kun kone oli laskeutumassa, äkillinen voimakas myrskytuulen puuska kallisti sitä miltei 90 astetta ja toinen siipi lähes osui kiitorataan. Istuin muuten siinä siiven vieressä. En osaa arvioida, miten korkealla kone oli. Air France pilotti oli kuitenkin tilanteen tasalla, painoi kaasun pohjaan ja nosti koneen jyrkästi ylös. Sitten kierreltiin jonkin aikaa Pariisin yllä ja pilotti kertoi "lähestymisen" epäonnistuneen tuuliolosuhteiden takia. Seuraava yritys onnistuikin sitten täydellisesti. Jonkin verran jännitti jatkolennolla Helsinki-Vantaalle laskeutuminen, kun sielläkin oli puuskainen tuuli.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Joo, kyllä salaman isku koneeseen matkustajan kannalta (henkilökunta varmaan kokee useammin) on aika harvinainen tapahtuma. Niin paljon kuin olen lentänytkin, mm. parisataa kertaa Atlantin yli molempiin suuntiin, Kauko-Itään ja Euroopassa lukemattomat kerrat, vain yhden kerran sattui ja kuinkas ollakaan, Suomessa. Oltiin tulossa kesäaikana iltapäivän koneella Jyväskylästä Helsinkiin skottilaisen liiketuttavan kanssa, kun kone oli jo alkanut pudottaa korkeutta Helsinkiä varten, kellahtavan ja vähän uhkaavan näköisen pilven yläpinnalla yhtäkkiä jysähti kuin tykillä olisi ammuttu ja koko koneen runko soi kuin äänirauta vähän aikaa,
samalla välähti kirkas valo, ensin luulin jonkun vain vieressä ottanee valokuvan salamalla. Meni viitisen minuuttia ja ohjaamoon menyt lentoemäntä tuli takaisin ja kuulutti: "Hyvät matkustajat, se oli vain salama, joka iski koneeseemme, ei mitään hätää, kaikki kunnossa !". Tapaus oli skotillekin, myös paljon matkustaneelle, ensimmäinen.

Vierailija
Hannu Tanskanen
No niin, siitä vaan kaikki kertomaan ilmailukokemuksiaan !

Seitkyt -luvulla lähdin veljieni kanssa Härmälän kentältä Hesa-Vantaan kentälle Convair Metropolitanilla. Oli kyllä melkoinen kuoppainen väli. Mutta ei haitannut, kun otettiin napseja...

Hesa-Vantaalta jatkoimme Caravellella Rovaniemelle, jonne tultiin alkuillasta, Juhannusaattona.
Hämärästi muistaisin, että käytiin einestämässä Ounasvaaralla, ja uitiin Ounajoessa, jonne veli hukkasi tekohampaansa. Ainakin jälkeen päin porukalla niin pääteltiin.
Juhannus Yö meni kai jotenkuten, kunhan vaan muistaisin. Kaikkea tapahtuma oli ollut pitkin yötä, mutta muisti pätkii..
Sitten Juhannuspäivänä samaa reittiä takasin. Kivaa oli...
Sen pituinen se

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Heh .. ne oli aikoja ne !

Kuuskytluvulla opiskelin sanomalehtioppia Tampereen yliopistossa (tai sen nimi vielä silloin Helsingistä vasta siirtyneenä oli "Yhteiskunnallinen Korkeakoulu") ja kerran päätin lentää 50% alennetulla opiskelijalipulla Helsinki-
Vantaalta Nääsvilleen, kone oli kaksimoottorinen DC3, kan-
nuspyörällä ja vinoa lattiaa kiipesimme paikoillemme. Me kaksi matkustajaa, pönäkkä liikemies ja minä riunohut opiskelijapoika. Lentoemäntä tuli istumaan viereemme penkin kaiteelle ja sanoi: "Olisi hassua kuuluttaa, kun on vain kaksi
matkustajaa !" Tampereella oli kova aamusumu ja vasta kolmannella yrittämällä löytyi kiitorata, kahdesti vedimme takaisin ylös moottorit jymisten, alkoi jo hikoiluttaa. Valkea-kosken tehtaan piiput pilkistivät pilven läpi. Myöhemmin lensin uudella Convair-Metropolitanilla Tukholmasta Helsinkiin, taas oli matkustajia vain muutama, käytävän toisella puolella istui silloinen julkkis, Kalevi Keihänen ja kuulin kahden svenskin juttelevan taaempana: "Ei uskoisi, että siinä on suuren matkatoimiston (Keihäsmatkat) johtaja ja miljonääri. Keihänen oli virttyneessä ruskeassa villapaidassa. Myöhemmin lensin Keihäsellä Hampuriin ja Rhodokselle, silloin oli jo nelimoottorinen DC-8.

Tampereen lennolla oli jälkinäytös; Pönäkän liikemiehen matkalaukku oli jäänyt Helsinkiin ja tämä messusi naama punaisena: "Se on tämä touhu tällä yhtiöllä kun itkis ja nussis yhtäaikaa !". Nuorena idealistisena pojuna punastelin kuullessani noin roisia tekstiä, samoin kenttävirkailijatyttö.
Episodi tuli mieleeni puolen vuosisadan takaa, kun kuukausi
sitten osui Milanoon matkalla tämä Finnairin retroväreillä maalattu kone "Finnish Airlines". Mutta vain ulkoa, pettymykseksi sisällä oli kuusikymmenluvulta vain harmaantuneet lentoemännät !

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Tulin joitain vuosia sitten Karibialta KLMllä Amsterdamiin ja jo alkumatkasta muut vessat suljettiin paitsi yksi. Sekin laitettiin sitten säppiin pari tuntia ennen laskeutumista, kun WC:t oli unohtunut tyhjentää kentällä. Itse tilanteeseen varautuneena kävin viimeisten joukossa vessassa mutta lapset ja monet aikusetkin olivat paniikissa ja raivoissaan, varmaan virtsailivat pulloihin penkkien piilossa. Loppumatkasta alkoi paskakin haista.

Amsterdamissa olikin sitten harvinainen kevätlumimyrsky ja kaikki lähtevät koneet peruttu. Koneita ei saatu edes kunnolla tyhjentää, olisimme joutuneet odottamaan kentällä koneessa vielä monta tuntia sekasorron vuoksi, mutta onneksi laskeutumisessa pamahti rengas ja koneemme tyhjennettiin ensimmäisenä. Kaikki amsterdamin hotellit oli täynnä ja tuhannet ihmiset nukkuivat kentän lattioilla yönsä. Itsekin vilustuin tuona yönä. Erikoista oli, että kahdentoista aikaan kaikki suuren kentän palvelut suljettiin eikä edes virvokkeita ollut tarjolla ennen aamua. Mitenkähän ne housuihinsa paskoneet oikein pärjäsi siellä kentällä? Ulos ei viitsinyt lähteä kun sille turvapuolelle ei olisi päässyt enää samana päivänä takaisin, portit oli kiinni. Ja tietysti, niin kuin aina kun KLMllä vaihtaa, matkatavarat tuli kolme päivää myöhässä.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Yksi sattuma voi pilata yhtiön maineen, minulla on KLM:sta voittopuolisesti hyviä kokemuksia, erityisesti yhteistyöyhtiö Northwest´ista, jolla usein jatkoin Amsterdamista Detroitiin, kaikkein uusimmat Airbus 330 -koneet, kaikki alle 2 v vanhoja
silloin, pari vuotta sitten. Tästä hauska (?) sattumus kerran:
Lähdimme Detroitista Amsterdamiin ja kippari kuulutti, että hyvät matkustajat, allanne on aivan uusi A-330, juuri tehtaalta Toulousesta tullut, olette ensimmäiset matkustajat, ja kyllähän kone kiilsikin uutuuttaan. Sitten, rullattuamme hetken aikaa kone jarrutti, pysähtyi ja kapteeni puhui uudelleen: "Arvoisat matkustajat, anteeksi pieni pysähdys, tämä kone on niin uusi meillekin, että joudumme hieman selaamaan käsikirjaa !". Koneessa vallitsi järkyttynyt hiljaisuus ja matkustajat vilkuilivat toisiaan, oliko tämä jotain pilaa ? Kymmenisen minuuttia kului, sitten siiven etureunan solakot tulivat ulos, sen vipu kai oli kateissa ja nousimme ilmaan. Kun kerroin tämän jutun ystävälleni Petteri Järviselle, tämä sanoi: "Ei voi olla totta, ei sitä ainakaan matkustajille kerrota !". Mutta näin vain oli, joko poikkeuksellisen rehellinen tai mustaa huumoria harrastava kippari ! Amsterdamin Sciphol muuten on eräs mukavimpia lentoasemia maailmassa erittäin monipuolisine ostosmahdollisuuksineen jne. Jopa business-loungen tarjonta oli ylivoimainen.

Vierailija

Näköjään Rio de Janeirosta Pariisiin matkalla ollut kone on kadonnut, todennäköisesti tuhoutunut. Yhtenä mahdollisena syynä saattaa olla salaman isku.

http://tinyurl.com/kpm6nc

Brasiliaan lennän aina Pariisin kautta, toisinaan Air Francella ja toisinaan TAM:lla.

Edit, katsoin äsken netistä CDG:n lentoinformaatiosivuilta. Siellä lento vielä näkyi, vaikka se on jo monta tuntia myöhässä.

Vierailija
Hannu Tanskanen
Yksi sattuma voi pilata yhtiön maineen, minulla on KLM:sta voittopuolisesti hyviä kokemuksia, erityisesti yhteistyöyhtiö Northwest´ista, jolla usein jatkoin Amsterdamista Detroitiin, kaikkein uusimmat Airbus 330 -koneet, kaikki alle 2 v vanhoja
silloin, pari vuotta sitten...
... Amsterdamin Sciphol muuten on eräs mukavimpia lentoasemia maailmassa erittäin monipuolisine ostosmahdollisuuksineen jne. Jopa business-loungen tarjonta oli ylivoimainen.

Ollaan luultavasti oltu samassa koneessa ainakin pari kertaa. Amsterdam-Detroit -reittiä on nimittäin tullut lennettyä viime vuosina aika kiitettävän monta kertaa. Northwestin koneet tosiaan ovat aika tasokkaita, mitä ei voi sanoa Lufthansasta jolla lentelen takaisin Suomeen parin viikon päästä. Tulomatkalla onkin onneksi taas alla Northwestin 330. KLM:n palvelu on mielestäni myös aina ollut hyvää. Kyseisellä reitillä paras lentoyhtiö oli kuitenkin British Airways, joka ei ikävä kyllä enää lennä lainkaan Detroitiin.

Vierailija

"
Kaikilla on varmaan jänniä lentokokemuksia ?
"

Olin matkalla aikoinani ensimmäisellä huoltokeikallani Hong-Kongiin. Sitä en muista oliko lento suora Helsingistä Honkkariin, mutta laskeutuminen HK:n Kai-Takkiin on ikimuistettava.

Tultiin sitä perinteistä reittiä mereltä puoliympyrän muotoista reittiä kovassa sateessa talojen kattoja hipoen ja kun kone alkoi laskeutumaan kentälle, niin kone vetikin "täysillä" takaisin ylös.

2. kerralla laskeutuminen onnistui, mutta veti hiukan kurkkua karheaksi, kun kiitoradan päässä kone kääntyi, niin koneen siipi "melkein" viisti meren päällä.

Nykyjään kaiketi Kai-Takkia ei ole - tai jos on, ei ainakaan ole HK:n päälentokenttä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat