Kokemuksia haja-asutusalueiden viemäröinneistä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

No niin, asuuko joku vielä maalla?

Pitäisi rakentaa viemäröintijärjestelmä kauas kunnallistekniikan ulottumattomiin ja uuden jätevesiasetuksen mukaisesti. Olen funtsannut kompostoivaa biokäymälää sisätiloihin ja puhdistusjärjestelmään menisi siten vain harmaavesi.

Toisena vaihtoehtona on tehdä vesivessa ja viemäröintijärjestelmä myös paskavedelle.

Erilaisia pienpuhdistamoita, imeytyskenttäjärjestelmiä yms. näyttää olevan pilvin pimein tarjolla. Tilaa imeytyskentälle on, mutta sellaisen toimivuudesta olen kuullut monenlaisia tarinoita.

Onko jollain kokemuksia sisätilojen biokäymälöistä ja uusien asetusten mukaisista viemäröinneistä? Kuulisin mielelläni.

Edit: niin ja kyseessä on ympäri vuoden asuttava paikka, ei kesämökki.

Kommentit (3)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

huusi on kovasana ja myös toimiva. epäilen että muutassavuodessa säädetään laki että pitää olla huussi tai sitten vessanpönttöön on johdettava huuhteluvedeksi harmat vedet tai sadevettä.

imeytyskenttä on siinämielessä huono että menee tukkoon ajan x päästä. joillakin on massojen vaihto 5 vuoden välein toisilla 20 vuoden välein. kaikki on kiinni vain omasta käyttäytymisestään.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
sinnipirtti
huusi on kovasana ja myös toimiva.

Näin varmasti on mutta jonkinlaisen sisävessan kuitenkin rakennan. "Huussi sisällä" lienee sellainen kompostoiva pytty, valmistajat väittävät tietenkin yhtä hyviksi ja hajuttomiksi kuin vesivessat mutta olisi mielenkiintoista kuulla jonkun käyttökokemuksia.

sinnipirtti
imeytyskenttä on siinämielessä huono että menee tukkoon ajan x päästä. joillakin on massojen vaihto 5 vuoden välein toisilla 20 vuoden välein. kaikki on kiinni vain omasta käyttäytymisestään.

Näin olen kuullut minäkin. Siksi haeskelen jotain huoltovapaampaa.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

vastauksen löydät huussi ry:stä ja heidän sivuiltaan. taisipas siellä olla vielä esimerkkejä jo pitkältä ajalta.

ylen areenalta kannattaa kokeilla löytää neljä osainen paskajuttu ohjelma jossa hyysiköistä vähän laajemminkin juttua.

harmaa vedet voi muuten sitten myös käyttää pihan kasteluun...

sisä huussissa voi muuten sitten kompostoida normaalista kaikki biojätteet eikä omaa kompostoria tarvitse.

niin se linkki jäi laittamati http://www.huussi.net/

myös vedessä säästää aika paljon vuodessa (laskeskelin että n. 10 kuutiota vettä menee per asukas vessan pönttöön vuodessa. tairkoittaa 6 vessa käyntiä per päivä). jos jättää vesivessan pois ja samalla saa sitten typpirikasta ureaa vaimolle kukkapenkkeihin ettei tarvitse lannotteita ainakaan niille rehuille ostaa.

edit pitäneepä vielä lisää kirjoitella kun tuo aines on aika lähellä syräntä...

niin sitä olen vain ihmetellyt monasti että miksi ihmiset pelkäävät tuota kompostoitua paskaa kun se sattuu olemaan puhdasta ja oikein hyvää lannoitetta esim. perunamaalle. aikaisemminkin olen tänne ainakin yhteen yhteyteen kirjoittanut että omalla ulosteellaan voisi kasvattaa tarvitsemansa määrän viljaa.

en ole vielä kuollut vaikka aina olen syönyt ns. paskapottuja, ovat muuten makoisampia kuin apupaskalla lannoitetut.

toisen polven pilkkuvirhe

Uusimmat

Suosituimmat