Lentokoneen nopeuden mittaus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Yritin googlata aiheesta, mutta ihme kyllä, en saanut itselleni kunnon vastausta.
Varmaankin aiheesta on täällä keskusteltu. Kun itselläni muisti on sitä mitä se on, niin kysyisin:
Miten mitataan lentokoneen lentonopeus?

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Kiitosta Ertsu!
Kaavoista en mitään tiedä, mutta antamastasi linkistä selvisi mittauksen tekotavan periaate.
Silviisii

Vierailija

Mutta hetkonen ennen kuin lopetetaan.
Miten tuossa putkessa myötä- ja vastavirtaukset huomioidaan?
Muistan lukeneeni tapauksesta, jossa Andien vuoristoa ylittävä matkustajakone luuli tulevansa Brasiliaan ja laskeutui vuoristoon. Kova vastatuuli muutti matkanopeusmittaustuloksia.
Ja eiköstä päiväntaajan yllä kymmenen kilometrin korkeudella ole voimakkaita ns. suihkuvirtauksia. lentokonekapteeni luulee ajavansa tuhatta ja vähän ylikin, mutta maasta katsoen lentokoneen nopeus on huomattavasti sen alle. Tokiotakin erään koneen piti pommittaa toisen maailmansodan loppuvaiheessa. Mittarit osoittivat, että kohde on koneen alla, mutta todellisuudessa oltiinkin kaukana kohteesta. Kova vastatuuli aiheutti moisia ongelmia.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Markent
Ja eiköstä päiväntaajan yllä kymmenen kilometrin korkeudella ole voimakkaita ns. suihkuvirtauksia. lentokonekapteeni luulee ajavansa tuhatta ja vähän ylikin, mutta maasta katsoen lentokoneen nopeus on huomattavasti sen alle.

Jos/kun menet esim Finnairilla Hesasta Bangkokiin, matkustajille näytetään radiomajakasta luodattua maanopeutta, joka on paikoin 1100 km/h. Matkustajakone ei tuollaista nopeutta pääse ilmassa, joten mikähän mahtaisi olla kyseessä ?

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Ertsu
Markent
Ja eiköstä päiväntaajan yllä kymmenen kilometrin korkeudella ole voimakkaita ns. suihkuvirtauksia. lentokonekapteeni luulee ajavansa tuhatta ja vähän ylikin, mutta maasta katsoen lentokoneen nopeus on huomattavasti sen alle.

Jos/kun menet esim Finnairilla Hesasta Bangkokiin, matkustajille näytetään radiomajakasta luodattua maanopeutta, joka on paikoin 1100 km/h. Matkustajakone ei tuollaista nopeutta pääse ilmassa, joten mikähän mahtaisi olla kyseessä ?



Myötätuuleen suihkuvirtauksessa korkealla lennettäessä. Ei mitenkään tavatonta.

Toisaalta, nuo matkustamoiden nopeusnäytöt eivät ole samoja mitä kuskit näkevät ohjaamossa. "flightforum.fi" :ssä (joka on sinullekin sangen tuttu) on raportoitu yli 1400 km/h maanopeuksia matkustamonäytöissä, ja nuo menevät mielestäni M$:n piikkiin.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Edelleen ummessa lammessa. En vain käsitä miten tuo Pitok-putki voi olla reagoimatta eri tavalla vasta- tai myötätuuleen lennettäessä.

Olen varmaan niin ulalla, puuttuu asian perustiedot.
Unohdetaan aihe!

Vierailija
markent
Edelleen ummessa lammessa. En vain käsitä miten tuo Pitok-putki voi olla reagoimatta eri tavalla vasta- tai myötätuuleen lennettäessä.

Olen varmaan niin ulalla, puuttuu asian perustiedot.
Unohdetaan aihe!




Pitot-putki mittaa ilmanopeutta, eli nopeutta suhteessa ilmaan. Maanopeus on jotain muuta, sitä mitataan vaikkapa GPS:n avulla. Ilmanopeus on siinä mielessä tärkeä, että vaikkapa koneen sakkausnopeus ilmoitetaan ilmanopeutena.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Vanha purjekonelentäjä. Siis vanha.

Lentokoneen Pitot -putki ja korkeusmittari, ja variometri (joka ilmaisee nousu- ja laskunopeuden, siis ilmanpaineen muutoksen), ovat kaikki ilmanpainemittareita.

Olen lentänyt takaperin moottoripurjekoneella. Koneen sakkausnopeus oli 50-60 km/h, vastatuuli melkein 70km/h. Maahan nähden kone peruutti. Melko mukavaa! Suhteessa viulua lennossa pitävään virtaukseen nopeus oli kuitenkin juuri yli sen minkä siiven noste vaatii, eli kone ei sakannut.

Siitä olisi saanut helikopterin jonkin tunturin laella. Hitaasti alas ja maassa olevat kaverit ottamaan lentävän koneen siiven kärjistä kiinni. Sekin on tehty.

Onnistuu vain vanhoilla, hitailla ja nopeuden ja liitosuhteen nähen suhteellisen tehottomilla soittimilla.

Satelliittimittaus on, tai ainakin oli silloin kun vielä lensin (lue kaiho tässä kohdassa), kielletty ainoana ilmailun paikannus- ja liiketilanmittareina. USA:n kuningas kun voi milloin tahansa sulkea koko järjestelmän.

Nopeuden mittaus perustuu kuitenkin sille, mutta ennen kaikkea maamajakoille sekä koneessa olevalle transponderille, joka lähettää säätietojen avulla tulkittavat lentotilan mittaritiedot lennonjohtoon.

Näin siis ainakin pienkoneissa. Isommissa koneissa on tietenkin alientekniikkaa, jota te ette ymmärrä vielä.

Ja markent. Ilma-aluksen ja sen pilotin kannalta vain ilmanopeus on elintärkeää. Koneen siipi vaatii tietyn virtauksen. Kun alitat sen, on hyvä olla rittävän alhaalla.

Lähellä maata tapahtuu usein niin, että laskuun enemmän tai vähemmän tarvittava vastatuuli romahtaa äkisti. Maa aiheuttaa "kitkaa" tuuleen. Siksi, kun laskeudut kovalla vastatuulella ainoalla oikealla ilma-aluksella, purjekoneella (ei väkisin lentäen), niin pidä yllä ylimääräistä nopeutta tämän gradientin varalta.

Matkanopeuden saat tarkasti vasta kun/jos pääsit perille. Silti se oli parasta mitä voit tehdä housut jalassa, jos saan lainata vanhaa hokemaa, lentäminen.

V.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija

beigo:
"Pitot-putki mittaa ilmanopeutta, eli nopeutta suhteessa ilmaan. Maanopeus on jotain muuta, sitä mitataan vaikkapa GPS:n avulla. Ilmanopeus on siinä mielessä tärkeä, että vaikkapa koneen sakkausnopeus ilmoitetaan ilmanopeutena."

Siis vaikka koneella maanopeus olisi nolla, niin vastatuuli luo ilmanopeutta... ja minä taas kyydissä mukana
Tällöin lentokonekapteenille on tärkeää koneen nopeus suhteessa ympäröivään ilmamassaan, ei suinkaan matkanopeus. Hehheh.

Ja Vaarille kiitos asiantuntevasta ja hauskasti esille tuodusta vastauksesta!

Vierailija

Kova tuuli oli Punaisen Paronin lopun osasyy kun se painoi kokemattoman vihollispilotin linjojen taakse ja Paroni seurasi tullen maajoukkojen ampumaksi.

Jotkut ovat laskeutuneet vihollisaluelle kysyäkseen missä ovat ja joku maajussi on sitten kunniasta hymähdellen kertonut.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005
markent
Tällöin lentokonekapteenille on tärkeää koneen nopeus suhteessa ympäröivään ilmamassaan, ei suinkaan matkanopeus. Hehheh.

Hyvä. Olet elossa, etkä suotta iloinen. Onneksi olkoon.

Mihin tässä on kiire (maahan nähen), valmiissa maailmassa. Niin. ja onhan tutka.

-V

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005
Vaari
Lentokoneen Pitot -putki ja korkeusmittari, ja variometri (joka ilmaisee nousu- ja laskunopeuden, siis ilmanpaineen muutoksen), ovat kaikki ilmanpainemittareita.

Itse itseäni lainaten, niin, siis jos ketään enää kiinnostaa, niin tuo Pitot -putki sojottaa kohti trumbetin menosuuntaa ja mittaa ns. patopainetta, ts. ilmanopeutta.

Toinen putki on kohtisuorassa menosuuntaan, sillon kun ilma-alus menee minne nokka näyttää. Muitakin lentotiloja on, mitkä pitää ottaa huomioon mittarilukemia tulkitessa. Kohtisuora putki kertoo ilmanpaineen välityksellä korkeuden ja siinä esiintyvän muutoksen.

Ilmanpaineeseen perustuva korkeusmittari on siitä hauska, että pitkällä lennolla pitää kysyä laskeutumiskentän maanpinnan ilmanpaine, että tietää miten korkealla suhteessa siihen on.

Jokunen onnettomuus on johtunut siitä, että ilmanpaine on muuttunut sään mukana, ja lähdössä kalibroitu korkeusmittari näyttää hevonsuolta.

Satakin metriä on mahollinen muutos lyhyessä ajassa näinä ilmastomuutoksen aikoina helposti. Siinä pahottaa sitten suotta mielensä kun suunnittelee tekevänsä loppuvedon sata metriä radan alla.

Eli kannattaa seurata maisemaa kabiinin läpi aina mittareihin toljottamisen lomassa — jos se ketään kiinnostaa.

V.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Vaari
Ilmanpaineeseen perustuva korkeusmittari on sitä hauska, että pitkällä lennolla pitää kysyä laskeutumiskentän maanpinnan ilmanpaine, että tietää miten korkealla suhteessa siihen on.

Eli onko tuo sama kuin QFE-asetus ? Miksi lennonjohto ilmoittaa pienkoneilmailijoille aina lähdössä QNH:n, vaikka lentäjä kääntää mittarin näyttämään nollaa ? Näin ainakin yks vanha kaveri teki. Onko QFE-asetus sama kuin että mittari näyttää nollaa kentän pinnalla ?

Siitä ilmanopeudesta vielä. Eiköhän matkustajakoneille ole määritelty aika tarkkaan, missä nopeudessa saa ottaa minkäkin verran laippoja ? Samoin laskutelineiden aukaisu vasta tietyn nopeuden alapuolella ?

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Muistaakseni kyllä juu.

Ja myös noinkin, että jokaisella koneella on omat raja-arvonsa erilaisiin tilanteisiin.

Mitä muistan, niin alin mahdollinen lentonopeus ja erilaiset liikehtimistilat ja nopeudet niissä kaikken tärkeimpinä.

Ulkopuolinen silmukka, eli nokka alas ja siitä ympäri oli kielletty niillä koneilla johon minulla oli kelpuutus.

Siipi kun tehdään ensin kestämään alhaalta tulevaa ("ylöspäin" suuntautuvaa) painetta, ei sitä joka tulee siiven yläpintaa kohti ("alaspäin") oikastessa vaakatasoon väärinpäin.

Pilvessä ja pimeessä on juuri se vaara, että luulee tekevänsä jotain oikein, mitä kone ei kestäkään. Pilvikelpuutus on juuri siksi erikseen, ja mittarien lukutaitokoulutus siihen.

Sopii muuhunkin elämään: tiedä nykyinen asentosi ennen kuin muutat sitä.

V.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Ertsu

Siitä ilmanopeudesta vielä. Eiköhän matkustajakoneille ole määritelty aika tarkkaan, missä nopeudessa saa ottaa minkäkin verran laippoja ? Samoin laskutelineiden aukaisu vasta tietyn nopeuden alapuolella ?




Ei pelkästään matkustajakoneille, koskee kaikkia koneita.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat