Mitä pelkäät?

Seuraa 
Viestejä45
Liittynyt13.6.2009

Eli kyselisin mitä ihmiset täällä pelkäävät. Onko kenelläkään minkään sortin fobioita?

Itselläni on jonkinasteinen araknofobia, eli hämähäkkipelko.
Nykyään kylläkin hieman lievempi kuin ennen.

Keskustelua myös mitä oudoimmista fobioista.

Sivut

Kommentit (122)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Piikkejä, verikokeita ja rokotuksia pelkään jonkin verran. Aina on kauhea jännitystila niiden aikana. En tajua, miten jotkut pystyvät luovuttamaan verta ja makaamaan rentona toimenpiteen ajan.

Vierailija

Joskus saatan rupee psyykkaamaan itteeni vahingossa, jos esim oon nukkumaan menossa ja käsi on sängyn ulkopuolella, niin jos vaikka mieleen tulee että sängyn alla makaa joku hukkunut mätääntynyt ihminen minkä kylmä käsi kohta ottaa käsivarrestani kiinni. Hehe, tuon jälkeen yleensä nostan käden pois sängyn päälle.

Toope
Seuraa 
Viestejä23172
Liittynyt23.7.2006
nuubi
Joskus saatan rupee psyykkaamaan itteeni vahingossa, jos esim oon nukkumaan menossa ja käsi on sängyn ulkopuolella, niin jos vaikka mieleen tulee että sängyn alla makaa joku hukkunut mätääntynyt ihminen minkä kylmä käsi kohta ottaa käsivarrestani kiinni. Hehe, tuon jälkeen yleensä nostan käden pois sängyn päälle.

Olen pari kertaa yöllä pelästynyt sitä, kun olen puuduttanut käteni makaamalla sen päällä, niin ettei veri kierrä eikä ole tuntoa. On tosi kiva herätä kuolleen kylmännihkeän raajan vierestä, kun ei vielä tajua, että se onkin oma käsi.

Korkeat paikat ja mönkijät joilla on liikaa raajoja myös pelottavat.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Tietyn suunnan araknofobia minullakin, mutta se on aika hyvin hanskassa nykyään. Omaehtoista siedätyshoitoa olen tehnyt ja saanut rajattua pelon enää kohti tuleviin häkkisiin.

Melkein kaikkiin (kuviteltuihin) kammonkohteisiin toimii edelleen lapsena opeteltu kikka, joka kyllä vaatii jonkin verran keskittymistä ja on sen verran typerä etten viitsi kertoa sitä tässä julkisesti. Mutta pääasia että toimii. On muuten ehkäissyt lukuisat painajaiset kauhuleffojen ymssellaisten jälkeen... olen luvattoman herkkä visuaaliselle kauhulle ja hyvin tyynesti olen katsomatta pelottavampia kohtia sellaisissa leffoissa, joista arvaa mitä on tulossa.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mulla on ukkoskammo. Onneksi se alkaa olla jonkin verran hallussa niin että se ei enää rajoita mun elämää kovin paljoa. Esim. pahimmillaan se oli siinä pisteessä, että jos sääkartalla oli merkattu ukkospilviä niin seuraavan päivän aikataulu piti suunnitella niin että en ole yksin sinä päivänä hetkeäkään. Samoin jos ukkoskuuro sattui yllättämään niin menin vaikka pihalta hakemaan ventovieraan kaverikseni ettei tarvinnut olla yksin.

Nykyään pystyn jo olemaan yksin ukkosella, mutta silti en voi tehdä mitään ukkosella. Joudun keskeyttämään toimeni ja suorittamaan sarjan rituaaleja ja rentoutumisharjoituksia jotta paniikki ei iskisi. Ja esmes vessassa en voi käydä ukkosella enkä katsoa telkkaa tai kuunnella musiikkia.

Edelleenkin pahimpia on tilanteet, joissa herään ukkoseen. Silloin ukkonen on tavallaan päässyt yllättämään, enkä ole kerennyt suorittaa rituaalejani ja valmistautua ukkosen kohtaamiseen. Silloin yleensä panikoin ja itkenkin vähän. Saan kuitenkin tämmösenkin tilanteen yleensä hallintaani nykyään. Aiemmin peli oli menetetty...

Ukkosella tunnen suunnatonta, painostavaa pakokauhua. Tyhmintä on että en pelekää salamoja vaan jyrinää. Joka sinänsä on se vaarattomin osa.

Hämmentää.

Vierailija

Tulta olen pelännyt niin kauan kuin muistan, mutta tämä pelko on laantunut vuosien varrella sille asteelle että lähinnä minua hirvittävät enää huolimattomasti palamaan jätetyt kynttilät.

Kuolemaa pelkään, mutta se on sellainen vaikeampi juttu että ei ole kovin tietoinen asia, vaan joku vimmainen alitajuinen kauhu joka joskus pullahtaa esiin kun esim. herää yöllä yhtäkkiä - ja sitten tulee helvetin paha olla, ja syytä miettiessään ei saa päähänsä muuta kuin kuoleman. Tai korkeintaan mädäntymisen ja elävältä haudatuksi tulemisen.

Ihmisjoukkoja pelkään jonkin verran, koska en luota niihin. Helposti tulee mielikuvia että jos se joukko vaikka pillastuu - vähän niinkuin naudat tms.

Syvää vettä pelkään ja sitä että ihminen tai jokin kasvi tarttuu minuun siellä syvässä vedessä. Jos joku ihminen koskee järvessä, on siinä ja siinä etten mojauta nyrkillä. Sen verran jatkuvassa paniikissa olen jos olen niin syvällä etten jalalla yllä pohjaan (siksi yleensä uinkin matalikossa ja rantaviivan myötäisesti). - Kaksi kertaa elämässäni olen ollut lähellä hukkua, ja opin uimaankin vasta parikymppisenä.

Vierailija

Minen pelkää mittään muuta ko elämää.

Ertsu
Piikkejä, verikokeita ja rokotuksia pelkään jonkin verran. Aina on kauhea jännitystila niiden aikana. En tajua, miten jotkut pystyvät luovuttamaan verta ja makaamaan rentona toimenpiteen ajan.

Ai nii, tuosta tulikin mieleeni että täytyy käydä luovuttamassa taas verta. Kiitti muistutuksesta.

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005

Korkeita paikkoja, joista on mahdollista pudota, olen ruvennut vanhemmiten pelkäämään tai ainakin vähän kammoamaan, jos niihin pitää yllättäen mennä. Varsinkin sen jälkeen, kun muutin pois kerrostalosta. Täysin turvalliset korkeat paikat ei pelota, mutta esim. kallion kielekkeet tai jopa parvekkeet, joiden parveke on vyötärön korkeudella tai alempana.

Jos pakko on oikein korkealle mennä, pienellä psyykkaamisella ja hitaasti totuttelemalla se yleensä onnistuu.

Pihassani kaatamista odottaa kuivuva haapa, jonne kaatamista helpottamaan pitäisi kiivetä köysi mahdollisimman korkealle, mielellään tänä kesänä, koska ensi kesänä se on jo paljon kuivempi. Se kipuaminen hirvittää joka kerta, kun alan sitä miettimään, mutta uskoisin sen onnistuvan, kunhan saan lainattua tolppakengät jostain.

SamBody
Seuraa 
Viestejä5788
Liittynyt3.5.2008
zebi
Eli kyselisin mitä ihmiset täällä pelkäävät. Onko kenelläkään minkään sortin fobioita?

Itselläni on jonkinasteinen araknofobia, eli hämähäkkipelko.
Nykyään kylläkin hieman lievempi kuin ennen.

Keskustelua myös mitä oudoimmista fobioista.

Eiköhän nuo lukki- ja käärmespelot ole vain lajinvalinnan manifestoitumia: ennen nykyistä teollista elämää (eli käytännössä koko ihmiskunnan olemassaoloajan) ko. otuksia vältelleet elivät pidempään ja pääsivät sukuaan jatkamaan. "Ennakkoluulottomat" taas kokivat helpommin luonnollisen poistuman.
Oma korkean paikan pelkoni muuten on täysin pois pyyhkäisty kun itse on purtsikan ohjaimissa

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
asdf

Pihassani kaatamista odottaa kuivuva haapa, jonne kaatamista helpottamaan pitäisi kiivetä köysi mahdollisimman korkealle, mielellään tänä kesänä, koska ensi kesänä se on jo paljon kuivempi. Se kipuaminen hirvittää joka kerta, kun alan sitä miettimään, mutta uskoisin sen onnistuvan,

Jos kerta vanhemmiten on alkanut, niin varmaan ensi kesänä on vaikeampaa.

asdf
kunhan saan lainattua tolppakengät jostain.

Eikö sulla oo auton takaloosterissa?

Vierailija
Vatkain
Mulla on ukkoskammo.

Älä tyttö pelkää enää.

Olen aina pelännyt, että minua ajatteisiin takaa, otettaisiin vangiksi ja kidutettaisiin. Näen siitä joskus painajaisia.

Vierailija

Kaameaa kankkusta, jossa ei edes loiventavat, eikä 9 koukkuiset rapalan uistimetkaan pysy sisällä.

Korkeita paikkoja, esimerkiksi ritiläportaita korkeuksiin, josta näkee läpi alas. En myöskään uskalla seistä rotkon reunalla, vaikka olis näköalakaide. Polvet alkaa tutista.

Verikokeita ja neuloja.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
asdf

Pihassani kaatamista odottaa kuivuva haapa, jonne kaatamista helpottamaan pitäisi kiivetä köysi mahdollisimman korkealle, mielellään tänä kesänä, koska ensi kesänä se on jo paljon kuivempi. Se kipuaminen hirvittää joka kerta, kun alan sitä miettimään, mutta uskoisin sen onnistuvan, kunhan saan lainattua tolppakengät jostain.

Oi, jos saat popot jostakin, tulen mielelläni kiipeämään! Tolppakengillä en ole vielä puuhun kiivennytkään, sitä olisi kiva kokeilla.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat