Perunankuorintahanskat - pelsepuupin keksintö?

Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005

Olen periaatteessa ateisti, mutta jotkin arkipäivän asiat tai tapahtumat herättävät joskus uskon johonkin korkeampaan voimaan. Pahantahtoiseen voimaan.

Joku puupää oli hankkinut meille perunankuorintahanskat. Löysin sellaiset keittiön laatikosta ja ajattelin kokeilla. Ensinnäkin ne on tosi vittumaiset vehkeet pukea handuihin. Minulla on ihan normaalit täysikasvuisen miehen kädet. Ei mitkään lapiot, muttei nyt varsinaisesti pienetkään. Mille helvetin lapsityövoimalle noita hanskoja tehdään? Olisi pitänyt varmaan öljytä kädet, jos olisi halunnut saada ne alle vartissa puettua. Vieläkin potuttaa.

Potuista puheen ollen. Niillä hanskoilla pystyy kuorimaan uusia perunoita. Piste siitä. Kuorien peseminen niillä ei vaan ole mitenkään kätevää. Se siis onnistuu, mutta kestää ehkä 1,4 kertaa niin kauan kuin juuresharjalla. Eikä jälki ole yhtä hyvää. Ei siis järin näppärää.

Kuoria irti hinkatessa hanskojen karkeaan pintaan jää multaa, kuoren paloja ja muuta sontaa, jota perunoista irtoaa. Jos hanskoja haluaa käyttää toisenkin kerran (ei ehkä järkevää) ne pitäisi mielellään putsata siitä sonnasta. Se onkin hauskaa. Niitä pitää huljuttaa vedessä ehkä yhtä kauan kuin siihen perunojen pesuun meni. Ei o kivaa.

Sitten ne pitäisi vielä saada irti näpeistä. Kun olin kuudetta minuuttia vetänyt käsineitä irti, aloin vakavasti pelätä, että sormeni luovuttavat ennen kuin hanskat. Kovan kivun ja rutinan jälkeen sain nuo saatanan märät lätyt kädestäni, ja voin onnellisena todeta, että sormia on edelleen viisi molemmissa käsissä. Ei helvetti, noiden vehkeiden keksijän on pakko olla joku sadisti.

Noita edellä mainitsemia kohtia lukuunottamatta olen sitä mieltä, että perunahanskat on ihan kiva tuote.

Sivut

Kommentit (40)

Templebar
Seuraa 
Viestejä1216
Liittynyt13.9.2007

Onko perunoissa jokin kuori joka pitää erikseen kuoria???

Minulle ei ainakaan ole koskaan sattunut niin, että ranskalaisissa olisi ollut multaa!?!

Vierailija

Kuka hullu jotain perunoita kuorii? Emmie ainakaan ole koskaan nähnyt tarpeelliseksi, oli uusia tai ei.

On muuten äiteelläkin ollut tuollaiset hanskat, joskus olen itsekin niitä käyttänyt. Näppärät silloin kun joku on vahingossa kuurannut vessan juuresharjalla tms.

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Ovat ne perunankuorintahanskat kuitenkin parempi ja helpompi kuin juuresharja, jolla saa yleensä hinkattua melko suuren määrän nahkaa toisesta kädestä perunankuoren ohella.

Vaan paras ja helpoin konsti on taitella pienireikäisestä kanaverkosta eräänlainen kassi. Perunat kassiin, ja kassia huljutellaan vedessä (järvi, ämpäri). Siinä saavat kuoret kyytiä.

Same shit, different day...

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Eikös niitä hanskojakin ole ainakin paria kokoa? Jouduin pläräämään läpi pakan pareja ennen kuin löysin riittävän pienet. Toki valmistajastakin varmaan riippuu.

Muutoin olen sitä mieltä, että pesuhanskat ovat kerrassaan jumalaiset. Olen aina inhonnut sitä, kuinka perunanpesuharja viskelee roskaa ja vettä ympäriinsä, pesuhanskat pidättävät kaiken. Tai ehkä perunanpesu on vain tekniikkalaji? Minun pesutekniikkani suosii selvästi hanskoja. /pesuhanskojen puolustuspuhe

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Lyön peliin salaattilingon.

Kuulostaa turhakkeelta, mutta ilman sitä ei ruoanlaitosta tule mitään. Pienet uudet perunat sinne veden kanssa ja vimmaista pyöritystä. Periaate on sama kuin Isonjussin kanaverkkohärpäkkeessä, mutta ei tarvita järveä.

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005
Phony
asdf
Joku puupää oli hankkinut meille perunankuorintahanskat.

Olet sitten kaupassakin käynyt.

Kun keksin tähän jonkun nokkelan vastauksen, postaan sen.

Vierailija

Juustohöylä on paras perunan kuorintaan. Keksin sen kun en löytänyt oikeaa. Uusista raapii vaikka karhunkielellä ( ei sen karvaisen).

Vierailija

Eiii saakelin hullut, elkää nyt AINAKAAN uusista perunoista kuoria :(
Sehän on se paras ja ravintorikkain osa perunaa...

Englantilainen kämppikseni muuten nimittää perunaa hilpeästi nimityksellä "war food."

Vinkki kesän grillaushetkiin; uusia perunoita, pestyinä ja kuorimatta, esikeitä n 15 min perunoiden koon mukaan, viipaloi ja kääri alumiinifolioon voinokareen ja hienonnetun valkosipulin kera ja heitä grilliin --> NAM!

Vierailija
runos
Eiii saakelin hullut, elkää nyt AINAKAAN uusista perunoista kuoria :(
Sehän on se paras ja ravintorikkain osa perunaa...
Kaikki makuhan on kuorissa. Ei sillä sisällön mössöllä tee mitään.

Vierailija

Raapikaa se hiekka pois niistä kuorjsta tai tulee hampiliin reikiä. Se oli varhaisten ihmisten yleisin kuolinsyy. Se että niiltä kului hampaat pois.

Vierailija

tarviiko perunoita edes kuoria? Mää en oo koskaa kuorinu olen vaan pessyt liat pois, voiko tulla pöpö kuoren mukana?

Perunan kuoret on hyviä ruuan seassa esimerkiksi perunamuussin.

Vierailija

Onko perunankuorimahanskoilla tai niiden keksijällä peelsepuupin tietoisuus?

Onko perunoita pakko syödä? Voiko perunankuorimahanskoja pitää vain koristeina naulassa? Vai saako naulakko siitä peelsepuupin sielun, kun roikotettavilla ei kuorita viattomia perunoita - vaikkei niitä syödäkään? Tai jos ovat syyttömiä muttei syödä siltikään?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat