Maito

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Maito on hyvää ravintoa, erityisesti käsittelemätön täysmaito. Liikaa sitä ei saa juoda, muuten se lihottaa.
Maidon rasva auttaa vitamiineja imeytymään, myös niitä vitamiineja, joita tulee ruokailun yhteydessä samalla aterialla.

Vai onko vääriä ajatuksia?

Sivut

Kommentit (76)

Vierailija

Maito on varsinainen terveysjuoma. Täysmaidon rasva on kuitenkin "kovaa rasvaa", joten sitä ei ole hyvä saada liikaa.
3-4 litraa maitoa riittää aikuisen miehen energia- ja proteiinitarpeen tyydyttämiseen.

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007

Maito estää ainakin raudan imeytymistä, muistaakseni myös joidenkin muiden ravinteiden. Tämän takia suosittelisin maitoa iltajuomaksi.

Positiivisia terveysvaikutuksia maidolla on toki havaittu enemmän kuin haitallisia. Googlettakaapa vain, mutta välttäkää lobbareiden puolueellisia hehkutussivuja.

Maitoa voi myös pitää naudanlihan ohella varsin epäekologisena tuotteena.

Hyvältähän se maistuu.

Mulgeron

Vierailija
kabus
Maito on varsinainen terveysjuoma. Täysmaidon rasva on kuitenkin "kovaa rasvaa", joten sitä ei ole hyvä saada liikaa.
3-4 litraa maitoa riittää aikuisen miehen energia- ja proteiinitarpeen tyydyttämiseen.




Juuri niin, sitä ei ole hyvä saada liikaa.
Valiolle paha juttu. Se ei voi mainostaa : juokaa maitoa ......mutta älkää juoko liikaa.

Vierailija

Eikös pastoröinti tapa maidosta liki kaikki terveelliset bakteerikannat. Tokihan siinä on muitakin aineita, mutta jos saat maitoa suoraan joltain tilalta niin se on melkoista terveysjuomaa.

Vierailija

Itse lopetin maidonjuonnin 2,5 vuotta sitten lääkärin suosituksesta. Kehitti niin älyttömästi ilmaa mahaan. Maito olisi kyllä hyvää esim. nukahtamisvaikeuden yllättäessä: maito rauhoittaa, oletan.

Vierailija
Kumpula
Kehitti niin älyttömästi ilmaa mahaan.

Ilmeisesti sinulla on laktoosi-intoleranssi. minullakin oli aiemmin, mutta on nykyään lieventynyt/hävinnyt melkein kokonaan.

Kaupoissa myytävä maito on mielestäni lähinnä valkoista vettä ja rasvattomassa ei ole muuta kuin väri.
Suoraan maitotilalta haettu maito sisältää kaikkea elimmistölle tarpeellista, onhan se vasikoiden ainoa ravinnonlähde.
Maito on ihmisten tärkein kalsiumin lähde. Vanhusten osteoporoosi johtuu yleensä vähentyneestä tai lopetetusta maidonjuonnista.

Raasvojen, samoin kuin suolan, epäterveellisyys riippuu ainoastaan elintavoista. Jos liikut tarpeeksi ja elämäntapasi ovat muuten kunnossa, ei niistä ole mitään vaaraa. Itse olen aina syönyt meijerivoita ja lääkäri ihmetteli, miten voi veriarvot olla niin hyvät.
Solut tuottavat rasvasta lämpöä ja suolan tarve lisääntyy aina kun hikoilet.

Epic
Seuraa 
Viestejä2174
Liittynyt16.5.2009

Onko siitä haittaa jos käyttää maitoa/maitotuotteita vähän reilummalla kädellä?

Itse olen taas alkanut treenaamaan enemmän tosissani ja tollaisena normipäivänä huitaisen 1,5 litraa rasvatonta maitoa, 200-400 grammaa raejuustoa, jonkun verran tavallista juustoa ja ehkä jotain jogurttia. Kaikki purkkien kyljissä olevat saanti suositukset ylittyy tietysti komeesti mutta voiko siitä olla jotain haittaa?

Toisaalta olen koko elämäni käyttänyt maitoa keskiarvolla ehkä litra päivässä ja muut tuotteet päälle. En minä mitään ole huomannut. Paitsi ikinä en ole luitani katkonut hyvistä yrityksistä huolimatta ja hampaissa ei ole ikinä ollut reijän reikää.

Nyt kävi näin.

Vierailija
kabus
3-4 litraa maitoa riittää aikuisen miehen energia- ja proteiinitarpeen tyydyttämiseen.



Tunnissa? Päivässä? Viikossa? Kuukaudessa? Vuodessa?

Vierailija
Kumpula
Itse lopetin maidonjuonnin 2,5 vuotta sitten lääkärin suosituksesta. Kehitti niin älyttömästi ilmaa mahaan. Maito olisi kyllä hyvää esim. nukahtamisvaikeuden yllättäessä: maito rauhoittaa, oletan.



Olen itse siirtynyt hylatuotteisiin.
Kalsiumin saannin haluan varmistaa naisena, jolla on riski osteoporoosiin ja muutenkin maidon kautta saa melatoniinia ja niasiinia ja ne auttaa skitsotaipuvaista stressiherkkää..

Kohtuullisesti käytettynä hyvä.
En tiedä miksi mutta on todettu tutkimuksissa että jostakin merkillisestä syystä skitsofreenikoilla on hinku juoda maitoa tolkuttomia määriä? Mm. minä join koko lapsuuteni maitoa niin että se oli välillä hengissäpitimeni, samoin mun skitso tätini on kitannut mielettömät määrät maitoa. Ehkä korreloi nykytietämyksen mukaan ennemminkin aspergerin oireyhtymän kanssa. Sallittakoon tällaiset korrelaatiot kun olemme tiedepalstalla emmekä esmes suomi-kaksnelosella. Jotain tutkittuakin mukaan eikä vain mutua.

Nyt kun olen muitten vaivojeni yhteydessä kuin myös vaihdevuosioireisena alkanut säännöllisesti käyttää mangnesium-, kromi- ja kalsium lisäravinteita ja käytän myös vitamiinivalmisteita D-6 ja B-12 ja C-vitskuakin otan välillä niin maidon hinku on vähentynyt.

Tupakoinnin lopettaminen on huomattavasti vähentänyt hermostuneisuuttani ja alkoholikulutukseni, se ei ikinä ole ollut erityisen suurta.

Kokonaisruokavalio ratkaisee ja tolkuton hinku kitata maitoa on todennäköisesti viesti elimistössä olevasta puutostilasta jonkin tarpeellisen hivenaineen tai vitamiinin osalta.

Kalsiumin tarvehan ihmisellä on ja luuston hyvinvoinnin kannalta sitä pitää jossakin muodossa saada.

Epic
Seuraa 
Viestejä2174
Liittynyt16.5.2009
totinen
Epic
Itse olen taas alkanut treenaamaan enemmän tosissani ja tollaisena normipäivänä huitaisen 1,5 litraa rasvatonta maitoa, 200-400 grammaa raejuustoa, jonkun verran tavallista juustoa ja ehkä jotain jogurttia.

Kananmunasta saa erinomaisen laadukasta valkuaista.



Toki kananmunat kuuluu ruokavalioon. Mutta tässä nyt kyselen noista maitotuotteista kun olen miettinyt onko siitä jotain haittaa kun ylittää niiden saantisuositukset, mun tapauksessa monin kertaisesti.

Kalsium kai voi aiheuttaa munuaiskiviä mutta olen ymmärtänyt, että veden juonti estää sitä. Vettäkin tulee kumminkin juotua 3-4 litraa päivässä.

Nyt kävi näin.

Vierailija
Epic
Onko siitä haittaa jos käyttää maitoa/maitotuotteita vähän reilummalla kädellä?

Itse olen taas alkanut treenaamaan enemmän tosissani ja tollaisena normipäivänä huitaisen 1,5 litraa rasvatonta maitoa, 200-400 grammaa raejuustoa, jonkun verran tavallista juustoa ja ehkä jotain jogurttia. Kaikki purkkien kyljissä olevat saanti suositukset ylittyy tietysti komeesti mutta voiko siitä olla jotain haittaa?




Jos haluaa terveytensä maksimoida niin ei noissa määrissä mielestäni ole mitään järkeä.
Pastoroinnin jälkeen maidossa ei oikeastaan ole jäljellä enää yhtään mitään hyödyllistä kun kaikki vitamiinit on pilkottu ja bakteerikannat tapettu. Kalsiumia maidosta tietty löytyy mutta senkin suhteen kannattaa pysyä kohtuuden rajoissa siksi että sen liiallisella saannilla voi olla haittavaikutuksia kuten D-vtamiinin säätelyn häiriintyminen. Tarpeeksi saa jo parista maitolasillisesta. Lisäksi eläinproteiinin (tätähän maidosta löytyy) liian suuri saanti johtaa elimistön happopitoisuuden nousuun, jota elimistö korjaa kalsiumin avulla, jota taas otetaan luista johtaen luiden heikentymiseen (jota maidon juuri mainostetaan ehkäisevän). Osteoporoosia ja murtumia esiintyy eniten maissa, joissa maitoa käytetään eniten.

Lisäksi maito on liitetty moniin autoimmuunisairauksiin, joista ehkä vahvimmin I-tyypin diabetekseen, jonka esiintyvyys näyttäisi korreloivan maittain aika vahvasti maidon kulutuksen kanssa. Suomi kärjessä tietysti.

Maito sisältää myös lehmile syötettyjä kasvuhormoneita, jotka nekään tuskin mitään erityisen terveellisiä on.

Kun noita mainittuja määriä ynnäilee niin pelkästään maitoproteiinia näyttäisi tulevan reilusti yli 100g päivässä, joka on hillitön määrä eli varaa vähentää pitäisi olla reilusti vaikka tavoitteena olisikin lihasmassan kasvu.

Epic
Seuraa 
Viestejä2174
Liittynyt16.5.2009
Vahinkolaukaus

Kun noita mainittuja määriä ynnäilee niin pelkästään maitoproteiinia näyttäisi tulevan reilusti yli 100g päivässä, joka on hillitön määrä eli varaa vähentää pitäisi olla reilusti vaikka tavoitteena olisikin lihasmassan kasvu.



Tää on kyllä ihan totta. Painan vähän alta 90kg joten tarvitsen suunnilleen 200g proteiinia päivässä. Se on kyllä liian iso toi maitotuotteiden osuus. Mutta noi kaikki tulee ihan normaalin ruokailun yhteydessä. En mitenkään erikseen vaikkapa juo maitoa. Toi maidon kulutus ei juuri vähenisi vaikka en treenaisikaan, muiden maitotuotteiden kyllä. Kaippa sitä tosiaan täytyy vähän järkevöittää.

Nyt kävi näin.

Vierailija
Epic
Vahinkolaukaus

Kun noita mainittuja määriä ynnäilee niin pelkästään maitoproteiinia näyttäisi tulevan reilusti yli 100g päivässä, joka on hillitön määrä eli varaa vähentää pitäisi olla reilusti vaikka tavoitteena olisikin lihasmassan kasvu.



Tää on kyllä ihan totta. Painan vähän alta 90kg joten tarvitsen suunnilleen 200g proteiinia päivässä. Se on kyllä liian iso toi maitotuotteiden osuus. Mutta noi kaikki tulee ihan normaalin ruokailun yhteydessä. En mitenkään erikseen vaikkapa juo maitoa. Toi maidon kulutus ei juuri vähenisi vaikka en treenaisikaan, muiden maitotuotteiden kyllä. Kaippa sitä tosiaan täytyy vähän järkevöittää.

Eiköhän tosta proteiinin kokonaismäärästäkin pystyisi karsimaan aikalailla. Suosituksethan voimalajien harrastajille pyörii yleensä jossain 1g - 2g/kg/päivä välillä. Normi-ihmiselle vähemmän. Tietysti eri asia jos harrastaa voimailua kilpatasolla niin suorituskyvyn maksimoimiseksi voi olla eri suositukset, mutta itse olen massaa pystynyt kasvattamaan lähempänä 1g/painokilo olevilla määrilläkin vaikken nyt mikään bodari olekaan kun intressit on muissa lajeissa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat