Miksi hoikkia ihmisiä saa haukkua mutta plösöjä ei?

Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Nii, miksi? Tuntuu siltä kun nettiäkin tai real lifessä kuuntelee ja ihmiset saa kaikenmoisia kommentteja jos on hoikka, mutta taas sitten kun sanoo jotai läskeille samoja juttuja, niin sitten kaikki alkaa kauhistelemaan, että hui hirveetä..

Esim. hoikille naisille saatetaan sanoa, että tuo nainen kyllä tarvitsisi muutaman hampurilaisen. Sitten ihmiset eivät välitä siitä mitään, mutta auta armias jos sanot läskille, että tuo voisi jättää väliin muutaman pitsan, nii kyllä alkaa flametusta satamaan.

Miksi hoikat on vapaata riistaa kritisoimiselle ja haukkumiselle, mutta läskit ei?

Itse olenkin todennut, että hoikat käyttäytyy paremmin kuin plösöt, kun ne on niin ylimielisiä ja luulevat voivansa haukkua muita. Muakin ne on loukkaillut, mutta hoikat naiset eivät. Ilmeisesti lihavat on kateellisia mulle, kun olen niin hyvissä kuosissa ja ne eivät kykene samaan mitä minä. Mitäs ovat niin laiskoja, saavat syyttää itteesä vaan, turha sitä pahaa oloa on syytää toisten niskoille.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Heittäisin, että ihmiset kokee laihojen olevan laihoja omasta tahdostaan kun taas lihavien koetaan olevan lihavia jostain tahdosta riippumattomasta asiasta johtuen ja siksi he tarvitsevat osakseen sääliä laihat ei. Sama asia kuin että monet ei halua nauraa rumalle ihmiselle (koska se ei ole oma valinta) mutta voivat kyllä nauraa typerästi pukeutuneelle (koska tämä koetaan omaksi valinnaksi). Heikomman puolustaminen kuuluu ihmisen perusvaistoihin.

Vierailija

Entäs jos laihuus ei aina olekaan omavalintaista?

Tarkoittiko Vahinkolaukaus että lihavuus ei ole ihmisen omaa syytä vaan lähempänä sairautta jolle nyt vain ei voi mitään, ja laihuus on typeryyttä tai mauttomuutta kuten hassuihin vaatteisiin pukeutuminen... ? Ööh, vähintäänkin mielenkiintoinen näkökulma.

Ja haluat minun vielä uskovan että heikomman puolustaminen kuuluu perusvaistohin? No eikös ne ylipainoiset sotanorsut ole sitten vahvempia kuin semmoiset kynäniskat laiheliinit? Ylipainonhan piti olla ylivoimaa?

Itse kyllä väittäisin että heikomman syrjiminen kuuluu ihmisen perusvaistoihin ja erilaisuutta ei suvaita. Lisäksi ihmisiä on mukava lokeroida ja stereotypisoida. Sitä paitsi itsellähän menee aina paremmin jos jollain toisella menee vähän huonommin.

Vierailija
Riemuidiootti

Niin? Tekstissäni lukee että ihmiset kokevat näin ei että asia on absoluuttisesti niin kuin sanoin. Lisäksi en jaa päätöksiä mihinkään omavalintaisiin ja pakotettuihin.

Tarkoittiko Vahinkolaukaus että lihavuus ei ole ihmisen omaa syytä vaan lähempänä sairautta jolle nyt vain ei voi mitään, ja laihuus on typeryyttä tai mauttomuutta kuten hassuihin vaatteisiin pukeutuminen... ? Ööh, vähintäänkin mielenkiintoinen näkökulma.

No onneksi sentään viitsit laittaa kysymysmerkin lauseesi perään. En väittänyt mitään siitä onko lihavuus tai laihuus oma valinta. Väitin että ihmiset yleisesti ottaen kokevat lihavat helpommin sääliä tarvitseviksi kappaleiksi (kuten selvästi asia onkin). Tämän taas väitin johtuvan siitä, että ihmiset kokisivat lihavien olevan päätyneitä painoonsa vähemmän omasta tahdostaan. Kirjoitukseni alkoi sanalla ”heittäisin” josta voinemme päätellä etten omistanut elämääni kyseisen asian pohtimiseen ja itseasiassa näin tarkemmin ajateltuna heittäisin, että ero miksi lihavia säälitään helpommin kuin laihoja johtuu siitä että ihmiset alitajuisesti kokevat lihavat heikompina lisääntyjinä. Ihminenhän yleisesti ottaen kokee heikommaksi eli sääliä tarvitsevaksi eliöksi sellaisen, jolla on puutteita joko lisääntymisessä tai hengissä säilymisessä vahvuuksina koetuissa asioissa tai ominaisuuksissa.

Ja haluat minun vielä uskovan että heikomman puolustaminen kuuluu perusvaistohin? No eikös ne ylipainoiset sotanorsut ole sitten vahvempia kuin semmoiset kynäniskat laiheliinit? Ylipainonhan piti olla ylivoimaa?

Itse kyllä väittäisin että heikomman syrjiminen kuuluu ihmisen perusvaistoihin ja erilaisuutta ei suvaita. Lisäksi ihmisiä on mukava lokeroida ja stereotypisoida. Sitä paitsi itsellähän menee aina paremmin jos jollain toisella menee vähän huonommin.

Minulle on ihan sama mihin uskot. Kaikilla ihmisillä ei ole samoja tarpeita. Jos olet joskus käynyt koulussa, olet ehkä huomannut, että siellä on niitä tyyppejä, jotka haluavat kiusata heikompia, ja niitä jotka tuntevat sääliä heikompia ja kiusattuja kohtaan ja puolustavat näitä, jos kiusatuksi tulemisen pelossa uskaltavat. Säälintunne ja heikompien sorsiminen kuuluu molemmat ihmisluontoon ja niiden ilmeneminen riippuu ihmisestä. Tämän voi huomata myös kyseistä tilanteesta, jossa teräspuh haluaa nälviä läskeille (kun on itse niin hillittömässä tikissä) ja sitten ihmettelee että miksi ihmiset asettuvat puolustamaan läskiä.

asdf
Seuraa 
Viestejä11075
Liittynyt16.3.2005

Itselläni on sellainen kokemus ainakin selvästi ylipainoisista miehistä, että heille ylipaino on niin raskas taakka, että he kuvittelevat todella laihojen miesten olevan hirveän onnellisia, koska he eivät liho. Sen takia he kuvittelevat, että laihoille voi heittää mitä tahansa kommenttia laihuudesta, koska laihoillahan on heidän mielestään kaikki asiat vartalonsa suhteen kunnossa.

Sen sijaan kovin laihoilla miehillä on monesti ongelmia siitä, että kokevat olevansa riukuja. He haluaisivat olla leveäharteisempia ja muutenkin kookkaampia. Tuskin varsinaisesti lihavempia, mutta vaihtaisivat monesti laihuutensa lihaksikkaampaan ja vaikka hieman lihavempaan ulkomuotoon. Siksi hyvin laihoista miehistä voi olla käsittämätöntä, että heidän olemuksestaan saa vapaasti huomautella, mutta ylipainoisten olemuksesta ei.

Noin esimerkiksi, muistan erään tapauksen, jossa yleisen keskustelun yhteydessä eräs nainen sanoi, että Ville Valo on vähän liian laiha hänen makuunsa. Hiukan myöhemmin paikalla ollut hoikka kaverini sanoi kahden kesken, että pitikö tuotakin mennä sanomaan minun aikanani, kai se on jo huomattu, kuinka laiha mä olen. Kukaan muu ei varmasti ollut kiinnittänyt asiaan samanlaista huomiota, mutta laiha kaverini koki sen loukkauksena.

Tämä kommenttini koski vain miehiä, naisten laihuudestaan kokemista ongelmista ei ole siinä määrin tietoa, että kommentoisin.

Vierailija

Varmaankin hoikkuus koetaan niin positiivisena ilmiönä että tavallaan liian laihaksi kutsuminen yms. on itseasiassa eräänlaista käänteistä kehua (tai kateuden osoitus). Hoikkuus on merkki onnistumisesta siinä kuin varakkuuskin.

Tai sitten haukkuja vain toivoo "tarttisit lihaa luittes ympärille" -tyyppisillä sutkautuksillaan että laihemmasta tulisi yhtä läski kuin hänestä itsestään.

Jokatapauksessa ihmiset voisivat pitää lärvinsä kiinni toistensa ulkoisen habituksen suhteen. Eihän sitä koskaan tiedä mitä kaikkea siinä on takana että joku on laiha tahi lihava (sairaus, masennus, syömishäiriöt jne.) Nuoret varsinkin järjestetään todella ristiriitaiseen tilanteeseen kun kauhistellaan heidän laihuuttaan ja nurkan takana saakin kuulla kuinka vanhat äijät naureskelevat ohikulkevia naisia todeten että onpas leveä perse. Yleensä moiseen hirnumiseen ei noilla hirnujilla olisi kyllä varaa oman ulkonäkönsä puolesta.

Vierailija
Vahinkolaukaus
Riemuidiootti

Niin? Tekstissäni lukee että ihmiset kokevat näin ei että asia on absoluuttisesti niin kuin sanoin. Lisäksi en jaa päätöksiä mihinkään omavalintaisiin ja pakotettuihin.

Niin, näin ja luin kyllä mitä teksissäsi kirjoitit. Pointtini oli, että kokevatko ihmiset yleistäen niin kuin väität?

Vahinkolaukaus
Riemuidiootti

No onneksi sentään viitsit laittaa kysymysmerkin lauseesi perään.

Mitä tarkoitat? Kyllähän minä yleensä viitsin laittaa kysymysmerkin perään, kun kyseessä on kysymyslause.

Vahinkolaukaus
En väittänyt mitään siitä onko lihavuus tai laihuus oma valinta. Väitin että ihmiset yleisesti ottaen kokevat lihavat helpommin sääliä tarvitseviksi kappaleiksi (kuten selvästi asia onkin). Tämän taas väitin johtuvan siitä, että ihmiset kokisivat lihavien olevan päätyneitä painoonsa vähemmän omasta tahdostaan.

Korostin kirjoittamastasi oleellisen asian johon tahdoin puuttua. Mutta kiitos, nyt tuli jo perusteluitakin väitteellesi, ei pelkästään toteamusta kuinka asia selvästi onkin. Viittaan siis tähän kirjoittamaasi:

Vahinkolaukaus
näin tarkemmin ajateltuna heittäisin, että ero miksi lihavia säälitään helpommin kuin laihoja johtuu siitä että ihmiset alitajuisesti kokevat lihavat heikompina lisääntyjinä. Ihminenhän yleisesti ottaen kokee heikommaksi eli sääliä tarvitsevaksi eliöksi sellaisen, jolla on puutteita joko lisääntymisessä tai hengissä säilymisessä vahvuuksina koetuissa asioissa tai ominaisuuksissa.

Voihan asia olla noinkin. Toisaalta vielä n. sata vuotta sitten pulskempia ihmisiä ihailtiin ja pidettiin yleensä terveinä, vahvempina lisääntyjinä ja varakkaina. Laihuus taas oli usein merkki köyhyydestä, sairaudesta tai voimattomuudesta.

Olot ovat tietysti siitä muuttuneet, mutta täytyy sanoa että ainakin omalla kohdallani laihan (siis oikeasti laihan) ihmisen nähdessään usein alitajuisesti ajattelee hänen olevan köyhä, sairas tjs. kun taas pulskan ihmisen ajattelee helposti olevan hyvin toimeentuleva.

Vahinkolaukaus
Riemuidiootti

Minulle on ihan sama mihin uskot. Kaikilla ihmisillä ei ole samoja tarpeita. Jos olet joskus käynyt koulussa, olet ehkä huomannut, että siellä on niitä tyyppejä, jotka haluavat kiusata heikompia, ja niitä jotka tuntevat sääliä heikompia ja kiusattuja kohtaan ja puolustavat näitä, jos kiusatuksi tulemisen pelossa uskaltavat. Säälintunne ja heikompien sorsiminen kuuluu molemmat ihmisluontoon ja niiden ilmeneminen riippuu ihmisestä. Tämän voi huomata myös kyseistä tilanteesta, jossa teräspuh haluaa nälviä läskeille (kun on itse niin hillittömässä tikissä) ja sitten ihmettelee että miksi ihmiset asettuvat puolustamaan läskiä.

Olenhan minä kouluja käynyt, ja vastaan on todellakin tullut tyyppejä jotka kokevat tarvetta kiusata toisia. Kieltämättä vähemmän on tullut vastaan sellaisia jotka asettuisivat puolustamaan kiusattuja. Valtaosa vain hiljaisesti hyväksyy heikompien kiusaamisen koska eivät itse tahdo joutua tulilinjalle. Tai sitten he eivät vain välitä.

On minullekin aika se ja sama mihin sinä uskot, mutta keskustelun kannalta ilmaisin kuitenkin mielipiteeni. Olisi aika passiivisia nämä keskustelut jos vain todetaan että ihan sama mihin toiset uskoo ja se siitä. Mutta jos keskustelu ei miellytä, eihän sitä ole pakko jatkaa.

Menipäs tämä nyt defensiiviseksi. Ei tarkoitukseni ollut sinua vastaan hyökätä, tahdoin vain kyseenalaistaa väitteesi siitä että a) Yleensä ihmiset tuntevat myötätuntoa heikompia kohtaan ja b) Yleensä ihmiset pitävät lihavampia heikompina kuin laihoja.

Olisi tietysti hienoa ja ylevää jos heikompia puolustettaisiin, mutta todellisuus on ainakin omien kokemusten perusteella hieman toista. Mielestäni kukkakepiksi haukkuminen on enemmänkin katkeruutta, kateutta ja ehkä huonoa itsetuntoa pulskempien osalta, ei niinkään myötätuntoa "heikompia ja lihavampia" kohtaan.

Vierailija

Mä oon nyt lihonut 10kg. lopetettuani tupakoinnin mutta ei mua vieläkän kukaan ole haukkunut real lifessä. Netissä haukutaan kaikesta mahdollisesta mutta minähän tiedän että se on vaan tolkutonta kateutta kun mä oon niin hyvä!

Nyt mä oon aika plösö mutta monia vuosia ehdin olla myös laiha ja siitä huomauteltiin.
Lapsena otin kaiken kritiikin haukkumisena mutta arvomaailmani, etenkin itse arvostukseni suhteessa muihin on vahvistunut sitämukaa kun oon tutustunut ihmisiin. Ei oo hääppöstä sakkia tällä planeetalla, ei ainakaan minuun verrattuna..

Riippuu toki päivästä..

Sen mä oon huomannut että kun joku ei minusta tykkää niin sille on ihan se ja sama oonko lihava, laiha, sopusuhtainen. Kielteinen asennoituminen ikäänkuin pakottaa löytämään epäedullisia piirteitä. Jos ei minusta muuta keksitä niin mä on vaikka *uora..

Kukin painii jonkin oman ongelmansa kanssa.
Mulla oli aikoinaan mittatilausompeluasiakkaana "liian kaunis" nainen. Hänellä oli sopusuhtainen kurivikas kroppa ja hyvin persoonallisesti kauniita kasvot. Mallityyppi. Hoikka, pitkähkö, jne. Ei hän ollut itse tyytyväinen ulkonäköönsä. Melko neuroottinen.
Mutta... tulikin mieleeni yks nainen, häntä olis voinut ehkä sanoa rumaksi nykystandardien mukaan. Tyypillä oli hyvä huumorintaju, ei mikään hääppöinen itsetunto kai.. mutta jotakin oli niin että hän oli aina aika iloinen ja naurua piisas.
Nin.. ja niitä liikakiloja oli ja kaksoisleukaa ja ties mitä. Ongelmavartalo..
Hän ei ollut neuroottinen eikä psykoottinen.
Hän oli kaiketi neurologisesti ja psyykisesti tasapainoinen. Oletan että jos joku lis letkauttanut jotain änen ulkonäöstään, hän olis varmaan nopsasti keksinyt jonkun vitsikkään vastineen.
Hän li sellainen stanup-koomikkotyyppi. Mainio tapaus! Tykkään sellaisista ihmisistä kaikkein eniten. Ja on sitten aivan se ja sama onko lihavia vai laihoja tms. Ei mitään väliä.

Kauniissa ja sopusuhtaisissa, ulkoisesti tiptop tyypeissä voi olla henkisesti tasapainottomia. Joku voi olla neuroottiinen ulkonäköfriikki ja mitata koko ajan rasvaprosenttia ja ties mitä. Laskea joka suupalan, joka kävelemänsä metrin.. Njääh.

Asioita joita ihailee, ei niitä pakko ole yrittää toteuttaa prikulleen.
Eikä muitten haukkumia pidä ottaa aina vastaan ollenkaan. Aina voi ajatella että haukkujalla on joku ongelma, tjms.

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Nii, miksi? Tuntuu siltä kun nettiäkin tai real lifessä kuuntelee ja ihmiset saa kaikenmoisia kommentteja jos on hoikka, mutta taas sitten kun sanoo jotai läskeille samoja juttuja, niin sitten kaikki alkaa kauhistelemaan, että hui hirveetä..

Esim. hoikille naisille saatetaan sanoa, että tuo nainen kyllä tarvitsisi muutaman hampurilaisen. Sitten ihmiset eivät välitä siitä mitään, mutta auta armias jos sanot läskille, että tuo voisi jättää väliin muutaman pitsan, nii kyllä alkaa flametusta satamaan.

Miksi hoikat on vapaata riistaa kritisoimiselle ja haukkumiselle, mutta läskit ei?

Ehkäpä kyse on siitä että suuri osa ihmisistä joko on ylipainoisia tai vähintään kuvittelee olevansa. Alipaino on paljon harvinaisempi ongelma, ja siinäkin on vielä se puoli, että osa alipainoisistakin kuvittelee olevansa ylipainoisia.

Jos joku edes kuvittelee itsensä ylipainoiseksi, ja kuulee jonkun kommentoivan toisen lihavuutta, niin se voi osua arkaan paikkaan.

Kaiken kaikkiaan jättäisin painoon liittyvät kommentit pois kokonaan. Ne eivät kuitenkaan kenenkään terveyttä edistä, ja saattavat loukata suuriakin joukkoja, osa ehkä kohteliaasti teeskentee huvittunutta, vaikka tuntisikin saaneensa osansa loukkauksista. Ja tämä pätee myös siinä tapauksessa että varsinainen kohde ei kommentteja kuule, se oma porukkakin kun voi ottaa semmoiset henkilökohtaisesti. Paino on monelle arka asia, eikä semmoisilla tule ihan tieten tahtoen leikitellä.

Vierailija

missä porukoissa pyöritte ?

omituisia ihmisiä...
kaikille saa vittuilla.. kuhan vittuilu
on hyväntahtoista... vitun honkellit...

Vierailija
Riemuidiootti

Niin, näin ja luin kyllä mitä teksissäsi kirjoitit. Pointtini oli, että kokevatko ihmiset yleistäen niin kuin väität?

Eipäs ollut vaan ymmärsit, että olisin väittänyt jotain ihan muuta, jota vastaan ryhdyit väittämään. Kokevatko ihmiset niin kuin ensin väitin? En minä tiedä.

Mitä tarkoitat? Kyllähän minä yleensä viitsin laittaa kysymysmerkin perään, kun kyseessä on kysymyslause.

Sitä että viitsit kysyä mitä tarkoitan etkä suoraan tee jotain väännöstä kirjoittamastani ja tunge sitä suoraan tänne puolelle kuten yleensä on tapana.

Korostin kirjoittamastasi oleellisen asian johon tahdoin puuttua. Mutta kiitos, nyt tuli jo perusteluitakin väitteellesi, ei pelkästään toteamusta kuinka asia selvästi onkin. Viittaan siis tähän kirjoittamaasi:

Ei tuo mielestäni ole mitenkään olennainen asia vaan itsestään selvyys. Perustelut tälle löytyi jo ensimmäisestä viestistä ja toisesta viestistä löytyi toisenlaiset perustelut. Varastosta löytyy vielä muutama.

Menipäs tämä nyt defensiiviseksi. Ei tarkoitukseni ollut sinua vastaan hyökätä, tahdoin vain kyseenalaistaa väitteesi siitä että a) Yleensä ihmiset tuntevat myötätuntoa heikompia kohtaan ja b) Yleensä ihmiset pitävät lihavampia heikompina kuin laihoja.

Olisi tietysti hienoa ja ylevää jos heikompia puolustettaisiin, mutta todellisuus on ainakin omien kokemusten perusteella hieman toista. Mielestäni kukkakepiksi haukkuminen on enemmänkin katkeruutta, kateutta ja ehkä huonoa itsetuntoa pulskempien osalta, ei niinkään myötätuntoa "heikompia ja lihavampia" kohtaan.

Asenteesi oli mielestäni hyökkäävä/muuten vain vittumainen, jolloin yleensä pistän defenssit päälle. Ei noissa väitteissä mun mielestä ole mitään kyseenalaistamista (perusteluita niille sen sijaan voi kyseenalaistaa). Heikompien sortaminen saattaa joissain yhteisöissä vaikuttaa dominoivalta ja ehkä myös on sitä, mutta ei tämä poista sitä etteikö myötätunto ja sääli heikompia kohtaan silti kuuluisi ihmisen perusominaisuuksiin. Se että läskiä (toisin kuin sen puutetta) pidetään sosiaalista heikkoutta aiheuttavana ominaisuutena on myös mielestäni aika itsestään selvä väite (varsinkin naisilla). Miehillä tätä tosin sotkee se että lihaksikkuutta pidetään etuna, jolloin laihuus saattaa monen päässä heikkoudeksi. Veikkaisin että puhin mainitseman reaktion voi havaita myös sanomalla miespuoliselle henkilölle vaikka että ”pitäiskö vähän käydä salilla” tms.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Mikä on teistä laihan ja hoikan ero? Nykysin sanotaan hoikka, vaikka olisi sairaalloinen luuranko. Ei se ole hoikka, vaan laiha.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija

Samaa otsikon aihetta voin kysyä itsekin. Olin nuorena todella hoikka vaikka söin, kuin hevonen.

Todella tuntui pahalta se, että aina sukulaisissa käymässä ollessa ensimmäisenä tuli kommentti: "Kylläpä sinä oot laiha"

Vierailija

Tuossahan on se homma että jos joku ihminen saa kovin paljon hyvää ja tavoiteltavaa itselleen (eli esmes on laiha) niin jotta tasapaino säilyisi niin sille pitää vähintään mielipahaa aiheuttaa mahdollisimman paljon. Ei ole oikein että yhdelle ihmiselle tulee kovin paljon hyvää.

Samasta syystä rikkailta saa varastaa, tai sen pitäisi olla oikeastaan kansalaisvelvollisuus.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Ainiin totta.

Koska maailmassa on olemassa vain tietty kiinteä määrä onnellisuutta, niin toiselle hyvä on aina toiselta pois. Jos esimerkiksi kaveri voittaa vaikka rahaa arvonnassa, niin minulla vastaavasti nyrjähtää nilkka Näin se maailma menee. Tai siis niinku ettäkö juu...

Minulla on yksi kaveri, jolla on kummallinen ominaisuus imeä lähiympäristön tuuri itselle. Ihanko Hannu Hanhi.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat