Leukaperäkipeä: Diagnoosia kiitos.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Moro,

Tässä olisi teille isoaivoisille pikkupähkinä purtavaksi.
Eli mulla on nyt ollut kohta kaksi viikkoa leukaperä kipeä oikealta puolelta, suoraan korvan alta. Olen koettanu hieroa kipeitä lihaksia, mikä auttaa väliaikaisesti, mutta aina aamuisin lihakset ovat aina vaan kipeämmät.
Ajattelin kysäistä täältä, mikä minua oikein vaivaa, ennen lääkäriin tuppaantumista.

Eli oireet on seuraavanlaisia:
-Hampaita on vaikea pura yhteen (aiheuttaa kipua)
-Lihakset arat hieronnalle
-Hampaita yhteen purressa on ikään kuin lihaksista loppuisi voima kesken kaiken enkä saa hampaita purtua kunnolla yhteen.

Voisiko tämä olla jokin stressiperäinen ilmiö? Mikä avuksi? Pitääkö koko leuka pistää vaihtoon ja laittaa tilalle terminaatorilta varastettu metallivastine?

Kysymyksiä saa esittää vapaasti. Koetan vastata niihin parhaan kykyni mukaan.

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Minä lähtisin purkamaan vyyhtiä siitä, että mitä tapahtui pari viikkoa sitten.
Siis esim. alkaen kaksi päivää kivun alkamisesta menneisyyteen tapahtumalista, erityisesti erikoisemmat tapahtumat...
...vaikkapa näin:
-Jalkapallo-ottelussa yleisönä
-Söin isoooon pihvin
-Nukuin seurassa
-Löin leukani pullonpalautusautomaattiin

Vierailija
Macmula
Moro,

Eli mulla on nyt ollut kohta kaksi viikkoa leukaperä kipeä oikealta puolelta, suoraan korvan alta. Olen koettanu hieroa kipeitä lihaksia, mikä auttaa väliaikaisesti, mutta aina aamuisin lihakset ovat aina vaan kipeämmät.
Ajattelin kysäistä täältä, mikä minua oikein vaivaa, ennen lääkäriin tuppaantumista.

-Hampaita yhteen purressa on ikään kuin lihaksista loppuisi voima kesken kaiken enkä saa hampaita purtua kunnolla yhteen.

Voisiko tämä olla jokin stressiperäinen ilmiö? Mikä avuksi? Pitääkö koko leuka pistää vaihtoon ja laittaa tilalle terminaatorilta varastettu metallivastine?

Soot saanu pataas, etkä edes muista. Ei vaan, mahtaisko liittyä siihen narskutteluvaivaan mitä joitakuita vaivaa nukkuessa?

Vierailija

Viisaudenhammas vihoittelee. Yrittää kasvaa sieltä, mutta ei mahdu. Mene hammaslääkäriin ja leikkauta se pois.

Vierailija
iileskotti
Macmula
Moro,

Soot saanu pataas, etkä edes muista. Ei vaan, mahtaisko liittyä siihen narskutteluvaivaan mitä joitakuita vaivaa nukkuessa?

Niin, voihan tuo aamulla havaittava kipu viitata kutakuinkin siihenkin, että päivällä/illalla leuan jännite on kova, kuten huutaminen/syöminen/murjotus/tiettyasentojossain/kaikenjännittäminen ja leukojensa yhteen puristaminen(?)...
...sitten yöllä jännite pääsee vapautumaan niin pitkäksi aikaa että tulee sitä urheilusuorituksen jälkeen tuttua lihaskipua tjtn/yms.

Vierailija
Hans Lankar
Viisaudenhammas vihoittelee. Yrittää kasvaa sieltä, mutta ei mahdu. Mene hammaslääkäriin ja leikkauta se pois.

Mulla on tarkistettu viisauden hampaat ihan röntgenin kautta ja sanottu, ettei se tuu koskaan vaivaamaan mua ellei reikiinny, joten se vaihtoehto on suljettu poijes.

Vierailija

Kiitos vastauksista nyt tähän mennessä.

Tod. näkösin syy tähän lihasten kipeytymiseen on tuo leukojen yhteen pureminen eli ns. hampaanpureminen mitä olen joutunut suorittamaan erinäisten vastoinkäymisten takia.

Millä tuota leukaa saisi rentoutettua, niin, ett voisi mm. syödä kiinteää ruokaa?

Saunaan ja siellä hierotaan oikein kunnolla? :S

Vierailija

Voi olla hartiaperäistäkin kipu. Katso teetkö töitä olkapäät eri korkeudella tai yleensäkään mitään hankalassa asennossa.

Vierailija
mvd
Voi olla hartiaperäistäkin kipu. Katso teetkö töitä olkapäät eri korkeudella tai yleensäkään mitään hankalassa asennossa.

Hyvä pointti. Mulla on töissä vähän sellainen ärsyttävä tuoli jonka selkänoja yltä jonkun verran yli puoleenväliä selkää, mutta ei kata mm. niskaa ja yläselkää.

Tosin tämä aiheuttaa vian niskassa rasitusta en sitten tiedä voisiko tämä johtaa leukaperän lihasten kipeytymiseen.

Vierailija

Jauhatko purkkaa joka päivä ?

Onko stressiä töissä tai kotona ?

Stressin määrä on mahdollista puolittaa näin:

-vaihda auto puolet halvempaan ja maksa erotuksella korkeakorkoisinta lainaasi (luottokortti) pois. Laita autovakuutus Tapiolaan niin rahaa säästyy (sanovat, en tiedä onko totta).

-pyöräile joka päivä 20-30km

-liiku luonnossa viikonlopun aikana 4-8h eli 12-25% valveillaoloajasta, varsinkin jos sataa. Sitä hauskempi tulla kuivaan kotiin.

Vierailija

"parantunut " kertoilee kohta sinulle, että kaikki vika ihmisessä johtunee selkärangan kolmoiskeskusnikaman väärästä asennosta. Kyseinen tieto on luettava sen ja sen auktoriaanisen kertojan kertomana faktana.

Vierailija
Lektu-Elli
Jauhatko purkkaa joka päivä ?

Onko stressiä töissä tai kotona ?

Stressin määrä on mahdollista puolittaa näin:

-vaihda auto puolet halvempaan ja maksa erotuksella korkeakorkoisinta lainaasi (luottokortti) pois. Laita autovakuutus Tapiolaan niin rahaa säästyy (sanovat, en tiedä onko totta).

-pyöräile joka päivä 20-30km

-liiku luonnossa viikonlopun aikana 4-8h eli 12-25% valveillaoloajasta, varsinkin jos sataa. Sitä hauskempi tulla kuivaan kotiin.

Hehe. Stressiä on kyllä töissä ja kotona. autoa en omista ja kotona viihdyn liian hyvin, jotta menisin sateeseen kävelemään. Taidan tyytyä kirjaa ja klassiseen musiikkiin.

Kiitos vastauksista antaa palaa edelleen. Eiköhän joka lopulta anna ohjeet niksauttaa niskat/leuka(nurin) takaisin paikoilleen! Hurraa internetin anonyymiteetille.

Vierailija
linkki
Voi myös olla, että puret leukoja yhteen yöllä unessa. Sekin on melko yleistä.

Joo, olen itsekkin ajatellut, että saattaisi johtua tästä. Mulla on ollu jonkun verran painajaisia viime aikoina ja muutenkin stressaavaa elämässä joten kipu taitaa aiheutua tästä.

Mutta miten helpottaa oloa? Kellään mitään hyviä hieronta neuvoja. Auttaisiko kunnon örvelökänni, kun tuo alkoholi nyt kuitenkin rentouttaa lihakset?

Vierailija
Macmula
linkki
Voi myös olla, että puret leukoja yhteen yöllä unessa. Sekin on melko yleistä.

Joo, olen itsekkin ajatellut, että saattaisi johtua tästä. Mulla on ollu jonkun verran painajaisia viime aikoina ja muutenkin stressaavaa elämässä joten kipu taitaa aiheutua tästä.

Mutta miten helpottaa oloa? Kellään mitään hyviä hieronta neuvoja. Auttaisiko kunnon örvelökänni, kun tuo alkoholi nyt kuitenkin rentouttaa lihakset?

En nyt suoralta kädeltä muista muuta lääkettä kuin stressin vähentämisen. Kannattaisi varmaan kysäistä lääkäriltä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat