Seuraa 
Viestejä7561

Katsoin taas yhtä kameramainosta. Noita digikameroita on joka lähtöön, mutta kaikissa on vain yksi linssi. Ihmisen päässä on sensijaan kaksi linssiä, joka mahdollistaa n.s. stereonäön. Ennenwanhaan oli niitä View-Master "kiikareita", joilla sai katsella kolmiulotteisia kuvia. Minullakin oli sellainen ja tuntui uskomattomalta se 3D-efekti. Siihen otettiin kuvat tietysti kaksilinssisellä kameralla:
http://fi.wikipedia.org/wiki/View-Master
Ei pitäisi nykytekniikalla olla ylivoimainen.

Sivut

Kommentit (112)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ertsu
Seuraa 
Viestejä7561

Tarkoitin siis tehdastekoista ja kunnollista kameraa kotikäyttöön. Ei siis mitään monen tonnin hintaista. Jossain pitäisi olla myös kuvientekopalvelu, jossa kuvista tehtäisiin noita View-Master -kiekkoja.
NetAnttilan postimyynti ei tunne stereokameraa enkä ole nähnyt mainoksia missään muuallakaan.

Siitä itse tehdystä vielä. Miten se kuvien jatkokäsittely toimii ? Entä miten saat linssit tasan yhdensuuntaisiksi ?

Ai niin ja miten saat kamerat laukeamaan tasan yhtäaikaa ?

Vierailija
Ertsu
Siitä itse tehdystä vielä. Miten se kuvien jatkokäsittely toimii ? Entä miten saat linssit tasan yhdensuuntaisiksi ?



Eihän ne tietysti aivan yhdensuuntaisia voi olla, vaan suuntaus riippuu kohde-etäisyydestä siten, että molempien kameroiden kuvat ovat päällekkäin. Eli etäisyysmittareita on samalla periaatteella. Ruuvataan kuvat päällekkäin ja asteikosta näkyy etäisyys.

Eli pitäis olla monitori, josta näkyy molempien kameroiden kuvat ja kamerat kohdistetaan ruuvaamalla kuvat päällekkäin.

Kamerathan voi laittaa vaikka metrin päähän toisistaan, niin stereoefekti paranee.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7561
Ovolo
Eihän ne tietysti aivan yhdensuuntaisia voi olla, vaan suuntaus riippuu kohde-etäisyydestä siten, että molempien kameroiden kuvat ovat päällekkäin. Eli etäisyysmittareita on samalla periaatteella. Ruuvataan kuvat päällekkäin ja asteikosta näkyy etäisyys.

Entäs sitten, kun kuvataan maisemaa, jossa etäisyyttä on muutamasta metristä kymmeniin kilometreihin.

Ei silti. Onhan lähes kaikissa nykyajan kameroissa n.s. autofocus, eli automaattitarkennus. Ei luulisi olevan teknisesti mahdotonta tehdä myös linssien suuntaus automaattiseksi.

Olisi mielenkiintoista nähdä, minkälaisilla kameroilla noita 3D-elokuvia kuvataan.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
ovolo
Kamerathan voi laittaa vaikka metrin päähän toisistaan, niin stereoefekti paranee.



Nyrkkisääntö on 2%. Eli jos haluaa luonnollisen 3D efektin ja kohde on 10m päässä, tulisi objektiivien keskikohtien välinen etäisyys olla 20 senttiä. Lisäksi objektiivit tulisi etenkin lähikuvauksessa suunnata kohti kohdetta, eli laittaa kamerat katsomaan hieman kieroon.
Mikäli objektiivit ovat tuota 2% suhdetta kauempana, näyttää siltä kuin kohde olisi todellisuutta lähempänä. Tällöin tätä voidaan käyttää tehokeinona.

Jos taasen kohde on huomattavan kaukana, kuten vaikkapa taivaalla olevat pilvet ja kuvaaja olisi esim. lentokoneessa kuvaamassa 5km päässä olevaa pilvimuodostelmaa, voi hän toteuttaa kuvan seuraavasti (stilli, ei video):
-Lentokoneen lentonopeus 200km/h, eli 55,5m/s.
-Etäisyys kohteeseen 5000m
-Tällöin suoraan sivulle kuvattaessa täytyy kuvien ottoväli olla n. kaksi sekuntia. Jos halutaan, että pilvet olisivat lähempänä, täytyisi kuvat ottaa esim. 3-4 sekunnin välein.

Ja tuota lentokone-esimerkkiä voi hyvin soveltaa myös autoillessa vaikkapa yläviistossa näkyvään pilveen.

Kuvien esittämiseen löytyy monia konsteja. Yksi on punaisen ja cyaanin suodattaminen. Eli kuvat yhdistetään siten että toisesta kuvasta korvataan punainen värikanava toisen kuvan punaisella kanavalla. Näin saatu kuva muodostaa kuvan jota voidaan katsoa silmälaseilla missä toinen linssi on punainen, toinen cyaani.
Nykyiset 3D-teatterit projisoivat kankaalle 90 asteen kulmaerolla polarisoidun kuvan. Erikoiskangas ei sotke polarisaatiota ja katsojalla on vastaavasti 3D -laseina polarisaatiota suodattavat kakkulat jolloin toisen projektorin informaatio päätyy ainoastaan toiseen silmään. Polarisaatio toteutetaan yleensä 45 asteen ja 135 asteen kulmassa, eli ei vaaka ja pystypolarisaationa johtuen projektoritekniikasta. Normaalin datatykin valo kun on yleensä osin joko vaaka-,tai pystypolarisoitua valmiiksi.

Yksittäisiä katsojia varten on olemassa myös sellaisia 3D -laseja joiden lävitse katsellaan tietokoneen näyttöä. Tällöin jos kuvaa päivitetään vaikkapa 100hz taajuudella, näytetään joka toisena kuvana vasenta ja joka toisena oikeaa kuvaa. 3D-lasit on sitten synkronoitu tähän ja niissä 50hz taajuudella pimennetään tai päästetään valo läpi aina vuoronperään eri silmien kohdalla. Tekniikan huono puoli on kuvan lievä välkkyminen eikä tällaista suositella käytettäväksi pitkiä aikoja.

Muitakin keinoja on. Yksi aika ovela on hyödyntää tietokoneita ja tehdä kuvaparista animoitu giffi. Tässä kahden framen giffissä kuvia vaihdellaan esim. 0,3 sekunnin välein jolloin aivot alkavat muodostamaan ja hahmottamaan 3D -kuvaa.

Eikä tässä vielä kaikki, paljon muutakin löytyy kun googlettelee sopivilla hakusanoilla.

Ja milläkö leffoja kuvataan? Esimerkiksi tällaisella:
http://www.engadget.com/2008/11/13/reds-digital-still-and-motion-camera-...

Lyhyesti 3D-videokuvauksesta:

-Jos kuvaa nopeaa liikettä, olisi hyvä saada synkronoitua kamerat keskenään jolloin molemmat kuvaisivat tasatahtiin ja yhtäaikaa. Pienikin heitto kahden kuvanoton välisessä ajassa vaikuttaa lopputulokseen. Mikäli kuvaa staattisempaa ja rauhallisempaa kohdetta, ei tällä ole enää juurikaan merkitystä.
-Aivan samoin, kuin stillipuolella, myös 3D-videokuvaa voi kuka hyvänsä kokeilla kotosalla jos sattuu omistamaan kaksi identtistä kameraa ja osaa yhdistää kuvat katsomista varten.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7561
Vihertaapero
-Aivan samoin, kuin stillipuolella, myös 3D-videokuvaa voi kuka hyvänsä kokeilla kotosalla jos sattuu omistamaan kaksi identtistä kameraa ja osaa yhdistää kuvat katsomista varten.

Miksi pitää omistaa kaksi identtistä kameraa, kun niitä tuplakameroita voisi tuottaa teollisestikin ? Niitä on ollut jo -50-luvulla ja nykyisin ei muka osata enää tehdä, vai ?

Nyt haluaisinkin tietää, missä noita stereokameroita myydään ja missä sen kuvista tehdään niitä View-Master -kiekkoja.

Se View-Master -"kiikari" ei paljoakaan maksa. Niitä on tavaratalojen leluosastoilla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/View-Master

"Vuonna 1951 Sawyer's osti View-Masterin pääkilpailijan nimeltä Tru-Vue. Yritysosto toi mukanaan Walt Disneyn studioiden lisenssioikeudet. Sawyer's tarttui tilaisuuteen ja tuotti suuren määrän kiekkoja, joissa oli Disney-hahmoja ja kuvia vasta-avatusta Disneylandista.

View-Master valmistettiin aluksi bakeliitista, mutta vuodesta 1959 siinä on ollut muovirunko.

Vuonna 1952 Euroopan markkinoita varten perustettiin Belgiaan Sawyers Europe -sisaryhtiö. Vuonna 1962 myyntiin tuli eurooppalainen View-Master Mark II -stereokamera."

Ertsu
Miksi pitää omistaa kaksi identtistä kameraa, kun niitä tuplakameroita voisi tuottaa teollisestikin ?

Yksittäisten kameroiden menekki on varmasti suurempi kuin ns. tuplakameroiden, joten hintakin on reilusti alhaisempi. Halvempaa on siis tarjota myyntiin esimerkiksi kameratelinettä, johon kaksi kameraa saa kiinni (käytännössä levy ja kaksi pulttia).

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7561
JaakkoFagerlund
Ertsu
Miksi pitää omistaa kaksi identtistä kameraa, kun niitä tuplakameroita voisi tuottaa teollisestikin ?

Yksittäisten kameroiden menekki on varmasti suurempi kuin ns. tuplakameroiden, joten hintakin on reilusti alhaisempi. Halvempaa on siis tarjota myyntiin esimerkiksi kameratelinettä, johon kaksi kameraa saa kiinni (käytännössä levy ja kaksi pulttia).

Miten käytännöllinen tuollainen ratkaisu olisi esim kaupungilla tai luonnossa liikkuessa ? Miten kamerat suunnattaisiin ? Miten ne laukaistaan yhtäaikaa ?

Miksi stereokameroita osattiin valmistaa 1950 luvulla, mutta ei enää 2000 luvulla ???

Ai niin unohtui vielä. Missä niitä V-M -kiekkoja valmistetaan ?

Ertsu
Miten kamerat suunnattaisiin ?

Jalustassa voisi olla esimerkiksi asteikko, johon kameran asentoa voi verrata.
Miten ne laukaistaan yhtäaikaa ?

Monissa laitteissa on jonkinlainen sisääntulo kaukolaukaisulle, joten sitä voisi käyttää hyväksi.

Miksi stereokameroita osattiin valmistaa 1950 luvulla, mutta ei enää 2000 luvulla ???

Mistähän sinä tämän trolli-innon olet taas saanut, vai oletko oikeasti tyhmä? Kyse ei välttämättä ole osaamisesta, vaan siitä ettei ko. kameroilla ole menekkiä tarpeeksi tai että sinä et osaa niitä etsiä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7561
JaakkoFagerlund
Mistähän sinä tämän trolli-innon olet taas saanut, vai oletko oikeasti tyhmä? Kyse ei välttämättä ole osaamisesta, vaan siitä ettei ko. kameroilla ole menekkiä tarpeeksi tai että sinä et osaa niitä etsiä.

Minkä trolli-innon ? Onko kaikki kyseleminen trollaamista ?
Mistä joku voi tietää jonkin laitteen menekin ennenkuin laite on edes kaupassa ?
Minulla oli se katselulaite joskus -50 luvulla ja valmiita kuvakiekkojakin myytiin. Se stereokuva oli jollainlailla hätkähdyttävä, mutta se kamera oli muistaakseni älyttömän kallis eikä niitä edes myyty missään tavallisissa valokuvausliikkeissä. Kuvan ja hinnankin näin vain esitteestä.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081

Toki, jos aihe kiinnostaa, voi aina googletella. Peräti parin sekunnin hakemisella löytyi ohjeet oman viewmaster -kiekon tekemiseen:

http://www.5min.com/Video/How-to-make-a-View-Master-Card-77391589

Ja sitten olemassaoleviin 3D -digikameroihin:

http://www.photokina-show.com/0605/fujifilm/digitalcamera/3d-photography/

Ja mitä alkuperäiseen ihmettelyyn omien viewmastereiden suhteen tulee, niin kenties vastauksen tarjoaisi tällainen firma:

http://www.studio3d.com/pages/slideservices.html

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Olli V
Heksu
No, kunhan 3d-tekniikka alkaa yleistymään TV- ja näyttöpuolella, stereokamerat tulee heti perässä.

Saisko jostain jo 3D pokee?

Saa Osa on tehty tuolla värijaottelulla, osa taasen näyttää kahta kuvaa vierekkäin (saa näkyviin kun vetää silmät ristiin ja tarkentaa syntyvään kuvaan).

Googleen vain "3D porn" ja etsimään

Neutroni
Seuraa 
Viestejä36191
Ertsu
JaakkoFagerlund

Yksittäisten kameroiden menekki on varmasti suurempi kuin ns. tuplakameroiden, joten hintakin on reilusti alhaisempi. Halvempaa on siis tarjota myyntiin esimerkiksi kameratelinettä, johon kaksi kameraa saa kiinni (käytännössä levy ja kaksi pulttia).

Miten käytännöllinen tuollainen ratkaisu olisi esim kaupungilla tai luonnossa liikkuessa ? Miten kamerat suunnattaisiin ? Miten ne laukaistaan yhtäaikaa ?



Johan tässä on todettu, että yleiskäyttöisessä stereokuvauksessa pitää "silmien" väliä voida säätää. Jos tehdään kaksoiskamera, jonka objektiivit ovat noin 10 cm:n etäisyydellä ihmisen silmiä vastaavasti, stereokuvausalue ulottuu muutamista kymmenistä senteistä pariin kolmeen metriin, aivan kuin silmilläkin. Sillä voisi kuvata lähinnä vain pienehköjä esineitä, mutta ei maisemia, rakennuksia tai vastaavia.

Kahden kameran systeemissä kamerat laukaistaan lankalaukaisimella, ja suuntauksen pienet erot voi korjata tietokoneella. Luontokuvaamiseen kelpaavat valokuvausvälineet harvemmin ovat muutenkaan erityisen käytännöllisiä raahattavia.

Miksi stereokameroita osattiin valmistaa 1950 luvulla, mutta ei enää 2000 luvulla ???



Tietenkin niitä osattaisiin tehdä, jos haluttaisiin. Mutta 1950-luvulla tavallinen edullinen kamerakin maksoi työmiehen kuukausipalkan (tai jotain vastaavaa nykyhintatasoon verrattuna tolkutonta). Siihen hintaan se onnistuisi aivan varmasti nykyäänkin. Mutta nykyihmiset (siis muut kuin valokuvauksen harrastajat) ovat tottuneet maksamaan kamerastaan pikemminkin päivän tai parin palkan.

Koska stereokamera olisi mm. yllä mainituista rajoituksista johtuen käyttökelpoisuudeltaana ja menekiltään varsin pieni tuote, se ei saisi massavalmistustekniikoista samaa etua kuin normaalit pokkarit. Se jäisi kalliiksi erikoistuotteeksi, joka tuskin kannattaisi valmistajalle.

Kameravalmistajat kyllä ymmärtävät stereokuvauksen rajoitteet, eli sen, että millään yksinkertaisella kaksoiskameralla ihmiset eivät saisi saman tason kuvia kun he Viewmasteria katsellen ovat tottuneet. Ne kun on kuvattu kahdella kameralla ja valitsemalla kuvien välimatka tuomaan kohteen kolmiulotteinen rakenne esille.

Ai niin unohtui vielä. Missä niitä V-M -kiekkoja valmistetaan ?



Diakuvia valmistetaan valokuvausliikkeissä. Pane ne stereokuvaparit dialle, teetä ne ja liimaa sopivan kokoiselle pahvikiekolle.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7561
Neutroni
Ertsu
JaakkoFagerlund

Yksittäisten kameroiden menekki on varmasti suurempi kuin ns. tuplakameroiden, joten hintakin on reilusti alhaisempi. Halvempaa on siis tarjota myyntiin esimerkiksi kameratelinettä, johon kaksi kameraa saa kiinni (käytännössä levy ja kaksi pulttia).

Miten käytännöllinen tuollainen ratkaisu olisi esim kaupungilla tai luonnossa liikkuessa ? Miten kamerat suunnattaisiin ? Miten ne laukaistaan yhtäaikaa ?



Johan tässä on todettu, että yleiskäyttöisessä stereokuvauksessa pitää "silmien" väliä voida säätää. Jos tehdään kaksoiskamera, jonka objektiivit ovat noin 10 cm:n etäisyydellä ihmisen silmiä vastaavasti, stereokuvausalue ulottuu muutamista kymmenistä senteistä pariin kolmeen metriin, aivan kuin silmilläkin. Sillä voisi kuvata lähinnä vain pienehköjä esineitä, mutta ei maisemia, rakennuksia tai vastaavia.

Eikö sinulla ollut lapsena tuollaista Viewmaster-katselulaitetta ? Niitä kuvia oli esim lentotukialuksilta, sekä maisemia ja rakennuksia.

Miksi stereokameroita osattiin valmistaa 1950 luvulla, mutta ei enää 2000 luvulla ???



Tietenkin niitä osattaisiin tehdä, jos haluttaisiin. Mutta 1950-luvulla tavallinen edullinen kamerakin maksoi työmiehen kuukausipalkan (tai jotain vastaavaa nykyhintatasoon verrattuna tolkutonta). Siihen hintaan se onnistuisi aivan varmasti nykyäänkin. Mutta nykyihmiset (siis muut kuin valokuvauksen harrastajat) ovat tottuneet maksamaan kamerastaan pikemminkin päivän tai parin palkan.

Paljonkohan tuo 1950 luvun stereokamera maksoi ?

Koska stereokamera olisi mm. yllä mainituista rajoituksista johtuen käyttökelpoisuudeltaana ja menekiltään varsin pieni tuote, se ei saisi massavalmistustekniikoista samaa etua kuin normaalit pokkarit. Se jäisi kalliiksi erikoistuotteeksi, joka tuskin kannattaisi valmistajalle.

Jospa se kokisi uuden renesanssin, niin se ei jäisi kalliiksi erikoistuotteeksi. Jos niitä olisi kohtuuhinnalla postimyyntiliikkeissä, sen menekkikin voisi kasvaa nykyisestä.
Missähän noitakin myydään ? Ei tietääkseni missään.

Kameravalmistajat kyllä ymmärtävät stereokuvauksen rajoitteet, eli sen, että millään yksinkertaisella kaksoiskameralla ihmiset eivät saisi saman tason kuvia kun he Viewmasteria katsellen ovat tottuneet. Ne kun on kuvattu kahdella kameralla ja valitsemalla kuvien välimatka tuomaan kohteen kolmiulotteinen rakenne esille.

Miten kaksi erillistä kameraa suunnataan niin tarkasti, että kuvasta saa jotain selvääkin ? Katselulaitteestakin huomasi, että jos kiekko ei ollut tasan omalla paikallaan, kuvat olivat epäselviä. Kyllä niitä stereokameroita oli -50 luvulla, kuten tuossa lähettämässäni kuvassa näkyy. Kehitys on ilmeisesti taantunut 50:ssä vuodessa.

Ai niin unohtui vielä. Missä niitä V-M -kiekkoja valmistetaan ?



Diakuvia valmistetaan valokuvausliikkeissä. Pane ne stereokuvaparit dialle, teetä ne ja liimaa sopivan kokoiselle pahvikiekolle.

Ei onnistu. Kuvien pitäisi olla oikealla paikallaan just eikä melkein. Kyllä niitä kiekkoja jossain valmistetaan. On ainakin osattu jo 50 vuotta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä36191
Ertsu

Eikö sinulla ollut lapsena tuollaista Viewmaster-katselulaitetta ? Niitä kuvia oli esim lentotukialuksilta, sekä maisemia ja rakennuksia.



Oli kyllä. Mutta ne oli kuvattu kahdella erillisellä järjestelmäkameralla välimatkaa vaihdellen.

Paljonkohan tuo 1950 luvun stereokamera maksoi ?



Ei aavistusta, mutta luulen että nykyrahassa aivan törkeän paljon.

Jospa se kokisi uuden renesanssin, niin se ei jäisi kalliiksi erikoistuotteeksi. Jos niitä olisi kohtuuhinnalla postimyyntiliikkeissä, sen menekkikin voisi kasvaa nykyisestä.



Jos niin jos, kukapa sitä tietää. Jos uskot tuotteeseen, mikset itse ota taloudellista riskiä, perusta firmaa, tilaa joltain kiinalaiselta kameratehtaalta erää ja myy niitä? Jos idea ottaisi tulta, olisit varmasti rikas mies, mutta jos taas ei, sillan alus kutsuisi.

Miten kaksi erillistä kameraa suunnataan niin tarkasti, että kuvasta saa jotain selvääkin ?



Voihan ne kohdistaa samaan pisteeseen mekaanisestikin, jos haluaa. Se vaatii vain hieman enemmän aikaa ja vaivaa kuin kohdistaminen kuvankäsittelyn keinoin. Ei niitä Viewmasterin kuvia millään tuplapokkarilla juosten kusemalla kuvata, vaan huolellisesti suunnitellulla kuvausjärjestelyllä. On aivan turha kuvitella, että kahden sadan stereokamerapokkarilla saa mitään niitä muistuttavaakaan aikaan.

Kehitys on ilmeisesti taantunut 50:ssä vuodessa.



No jos kuluttajatasoisten stereokameroiden kaupallinen saatavuus on sinulle tärkeä kehityksen kriteeri, sitten kehitys on todella taantunut. Ei kehitys ole mikään objektiivinen suure, josta ei voisi olla rajujakin mielipide-eroja.

Ei onnistu. Kuvien pitäisi olla oikealla paikallaan just eikä melkein. Kyllä niitä kiekkoja jossain valmistetaan. On ainakin osattu jo 50 vuotta.



No ota yhteyttä Viewmasteriin, kaipa ne kertovat. Taitaa vain muutaman kymmenen tuhatta olla pienin kaupallisen toimittajan erä. Kyllä sillä hinnalla jo hieman nysvää niitä kuvia kohdalleen. En ole koskaan kokeillut, mutta en minä näillä puheilla usko Viewmaster-kiekon tekemistä diakuvista mitenkään mahdottomaksi, kunhan kuvat käsittelee tietokoneella, tekee kohdistusmerkit ja etsii toimivat työtavat. Vaivalloinen ja aikaa vievä oppimisprosessi se varmasti on, sitä en kiistä, mutta sitä valokuvaus nyt yleensäkin on, jos tavoite on vähääkään ylevämpi kuin pokkarilla räsikityt epäselvät ja idioottimaisesti rajatut lomakuvat.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7561
Neutroni
Ertsu

Eikö sinulla ollut lapsena tuollaista Viewmaster-katselulaitetta ? Niitä kuvia oli esim lentotukialuksilta, sekä maisemia ja rakennuksia.



Oli kyllä. Mutta ne oli kuvattu kahdella erillisellä järjestelmäkameralla välimatkaa vaihdellen.

En jaksa uskoa kahden erillisen kameran hajasijoittamiseen. Miten ne suunnataan niin tarkasti, että stereokuvasta tulee selvä ? Sen sijaan tällaista stereoetäisyysmittaria voisi käyttää kahden kameran suuntaukseen pitkän matkan kuvauksessa. Saksalaisilla oli näitä jo toisessa maailmansodassa.

Jospa se kokisi uuden renesanssin, niin se ei jäisi kalliiksi erikoistuotteeksi. Jos niitä olisi kohtuuhinnalla postimyyntiliikkeissä, sen menekkikin voisi kasvaa nykyisestä.



Jos niin jos, kukapa sitä tietää. Jos uskot tuotteeseen, mikset itse ota taloudellista riskiä, perusta firmaa, tilaa joltain kiinalaiselta kameratehtaalta erää ja myy niitä? Jos idea ottaisi tulta, olisit varmasti rikas mies, mutta jos taas ei, sillan alus kutsuisi.

En ala sellaiseen. Isoilla firmoilla on varaa riskeihin. Mikään tekniikka ei kehity ilman riskejä, mutta vain isoilla firmoilla on varaa sellaiseen.
Korostetaan vielä, että 3D kuvaus on teknisesti mahdollista ja sitä on tehty jo 50 vuotta. Silloin kun ensimmäisiä View-Mastereita alettiin kehittää, niin kyllä kai isot firmat silloinkin riskejä ottivat. Kuvittelisin, että Hong Kongista löytyy elektroniikkaa ja optisia laitteita joka lähtöön. 1990 luvulla siellä myytiin sellaisia vempaimia, joita Suomessa ei ollut.

Miten kaksi erillistä kameraa suunnataan niin tarkasti, että kuvasta saa jotain selvääkin ?



Voihan ne kohdistaa samaan pisteeseen mekaanisestikin, jos haluaa. Se vaatii vain hieman enemmän aikaa ja vaivaa kuin kohdistaminen kuvankäsittelyn keinoin. Ei niitä Viewmasterin kuvia millään tuplapokkarilla juosten kusemalla kuvata, vaan huolellisesti suunnitellulla kuvausjärjestelyllä. On aivan turha kuvitella, että kahden sadan stereokamerapokkarilla saa mitään niitä muistuttavaakaan aikaan.

Viittaan tuohon esittämääni stereoetäisyysmittariin. Kamerat voisivat olla lähekkäin tuon "kaksoisperiskoopin" keskellä.
Linssien tai peilien kääntäminen voisi olla yhdistettynä autofocus eli tarkennustoimintaan.

Ei onnistu. Kuvien pitäisi olla oikealla paikallaan just eikä melkein. Kyllä niitä kiekkoja jossain valmistetaan. On ainakin osattu jo 50 vuotta.



No ota yhteyttä Viewmasteriin, kaipa ne kertovat. Taitaa vain muutaman kymmenen tuhatta olla pienin kaupallisen toimittajan erä. Kyllä sillä hinnalla jo hieman nysvää niitä kuvia kohdalleen. En ole koskaan kokeillut, mutta en minä näillä puheilla usko Viewmaster-kiekon tekemistä diakuvista mitenkään mahdottomaksi, kunhan kuvat käsittelee tietokoneella, tekee kohdistusmerkit ja etsii toimivat työtavat. Vaivalloinen ja aikaa vievä oppimisprosessi se varmasti on, sitä en kiistä, mutta sitä valokuvaus nyt yleensäkin on, jos tavoite on vähääkään ylevämpi kuin pokkarilla räsikityt epäselvät ja idioottimaisesti rajatut lomakuvat.

Kyllä nuo kiekot valmistetaan teollisesti. Niissä on ne kolot ja reiät oikeilla paikoillaan. Se, että Suomessa ei hallita jotain tekniikkaa, ei tarkoita, etteikö sitä hallita jossain muualla. Kyllä noiden kiekkojen valmistukseen joku kone on pakko olla olemassa jossain.

Itse otetut lomakuvat olisivat todella hätkähdyttäviä viewmasterilla katseltuna.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat