Kaaosteoria ja kenon voittonumerot

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ehkä outo kysymys mutta on allekirjoittanutta hieman mietityttänyt.

Eli olen parin vuoden ajan harrastellut kenoa ja tehnyt sitä pienillä panoksilla (2-4,50 euroa per lappu). Teen yleensä viitos tason kenoa jossa viidellä oikein saa 50 sentin panoksella 100 euroa.
Minulla on aina yksi rivi jossa ovat samat numerot eli 2,7,9,11 ja 26.

No kerran sitten olin tulossa alepasta kotiin päin ja tajusin että perkule..unohdin tehdä kenon. Olin jo lähtemässä r-kioskille päin mutta käännyinpä sitten vielä takaisin ja päätin mennä kotiin. Keno jäi tekemättä.
No illalla satuin sitten näkemään kenon arvonnan ja voi v**** sieltä tulivat onnennumeroni ja 100 euroa jäi saamatta

Kun olin alkujärkytyksestä selvinnyt niin rupesin miettimään että jos kuitenkin olisin käynyt laittamassa sen kenon niin olisivatko voittonumeroni sittenkään tulleet vai maksoiko laiskuuteni minulle 100 euroa?

Eli jos olisin toiminut toisin ja mennyt laittamaan sen lapun niin olsiko se vaikuttanut illan voittonumeroihin?

Kommentit (1)

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008

Nuo voittonumerot arvotaan kai tietokoneella. Jos käytetty satunnaislukugeneraattori perustuu puhtaasti digitaalitekniikkaan, eikä sen tilaa muuteta ennakoimattomasti kierrosten välissä sotkemalla sitä jollain ulkopuolisella muuttujalla (tähän tyyliin), seuraavan kierroksen numerot määräytyvät täysin deterministisesti, eikä siihen vaikuta mikään arvontakierrosten välinen tapahtuma.

Kenon säännöissä lukee, että

"20. Kenon arvonta suoritetaan peliajan päätyttyä sisäasiainministeriön hyväksymällä ja virallisten valvojien hallussa olevalla arvontalaitteistolla.

21. Jos arvontaa ei voida toteuttaa arvontalaitteistolla, se suoritetaan virallisten valvojien valvonnassa käsin nostoarvontana."

Jos tuosta "arvontalaitteistosta" ei heru tarkempia tietoja, perhosvaikutusta ei voi täysin sulkea pois.

We're all mad here.

Uusimmat

Suosituimmat