Aspartaami

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen viime aikoina kuullut melkoisen rajuja juttuja aspartaamista, ja lyhyen nettitutkiskelun jälkeen olen päätynyt siihen, etten enää ihan vain varmuuden vuoksi käytä moista myrkkyä.

Ainetta on kuitenkin käytetty jo kolmisenkymmentä vuotta ilman, että viralliset tahot olisivat reagoineet huhuihin, joiden mukaan se aiheuttaa syöpää, MS-tautia, migreeniä, alzheimerin tautia ja kaikkein villeimpien juttujen mukaan jopa reikiä aivoissa. Onko kellään täällä kokemusta aspartaamin vaikutuksista ja siitä, mitä tapahtuu kun kyseistä ainetta ei enää käytä? Onko ero huomattava, vai onko kyse vain villistä sokeriteollisuuden tuottamasta propagandasta?

[size=85:2hdglhh6]Saattaa olla, että palstalla on keskusteltu kyseisestä aiheesta aiemminkin, mutta omien muistikuvieni mukaan sille ei ole omistettu omaa ketjua. [/size:2hdglhh6]

Sivut

Kommentit (87)

Vierailija
Vatkain

Juuri tuollaista tietoa olen viime aikoina etsinyt ja löytänytkin. Nyt kysyin lähinnä ihmisten omien kokemuksien perään. Ongelmana on, niin kuin kaiken muunkin netistä löytyvän tiedon kanssa, että tietoa löytyy sekä puolesta että vastaan sekä luotettavista että epäluotettavista lähteistä. Sen vuoksi olisi mukava tietää, miten palstalaiset itse kokevat kyseisen aineen vaikutukset/ominaisuudet.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mä olen elänyt niin tynnyrissä etten ole koko aineesta mitään haittaa olevan ennen kuin nytten Pitää vissiin alkaa vähän kattoon...

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Mä olen elänyt niin tynnyrissä etten ole koko aineesta mitään haittaa olevan ennen kuin nytten Pitää vissiin alkaa vähän kattoon...

Sama reaktio iski meikäläiseenkin, kun luin noita hieman negatiivisempia tietoja aspartaamista. Sitä kun ei kuitenkaan ole /pakko/ käyttää...

Vierailija

Voit syödä puolukkaa, jottet saa syöpää.

Voit syödä omenaa, jottet saa alzheimeria.

Voit syödä kalaöljyä, jottet saa MS-tautia.

Ongelma ratkaistu

Kuka jaksaa mihinkään tiettyyn aineeseen kiinnittää nykyään huomiota, kun harva se päivä julkaistaan hutiloiden tehtyjä tutkimuksia koskien ravintoaineita. Pääasia lienee että on tasapainoinen dieetti ja järki mukana, eikä niinkään mikään nippelitieto siitä että jotakin tiettyä ainetta pitäisi hintaan mihin hyvänsä vältellä/kuluttaa.

Vierailija

Minä olen käyttänyt aspartaamia ainoana makeuttajana niin kauan kun sitä on markkinoilla ollut. Minulla on hirmuinen sukurasite kakkostyypin diabetekseen, joten perkasin kaikki sokerit ruoastani jo kolmisenkymmentä vuotta sitten.

Kuten huomaat, en ole kuollut. Esidiabeteksen puhkeamista lääkitystä vaativaksi diabetekseksi sain viivytettyä 26 vuotta. Altzheimeristä kukaan ei ole sanonut mitään, muistaakseni...

Suomalaisen terveyssuosituksen mukaan (= järkeä käyttäen) aspartaami on ihan turvallinen aine. Usassa on vahva sokeriteollisuus, joka lobbaa aggressiivisesti mm. FAO:a joka siellä antaa ravitsemussuositukset.

Vierailija

Suurin terveysvaara sikäläisessä ruokavaliossa on luultavasti transrasvat, jotka useimmissa EU-maissa ovat hyvästi vahdatut tai jopa täysin kielletyt.

Kontenneuker
Seuraa 
Viestejä159
Liittynyt8.12.2005

No voitanee kuitenkin sanoa ettei aspartaami kuulu terveelliseen ruokavalioon. Joskus söin pari purkkia kyseistä ainetta sokerin korvikkeena kun pudottelin sikabulkin kerryttämää painoa. Yhteyttä tai ei, mutta terveys romahti samaan aikaan. Verenpaineet oli koholla, hermostutti ja energiat loppui täysin.

Vierailija

En käytä aspartaamia, koska se muuttuu formaldehydiksi aivoissa. Jotkut ihmiset sanovat saavansa migreenikohtauksia aspartaamin syömisestä.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Aspartaamin ongelmaksi on ehdotettu milloin metyylialkoholia, asparagiinihappoa, tai fenyylialaniinia.

Todennäköisin pahis lienee asparagiinihappo, joka on tunnettu eksitotoksiini eli hermomyrkky. Metyylialkoholista ei muodostu huolestuttavia määriä formaldehydiä ja fenyylialaniininkaan suhteen näyttö ei ole kovin vakuuttavaa.

Mummo yllättynee kroonisena masennuspotilaana siitä, että aspartaami laskee rotilla jo häviävän pieninä annoksina aivojen serotoniinitasoja roimasti alaspäin. Toisin sanoen se voi aiheuttaa itsessään elimellistä masennusta (mikäli uskoo serotoniiniteoriaan). Tietenkin synteettisen masennuslääkkeen käyttö nostaa edelleen serotoniinitasoja, mutta miksi ihmeessä syödä kahdenlaista roskaa kun voisi paremmalla makeutusaineella hoitaa kerralla kaksi ongelmaa?

YKSIKÄÄN elintarvike ei ole saanut 1980-luvulla yhtä paljoa valituksia jenkkien elintarvikevirastoon (FDA) kuin aspartaami ja trendi jatkui myös 90-luvun puolelle.

Stevia, ksylitoli ja luomuhunaja ovat makeutusaineina terveellisyyden suhteen aivan omalla planeetallaan - en todellakaan ottaisi riskiä hyvin kiistellyn aspartaamin suhteen ja olenkin vältellyt sitä vuosikausia. Itse asiassa jaktuva light-kokiksen vetäminen teininä laukaisi autoimmuunisairauden ensimmäisen kerran ja aspartaami saattoi olla tässä taustalla.

Vanha magnesiumvalmisteeni sisältää kyllä magnesiumaspartaattia ja saan sitä joka ikinen kertaa jomottavaa päänsärkyä. Aspartaatista muodostuu edelleen sitä asparagiinihappoa, joka ylittää veriaivoesteen ja toimii aivoissa eksitotoksiinina kuten yllä esitin ja voi aiheuttaa mm. päänsärkyä.

Toki aspartaami lisää hiilihydraattien imeytymistä suolistosta saamaan suoliston imemään makeaa tehokkaammin mikä lisää insuliiniresistenssiä - tästäkin oli tiede.fi:ssä uutinen:

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3038

Niin ja rottamalleja on tsekkailtu uudestaan ja uudempien tulosten mukaan aspartaami totta helvetissä lisää SYÖPÄÄ:

[list:2vc5rbs3][size=150:2vc5rbs3]Rotille syöpää aspartaamista[/size:2vc5rbs3]

Yleinen makeutusaine aspartaami aiheuttaa jatkuvasti käytettynä syöpää koe-eläimillä, vaikka päiväannos olisi pieni.

Tämä kävi ilmi italialaisen Ramazzini-säätiön tekemässä tutkimuksessa. Siinä 400 rotalle syötettiin sikiöajasta elämän loppuun asti jatkuvasti aspartaamia. Annos oli suhteessa eläimen painoon joko kaksikertainen tai puolikas siitä, mitä sallitaan ihmisille painokiloa kohti päivässä.

Tulos oli, että aspartaami aiheutti tilastollisesti merkittävän lisäyksen useissa syövissä. Suuri annos lisäsi syövän riskiä enemmän kuin pienempi.

Aspartaamia käytetään makeutusaineena erittäin monissa elintarvikkeissa, esimerkiksi kevytlimsoissa, purukumeissa, makeisissa, jälkiruuissa, jugurteissa ja lapsille tarkoitetuissa lääkkeissä.

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=2952[/list:u:2vc5rbs3]

Aspartaamiteollisuuden tehokkaasti lobbaamat EU:n terveysviranomaiset eivät vakuuttuneet, vaikka saman instituutin rottatutkimukset olivat kyseessä myös silloin vuosia sitten, kun aspartaami lanseerattiin EU:hun.

Money, talks, bullshit *****.

Niin ja itse JOUDUIN opettelemaan eroon makeutusaineista koska niistä käytännössä kaikki aiheuttivat vatsaoireita. Nykyään makeanhimo on erittäin hyvin kurissa enkä ikinä mm. teehen laita edes hunajaa vaan nautin raa'asta mausta ja kaikista viahteista. Suosittelen lämpimästi muillekin.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Minulle on myös joitain vuosia takaperin tullut vastaan useita tutkimuksia aspartaamin mahdollisista sivuvaikutuksista ja olen siitä lähtien välttänyt sitä mahdollisuuksieni mukaan. Mieluummin syön sitten ehtaa sokeria jos tarvitsee makeutusaineita syödä. Se on kuitenkin perinteinen, pitkään käytetty makeutusaine jonka vaaratkin jo suht hyvin tiedetään.

Yritän välttää toki muutenkin makeutusaineita. En käytä mitään makeutusaineita juomissa tai ruoissa, mutta silloin tällöin tulee kyllä muuten makeisia syötyä...

Mutta olettekos huomanneet että joitakin tuotteita on todella löytää aspartaamivapaana? Esim. marjakeitoissa käytetään usein keinotekoisia makeutusaineita, monesti aspartaamia. Eivätkö valmistajat voisi käyttää sen sijaan sokeria, tai jättää makeutusaineet kokonaan pois?

Juppejänis
Seuraa 
Viestejä504
Liittynyt17.5.2007
Riemuidiootti

...

Mutta olettekos huomanneet että joitakin tuotteita on todella löytää aspartaamivapaana? Esim. marjakeitoissa käytetään usein keinotekoisia makeutusaineita, monesti aspartaamia. Eivätkö valmistajat voisi käyttää sen sijaan sokeria, tai jättää makeutusaineet kokonaan pois?

Minä ja perheemme emme periaatteestakaan käytä millään makeutusaineilla makeutettuja tuotteita. Eli kiellettyjen listalla ovat aspartaamit, asesulfaamit, syklamaatit, sakariinit... yms.

Eli vaihtoehtoja löytyy, mutta se vaatii kyllä huolellista tuoteselosteiden lukemista ja virheitäkin silloin tällöin sattuu.

Minäkään en ymmärrä, miksi kaiken pitää olla niin pirun makeaa, voisi tuotteista olla se makeuttamatonkin versio tarjolla.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

On todellakin yksilöllistä miten vieraisiin aineisiin keho reagoi, joten kaikille ei aspartaami tee pahaa. Paitsi piilossa, kunnes sairastuu ja sitten ei siedä enää yhtään.

Minulla suolisto ei kestä lisäaineita, mutta en osaa eritellä mitä niistä, koska yhtä hyvin voin jättää kaikki pois.

Tuttuni epäilee itse, että hänen poikansa syntyi ilman peräsuolta ja suolisto muutenkin vajavaisena, koska äiti juo päivittäin vähintään puolitoista litraa aspartaamilla makeutettua limua. Sen LISÄKSI äiti syö sokerittomia jugurtteja tms. Kysyin onko hän lopettanut näiden tuotteiden käytön. Vastaus oli, että ei tietystikään, eihän hän nyt ole raskaana! (Seuraava raskaus muuten oli jo viidennellä kuulla ennen kuin hän sai tietää olevansa raskaana...)

Sairaalassa kuulemma oli kolme tällaista vauvaa samaan aikaan. Aiemmin näitä tapauksia oli muutama vuodessa. Kaikkien äidit olivat "kuin yhdestä puusta veistettyjä" hoikkia ja nättejä, vaikka olivat juuri synnyttäneet. Eli saattoi arvat kaikkien käyttävän kevyttuotteita...

Tämä siis toisen käden tietoa, tuttuni kertomaa omasta tilanteestaan.

Minua itseäni vain alkaa pierettää.

--

Urbaanilegendan mukaan aspartaami on oiva muurahaismyrkky! Sokerimuurahaiset menevät vipuun ja kuolevat pois!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat