Elämisen syyt

Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mitä syitä teillä on elää? Siis jatkaa olla öllöttelyä päivästä toiseen, hengittää ja pureskella biomassaa? Mikä tekee elämästä mielekkään ja sen arvoisen että viitsii aamulla nousta sängystä? Meinaan kun sitä loppu peleissä ajattelee, niin miksi täällä oikein eletään? Jos vaihtoehto on olla olemassa ja olla olematta niin miksi tuo ensimäinen eikä jälkimmäinen?

Kun ihminen on kerran syntynyt hän ei koskaan lakkaa olemasta. Vaikka ihminen kuolisi, eli lakkaisi olemasta, niin silti hänen vaikutuksensa säilyisi. Ihminen ei voi koskaan lakata kokonaan olematta, koska hän on olemassa olonsa aikana kerinnyt jo vaikuttaa useisiin ihmisiin ja ympäristöönsä.

Hämmentää.

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Olemassaolon lopettaminen on liian vaivalloista. Sitäpaitsi elämä on mielenkiintoista, voi vaikka miettiä syntyjä syviä tiedefoorumilla.

Vierailija

Luonto on minulle kova sana. Ihmiskunta ei ole vielä saanut nujerrettua kaikkia muita elämänmuotoja, ja on todella kiehtovaa seurata niin eläinten kuin kasvienkin olemassaoloa. Ei siinä kovin kummoisia edes tarvitse tapahtua, kaiketi koska olen eräänlainen esteetikko ja nautin tavattomasti luonnon ulkonäöstä sinänsä.

Tieteiden uusimmat tuulet jaksavat kiinnostaa, ja taiteista tulee nautittua. Ihmisiltäkin siis saa paljon vaikkei näitä edes henk.koht. tuntisi. Toki läheiset ja kotielukat ovat ykkössijalla aina, ja jos oikein mustaksi mieli menee, niin aina on edes se ajatus että jos ei itse jaksaisikaan millään, niin ei sitä kehtaisi sellaista vaivaa muille järjestää että menisi ja itsensä teloisi. Joskus tulee mietittyä että millaiset tarkat ohjeet pitäisi jättää mitä millekin pitää kuoltuani tehdä, ja niitä ohjeita ajatellessa alkaa ällöttää kuinka itsetärkeäksi sitä voikaan itsensä kokea. Että haudan takaakin pitäisi päästä vielä määräämään ja päättämään, mutta kontrollifriikki mikä kontrollifriikki.

Ajatus että ei voi tietää mitä huominen tuo tullessaan voi olla pelottava - tai rohkaiseva. Pienet ilot kuten hyvä ruoka ja kaikenlainen sälä ja roina minkä hankkimisesta saa edes hetkellisen ilon maustaa pikkaisen elämää. Mutta ruokahalu tai ostamisen autuus voi kyllä nopeasti lipsahtaa pakkasen puolelle jos masennuksen peikko käy päälle. Joskus ei voi ajatella muuta kuin että eletään vaikka piruuttaankin.

Ja joskus tulee ajateltua jopa että miksi ihmeessä pitäisi perustella kenellekään, sen paremmin itselle kuin muillekaan, miksi elää? Miksi ei?

Tiedän toisaalta itse kuinka hirveältä olo voi tuntua keskellä yötä kun herää ja yhtäkkiä tajuaa että tulee joskus kuolemaan. Tuntuu kuin olisi ansassa. Että on pakko elää odottaen että joskus se nirri sitten lähtee, kenties kovankin kivun jälkeen, ja tät's it. Mitä järkeä on syntyä kuollakseen?

Ehkä elämässä ei kuulukaan olla järkeä. Järki on ihmisen installaatio, aika heikko sellainen.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Tähän voisi heittää jatkokysymyksen että mitä on nautinto? Ja onko ainoa syy olla olemassa nauttiminen? Kuullostaa aika beheavoristiselta...

Hämmentää.

Vierailija

Itse koen nautinnoksi kokemukset jotka aiheuttavat sen että suu venyy hymyyn ja tunnen estotonta riemua ja iloa olemassaolostani sillä hetkellä.

On toki kausia jolloin mikään ei ole mitään, vähän kuin kakkaa haukkaisi kun yrittää nauttia. Silloin minäkin voisin kysyä että onko nautintoa ylipäätään ollenkaan olemassa ja vaikka olisikin niin sou vat.

Tietenkään nauttiminen ei ole mikään syvällis-filosofinen syy olla olemassa, mutta ainakin se on syy olla lahtaamatta itseään.

R4D4
Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009

Läheiset, luonto, taide. Niiden parissa tämä elämä kuluu. Eli komppaan pitkälti Qadeshaa.

Ja kyllähän se elämäntahto on ohjelmoituna kaikkiin olioihin jo vakiona.

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005

En tiedä, olenko jotenkin lapsellinen romantikko, mutta minä ihan rehellisesti ajattelen, että minun elämäni on melkoinen ihme, joka kannattaa käyttää hyödykseen.

On aivan helvetin epätodennäköistä, että johonkin päin maailmankaikkeutta kehittyy tällainen ainekertymä, soluklimppi, joka on lopulta saanut minun tietoisuuteni. Minä ainakin pyrin tästä tilaisuudesta nauttimaan niin pitkään kuin voin. Jokainen hengenveto, jonka vedän ja jokainen askel jonka otan ovat minusta aivan käsittämättömän ihmeellisiä tapahtumia. Ei sellaista satu ihan missä sattuu. Meidän pallomme on aika harvinainen paikka. Ehkä ainutlaatuinenkin, kuka ties.

Minä nyt ajattelen näin, koska minulla on asiat monista ongelmista huolimatta ihan kivasti. Ymmärrän hyvin, että aina elämää ei osaa arvostaa tai ihailla ja minullakin on sellainen vaihe ollut.

Kun tässä nyt kysyttiin elämisen syytä, niin voisin vastata, että ainakin yksi syy elää on, koska elämä on aika ihmeellistä. Toinen syy voisi olla halu nähdä, mitä elämä seuraavaksi tuo eteen. Tiedän, että nämä ovat aika huonoja syitä, jos tuntuu, että elämä tarjoaa pelkkää saissea. Siihen en oikeastaan nyt halua sanoa mitään. Muuta kuin ettei se saissekaan loputtomiin jatku.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
Vatkain
Mitä syitä teillä on elää? Siis jatkaa olla öllöttelyä päivästä toiseen, hengittää ja pureskella biomassaa?

Sitä tulee aika hiton huono olo, jos lopettaa hengittämisen tai syömisen.

Mikä tekee elämästä mielekkään ja sen arvoisen että viitsii aamulla nousta sängystä?

Aika tylsää se on siellä sängyssäkin maata. Pakko se on jotain tekemistä keksiä ettei hulluksi tule.

Meinaan kun sitä loppu peleissä ajattelee, niin miksi täällä oikein eletään?

No kun niiden vanhempien piti aikanaan haluta kakaraa ja vielä onnistua aikeissaan.

Jos vaihtoehto on olla olemassa ja olla olematta niin miksi tuo ensimäinen eikä jälkimmäinen?

No ennen kaikkea siksi, ettei yksilöllä ole tuossa asiassa todellista vaihtoehtoa. Ei ainakaan minulta kukaan kysynyt haluanko syntyä olemassaolevaksi. Ja toisaalta aivoihin sisäänrakennettu itsesuojelukoneisto estää elämän väkivaltaisen lopettamisen ellei sitä uhkaa joku äärimmäinen kärsimys. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää mielipahan välttely ja mielihyvän tavoittelu, kunnes kohtalo korjaa. Jos nyt pitäisi puhtaalta pöydältä valita, syntyäkö tällaiseen maailmaan vai ei, jättäisin syntymättä.

Vaikka ihminen kuolisi, eli lakkaisi olemasta, niin silti hänen vaikutuksensa säilyisi.

Mikset erottele ihmistä hänen vaikutuksistaan? Siinä on kuitenkin oleellinen looginen ero. Ihminen lakkaa olemasta. Vaikutukset pysyvät, mutta kuoleman jälkeen ne ovat kuolevan kannalta täysin yhdentekeviä.

Tämä oli hankalin asia silloin, kun mietin lapsien tekoa. Koen edelleen sen vääryydeksi saattaa ihminen elämään kysymättä lupaa, mutta mitäpä muuta sitä maan elukka tekee kuin seuraa viettejään. Toivottavasti saavat mahdollisuuden ja osaavat poimia helmet tästä keskimääräisesti karmean paskasta maailmasta.

Vierailija

Pitäähän sitä katsoa, mitä kaikkea ehtii eteen tulla. Kuolema pitää huolen itsestään, joten koetan viihtyä mahdollisimman hyvin tällä välin. Elämä ei aina ole helppoa, mutta pirskatin mielenkiintoista.

Vierailija

Vatkain kirjoitti:

Mitä syitä teillä on elää?

Alta kolmikymppisenä räkänokkanahan minulla on vielä tulevaisuus edessäni. Juuri sain lukion päästötodistuksen loistavin arvosanoin, joten kouluttautumismahdollisuuksia ainakin on - tietysti edellisen koulunkäyntirupeamani lisäksi.

Harrastukset - punttaaminen ja kamppailulajien kirjo - ovat sitten se asia joille oikeasti elän. Työnteon ja opiskelunkin näen vain harrastustoimintani mahdollistavana välttämättömänä pakkona. Tietysti, vastuullisesta työstä ja asiantuntijuudestakin voi nauttia, kunhan eivät liiaksi häiritse harrastustoimintaa - tai oikeastaan elämäntapatoimintaa.

Kulttuurin innovaatiot, uudet pelit, elokuvat ja musiikki ovat onnistuessaan aina kokemisen ja innokkaan odottamisen arvoisia.

Innokas odotus koskee tietysti myös tieteen uusimpia löytöjä ja saavutuksia. En usko, mutta toivon, että elinaikanani tapahtuisi maan ulkopuolisen sivilisaation kohtaaminen - paitsi, jos ovat ihmisenkaltaisia "riistokapitalisteja", niin olkoot tapahtumatta kyseinen kohtaaminen.

Tietysti kuolinvuoteella maatessani, jos tämä kohtaaminen tapahtuisi ja ihmiskunta orjaksi tai ekstraterrestriaalien lihatehtaalle joutuisi, niin olisi se vain makea poistua manan majoille tästäkin matoisesta maailmasta ; vielä kun tuore kakka mukavasti kroonikkovaipassa lämpöisiä tuntemuksia aikaansaisi.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Oon vähän samoilla linjoilla asdäffän kanssa. Tässä kun on mielenterveysongelmaisena tullut pohdittua elämää ja kuolemaa, niin kyllä pitkälti kovin hengissä pitävä voima on rokkenrolli ja sen tuomat ilmiöt. Mulla on annettavaa maailmalle sekä erikoismiehenä, että kitaristina. En ole vielä valmis kuolemaan.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Tuli ehkä turhan synkkä tuosta avausviestistä kun kaikki puhuu kuolemasta. Mä halusin nimen omaan tietää että miksi elää ja miten eri ihmiset kokevat oman elämänsä ja mistä siihen sitä mielekkyyttä löytyy...

Hämmentää.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Syy: lapset. Kaks aivan hiton hyvää syytä

Nautinto: miksi sitä kärvistelis suotta, jos voi olla hauskaakin

Ja noin yleisesti: ihan silkasta uteliaisuudesta, ja viime kädessä piruuttaan sitä hengailee menemään.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Vatkain
Mitä syitä teillä on elää? Siis jatkaa olla öllöttelyä päivästä toiseen, hengittää ja pureskella biomassaa?

Olla öllöttely on pääsääntöisesti mukavaa. Biomassa oikein valmistettuna on hyvää. Onhan jo tuossakin syitä riittämiin.

Sitten on vielä läheiset ja luonto ja kaikki kiva, jota voi puuhastella sen öllöttelyn ohessa.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat