Turvonneet silimät

Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Miksi ihmisellä turpoaa silmät kun hän on väsynyt tai miksi ne ovat herätessä turvoksissa? Suolaa? Nestettä?

Hämmentää.

Kommentit (13)

Vierailija

Suola turvottaa, mutta en tiedä miksi. Suolapähkinät ja olut illalla/yöllä on aamulla kamala yhdistelmä ei meinaa silmiä auki saada

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

No ei mulla ainakaan silmät turpoa jos olen väsynyt tai jos herään.

Johtuskohan siitä että teidän punkissanne on pölypunkkeja niin paljon että ne hiertää silmiä? Kannattaisi varmaan tuuletella petivaatteita joskus.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Ne turvonneet silmänympärykset saa palaamaan normaaleiksi vuorottelemalla niitten hautomista kylmillä ja melko kuumilla pyyhkeillä, jolloin verenkierto alueella kiihtyy ja kertyneet nesteetkin lähtevät liikkeelle.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija
Vatkain
Miksi ihmisellä turpoaa silmät kun hän on väsynyt tai miksi ne ovat herätessä turvoksissa? Suolaa? Nestettä?

Osmoosi. Suola sotkee verisuonten ja solujen välistä tasapainoa koska natriumpitoisuuden kohotessa nestettä alkaa tihkua enemmän verisuonista soluvälinesteeseen. Saman tyyppinen vaikutus on alkoholilla. Se näkyy yleensä ulospäin kaikkien tuntemana "pöhönaamaisuutena". Naisilla tietysti kuukautiskierto vaikuttaa turvotukseen.

Vähemmän suolaa ja enemmän liikuntaa...

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
MarsMan
Osmoosi.

No piru! Kuullostaa pätevältä! Kiitos.

Mutta entäs se silmien turvotus väsyneenä?

Itellä ei ole tuota väsyturvotusta. Aamulla joskus vaan turvottaa, eritoten tosiaan suolaisen syönnin jälkeen ja samoten jos on pitänyt oksentaa.

Miksi turpoo juuri silmä? Eikä vaikka suu?

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain

Itse asiassa kaikki pehmytkudosten solut turpoavat samaan tahtiin, ei vain juuri esim. silmät. Tähän ei ole täyttä faktaa nyt laittaa, mutta veikkaisin silmien turpoaminen (nouseminen kuopistaan) johtuu paineen noususta pääkallon sisällä. Kallon luusolukko ei turpoa/laajene samalla tavalla kuin pehmytkudokset.

Väsymys -> fyysinen passivisuus/liikkumattomuus aiheuttaa turvotusta. Esim. pitkien lentomatkojen jälkeen olen itsekin huomannut asian. Kun katsoo peiliin niin silmänaluset roikkuu kuin pässin kivekset. Kuten jo mainitsin, pelkästään silmät ei turpoa vaan koko kroppa. Lentokoneessakaan ei meinaa saada pitkien lentojen jälkeen kenkiä jalkaan määränpäässä jos on sattunut unettamaan ja jököttönyt paikallaan 10 - 15 tuntia.

Vierailija
Vatkain

Allergikolla saattaa suukin turvota.

Silmien alueella turvotus näkyy yksinkertaisesti siksi, että silmienympärysiho on muuta ihoa ohuempaa ja herkempää, sekä sen alla oleva kudos pehmeää.
Koko nassu siis turpoaa, mutta se ei pistä silmään samoin tavoin.

Lämmintä en silmänalusille menisi pukkaamaan - tuo vaihtolämpö sopii paremminkin esim. jalkojen verenkierron edistämiseen.

Hyvä kosteuttava geeli jääkaappiin ja sitä sipaisu aamusella. That's it.
Normipäivänä sitten kovemmat lääkkeet.

Vierailija
MarsMan
Väsymys -> fyysinen passivisuus/liikkumattomuus aiheuttaa turvotusta. Esim. pitkien lentomatkojen jälkeen olen itsekin huomannut asian. Kun katsoo peiliin niin silmänaluset roikkuu kuin pässin kivekset. Kuten jo mainitsin, pelkästään silmät ei turpoa vaan koko kroppa. Lentokoneessakaan ei meinaa saada pitkien lentojen jälkeen kenkiä jalkaan määränpäässä jos on sattunut unettamaan ja jököttönyt paikallaan 10 - 15 tuntia.

Paikallaan jököttäminen lentokoneessa 10-15 tunnin ajan on hyvä kutsu veritulpalle, jos on niille lainkaan altis. Lentokoneessa pitäisi liikkua ainakin tunnin välein, ja ainakin isoissa koneissa voi kävellä pientä ympyrää jos istuinvyövalot eivät ole päällä. Koneessa pitäisi myös juoda vettä melkein jatkuvasti, sillä lentokoneen ilmankosteus on vain noin 5-10%, joten keho kuivuu melkoista vauhtia. Näillä konsteilla olen itse saanut turvotuksen kuriin, ja olo on pitkänkin lennon jälkeen hyvä.

Mitä tulee silmien turvotukseen, itselläni sen aiheuttaa pölyallergia ja keväisin myös siitepölyallergiat. Olen myös huomannut, että liika hiilihydraattien syönti turvottaa ainakin sormia, joten miksei myös silmiä?

edit. Korjasin asiavirheen

Vierailija
Desi

Paikallaan jököttäminen lentokoneessa 10-15 tunnin ajan on hyvä kutsu veritulpalle, jos on niille lainkaan altis. Lentokoneessa pitäisi liikkua ainakin tunnin välein, ja ainakin isoissa koneissa voi kävellä pientä ympyrää jos istuinvyövalot eivät ole päällä. Koneessa pitäisi myös juoda vettä melkein jatkuvasti, sillä lentokoneen ilmankosteus on vain noin 5-10%, joten keho kuivuu melkoista vauhtia. Näillä konsteilla olen itse saanut turvotuksen kuriin, ja olo on pitkänkin lennon jälkeen hyvä.

Pitää täysin paikkansa. Palasin kerran jostain keskilännestä kotikonnuille Suomeen ja olivat sitten veivanneet minulle huoltokeikan kaukoitään. No liikenteeseen vaan saman tien kun kerran talli määrää. Siinä vaiheessa oli jo pakko saada unta pattiin tavalla tai toisella. Liikkumiset jäi vähiin sillä lennolla ja sen kyllä huomasi perillä.

Tämä vain esimerkkinä. En suosittele ollenkaan tuollaista

Vierailija
MarsMan
Itse asiassa kaikki pehmytkudosten solut turpoavat samaan tahtiin, ei vain juuri esim. silmät. Tähän ei ole täyttä faktaa nyt laittaa, mutta veikkaisin silmien turpoaminen (nouseminen kuopistaan) johtuu paineen noususta pääkallon sisällä. Kallon luusolukko ei turpoa/laajene samalla tavalla kuin pehmytkudokset.
Eivät silmät nouse kuopistaan mulkoilemaan, vain luomet turpoavat. Jos kallon sisäinen paine pullistaisi silmät ylös kuopissaan, tilanne taitaisi olla hyyvin vakava...

Uusimmat

Suosituimmat