Lentokoneet ja turvallisuus - Air France

Seuraa 
Viestejä204
Liittynyt14.8.2007

Atlantin yllä eilen "kadonnut" kone on vieläkin löytämättä. Air Francen edustajat epäilevät salamaa syylliseksi, tosin tämän teorian asiantuntijat ovat tyrmänneet. He väittävät, että lentokoneen suunnittelussa otetaan luonnonvoimat huomioon, mutta eikös näitä tapauksia ole, joissa salama on iskenyt polttoainesäiliöön ja kone on tuhoutunut hetkessä?

Mitä ikinä tapahtuikin, faktaa on se että kone ei enää lennä ja vaikka pitäisi toivoa parasta niin onhan tuo nyt aika selvää, että Atlantin pohjassa makoilee jumbojetti.. (Tai no mitä siitä onkaan jäljelle jäänyt)

Sivut

Kommentit (558)

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Olisiko ollut keiju- tai viuhkasalama?

Tästä jo johkin muualle kirjoitinkin. Jossain dokkarissa kerrottiin että koneet kestää normaaleja salamia muttei keijusalamia, ne on liian voimakkaita. Ohjelmassa myös kerrottiin että lähiaikoina niiden on havaittu olevan paljon yleisempiä kuin on kuviteltu, jollain uudella havainnointimenetelmällä oli tultu semmoiseen tulokseen.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

tuomol
Seuraa 
Viestejä220
Liittynyt21.11.2007
kuningas
Olisiko ollut keiju- tai viuhkasalama?

Tästä jo johkin muualle kirjoitinkin. Jossain dokkarissa kerrottiin että koneet kestää normaaleja salamia muttei keijusalamia, ne on liian voimakkaita. Ohjelmassa myös kerrottiin että lähiaikoina niiden on havaittu olevan paljon yleisempiä kuin on kuviteltu, jollain uudella havainnointimenetelmällä oli tultu semmoiseen tulokseen.




Matkustajakoneet vaan ei lentele niin korkealla että joutisvat keijusalamoiden kanssa tekemisiin.

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007
tuomol
kuningas
Olisiko ollut keiju- tai viuhkasalama?



Matkustajakoneet vaan ei lentele niin korkealla että joutisvat keijusalamoiden kanssa tekemisiin.


Jaa.
Keijusalama syntyy, kun elektronit virtaavat maasta positiivisesti varautuneeseen ukkospilven yläosaan. Elektronit syöksyvät ukkospilven yläosasta kohti ylempiä ilmakerroksia.

Vaikka valoilmiöt näkyvätkin vasta yläilmakehässä, ei ole mitään korkeusrajaa jossa keijusalamalta olisi turvassa.

Päinvastoin, kone lensi niin korkealla että normaaleista pilvi-maa salamoista ei ollut vaaraa.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Olisihan se voinut olla myös päiväntasaajan turbulenssia. Siinä kohden missä onnettomuus tapahtui (1/2 tunnin lentomatkan päässä Natalista) ylitetään päiväntasaaja ja paikka on tunnettu ilmavirtojen sekoittumispaikkana.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija
Air France julkisti kadonneen koneen viimeisen viestin
Julkaistu 01.06.2009 14:46 (päivitetty 15:03)

Lentoyhtiö Air Francen mukaan Atlantin yllä kadonnut lento AF 447 lähetti viimeisenä signaalinaan tiedon elektroniikkaongelmista.

Juuri ennen katoamistaan lento AF 447 oli raportoinut voimakkaan ilmapyörteen aiheuttamasta elektroniikan oikosulusta. Lentoyhtiön mukaan kone oli hetkeä aiemmin ylittänyt rajun ukkosrintaman.

Airbus 330 -lentokone oli matkalla Brasiliasta Ranskaan. Lennolla oli 216 matkustajaa sekä 12 hengen miehistö. Lento lähti Rio de Janeirosta eilen illalla, ja Pariisiin koneen olisi pitänyt saapua tänään kello 12.15 Suomen aikaa.

Lentoyhtiön mukaan se menetti yhteyden koneeseen noin kello 05.14 Suomen aikaa.

(MTV3-Reuters)


http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.sht ... /06/889757

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Miksi matkustajakoneissa on säätutka ? Olenko ymmärtänyt väärin, kun olen kuvitellut, että se varoittaa ukkosrintamasta, joka voidaan sen avulla kiertää ?

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007
Ertsu
Miksi matkustajakoneissa on säätutka ? Olenko ymmärtänyt väärin, kun olen kuvitellut, että se varoittaa ukkosrintamasta, joka voidaan sen avulla kiertää ?



Ukkosrintama oli niin leveä ja korkea ettei sitä voinut ohittaa uutisten mukaan.

Lisäksi säätutka on lentokoneen herkin komponentti salamoinnille.

Nyt koneen osia on löytynyt Senegalin vesiltä. Mitä ne siellä tekevät jos kone viimeisenä oli 300km Brasiliasta?

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija

OT:
Salama = sähköinen ilmiö ilmakehässä.
Salami = makkara.
Salamoita = useita sähköisiä ilmiöitä.
Salamia = lisää makkaraa.
Jatkakaa.

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Mielenkiintoinen visio tällä lentäjällä siitä mitä koneelle on tapahtunut.
Fly-by-wire toiminnot on mennyt pois päältä ja sitten konetta on lennetty lihasvoimalla..

'The fact that the airplane sent automatic warnings that it had an electrical problem means, by definition, that it was not a total, instant failure. But did things cascade from there? They might have found themselves inside a huge storm only able to control the airplane manually - which means minimally - with the rudder primarily.'

http://www.reuters.com/article/newsOne/ ... dChannel=0

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija
kuningas
Fly-by-wire toiminnot on mennyt pois päältä ja sitten konetta on lennetty lihasvoimalla..



Suoraa mekaanista yhteyttä ei ole busseissa sauvasta ohjainpinnoille, joten jos moneen kertaan varmistetut, sähköpurkauksilta eristetyt, kolme- neljä kertaa kahdennetut erilliset järjestelmät päästää sinisen savun ulos, soon moro ja hei sun heiluvilles sen siliän tien. :/

Vierailija
Ertsu
Miksi matkustajakoneissa on säätutka ? Olenko ymmärtänyt väärin, kun olen kuvitellut, että se varoittaa ukkosrintamasta, joka voidaan sen avulla kiertää ?



Ystävä sassilla tietää kertoa, että säästösyistä mysrkyjä ei lähdetä kiertämään. Kunnon ukkosen ollessa edessäpäin, säätutka vain kytketään pois päältä hermostuttamasta ja päin mennään. Ja kaveri on siis lentäjänä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat