Grillikastikkeet/marinadi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Noniin näin kesää varten aattelin pistää "tiede" aiheisen grillaus palstan pystyyn. Pistäkää parhaita reseptejänne marinadeihin eri lihoille, kanalle ja kasviksille. Oon koittanu metsästää niitä parhaita, mutta ei oo vielä vastaan tullut. Tein tänään chilimarinadia ja näyttäs tulevan ihan hyvää kohta testailemaan.. mutta itse asiaan eli reseptejä kaipaillen.

Kommentit (11)

Vierailija

2 dl annos:

1 dl öljyä
loraus olutta
soijakastiketta
grillausmaustetta
tabascoa tai chilimurskaa
valkosipulirouhetta tai tuoretta valkosipulia murskana
oreganoa tai pizzamaustetta
tomaattipyrettä

sekoita, maista ja sivele esim varhaisperunavartaiden tms jne yms kanssa Perunat kannatta esikeittää tai kypsentää mikrossa, etteivät jää raa-aksi. Itse suosin mikrouunia, jolloin perunasta tulee jämäkämpi

Vierailija

Tuli tuossa väännettyä tämmöstä settiä

öljyä
reilusti tuoretta oma kasvatettua habaneroa & lemon drop chiliä.
hunajaa
soijaa
suola
sokeri
sinappijauho
tomaattipyre
musta- & valkopippuri

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Helppo ja nopea:

Leikkaa kesäkurpitsasta n. 2 cm paksuisia paloja
Grillaa yhdeltä puolelta sopivaksi
Käännä
Tössäytä päälle Felixin valmista chilimarinadia lasipullosta
Anna grillautua kypsäksi
Vetele käkättimeen

On hyvää!

Hämmentää.

Vierailija

Jos ei halua (minä haluan) tehdä grillikastiketta itse, suosittelen Santa Maria tuoteperheen kastikkeita. Ovat todella hyviä

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Maissia kun grillaa niin se kandee sivellä öljy-suola-sitruunapippurisekoituksella. Öljynä rypsi-/rapsi-/auringonkukkaöljy.

Oliviöljy on pahaa ja yliarvostettua ja sen roudaaminen Suomeen maksaa rahaa ja ympäristöä.

Hämmentää.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Itse en käytä valmismarinadeja niiden sisältämien turhien lisäaineiden takia sekä sokerin takia. Sokeri vain palaa kiinni tai jopa liekittää grillattavat aivan turhaan.

Marinadiin ei tarvitse mielestäni sokeria, jos makeutta kaipaa, niin hunaja käy hyvin.

En käytä grillimaustettakaan, koska niissäkin on useimmiten E621 aromivahvennetta, joka aiheuttaa toisille jopa migreeniä. Samat aineet voi laittaa eri pusseista ilman lisäaineita.

Laitan oliiviöljyä, balsamicoa (valkoista tai punaista), tuoretta valkosipulia, tuoretta chiliä tai chilitahnaa (tai cajunmaustetta), valkopippuria, paprikajauhetta, tuoretta rosmariinia ja vaihtelevasti muita mausteita. Paljon.

Marinadia ei tarvitse olla niin, että lihat uivat siinä, riittää, että ne kierittää marinadissa. Ja marinadiin pari tuntia ennen grillausta riittää myös. Eikä suolaa marinadiin, tietystikään! Valmiille pinnalle vähän ripottelen merisuolaa, pysyy nesteet sisässä.

Kun olen laiska ja kiireinen, niin grillaan kanat ja maustan sitten! Sama käy possun ulkofileelle hyvin, siivujen päälle pippurit ja suolat.

Ja jos haluan tujua tavaraa, niin otan kaapista Rajahin Hot Curry Pasten tai Tandoori Pasten. Niissä ei ole E260 etikkahapon lisäksi muita lisäaineita (ei ainakaan tuoteselosteen mukaan muistaakseni). Nam! Sopii broilerille.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Kulaushaikara
Itse en käytä valmismarinadeja niiden sisältämien turhien lisäaineiden takia sekä sokerin takia. Sokeri vain palaa kiinni tai jopa liekittää grillattavat aivan turhaan.

Marinadiin ei tarvitse mielestäni sokeria, jos makeutta kaipaa, niin hunaja käy hyvin.

Palaa hunajakin.

Yksi aika hyvä marinadiaines on Ketjap manes.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009
Aweb
Kulaushaikara

Palaa hunajakin.

Yksi aika hyvä marinadiaines on Ketjap manes.

Niin palaa.

Vierailija
Leuka
Jos ei halua (minä haluan) tehdä grillikastiketta itse, suosittelen Santa Maria tuoteperheen kastikkeita. Ovat todella hyviä

Ovat tosiaan.
Myös South Parkista tuttua Worchestershire-kastiketta voi sotkea mukaan kaiken maailman marinadeihin. Juuri tänään marinoin kanaa näiden kahden, chilin ja valkosipulijauheen voimin.

Soijakastikkeella ja sekalaisilla mausteilla olen marinoinut lihaa ja tofua wokkiruokiin, mutta sellaiset tuskin sopivat aivan yhtä hyvin grillaukseen.
Lampaalle sen sijaan kehittelin parin reseptin pohjalta oman marinadin:
öljyä (rypsi käy hyvin)
rosmariinia (paljon)
timjamia (vähemmän)
mustapippuria tai sopivaa mausteseosta (esim. Forest blend tai Villi pohjola)
valkosipulia joko tuoreena murskana tai jauheena (paljon)
jotakin grillimausteseosta (itse käytän Nomua)

Saatua töhnää sitten vain hierotaan lampaanlihan pintaan, annetaan olla vaikkapa tunti-pari (lampaan hyvää makua ei saa peittää liialla marinoinnilla) ja lopputulos grilliin, uuniin tai pannulle.

Uusimmat

Suosituimmat