Terveydenhuollon ammattilaiset, HALOO!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kävin tänään verikokeessa, kuten olen käynyt monta kertaa pitkin kevättä. Tällä kertaa otettiin kolme putkea verta.
Istuin aikani odotushuoneessa, edelläni kävi jokunen asiakas. Viimein laboratorion ovi aukeni, sieltä poistui edellinen asiakas ja samalla ovenavauksella sairaanhoitajatar kutsui nimeäni. Astuin labraan sisälle ja heitin vitsin: ”Uskaltaako tässä nyt kätelläkään näin tautisina aikoina?”
Hoitajatar vastasi nenä punaisena, räkäisellä äänellä:
”Ihan totta, ei kätellä nyt, kun minullakin on kamala kesäflunssa!”

Nostelin hieman kulmakarvojani, koska hoitaja oli todella sairaan oloinen. Sitten hän sanoi, valmistautuessaan samalla verinäytteeni ottoon: ”Voi olla, että joudun lähtemään kotiin kesken päivän, kun olo on niin kehno.”
Ennen verinäytteeni ottoa muistelin sisääntuloani: Selkeää influenssaa sairastava hoitaja päästää edellisen asiakkaan pois ja pyytää minut samalla sisään pesemättä välillä edes omia käsiään. Sitä ennen hän todennäköisesti oli menetellyt samoin jo usean muun asiakkaan kanssa.

Sitten otettiin verikoe. Hoitaja pyyhkäisi desinfiointiaineella käsitaipeeni, kuten kuuluukin, mutta sen jälkeen hän alkoi omilla pesemättömillä sormillaan etsiä suonta kädestäni painellen etusormellaan sopivaa kohtaa etsien. Ensimmäinen yritys ei edes onnistunut, koska suoneni näkyvät heikosti. Sitten sama näytelmä uudelleen.
Kuin rohkaisuksi minulle hoitaja aivasti välillä käsiinsä ja niisti nenänsä. Sitten hän jatkoi verinäytteen ottamista, edelleen desinfioimatta sormiaan. Samalla hän heitti minulle avausvitsini takaisin:
”Toivottavasti tämä ei ole sitä sikaflunssaa!”

En tiedä, jaksoiko kukaan lukea tämän jutun alusta loppuun, mutta tämä on tositarina suomalaisen kaupungin työterveyslaboratoriosta 26.5.2009. Mikäli tästä näytelmästä en saanut influenssatartuntaa, sitten en sitä saa mistään muualtakaan!

Sivut

Kommentit (23)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Muista kertoa sitten kolmen päivän päästä saitko tartuntaa. Käytä siihen asti hengityssuojainta, jotta et altistuisi muille mahdollisille taudinlähteille koeaikana ja voimme varmistaa sinun saaneesi tartunnan ko. hoitajalta suurimmalla todennäköisyydellä.

Hämmentää.

Vierailija

Vatkain kirjoitti:
"Muista kertoa sitten kolmen päivän päästä saitko tartuntaa."

Kerron varmasti. Toisaalta monien influenssavirusten "itämisaika" on enemmän kuin kolme päivää, esimerkiksi 7 päivää. Ja jos oikein hyvä tuuri käy, olen joskus sairastanut juuri tämän viruksen, eli minulla on immuniteetti valmiina.

Lähinnä halusin kirjoittaa tämän aiheen ulos sen vuoksi, miten naiiveja alan ammattilaisetkin voivat olla. Ottakaa nyt alan ammattilaiset tosissanne tämä tarina, koska se ei voi olla vain minun kohdalleni sattunut lottovoitto!

Hoitajani oli varmaan "urhea" perheenäiti, joka velvollisuudentuntoisena yritti käydä töissä, unohtaen samalla kuitenkin työnsä vaativuuden tämänlaatuisissa asioissa.

Ja se käsien pesu!!! Luulisi olevan ammatti-ihmisille itsestäänselvyys jokaisen viiden minuutin asiakkaan välillä ilman influenssaakin!

Vierailija

Verikokeeni otettiin siis eilen (26.5. n. klo 9.30 a.m.). Tänään (27.5.) pistoskohdan ympärille on muodostunut symmetrinen, halkaisijaltaan 4cm punainen ympyrä. Koskaan aikaisemmin tällaista en ole havainnut, vaikka minua on piikitetty elämäni aikana kymmeniä kertoja. Ympyrä muistuttaa puutiaisen puremasta aiheutunutta borrelioosikuviota. Tuskin tämä sitä on, mutta mahdollisesti merkki jostakin muusta infektiosta. Muita oireita ei toistaiseksi ole.

Mielenkiintoista sinänsä, että yksikään alan ammattilainen ei ole sanallakaan kommentoinut tätä aloittamaani aihetta. Voi olla tietysti niinkin, että lääkärit tai sairaanhoitajat eivät lue näitä saitteja. Tai sitten nolottaa viran puolesta...

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005
Tarkkailija
Tai sitten nolottaa viran puolesta...

Ei nolota. Mutta ei pahemmin jaksa kiinnostaakkaan.

Oikeastaan... sen EVVK asenteen kai pitäisi nolottaa... ei, ei nolota.

Vierailija

Suurin osa hoitohenkilökunnasta on naisia ja he eivät voi pestä käsiään vähän väliä ettei kädet kuivu. Eikö siihen dilutukseen voi sotkea jotain öljyä sekaan? Sit se varmaan tuoksus pahalle...

Vierailija

En ole terveydenhuollon ammattilainen. Mutta voisin kuvitella, että flunssaisena terveydenhoitajan pitäisi jäädä kotiin. Liekö sitten niin kova kiire siellä hoitolassa, että kaikkien kynnelle kykenevien pitää olla töissä. Käsien jatkuva peseminenkään ei ole hyväksi. Toisaalta jos edelliseen asiakkaaseen ei koskettu, niin käsiä ei tarvitse pestä. Jos pistokohdan ympärillä on desinfiointiainetta, niin kai se sama aine desinfioi myös ne sormet, jotka suonta hapuillen koskevat siihen alueeseen.

Itse en kauheasti viihdy lääkärissä, koska siellä hoidetaan sairaita. Missä on varsinainen terveydenhoito? Ennaltaehkäisy?

Miten herkästi muuten menette lääkäriin ylipäätään? Itse en mene kuin viimeisenä vaihtoehtona. Jos vähän vaan kolottaa joku kohta, niin en kyllä lähde lääkäriin, se on varma. Mutta toisaalta vaikea sanoa, milloin sattuu niin paljon, että pitäisi lähteä. Jos tulee haava, senhän voi putsata.

Vierailija

Puolihullu kirjoitti:
"Suurin osa hoitohenkilökunnasta on naisia ja he eivät voi pestä käsiään vähän väliä ettei kädet kuivu."

Ehdoton hygieenisyys ja käsien puhtaus on terveydenhuollon peruslähtökohta. Verikokeita otettaessa luulisi "varovaisuustason" olevan erityisen korkea.
Kertakäyttösormikkaita käytetään silloin, jos käsiä ei "voi" tai "ehdi" pestä asiakkaan vaihtuessa - puhumattakaan jos hoitaja itse sairastaa.

Mitä tulee Finlandesin kommenttiin "EVVK" tuntuu todella surulliselle, ettenkö sanoisi pelottavalle! Jos hoitava henkilökunta suhtautuu tällä tavoin käsihygieniaan, mitä mahdollisuutta on torjua tehokkaasti mitään tartuntatauteja?

Oletko Finlandes mahdollisesti väärällä alalla, vai trollaatko vain?

Vierailija

Vaikuttaa yksittäistapaukselta. Oon itte ollut terveyshuollon puolella useissakin paikoissa ja ohjeistus kyllä on desinfioida niin omat kädet kuin siivotessa kaikki mahdollinen.

Muistui mieleen 32v:n takaa yksittäistapaus. Nuori, ilmeisesti sairaanhoitajaharjoittelija. Hän oli mukana synnytyksessä kun sain lapseni. Likalla oli mustat surunauhat kynsien alla ja paljain käsin piteli mun vastasyntynyttäni.
Sain siepit. Sanoin että pidät näppis irti vauvastani ennekuin oot mennyt kuuraamaan kätes. Neitohan loukkaantui ja sanoin siellä niille muille että kattokaa nyt sen ihmisen likaisia käsiä.

Harvoin olen tähän ikään törmännyt epäsiisteyteen terveydenhuollossa ja mä oon lapsenkin kanssa rampannut aikoinaan lääkärillä kuin myös omien terveysjuttujeni kanssa. On ollut korvatulehduskiereetä, allergioita ja vaikka mitä.
Yleensä hygienia on hyvää luokkaa.
Kerran olin pari päivää yhdessä tervyspaikassa siistijänhommissa missä oli siistijänä nainen joka teki omituisia pikasiivoja. Lääppi ovensuusta mutta ei esmes desinfioinut lääkärin tiloja.. Hyi stna mitä touhua. Yks mätä hedelmä pilaa koko kuorman.
Mä oon kotioloissakin hiukan turhan puhdas. On pitänyt opetella maltillisempaan tyyliin..
Liika on liikaa kaikessa.
Suomalaisia kyllä moititaan liiasta hygieniasta.. mutta en tiä?

R4D4
Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009
Tarkkailija
Mielenkiintoista sinänsä, että yksikään alan ammattilainen ei ole sanallakaan kommentoinut tätä aloittamaani aihetta. Voi olla tietysti niinkin, että lääkärit tai sairaanhoitajat eivät lue näitä saitteja. Tai sitten nolottaa viran puolesta...

Lääkärit pyrkivät olemaan pois kosketuksista rahvaan kanssa, ja sairaanhoitajista harva lukee muuta kuin seiskaa. En tosin tiedä, onko tämä palsta sen parempi.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Vaari. Kuka siellä? Haloo.

Hieno laajakuva terveydenhuollon ammattilaisista. Paras vaihtaa heti rekkakuskit ottamaan verta ihmisistä.

Törkeetä!

Sukulaiset tietty Mehikosta. Aina ne on tollasii.

V.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija

Työasioista saa puhua töissä. Yleensä altistuessa eritteille täytyisi käyttää suojakäsineitä. En näe suurtakaan yhteyttä hoitajan sairaudella ja saamallasi ihottumaläiskällä.

Työt tehdään hoitoalallakin suurelta osin määräyskirjoilla, jos sairauspoissa oloja on paljon. Työsuhteen jatkuminen saattaa vaarantua. Toisekseen hoitoalalla esiintyvä uhri mentaliteetti saattaa joillakin estää sairastamaan jäämisen, jos joku on sairas, toisten hoitajien kuormitus kasvaa ja toiset hoitajat ovat niin väsyneitä, että syyllisyyden tunne saattaa estää potemisen. Usein poteva pelkää että joku mahdollisesti myös syyttää. Että jää yhteisön ulkopuolelle. Tai sitten on vain niin tunnollinen, että haluaa hoitaa työnsä..

Kaikki terveydenhoitoalan ihmisethän ovat persoonaltaan erisamanlaisia, joten luetteloa voi jatkaa loputtomiin.

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007

En tiedä käyttikö tapauksessa mainittu sairaanhoitaja käsidesiä eli diluttiko kuitenkin nopeasti ennen kuin tarkkailija astui sisään. Jos ei niin eipä ollut kovin aseptista työskentelyä. Toivotaan ettei tule infektiota. Tuo suonen etsiminen nyt on ihan arkipäivää, tosin sekin pitäisi tehdä puhtain käsin, dilutettuna. Diluttaminen on tietyillä sairaalan osastoilla aivan jatkuvaa. Iho kestää sitä suht hyvin, itsekin herkkäihoisena tämän todennut.

Terveisin lähihoitajaopiskelija (first year).

Vierailija

Tarkkis: En usko, että kukaan palstailijoista menisi paljastamaan, että on IRL terveydenhoitoalalla. MD:hän täällä urheasti jaksoi valistaa kansaa, mutta vetäytyi kun sai uskomuslääkintähörhöt kimpuunsa.

Meritoituneena hypokondrikkona uskallan vastata sen verran, että ihmisiä ne labrahoitajatkin ovat. Jos on pää täynnä räkää, saattaa tehdä töissä tökeröitäkin virheitä.

Enemmän kammoan terveysasemien odotustiloja, jossa kuumeiset, räkivät lääkärintodistuksen hakijat jonottavat yhdessä neuvolalasten, pitkäaikaissairaiden ja odottavien äitien kanssa. Siellä pitäisi jakaa hengityssuojia ja käsihuuhdetta jo ulko-ovella.

Vierailija

Tuntuupa oudolta, jos ei pessyt/diluttanut käsiään asiakkaiden välissä. Mutta taisi olla todella kipeä, kun aivasti ja jatkoi töitään sujuvasti samaan syssyyn.

Meillä on ulko-ovilla isot anteeksipyynnöt, koska henkilökunta ei kättele - tartuntailkiöt tarttuvat kätellessä.

Liika siisteys kotioloissa on pahaksi, mutta labroissa pitäisi jotakin hygieniaa noudattaa. (Eihän tuo 'vampyyri' edes kysynyt onko piikitettävä immuunivajeinen lääkityksestä tms. johtuen...?!?!!?)

Vierailija
Tarkkailija
toista sinänsä, että yksikään alan ammattilainen ei ole sanallakaan kommentoinut tätä aloittamaani aihetta. Voi olla tietysti niinkin, että lääkärit tai sairaanhoitajat eivät lue näitä saitteja. Tai sitten nolottaa viran puolesta...

Miten haluaisit että alan ammattilainen tätä avaustasi kommentoi? Toteaisi että touhu oli epäkuranttia? Tiedäthän sen jo itsekkin. Pitäisikö jonkun täällä palstalla muuttaa toimintatapojaan siksi että joku sattumanvarainen hoitsu ei osaa hommaansa - vai oletatko että koska yksi teki noin niin kaikki muutkin tekevät aina ja joka paikassa noin? Onko se kenties jollakin tapaa jonkun muun alalla olevan vika, odotatko kenteis heiltä anteeksipyyntöä saamastasi huonosta hoidosta vai mihin kaipaat ammattilaisen kommenttia?

Eikö olisi viisainta antaa palautetta sinne minne se kuuluu eikä tänne palstalle jossa se ei vaikuta mitään eikä muuta ko. hoitajan toimintatapaa mitenkään. Sympatiaa saat toki, minultakin, mutta pointtisi meni meikäläiseltä vähän ohi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat