Suunnittelioiden ajatuksen kulku???

Seuraa 
Viestejä19
Liittynyt9.3.2008

Olen monesti ihmetellyt mitä on ollut mielessä kun joku suunnitelia on jonkin laitteen toimintoja paperille raapustanut. Ostin veneeseen kaikuluotaimen joka kyllä pelaa ihan hyvin mutta matalan veden hälytyksen toiminta ihmetyttää. Hälytys syvyys on säädettävä ja kun säädetty syvyys alittuu niin alkaa piippaamaan. Samalla tulee koko näyttöä peittävä varoitusteksti liian matalasta vedestä. Tässä vaiheessa minun mielestä tärkein tieto on se että kuinkaa syyvä sillä hetkellä on ja pohjan muoto. Hälytys poistuu kuittaamalla mutta heti rajan saavuttua uudestaan hälytys on jälleen päällä. Jos yrittää ottaa pois hälytystoiminnan kokonaan niin se ei onnistu koska hälytys varoitus peittää valikon kokonaan.
Toinen samanlainen toiminta on autonavigaattorissa koskien valvontakameran varoitustekstiä. Kun tulee kameraaluelle niin ruutuun tulee sallitun nopeuden ilmoittama luku joka peittää sen hetken nopeus näytön. Kun tulee varoitus niin ainoa tärkeä tieto on oma nopeus joka ei juuri kriittisellä hetkellä näy. Vastaavia suunnitelumokia on pilvin pimein monessa laitteessa ja sille ei voi mitään ja ostohetkellä niitä on mahdoton tietää. Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia.

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija
Grani
Kun tulee kameraaluelle niin ruutuun tulee sallitun nopeuden ilmoittama luku joka peittää sen hetken nopeus näytön. Kun tulee varoitus niin ainoa tärkeä tieto on oma nopeus joka ei juuri kriittisellä hetkellä näy.



Ei sitten ole koskaan tullut mieleen katsoa sitä auton omaa nopeusmittaria? Se näyttää auton senhetkisen nopeuden ihan kivasti ja vaikka auton oma mittari näyttäisi eri arvoa kuin GPS:n antama nopeus, on joku joskus ratkaissut tämänkin ongelman korreloimalla GPS:n ja auton omaa nopeusmittaria keskenään silloin, kun varoitusteksti navigaattorin ruudussa ei välky.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
Grani
Kun tulee kameraaluelle niin ruutuun tulee sallitun nopeuden ilmoittama luku joka peittää sen hetken nopeus näytön. Kun tulee varoitus niin ainoa tärkeä tieto on oma nopeus joka ei juuri kriittisellä hetkellä näy.



Kaupasta saa halvalla nopeusmittareita, mikäli sellainen ei kuulu autosi vakiovarustukseen.

edit. Hubsu ehtikin jo ennen ihmetellä nopeusmittarin puutetta.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija

Vaikka autosi varustus mielenkiintoinen onkin, niin ymmärrän kyllä ajatuksen mitä haettiin takaa.

Suunnittelu- ja testausvaiheessa ei välttämättä simuloida todellista käyttäjätilannetta lainkaan. Toisaalta, vähän joka laitetta koskeva idea on, että hälytyksen sattuessa laitteen käyttö on estetty, kunnes käyttäjä kuittaa hälytyksen.
Ja tietenkin jenkeissä mahdolliset miljoonakorvaukset siitä, että joku ajoi soutuveneen karille, koska kaikuluotain näytti vielä syvyyden, vaikka asetettu syvyysraja oli ylitetty.

Vierailija

Ainakaan veneiden suunnittelijat ei juurikaan mieti kuinka esim. moottoria huolletaan. Paperilla se varmaan näyttää hyvältä ja mahtuu hyvin siihen varattuun tilaan, mutta kun siihen pitäisi tehdä jotain jäähdytyskorkin kiilloitusta isompaa työtä niin jo käy tilat ahtaaksi. Ja näin se on lähes jokaisessa purje\moottoriveneessä (sisämoottori). On tietenkin poikkeuksia...

Vierailija

Miksi se syvyys kiinnostaa? Itse ainakin asettaisin tuon hälyrajan veneen syväyksen mukaan ja pieni vara, että jos tulee häly, niin tietää että siitä ei paatti mene.

Vierailija

Tämä nykysuunnittelijoiden "ajatuksen kulku" on oikeasti ongelma nykypäivänä.
Syynä lähes poikkeuksetta tapahtuviin "suunnittelumokiin" (ja lähes joka alalla...) on yksinkertaisesti osaamattomuus ja tietämättömyys.
Nykyään AMK tutkinnon saa suoritettua ilman työkokemusta (koska siivous ja rukkasien kanto lasketaan myös työkokemukseksi..) mutta suunnittelu jos mikä vaatii vankkaa tietämystä valmistusaloilta. Ei riitä että osaa piirtää kuvat ja laskea (tosin...niitäkään ei osata enää..).

Esimerkki tuosta on että suunnittelija toistuvasti piirtää suoran kulman joka on 100 astetta...ja vieläpä CADillä.
"Joo, CADissä oli joku moka..". Ja LOL...ladissa oli moka.

Toinen esimerkki : Mittakaavoja ei ymmärretä ollenkaan. Poika/tyttö on istunut PC:n ääressä koko opiskeluajan ja "suunnitellut" CADillä. Kun oikeissa töissä sitten valmistaja soittaa suunnitteluun että kuinka ajattelitte kuljettaa ja asentaa tämän 20tn painavan ja 12m pitkän altaan tuosta oviaukosta joka on vain 5x5m niin vastaus kuuluu "Herranjestas onko se niin iso ? Kyllä sen kun kadilla kattoo niin pitäis mennä..pitää tulla oikein kattomaan". NIMENOMAAN ! PITÄÄ TULLA KATSOMAAN ! HIENO IDEA !

Varsinkin ylioppilaspohjaisen linjan suunnittelupuolen valinneilla ja sen suorittaneilla ei ole mitään käytännön näkemystä valmistuksen ongelmista/tarpeista vaikka suunnittelijan paperi saadaan kouraan.

Tämä ei suinkaan ole ainoastaan opiskelijoiden syytä.
Monisyinen ongelma joka ei nykyisellä opiskelu/työjärjestelmällä tule paranemaan vaan pahenemaan.

Vierailija

Edellisen kirjoittaja, kertoisitko oletko itse suunnittelija vai et?

Itse mielestäni käynyt suunnittelijaksi amk:sta ja en tunnistanut itsestäni enkä silloisista luokkatovereistani kuvailemiasi henkilöitä. Mistä nämä valmistuvat? Meillä ei esimerkiksi hyväksytty työkokemusta ilman raportteja ja kaikki ensimmäisen vuoden jälkeen tehdyt hommat piti olla alaan liittyvää ja vaatimustaso nousi vuosi vuodelta. Samoin seminaareissa istumiset ja lopputyön teko kuuluivat koulutukseen.
Ei kai kukaan ole valmistuessaan raudanluja ammattilainen vaan kokemus tulee iän myötä. Jos 40 vuotta junaa ajanut alkaa vittuilla tuohon sävyyn uudelle tulokkaalle, niin vika on siinä seniorissa. Ei hän itsekään ole ollut aloittaessa konkari.

Mitä tulee piirtämiseen, niin meillä suunnittelupuolella piirretiin myös käsin, tehtiin työmaavierailuita, harjoitustöitä useita per vuosi, jne jne. Jotenkin jäi sellainen kuva et on opiskelijasta kiinni eikä opetuksesta. Opetus erinomaista ja laadukasta, mutta eihän se tietysti takaa vielä kaikkea...ehkä olet törmännyt rimanhipojiin tai sitten olet katkera alalle tulevista nuorista. Vieväthän ne voin sinun leipäsi päältä

Grani
Seuraa 
Viestejä19
Liittynyt9.3.2008
kairamo
Grani
Kun tulee kameraaluelle niin ruutuun tulee sallitun nopeuden ilmoittama luku joka peittää sen hetken nopeus näytön. Kun tulee varoitus niin ainoa tärkeä tieto on oma nopeus joka ei juuri kriittisellä hetkellä näy.



Kaupasta saa halvalla nopeusmittareita, mikäli sellainen ei kuulu autosi vakiovarustukseen.

edit. Hubsu ehtikin jo ennen ihmetellä nopeusmittarin puutetta.


Niin mikäkin oletin kun auton uutena ostin. Mittari (sähköinen) toimi hyvin koko takuuajan mutta sitten tuli sellainen vika että 70-100 km pitkän yhtäjaksoisen ajon jälkeen kaikki mittarit jämähti johonkin epämääräiseen lukemaan ja matkanäyttö pimeni kokonaan, ainoastaan kello on aina toiminut ongelmitta. Nopeus sattoi näyttää 80km/ ja kierroluku 3000rpm ja lämpötila 50 ja tankkimittari 1/2. Ja siihen ei auttanut edes avainen taskuun laitto, lukemat pysyi noin 5 minuuttia vaikka moottori oli sammutettu. Sen jälkeen sai taas ajaa 70-100 km ja sama toistui. Tällä hetkellä ainoastaan nopeus ja matkamittari ei toimi ja tämä voisi johtua nopeusanturiviasta. Uusi nopeusmittari maksaa monin verroin enemmän kuin navigaattori ja vian poistumisesta ei silti ole takeita. Näinollen navigaattori tosiaan on ainoa nopeutta mittaava laite minun autossa. Koska kameravalvonnan viimeinen villitys on nollatoleranssi ja en halua olla tientukkeena niin navigaattorin täsmällisyys on tervetullut. Auto on Nissan Pick-up 2001

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005

Asiaan vaikuttaa eniten nykyinen yksisilmäinen (tuotanto)talousfilosofia: kaikki kulut ovat pahasta. Siksi suunnittelukin teetetään sillä, joka hutaisee halvimmalla. Tosin suunnittelun jälki ei sitten juurikaan kehuja kaipaa, mistä on täälläkin annettu runsaasti esimerkkejä. Eikä tuotteen elinkaarikustannukset varmastikaan saavuta minimiä, mikä pitäisi olla kaiken suunnittelun tavoite.

Vanha jäärä

syytinki
Seuraa 
Viestejä8909
Liittynyt18.8.2008
Grani
kairamo
Grani
Kun tulee kameraaluelle niin ruutuun tulee sallitun nopeuden ilmoittama luku joka peittää sen hetken nopeus näytön. Kun tulee varoitus niin ainoa tärkeä tieto on oma nopeus joka ei juuri kriittisellä hetkellä näy.



Kaupasta saa halvalla nopeusmittareita, mikäli sellainen ei kuulu autosi vakiovarustukseen.

edit. Hubsu ehtikin jo ennen ihmetellä nopeusmittarin puutetta.


Niin mikäkin oletin kun auton uutena ostin. Mittari (sähköinen) toimi hyvin koko takuuajan mutta sitten tuli sellainen vika että 70-100 km pitkän yhtäjaksoisen ajon jälkeen kaikki mittarit jämähti johonkin epämääräiseen lukemaan ja matkanäyttö pimeni kokonaan, ainoastaan kello on aina toiminut ongelmitta. Nopeus sattoi näyttää 80km/ ja kierroluku 3000rpm ja lämpötila 50 ja tankkimittari 1/2. Ja siihen ei auttanut edes avainen taskuun laitto, lukemat pysyi noin 5 minuuttia vaikka moottori oli sammutettu. Sen jälkeen sai taas ajaa 70-100 km ja sama toistui. Tällä hetkellä ainoastaan nopeus ja matkamittari ei toimi ja tämä voisi johtua nopeusanturiviasta. Uusi nopeusmittari maksaa monin verroin enemmän kuin navigaattori ja vian poistumisesta ei silti ole takeita. Näinollen navigaattori tosiaan on ainoa nopeutta mittaava laite minun autossa. Koska kameravalvonnan viimeinen villitys on nollatoleranssi ja en halua olla tientukkeena niin navigaattorin täsmällisyys on tervetullut. Auto on Nissan Pick-up 2001

Tähän on tultu liian elektroniikan kanssa. Ei ennen esim. ukonilma sotkenut nopeusmittaria. Kun sen neula alkoi väpätellä tiesi, että menee vaijeri vaihtoon. Oli myös helpompi päästä mittariin käsiksi. Purappa nyt koko kojelauta.

Outo vika ja veikkaan, että voisi hoitua pienellä uhittelulla/myyjä, jos kerran uutena ostettu. Tuollainen vika voidaan luokitella jo vaaralliseksi ja pahasti auton arvoa laskevaksi. Luulisi lisäksi valmistajaa kiinnostavan, että mikä mättää. Voi muuten tulla monta takaisinkutsua.

En tunne autojen ohjelmointia tarpeeksi, mutta tietämättömänä veisin äkkiä myyjälle (kiroillen jos tarpeen). Mistä voin tietää, mikä on sekaisin ja ovatko reilassa ABS-jarrujen, luistoneston ja polttoaineen syötön ohjelmat.

Vierailija

Itsehän sinä sen hälytyssyvyyden olet säätänyt, joten sinun pitäisi tietää missä kohdin se hälyttää. Säädä hälytyssyvyys nollaan, niin ei pitäisi tulla hälytystä vaan näet syvyyden ihan normaalisti. Hälytyksen tarkoituksena on estää sinua ajamasta karille, eikä näyttää kuinka syvällä ajat karille.

Autonavigaattoristasi en tiedä tarkemmin, mutta olettaisin sen hälyttävän vain, jos nopeutesi on nopeusrajoitusta suurempi. Hiljennä nopeutta, kunnes hälytys poistuu tai katso auton omaa nopeusmittaria. Hälytyksen tarkoituksena on estää sinua ajamasta ylinopeutta, eikä näyttää sitä paljonko ajat ylinopeutta.

Eiköhän tässä ole kyse sinun ja suunnittelijoiden ajatusten kulkujen yhteensopimattomuudesta.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
KBolt
Tämä nykysuunnittelijoiden "ajatuksen kulku" on oikeasti ongelma nykypäivänä.
Syynä lähes poikkeuksetta tapahtuviin "suunnittelumokiin" (ja lähes joka alalla...) on yksinkertaisesti osaamattomuus ja tietämättömyys.
Nykyään AMK tutkinnon saa suoritettua ilman työkokemusta (koska siivous ja rukkasien kanto lasketaan myös työkokemukseksi..) mutta suunnittelu jos mikä vaatii vankkaa tietämystä valmistusaloilta.

Totta kyllä, vaikka meneekin vähän aiheen ohi. Mutta tuohon boldattuun kohtaan puuttuisin itsekin siivoustyötä tehneenä. Etenkin julkisten paikkojen sisustussuunnittelijoiden koulutukseen toivoisi parin kuukauden siivousjaksoa ihan että näkisivät, miten jotkut ratkaisut EIVÄT TOIMI tosielämässä. Kuinka fiksua oli esim. päällystää baaritiskin edus korean näköisellä, rosoisella, huokoisella kivilaatalla... laivan baarissa?

Ja toinen syy ilmiselviin suunnittelumokiin esim. auton varustelussa on, että kaikki pitää änkeä mahdollisimman taloudellisesti kasaan komponenteissa säästäen ja pieneen tilaan. Tietenkään siinä ei ajatella vaihdettavuutta tai edes huollettavuutta...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
Pikku Gen

Ja toinen syy ilmiselviin suunnittelumokiin esim. auton varustelussa on, että kaikki pitää änkeä mahdollisimman taloudellisesti kasaan komponenteissa säästäen ja pieneen tilaan. Tietenkään siinä ei ajatella vaihdettavuutta tai edes huollettavuutta...



Tuossa olet kyllä väärässä. Vaihdettavuutta ja huollettavuutta kyllä ajatellaan auton suunnittelussa paljonkin, nimittäin mitä vähemmän autonvalmistajan organisaation ulkopuoliset tahot kykenevät tekemään, sitä parempi autonvalmistajan kannalta.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
Grani
Olen monesti ihmetellyt mitä on ollut mielessä kun joku suunnitelia on jonkin laitteen toimintoja paperille raapustanut. Ostin veneeseen kaikuluotaimen joka kyllä pelaa ihan hyvin mutta matalan veden hälytyksen toiminta ihmetyttää. Hälytys syvyys on säädettävä ja kun säädetty syvyys alittuu niin alkaa piippaamaan. Samalla tulee koko näyttöä peittävä varoitusteksti liian matalasta vedestä. Tässä vaiheessa minun mielestä tärkein tieto on se että kuinkaa syyvä sillä hetkellä on ja pohjan muoto. Hälytys poistuu kuittaamalla mutta heti rajan saavuttua uudestaan hälytys on jälleen päällä. Jos yrittää ottaa pois hälytystoiminnan kokonaan niin se ei onnistu koska hälytys varoitus peittää valikon kokonaan.

Onpa pirullinen laite. Vaikuttaa siltä, että foorumin kirjoittajat ovat juuri etsimiäsi suunnittelijoita. Ovat
yrittäneet selittää miten ajattelevat. Surkeaa, ilmeisesti samanlaisia vehkeitä on tulossa jatkossakin ellei suunnittelijoita vaihdeta ajattelukykyisiin.

Vierailija
Grani
Mittari (sähköinen) toimi hyvin koko takuuajan mutta sitten tuli sellainen vika että 70-100 km pitkän yhtäjaksoisen ajon jälkeen kaikki mittarit jämähti johonkin epämääräiseen lukemaan ja matkanäyttö pimeni kokonaan, ainoastaan kello on aina toiminut ongelmitta.

Auto on Nissan Pick-up 2001




Autohan alkaa olla jo sen verran vanha, että se lähenee valmistajan autolle laskemaa paalausikää, joten ei mikään ihme, että pikkuvikoja alkaa ilmetä.

Käytännössähän viallisella nopeusmittarilla varustettu auto on ajokiellossa, koska siinä ei ole toimivia hallintalaitteita.

edit: hah, olihan kirjoitusvirhe

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat