Uskovatko uskovaiset oikeasti Taivaaseen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En ole yksissäkään hautajaisissa nähnyt kristittyä joka ei olisi valtavan musertunut ja surullinen läheisen ihmisen kuolemasta. Luulisi että heidän kyyneensä olisivat katkeransuloisia ja että he olisivat kuitenkin pohjimmiltaan helpottuneita siitä että tietävät läheisensä olevan taivaassa odottaen jälleennäkemistä. Uskonkin että lähes kaikki kristityt sisimmissään tietävät ettei ole mitään taianomaista paikkaa heille varattuna. Oma isänikin joka on harras kristitty sanoi vain sairaskohtauksen saatuaan että haluaa tulla haudattavaksi poikansa viereen ja lepää siellä sitten ikuisesti. Onneksi hän kuitenkin selvisi siitä, mutta ymmärsin että jos ihminen on tarpeeksi älykäs niin kuin isäni, näkee varmasti tämän taikauskon läpi.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Näin jonkin aikaa videon sarjamurhaaja Aileen Wuornosista päivää ennen hänen teloitustaan ja tuli nyt mieleen laittaa se tähän.
http://www.youtube.com/watch?v=yFBcjII3 ... re=related

Tuossa hän ensin aivan innoissaan siitä että tietää pääsevänsä hyvään paikkaan ja uskoo Jumalan ja Jeesuksen ja enkeleiden olevan tuonpuoleisessa vastassa. Lopussa hän kuitenkin raivoaa hädissään kuinka poliisit asettivat hänet ansaan ja kuinka paha yhteiskunta murhaa tämän.

Vierailija

Raamatun mukaan Jeesuskin epäili ja pelkäsi viime hetkillä. Vähän ennen kuolemaansa hän huusi: Jumalani,jumalani, miksi minut hylkäsit..

Vierailija

Itse henkiläkohtaisesti en pelkää kuolemaa ja näen kuoleman voittona enemminkin. Lähipiirini kaikki kristillisen elämänkatsonnan omaavat näkevät asian samoin.

Tästä ei ole pitkäkään aika kun olin luterilaisissa hautajaisissa ja tiedän siellä suurimman osan olevan tavallisia luterilaiseen kirkkoon kuuluvia. Kuitenkin olen huomannut, että vaikka periaatteessa monella onkin kristillinen elämänkatsomus niin sitä ei kuitenkaan näy tavallisessa elämässä. Se on jossain kaukana taustalla kuin koristeena. Tästä syystä tiedän, ettei moni pidä Raamatun oppeja totena vaan jotenkin aikansa eläneinä. Tästä johtopäätös on tietenkin, että kuolemaankin monet suhtautuvat eritavalla.

Kuitenkin Raamattuun täysin luottavana voi pitää varmana taivaan ja helvetin. Kun on dokumentoitu ensimmäisten vuosisatojen matryyreistä niin asiakirjoista voi lukea heidän rohkeutensa ja ilon kun marssivat kuolemaan. Tätä asennetta myös roomalaiset viranomaiset ihmettelivät kun koettivat mitä karmeimmilla kidutuksilla saada ihmisiä luopumaan kristinuskosta. Voisikin kysyä, että miten tärkeä usko on kullekin? Pidätkö siitä kiinni myös silloin kun uhataan henkeä?

Tällä hetkellä Intiassa on meneillään kristittyjen vainoja. Onkin ihailtavaa nähdä näiden rääkättyjen kristittyjen rohkeus ja usko Jumalaan ja myös siihen raamatussa ilmoitettuun kuolemanjälkeiseen palkintoon taivaissa. Kyllä heitä taivaaseen uskovia löytyy kun pitää silmät avoinna.

Vierailija

Vaikka "hyvään paikkaan" menevätkin niin ainahan ne on täältä pois, kai täällä saattas ittekutaki surettaa jos vaimo/mies ois vain ykspäivä hävinny johonki maailman kolkkaan ja jättäny lapun pöydälle

Toope
Seuraa 
Viestejä23143
Liittynyt23.7.2006
Tinke
En ole yksissäkään hautajaisissa nähnyt kristittyä joka ei olisi valtavan musertunut ja surullinen läheisen ihmisen kuolemasta. Luulisi että heidän kyyneensä olisivat katkeransuloisia ja että he olisivat kuitenkin pohjimmiltaan helpottuneita siitä että tietävät läheisensä olevan taivaassa odottaen jälleennäkemistä. Uskonkin että lähes kaikki kristityt sisimmissään tietävät ettei ole mitään taianomaista paikkaa heille varattuna.

Vaikken kristitty olekaan, ymmärrän silti mielestäni kristittyä näkemystä. Omainen on joka tapauksessa poissa tästä elämästä, suru on sinänsä aiheellista, vaikka vainaja ehkä jatkaakin siellä toisessa elämässä.

Sikäli, kun kristittyjä uskovaisia tunnen, monet aidosti uskovat tuonpuoleiseen elämän jatkumiseen.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija

Juuri siellä haudassahan odotellaan pari tuhatta vuotta, jos vaikka Jeesus sattuisi saapumaan. Kun Jeesus tulee, hän nappaa 144000 parasta kaveriaan kaikista hänen kuolemansa jälkeen eläneistä Taivaaseen. Tasan 1000 vuoden päästä tästä on sitten viimeinen tuomio ja ne pääsevät Taivaaseen jotka pääsevät, niin sanoo Raamattu. Loput viskataan Helvettiin, mutta olennaista on että sekä hyvisten että pahisten sielut odottavat juuri siellä haudassa Jeesuksen toista tulemista.

PS. Polttohaudatut eivät sitten pääse kumpaankaan.

Vierailija

Eikös joillain ole vielä neitsyitä houkuttimena.
Hyvä idea muuten.
Saa nähä mitä on tarjolla. Matoja varmasti.

Vierailija

Kun on dokumentoitu ensimmäisten vuosisatojen matryyreistä niin asiakirjoista voi lukea heidän rohkeutensa ja ilon kun marssivat kuolemaan. Tätä asennetta myös roomalaiset viranomaiset ihmettelivät kun koettivat mitä karmeimmilla kidutuksilla saada ihmisiä luopumaan kristinuskosta. Voisikin kysyä, että miten tärkeä usko on kullekin? Pidätkö siitä kiinni myös silloin kun uhataan henkeä?

Ja valtaan päästyään muiden uskontojen jäsenet saivatkin sitten kristittyjen miekasta ja kirveestä tuhannen vuoden ajan.

Itse aiheeseen, kyllä monet kristityt uskovat taivaaseen ja helvettiin ihan tosissaan, mutta tutkimukset osoittavat selvästi että mitä sivistyneempiä ja älykkäämpiä ihmiset ovat sitä enemmän heidän uskonsa heikkenee.

Why scientists don't fear hell
http://www.youtube.com/watch?v=wbrQI0r1B7w&
feature=channel_page

Vierailija

Kun on dokumentoitu ensimmäisten vuosisatojen matryyreistä niin asiakirjoista voi lukea heidän rohkeutensa ja ilon kun marssivat kuolemaan. Tätä asennetta myös roomalaiset viranomaiset ihmettelivät kun koettivat mitä karmeimmilla kidutuksilla saada ihmisiä luopumaan kristinuskosta. Voisikin kysyä, että miten tärkeä usko on kullekin? Pidätkö siitä kiinni myös silloin kun uhataan henkeä?

Ja valtaan päästyään muiden uskontojen jäsenet saivatkin sitten kristittyjen miekasta ja kirveestä tuhannen vuoden ajan.

Itse aiheeseen, kyllä monet kristityt uskovat taivaaseen ja helvettiin ihan tosissaan, mutta tutkimukset osoittavat selvästi että mitä sivistyneempiä ja älykkäämpiä ihmiset ovat sitä enemmän heidän uskonsa heikkenee.




Taas se nähdään miten ei nähdä eroa uskolla ja uskonnolla. Sehän on päinänselvä, että jos väittää todellisiksi kristityiksi sellaisia jotka kristinuskon nimissä murhaa ja sortaa toisia (oli sitten pappi, munkki tai paavi itse), ei todellisuudessa raamatun valossa ole kristitty ja on raamatun mukaan menossa helvettiin. Tätä kovin yksinkertaista asiaa ei monet tajua tai sitten sitä ei haluta tajuta koska se on niin "mehevä" lyömäase kristinuskoa vastaan.

Kait nyt itsekin näet sen järjettömyyden kun koittaa verrata marttyyrejä ja niitä jotka kristinuskon nimissä tuottavat marttyydejä. Loppupeleissä sillä ei ole merkitystä kenet me ihmiset luokitellaan kristityksi vaan sillä mitä mieltä Jumala on asiasta.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
Tinke
En ole yksissäkään hautajaisissa nähnyt ...
Kauneus on katsojan silmässä. Minä näen vain niitä, jotka iloitsevat lähimmäisensä mahdollisuudesta kuoleman jälkeen, mutta surevat sitä, etteivät ole neuvoneet häntä paremmin, sanoneet mitä olisivat halunneet tai viettäneet aikaa yms.

Everything you know, is about to change.

jesper
Seuraa 
Viestejä622
Liittynyt4.3.2009

Mielenkiintoista, että kristityillä vaihtelee tuo käsitys kuolemanjälkeisestä. Ainakin uskovainen ystäväni on sitä mieltä, että kuoleman jälkeen sielu menee heti taivaaseen, ja sielu on siellä täysin tietoinen. Luin joskus, että Lutherin mukaan sielut nukkuvat kuoleman jälkeen Jumalan kämmenellä odottaen viimeistä tuomiota. Joka tapauksessa kaikki kristityt sitoutuvat viimeisen tuomion jälkeen tapahtuvaan ruumiin ylösnousemukseen. Ei siis mitään "henkimaailman menoa" enää siinä vaiheessa.
Onkin selvää, että tällaiset käsitysten vaihtelut heijastavat eri suunnista saatuja vaikutuksia, joita kristinuskoon sisältyy. "Henkisempi" käsitys on kreikkalaisperäinen, ja ruumiillisempi heijastaa vanhaa juutalaisuutta, jossa ei kai varsinaisesti sieluun uskottu. Vanhan juutalaisuuden ruumiillisilla linjoilla jatkaa ehkä parhaiten jehovan todistajat. Jehovan todistajia eivät tosin kaikki kristityiksi laskekaan.
Jopa kristinuskon ydin eli sovitusoppi saattaa olla osittain lainaa kreikkalaisperäisestä orfilaisuudesta.

Heed not my earthly lot, for it hath little of earth in it.
- Edgar Allan Poe

Vierailija

Vähän kaukaa haettu keskusteluaihe tälle foorumille... Mutta ei varmaan ainoa lajissaan.

Tokihan uskonnosta ja uskovaisista saa keskustella täälläkin. Mutta tällaista asiaa voisi kysyä uskovaisilta itseltään... Jos siis yhtään voisi kuvitella että uskovaisista olisi keskustelijoiksi.

Turha oikeastaan ajatella että uskovaiset olisivat omassa ajattelussaan yhtään enempää umpiluupäitä kuin ateistit tai ihmiset yleensä.

"Raamatussa sanotaan selvästi..."

"Tutkimukset osoittavat selvästi..."

Aina on kuitenkin pitkälti kyse vallalla olevista teorioista ja tulkintatavoista.

Esim. tuolla on muuten vakiokalustona useitakin ateisteja, jotka oikeasti ovat kiinnostuneita siitä miten ja miksi uskovaiset uskovat:

http://www.radikaali.net

Vastauksena kysymykseen, voin sanoa omasta puolestani, että uskon elämän todellisuudessa alkavan vasta kuolemassa. Ihmisen todellisuudentajua rajoittavat fyysinen olomuotomme, jota tarvitaan meitä ympäröivän konkreettisen maailman tutkimisessa ja hahmottamisessa, mutta joka estää näkemästä elämän ja ihmisyyden symmetristä kokonaisuutta ja tarkoitusta.

Turha oikeastaan yrittää puhua näin älykkäästi, kun ei kuitenkaan voi tietää millaista kuolemanjälkeinen elämä on Mutta uskon että silloin ihminen ymmärtää kirkkaammin ja selvemmin mitä elämä ja olemassaolo on. Näkee suuren tarkoituksen kokonaisuutena ja oman osansa siinä.

Joillekin se kokemus on kaunis, joillekin kauhistava. Riippuen siitä miten on asennoitunut tähän elämään, itseensä ja lähimmäisiinsä. Itse rakastan ajatusta että sitten kaikki on pelkkää totuutta. Valehtelu ja vääristely on mahdotonta, koska kaikki näkevät koko totuuden kaikesta.

Jos tässä elämässä löytää jo yhteyden Häneen joka on Totuus itse, voi jo tässä elämässä nähdä enemmän. Vaikkei olisikaan koulutettu tiedemies...
Ei niin että minulla olisi mitään tieteen ammattilaisia tai harrastajia vastaan. On vain olemassa paljon sellaista, minkä tutkimiseen tieteen keinot eivät riitä.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Kuten jo mainittu, niin Raamattu selkeästi sanoo, että ylösnousemusta odotellaan. Muu on mielestäni kerettiläistä, mutta yks hailee, niin olen itsekin. Ja tais olla vielä niinkin, että se Taivas tulee olemaan maan päällä, mutta voi olla muistini heikkenee.

Mutta ei siis ole pelko aiheetonta, pitäähän siellä haudassa odotella sitten tuhat tai parituhatta vuotta! Aika siinä tulee pitkäksi ja epävarmuus kalvaa sielua...

Tuollaista taivaaseen pääsevien lukua en ole Raamatustani löytänyt. Mutta siihen meni sitten viimeisetkin mahikset! Ikinä en ole eläissäni mitään arpajaisissakaan voittanut! Lottovoitto se olisi osua tuohon määrään ihmisiä. Turhaa edes yrittää.

Tuokaa se pullo! Nyt sivettömään elämään! Onhan sentään juhlan päivä -syntymäpäiväni!

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Voittaa omaa itseyttä kahlehtivat pakkoajatukset siitä, miten tulisi toimia ja mihin uskoa. Saattaa samalla voittaa itsensä ja ei se niin vaarallista ollutkaan. "Tulee vain kuin näkemään, mikä on hyvää ja pahaa kuten Jumala/yliminä saattaisivat tilanteessa nähdä".

"Sidonnaisen pakkomaailman vankeus" on tavallaan jatkuvasti asettuva ominaisuus ellei sitten päivittäin voita itseään ja ns. psykeään rasittavia elementtejä siitä, miten tulisi toimia ja ymmärtää, että nekin ovat vain asemoituneita pakotteita (laumoittumistakin ajetellen).

Hyvin polkee.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
Verity
Jos siis yhtään voisi kuvitella että uskovaisista olisi keskustelijoiksi.
Ja täällähän jo käytiin keskustelu tästä aiheesta ja todettiin, että meistä on keskustelijoiksi. Toki, jos et voi edes kuvitella tätä, niin silloin se on toki sinulle mahdotonta.

Itse aiheeseen sitten, niin Raamattu sanoo selkeästi, että "lopun tullessa kuolleet herätetään," jotensakin taivaaseen astuminen ei tapahtuisi heti kuoleman jälkeen, jos elävien näkökulmasa tarkastellaan. Kuolevalle itselleenhän se sen sijaan tapahtuu heti, koska oletan, ettei hän kuolleena ole hyvin perillä ajan kulumisesta

Everything you know, is about to change.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat