Hengittäminen nukkuessa

Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Mä herään välillä yöllä ja tuntuu kuin en hengittäisi tarpeeksi. Mitä keinoja suositellaan että saa tarpeeksi happea?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Kommentit (10)

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
DedMoroz
Kannattaisi varmaan selvittää ihan ensiksi, onko kyseessä uniapnea?

http://www.uniapnea.fi/

en tiiä - ei tunnu olevan ihan silleen mutta tuntuu kuin haluaisi saada raikasta ilmaa kun herää yöllä, ihmissuhde ogelmia ei ole.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005
deep'n'dark
en tiiä - ei tunnu olevan ihan silleen mutta tuntuu kuin haluaisi saada raikasta ilmaa kun herää yöllä, ihmissuhde ogelmia ei ole.

Yllättävän moni kärsii uniapneasta ajoittain, eikä ne välttämättä kuorsaa. Kelju hommeli noin aivojen hapensaannin kannalta.

Yksi toinen syy vois olla jostain syystä hiukka tukkonen nokka. Allergia, rakenteelliset hommelit, ilmankosteus...

Vähän on sellainen kunde, kunde, jos osais sarjaa tämä. Ammattilaisen puheilla voisi olla hyvä käydä aiheen tiimoilta.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija
deep'n'dark
DedMoroz
Kannattaisi varmaan selvittää ihan ensiksi, onko kyseessä uniapnea?

http://www.uniapnea.fi/

Oletko kokeillut mitä tapahtuu, jos nukut ikkuna auki?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Yx vanhapiika nukkuu aina ikkuna auki hetekalla. Jos vaikka halla panis ja ruoste raiskais.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
deep'n'dark
Mä herään välillä yöllä ja tuntuu kuin en hengittäisi tarpeeksi. Mitä keinoja suositellaan että saa tarpeeksi happea?

Luultavasti et saa riittävästi happea. Se voi olla ihan mikä hyvänsä keuhko/hengitystieongelma. Tupakanpoltto kannattaa heti lopettaa. Äläkä käytä unilääkkeitä.

Vierailija

Muutamalla tutulla ja itsellänikin oli joskus aikoinaan sama ilmiö.

Heräsin keskellä yötä ja tuntuu että olisin ollut pitkää hengittämättä ja tuntui ettei keuhkot toimi ollenkaan, otti tosi voimille ja koski saada taas keuhkot imemään ilmaa.

Siitä on aikaa n. 7-8 vuotta, eikä ilmiö ole tullut takaisin, silloin aikoinaan luulen heränneeni ehkä n. 10 kertaa tuohon.

Luulen nyt jälkeen päin että kyse oli silloin jostain tiedostamattomasta stressistä tms.

Vierailija

Voiko olla allergian mahdollisuutta? Esim. koivun siitepölykausi on juuri päättynyt eteläisessä ja keskisessä Suomessa, mutta ainakin itse aivastelen vielä tuon tuostakin koska ko. materiaalia on kasautunut ympäristöön.

Itse koen suljetut tilat helposti tunkkaisiksi ja tuntuu että happi loppuu. Voisiko kokeilla toisenlaista nukkumispaikkaa asunnossa, esim. suurempaa olohuonetta pienen makuuhuoneen sijaan?

Mutta todennäköisin syy tietenkin yleensä löytyy sieraimista. Tai ylipainosta joka kuulema hankaloittaa hengitystä. Myöskään ilmavaivojen - pardon - vaivatessa ei liene ihme jos happi loppuu.

Vierailija

Nielu rentoutuu nukahtaessa, ja tukkii röörit. Varsinkiin jos on lihava.

Laita painoindeksisi alle 30:ksi, niin jopas moni muukin vaiva loppuu. Suosittelen 3 kpl 20km pyöräilylenkkejä/viikko, ja keskinopeus 20 km/h. Eli tunti siinä menee.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Viilennä huonetta, nuku pystymmässä, avaa ikkuna, ota kevyempi peitto, niistä nokka, pese hampaat ja käytä suuvettä. Älä polta tupakkaa ennen nukkumaan menoa.

Hämmentää.

Uusimmat

Suosituimmat