Ovatko psykiatrit ammattitaitoisia?

Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Mä oon ollut yhden psykiatrin vastaanotolla - siitä on noin 3 vuotta. Jäi semmoinen fiilis että olen itse parempi psykiatri kuin hän itse. Kysymykset oli semmoisia ettei niihin osannut mitään vastata ja tuntui että hän poraa niissä aiheissa jotka ei ole tärkeitä. Olisin mielelläni puhunut omista ajatuksistani muttei sitä tilannetta päässy syntymään.

Olo oli kiusallinen monta kertaa kun hän ei puhunut useaan minuuttiin ja tuijotti mua koko ajan

Ja se mitä mä itse asioista ajattelen menee yhestä korvasta ulos ja toisesta sisään kun sille niitä sanoo. Tosi usein he patistaa tekemään asioita ja ei tajua että ihmisellä on paha olla. Mun mielipide on se että monilta puuttuu kyky olla ammattitaitoisia, eivätkä he osaa auttaa niin hyvin ku vois.

Minkälaisia kokemuksia teillä on psykiatreista jäänyt?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Kommentit (4)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mä olen kans ollut kerran psykiatrin kanssa nokakkain. Hän kuvaili tapahtumaa ja vihjaisi siihen liittyvän tunnetilan olemassa olosta. Mä keskeytin hänet ja jatkoin spontaanisti kertomalla siitä kuinka itse koen hänen kuvailemansa tilanteen. Tyyppi tokaisi vaan että kai se sitten on totta etkä esitä. Mä jäin vähän miettimään että mitä vattua..? Muutenkin tyyppi oli vähän ylimielisen oloinen. Toisaalta kuvittelen että olisin tullut hänen kanssaan juttuun juuri siki että hän uskalsi kyseenalaistaa asioita ja tarjosi minulle älyllistäkin haastetta. Mutta jotenkin outo heppu se oli...

Hämmentää.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Psykiatrin ei ole edes tarkoitus osata psykoterapiaa. Psykiatrit ovat yleensä neurologeja, ja heidän tavoiteenaan on konsultoida tilanne oikean lääkityksen aloittamiseksi, eikä harjoittaa kognitiivista terapiaa. Psykiatri on lääkäri eli omaa valtuudet kirjoittaa lääkereseptejä. Psykologi puolestaan ei.

Vierailija
PeterH
Psykiatrin ei ole edes tarkoitus osata psykoterapiaa. Psykiatrit ovat yleensä neurologeja, ja heidän tavoiteenaan on konsultoida tilanne oikean lääkityksen aloittamiseksi, eikä harjoittaa kognitiivista terapiaa.

Psykiatrit voivat vallan hyvin harjoittaa valitsemaansa terapiamuotoa, Jungilaisesta psykoterapiasta sentrifugihoitoihin (jälkimmäiseen en usko valtion tuen pätevän!). Psykiatrit voivat myös ulkoistaa terapian psykologeille, psykiatrian erityissairaanhoitajille, tukiryhmille, ja niin edelleen. Mistä kummastaa tulee väite, että psykiatrit ovat yleensä neurologeja? Psykiatri tietysti voi olla myös neurologi, kuten tennistähti voi olla myös mailanrakentaja, mutta ei aina.

Ketjun ensimmäisessä viestissä haiskahtaa samanlainen erhe. On valitettava tosiasia, että useilta psykiatreilta puuttuu se jokin, joka tuo lämpöä ja empatiaa (tietyt psykoterapian muodot jopa tähtäävät tähän!) potilas-lääkäri-kanssakäymiseen. Kaikki psykiatrit eivät tähän syyllisty.
Mielipiteeni asiasta on, että vanhan koulukunnan kirjallisuusterapeutit jättävät usein liian ison taakan potilaan harteille odottaessaan tämän paljastavan pinnan alla muhivien idin, superegon ja egon jännitteitä. Näiden sielunosien olemassaolostahan ei koskaan olla oltu kovin varmoja.

Kannustan toki hoitoa kaipaavien hakeutuvan hoitoon, mutta jos henkistä energiaa riittää, olisi suositeltavaa tutustua muutamaan eri terapiamuotoon ennen terapeutin valintaa. Itse olen käsittänyt kognitiivis-behavioristisen terapian ansainneen paljon kehuja ja mainetta positiivisia tuloksia tuottavana terapiamuotona.

Vierailija
Algoritmi
Mielipiteeni asiasta on, että vanhan koulukunnan kirjallisuusterapeutit jättävät usein liian ison taakan potilaan harteille odottaessaan tämän paljastavan pinnan alla muhivien idin, superegon ja egon jännitteitä. Näiden sielunosien olemassaolostahan ei koskaan olla oltu kovin varmoja.

Psykodynaamiset hoitomenetelmät toimivat huonosti, mikäli kyseessä on vakavempia mielenterveydellisiä ongelmia. Esim. äärimmäisen psykoottisen ihmisen palauttaminen maanpinnalle voisi kuvitella olevan vaikeaa ilman lääkehoidon tukea. Skitsofreenikon mieli voi olla perinnöllisistä syistä taipunut aina pirstoutumaan, jolloin mielen eheyttäminen analyysilla avulla on mahdottomuus. Älyllinen mielenkiinto itseään kohtaan on yksilöllistä, jolloin joidenkin kohdalla ainoaksi hoitokeinoksi voi jäädä pakkopaitaan pukeminen ja läpsiminen kasvoille, ja kovien lääkkeiden syöttäminen.

Uusimmat

Suosituimmat