Uusi kieli, uusi persoona?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Muistan lukeneeni jostain että kun uusi kieli alkaa olemaan jokseenkin hallussa niin tätä kieltä varten on myös huomaamatta kehittynyt oma "persoonallisuus". Itse olen havainnut että englantia puhuessani olen huomattavasti itsevarmempi ja agressiivisempi ja sanan säilä osuu tarvittaessa huomattavasti kipeämmin. Oletan että ympäristö ei ole voinut vaikuttaa tähän persoonallisuuteen läheskään niin paljon kuin suomeksi puhuvaan. Tämä on varmaan parhaiten havaittavissa kaksi- tai useampikielisissä perheissä. Eli minkälaisia kokemuksia muilla on tällaisesta asiasta?

Kommentit (6)

Vierailija

Itse olen havainnut samaa. On aikalailla tosiasia että ihmisen persoona, sanoisinko heijastuu eri tavalla eri kielen, tai kielimuurin, läpi.
http://www.newscientist.com/article/dn14202-how-switching-language-can-c... Tuollainen artikkeli löytyi pikaisella googlauksella, ja muistanpa että aikoinaan koulussa englannin tunnilla puhuttiin asiasta.

Minä olen avoimempi englannin kielellä, suomeksi vaikenen

Samoin sujuvammin selitän omaan alaan liittyviä asioita englanniksi, kun olen ne englanniksi oppinutkin. Olen siis vakavampi mutta avoimempi, toisaalta vitsailen vähemmän. Olen myös vähemmän aggressiivinen englanniksi, harvemmin tulee riideltyä mutta perusteltua ja keskusteltua vakavaan sävyyn kyllä.

Tämä ei johdu pelkästään seurasta, sillä sama ilmiö tapahtuu sekä suomea että englantia ymmärtävien ystävieni kanssa, eli ero ei johdu siitä että puhuisin eri kontekstin ihmisille (työtoverit-ystävät).

Mielenkiintoinen aihe muuten, näin päivittäin kahta kieltä käyttävän näkökulmasta.

Vierailija

Kuuromykkäkin osaa vitsailla ja veetuilla, opin minä kerran.

Mimiikka on tietysti pääkieli, heillä viittomia osaamattomijen kanssa.

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Onhan se varmasti noin(kin), mutta on hankala erottaa muita persoonallisuusmuutokseen vaikuttavia tekijöitä toisistaan.

Nimittäin usein kun kieltä vaihtaa, on tilanne varmasti jo sinällään toisenlainen. Jos puhuu eri kulttuureista peräisin olevien tuttujen kanssa englantia tai työkollegoiden kanssa saksaa, on tilanne jo sinällään erilaista persoonallisuutta, tai lähinnä käyttäytymismallia, vaativa.

Ja tietysti on itsestäänselvää, että jos vitsiä ei pysty rakentamaan vieraammalla kielellä yhtä sujuvaksi kuin äidinkielellä, saattaa vitsi jäädä kertomatta.

Mutta sanoilla ja kielellä itsellään on varmasti myös jonkin verran mielialaa stimuloiva vaikutus. Kielillä puhuminen jo sinällään saattaa tuoda itsevarmemman olon. Lisäksi suomen kieli on niin epäseksikäs, että siitä hetkeksi poisvaihtaminen on pelkkää plussaa mielenterveydelle

Vierailija
Touko Trooper
Muistan lukeneeni jostain että kun uusi kieli alkaa olemaan jokseenkin hallussa niin tätä kieltä varten on myös huomaamatta kehittynyt oma "persoonallisuus". Itse olen havainnut että englantia puhuessani olen huomattavasti itsevarmempi ja agressiivisempi ja sanan säilä osuu tarvittaessa huomattavasti kipeämmin. Oletan että ympäristö ei ole voinut vaikuttaa tähän persoonallisuuteen läheskään niin paljon kuin suomeksi puhuvaan. Tämä on varmaan parhaiten havaittavissa kaksi- tai useampikielisissä perheissä. Eli minkälaisia kokemuksia muilla on tällaisesta asiasta?

No oletko huomannut, käyttäytymisessäsi eroja suhteessa siihen miten muut osaavat hallitsemasi kielen.

Oletko siis vain hieman ylpeä hallitsemastasi uudesta taidosta (suhtaudut hieman ylimielisesti niihin jotka eivät ole yhtä hyviä)

Jos näin on, niin se on hyvin yleistä, ja inhimillistä.

Persoonallisuutesi varmaankin kattaa kyllä koko sinun jokaisen luonteenpiirteesi, ja sen missä yhteydessä mikin ilmenee.
Itsevarmuudella on myös tapana varmistua, uusien taitojen myötä.

Vierailija

No oletko huomannut, käyttäytymisessäsi eroja suhteessa siihen miten muut osaavat hallitsemasi kielen.

Oletko siis vain hieman ylpeä hallitsemastasi uudesta taidosta (suhtaudut hieman ylimielisesti niihin jotka eivät ole yhtä hyviä)

Jos näin on, niin se on hyvin yleistä, ja inhimillistä.

Persoonallisuutesi varmaankin kattaa kyllä koko sinun jokaisen luonteenpiirteesi, ja sen missä yhteydessä mikin ilmenee.
Itsevarmuudella on myös tapana varmistua, uusien taitojen myötä.[/quote]

En todellakaan ole mikään englannin kielen mestari. Sanotaanko näin että osaan lontoota paremmin kuin berliiniä ja tukholmaa yhteensä.

Olen leikitellyt ajatuksella viettää aikaa ulkomailla jotta puhe muuttuis vielä sujuvammaksi.

Uusimmat

Suosituimmat