Muotimaailma leikkii Jumalaa

Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt16.11.2005

Hesarissa luki nyt saa taas käyttää shortseja. Koska ne ovat ilmeisesti jonkin muodintekijän mielestä tämän vuoden bisnes. Hiukkasen ärsyttää tuollaine muoto, että joku tulee minulle kertomaan mitä minä saan tänä vuonna päälleni laittaa. Eikö tuo muoto riko jotain lakia? Tekisimieli haastaa koko muotiuskonto hihhulointi järjestelmä jostakin niin, että osaisivat lakata kiusaamasta ja häiritsemästä tavallisia ihmisiä omalla fanaattisuudellaan.

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Kommentit (15)

Vierailija

Ihan oikeasti, älä lue niitä muotipalstoja. Turhempaa asiaa kuin muoti ei ole olemassakaan. Ihmiset, jotka jaksavat haaskata aikaansa miettimällä muiden ihmisten vaatteita tai muuta olemusta, ovat turhia. Heidän mielipiteillään ei ole merkitystä missään asiassa.

o
Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt16.11.2005

En tietenkään varantaisi mielenterveyttäni aiheella, mutta kun on kissakokoisilla kirjaimilla kokosivun otsikko niin sitä on vaikea ohittaa.

Mutta olennainen kysymys olisi.. Uskonnoillakaan ei taida olla oikeutta markkinoida itseään noin suoraan. Eli saat uskoa vain meidän jumalaan. Miksi muodilla on oikeus tuputtaa omaa uskoaan ilman kritiikkiä?

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Iltasanoman lööpissä oli parivuotta sitten kesällä iso juttu että "Keltainen on uusi vihreä!!!" Meikä oli että aha ja vedin puhtaan, mustan paidan päälleni...

Kai se muotimaailma muotiuskovaisille jumala onkin, tai siitä seuraava. Onneksi nykyään kun ollaan kaikki niin yksilöllisiä, niin kaikki on muotia. Ei voi enää olla OUT.

Hämmentää.

Vierailija

Mielestäni muoti on vähän niinkuin harrastus, että jos muoti kiinnostaa niin sitä sitten seuraa ja vaihtelee asusteita ja tyyliä. Jotkut tykkäävät koreilla tai tyylitellä, mikä suotakoon heille. Toisilla sitten on muuten vain muotisilmää ja luonnostaan luovat trendiä, jota ne muotiharrastajat sitten alkavat seurailemaan.

Vierailija

Joka kesähän on aina uusi muoti, vaate muodin ymmärrän jotenkin, mutta sitten että joku tietty väri on muotia sitä en ymmärrä, kuten tuo Vatkaimen sanoma "Keltainen on uusi vihreä" itse en muodin perässä kulje, vuodesta toiseen samat vaatteet, eli bändi t-paidat, farkut ja jotku tennarit.

Vierailija

Luin samaisen jutun ja huvituin kovasti.

Minä olen joka kesä käyttänyt bermudoita (vaikka ne ovat city-shortsit, jutun mukaan) ja ollut hyvin tyytyväinen. Bermudat, pellavapaitis ja sandaalit ovat mieliasuni. Onneksi en tiennyt olleeni koko ajan epämuodikas.

Sami Sykkö on IMHO alieni.

Edit: Kävin ostamassa lisää vokaaleita

Vierailija
Suolanaksu
Joka kesähän on aina uusi muoti, vaate muodin ymmärrän jotenkin, mutta sitten että joku tietty väri on muotia sitä en ymmärrä, kuten tuo Vatkaimen sanoma "Keltainen on uusi vihreä" itse en muodin perässä kulje, vuodesta toiseen samat vaatteet, eli bändi t-paidat, farkut ja jotku tennarit.

Totta.

Ja on yleensäkin typerää puhua keltaisesta. Keltasiahan on niin tuhat erilaista. Vihreän eri sävyjä ainakin kymmenentuhatta.

Vierailija

Pitkä nahkatakki on aina muotia. Helppo vetää päälle säällä kuin säällä. Kesällä suojaa auringolta, muuloin lämmittää.

Pitää myös loitolla haisevat kerjäläiset kerjuulappuineen. Vähän vielä jos mulkoilee aurinkolasien yli...

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007

Aika kylmää on ollut. Saa ainakin huvittua jos trendikkäät liikkuvat tuolla jäisessä ilmassa shortseissa, vesipullo kädessä.

Toisaalta monet antitrendikkäät ovat vähintään yhtä kiinnostuneita muiden pukeutumisen arvostelusta, vaikka väittävätkin muuta. Tai sitten arvostelu johtuu oletetusta pinnallisuudesta. Pinnallisuuden arvostelu voi osua oikeaan, tai sitten ei.

Mulgeron

Vierailija

Noh, muodista ei onneksi tarvitse niin kamalasti välittää, jos ei välttämättä halua. Oudoimmilta tuntuvat tv-ohjelmat tai lehdet, joissa ehdoin tahdoin keskitytään pilkkaamaan toisten asusteita. No mutta huvinsa ja harrasteensa kullakin. Olen kyllä alkanut vierastamaan kaikkia "muuttumis"-ohjelmiakin tai "malliksi hetkessä"- ohjelmia, enkä ikinä älynnyt reality-sarjojenkaan ihanuutta (myötähäpeän tunteeni on niin suuri, etten pysty näitäkään ohjelmia seuraamaan). Voi olla, että olen tulossa vain vanhaksi, vaikka lähempänä onkin vasta kolmenkympin kriisi..
Noillakin muotiennusteilla jotkut tosin elättävät itsensä, joten kai tuolla sitten on ainakin työllistävä vaikutus

Vierailija
Alveron
Aika kylmää on ollut. Saa ainakin huvittua jos trendikkäät liikkuvat tuolla jäisessä ilmassa shortseissa, vesipullo kädessä.

Shortsit itse asiassa eivät lisää kylmän tunnetta kovinkaan paljoa. Ne suojaavat reisiä, sääret eivät niinkään palele. Shortsit vaikkapa tuulta blokkaavan takin kanssa ovat aivan mukava vaatetus, vaikka olisi kylmää.

Alveron
Toisaalta monet antitrendikkäät ovat vähintään yhtä kiinnostuneita muiden pukeutumisen arvostelusta, vaikka väittävätkin muuta. Tai sitten arvostelu johtuu oletetusta pinnallisuudesta. Pinnallisuuden arvostelu voi osua oikeaan, tai sitten ei.

Tästä olen aivan täysin samaa mieltä.

Vierailija

Olen muodista jokseenkin samaa mieltä kuin keskustelun aloittaja, mutta olettaisin, että olen eri mieltä tyylistä.

Eihän siinä ole päätä eikä häntää, että muotimaailma puolivuosittain määrää, minkälaisia vaatteita on hyväksyttävää käyttää ja minkälaisia ei. Muotihan on yleensä niin vastenmielisen rumaa, että se pitää vaihtaa kaksi kertaa vuodessa.

Asia erikseen ovat erilaiset etiketit sekä länsimaisen miehen ja naisen muut pukeutumissäännöt, jotka ohjaavat hyvän maun mukaisessa pukeutumisessa, jos on sellaisesta kiinnostunut.

Esimerkiksi arkipuvun käytössä tai muuten klassisempien vaatteiden (kauluspaidat, chinot, brogue-kengät, pikkutakit ym.) yhdistelemisessä arkivaatteisiin on selviä perinteisiä sääntöjä, joita rikkomalla yksinkertaisesti näyttää typerältä.

Viime vuosina ovat yleistyneet blogit, joissa haukutaan suomalaisten pukeutumista (mm. Keikari.com). Suomalainen saa tietysti pukeutua miten haluaa, ja sehän on hieno osa maan perinnettä ja asenneilmapiiriä, että ollaan vaatimattomia ja vähät välitetään vaatteista. Mutta jos mies esimerkiksi yhdistää klassiset ruskeat kengät mustaan vyöhön ja tuulitakkiin, saa siitä älähtää. Tai jos keskisinisiä huonosti istuvia farkkuja pidetään mustien oxfordien kanssa. Tai jos miehen puku ei istu ja on surkeaa materiaalia. Tai jos mustan smokkipuvun kanssa pidetään ruskeita kenkiä ja button-down-paitaa.

Hyvin pukeutuva mies ei välitä muodista, vaan näyttää hyvältä (linkki). Hän ei yhdistä klassisia vaatekappaleita arkiasuunsa jäykällä ja epämukavalla tavalla, vaan rennosti ja siten, että ne sopivat kokonaisuuteen. Vaatteet istuvat ja myös juhliin pukeudutaan tilanteen vaatimalla tavalla.

Sama tietysti pätee naisiin (linkki).

Jos pukeutuminen on yksinkertaisesti liian vaikeaa, niin sitten pitää tietysti pukeutua tuulipukuun ja lenkkareihin. Juhliin kannattaa mennä tietoisena siitä, että näyttää typerältä huonosti istuvassa Citymarket-puvussa. Samalla voittaa aikaa keskittyä muihin asioihin elämässä.

Vierailija

Omaa vaatetustani eivät muotimaailman oikuttelut pahemmin säätele - konformisuusilmiöhän tuo "muoti" muutenkin osittain on. Poisluettakoon tuosta riippumattomuudesta tietysti se, mitä kaupoissa kulloinkin on saatavilla.

Vierailija
fmiles

Hyvin pukeutuva mies ei välitä muodista, vaan näyttää hyvältä (linkki). Hän ei yhdistä klassisia vaatekappaleita arkiasuunsa jäykällä ja epämukavalla tavalla, vaan rennosti ja siten, että ne sopivat kokonaisuuteen. Vaatteet istuvat ja myös juhliin pukeudutaan tilanteen vaatimalla tavalla.

Sama tietysti pätee naisiin (linkki).

Paitsi että kyseisten kuvien henkilöiden vaatteet eivät istu kunnolla. Miehen päällystakki on liian tiukka rinnan kohdalta, taskut pullottavat rumasti ja housujen lahkeet ovat liian lyhyet - klassisesti niiden pitäisi ulottua nilkkaluun alapuolelle (tiedän, tiedän, liian lyhyet housut ovat muotia, mutta mielestäni hyvin kulunut tyylikeino. Lyhyet ja tiukat housut kun pukevat hyvin harvaa miestä). Puhumattakaan herran rukkasista, jotka voisi odottaa näkevänsä kaupungin työntekijä käsissä kaivonkaivuuhommissa. On aivan sama, vaikka ne olisivat italialaista vasikannahkaa, jos ne näyttävät aivan liian isoilta. Jos haetaan klassista, varmaa tyyliä, kannattaa pysyä klassisissa neuvoissa ennen kuin siirtyy laatikon ulkopuolelle. Naisen housut taas ovat ryppyiset ja huonosti istuvat (ja ei, housut eivät saa näyttää tuolta, sillä homssuinen huolimattomuus ei kuulu minkään kankaan tai leikkauksen ominaisuuksiin). Tyylillisesti molemmat ovat huomattavasti paremmin pukeutuneita kuin suurin osa tavallisista kaduntallaajista (suorastaan eri planeetalta), mutta eivät he silti ole henkilöitä, joiden luokse menisin kysymään tyylineuvoja. Yleensä pidän The Sartorialist -blogista, mutta välillä hänenkin tyylitajunsa pettää.

Tässä muutama oma suosikkini:
nainen ja mies

Itse pukeudun yksikertaisesti ja murrettuihin sävyihin muutamaa harvaa aksenttiväriä käyttäen. Rakastan asusteita ja koruja, mutta niitäkin käytän säästeliäästi. Muotia en juuri seuraa, vaan panostan laadukkaisiin ja klassisiin vaatteisiin - ne ovat muotia aina.

el6
Seuraa 
Viestejä1457
Liittynyt12.2.2007

Pojaanmulkut kulkevat kaupungilla polvihousuissa.
No, sano nääs, ehkä jossain mökillä voisin harkita shortseja.

En oikeastaan tiedä typerämmän näköisiä vaatteita kun shortsit ja vatun sandaalit, sukilla tai ilman sukkia.

.

Uusimmat

Suosituimmat