Metallinkeräys ja kysymys siitä

Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

En oikein tiennyt mihin kategoriaan tämä kuuluu, mutta mode siivoaa oikealle alueelle jos on väärä Kiitos poijjaat

Niin. Siis metallinkeräys. Mietin tuossa että minne metalliset (?) pakkausmateriaalit kuuluvat. Eli sipsipussit, nuudelipakettien kääreet ja sen semmoiset. Laitetaanko ne metallinkeräykseen vai sekajätteisiin?

Aloin miettimään, että onko ne niin kuin energiajätteen kohdalla on että luokan 3 muovia ei sinne saa laittaa tai lasinkeräykseen ei saa laittaa kovetettua tai auton lasia?

Yst. vas. pyyd. mahd. pian tlk. nimim. Epätietoinen

Hämmentää.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Tehokkaan lajittelun jälkeen jäljelle jää sekajäte, joka päätyy kaatopaikalle jätetäyttöön.

* imurin pölypussit, tupakantumpit, kylmä tuhka
* hygieniatuotteet, lastenvaipat
* hehkulamput, videokasetit ja cd-kotelot ja -levyt
* kumi- ja nahkatuotteet, tekstiilit ja jalkineet
* alumiinipinnoitetut muovipakkaukset (esim. sipsipussit)
* PVC-muovit (esim. putket, letkut, sadeasut)

kertoo Ekokymppi 2007. Mä diggaan kierrättää. Itse tekisin sipsipussista pikkusen kuumailmalentohärvelin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005

Toinenkin kysymys metallinkeräyksestä. Miten pikateräs tai kovametalli suhtautuu metallinkeräykseen? Jos ne yrittävät jotenkin rouhia tai paloitella kiinteää metallijätettä, esimerkiksi lajittelua varten, joku kovametallinen sorvinterä tekee mukavaa jälkeä rouhimelle.

Vierailija

Neutroni, sekaan vaan. Kyllä ne metallinrouhimet sen karbidipalankin siruiksi saa, ne kun ei tunnetusti kestä iskuja kovinkaan paljoa.

Toinen vaihtoehto on myydä jollekin karbidipaloja ostavalle firmalle noita, mutta voi olla että haluavat niitä pienen läjän aina kerrallaan.

Pikateräsromut voit lähettää minulle, keksin niille kyllä käyttöä

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
JaakkoFagerlund
Neutroni, sekaan vaan. Kyllä ne metallinrouhimet sen karbidipalankin siruiksi saa, ne kun ei tunnetusti kestä iskuja kovinkaan paljoa.

No murtuvathan ne, mutta ilmeisesti ne rouhimet kestävät pientä lommoa.

Toinen vaihtoehto on myydä jollekin karbidipaloja ostavalle firmalle noita, mutta voi olla että haluavat niitä pienen läjän aina kerrallaan.

Siihen menee sitten hieman enemmän aikaa ennen kuin noita on pieni läjä. Paljonko tuollaisista sitten maksetaan?

Pikateräsromut voit lähettää minulle, keksin niille kyllä käyttöä

Ei sitä romua minun harrastustoiminnassa niin kauheasti synny, että sitä kannattaisia lähetellä, lähinnä katkenneita pieniä poria ja tappijyrsimiä. Maksimissaan ehkä 50-100 g / vuosi. Katkeilu on kyllä vähentynyt, kun taitoni ovat parantuneet ja olen opetellut teroittamaan porat. Mutta jos haluat, niin voin kyllä panna ne sivuun ja lähettää ne sitten joskus kun niitä kertyy sellainen määrä, joka kannattaa kuljetuskustannusten puolesta lähettää.

Myytkö ne vain romuna vai teetkö niillä joitain?

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

tuhka ei ole jätettä! se on hyvää lannoitetta esim. nurmikolle ja marjapensaille kalkin sijasta.

ens talvena lähtee levitykseen n. 150 litraa tuhkaa pihalle hiilien kera. tuhka vaikuttaa heti hiili hitaasti. sais vain naulat ensin pois.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
sinnipirtti

ens talvena lähtee levitykseen n. 150 litraa tuhkaa pihalle hiilien kera. tuhka vaikuttaa heti hiili hitaasti. sais vain naulat ensin pois.

Kostuta tuhka kevyesti vaikka suihkepullolla ja sihtaa se. Toinen vaihtoehto on ravistella sitä astiaa reippaasti jonkin aikaa, niin kaikki raskas tavara päätyy sinne astian pohjalle.

Vierailija
Neutroni
Siihen menee sitten hieman enemmän aikaa ennen kuin noita on pieni läjä. Paljonko tuollaisista sitten maksetaan?

Ei mitään hajua, joskus vain tuli vastaan nettiä selaillessa ilmoituksia noiden karbidijätteiden ostamisesta.

Ei sitä romua minun harrastustoiminnassa niin kauheasti synny, että sitä kannattaisia lähetellä, lähinnä katkenneita pieniä poria ja tappijyrsimiä.

Minkäslaisella kalustolla sitä oikein harrastellaan? Itselläni on tuossa minisorvi, minijyrsin ja muuta tilpehööriä huoneen täydeltä Jos kiinnostaa jutella aiheesta tarkemmin, voi minulle pistää sähköpostia osoitteeseen einstein@mbnet.fi.

Maksimissaan ehkä 50-100 g / vuosi. Katkeilu on kyllä vähentynyt, kun taitoni ovat parantuneet ja olen opetellut teroittamaan porat. Mutta jos haluat, niin voin kyllä panna ne sivuun ja lähettää ne sitten joskus kun niitä kertyy sellainen määrä, joka kannattaa kuljetuskustannusten puolesta lähettää.

Myytkö ne vain romuna vai teetkö niillä joitain?

Kyllä nuo kelpaa, jutellaan sähköpostilla aiheesta enemmän En minä romuna myy mitään, omatkin tapit ja kaikki työkaluteräs päätyy laatikkoon talteen materiaaliksi, jos tarvitsee tehdä erikoisia teriä tai poraohjaimia tai muuten tarvitsee kovaa materiaalia.

Vierailija

Minä aikoinaan keräilin wolframkarbiditeriä useita tonneja ja niistä sai silloin 4 - 5 markkaa kilota markkinahinnasta riippuen.
Silloisesta duunista olivat. Siellä niitä ei kerätty, vaan päätyivät sekajätelavalta kaatopaikalle muuten.

Vierailija

Foliopakkaukset vain näyttävät metallilta, jos niitä tunkee metallinkeräykseen saa käsittelijä närästyksen ryydittämän kiukkupuuskan ja lähtee keskenpäivän, vaikka se sulatusprosessissa palaisikin pois, mutta ei ei ei.

Vierailija
Vatkain
Pitääkö tuosta OlliV:n vastauksesta päätellä että sipsipussit menee sinne metallinkeräykseen?

Siis ei mene. Listaus on tavarasta, joka menee sekajätteeseen. Jotain jäi kopioimatta. Copy-Pasten mestari taas asialla...

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Joo no olipa hyvä tietää. Siis ei foliota eikä metallista, ohutta, paperimaista metallia sinne. Sekajätteisiin siis jatkan niitten survontaa Aika tyhmää muuten kun nehän on siis metallia. Foliokin... Eli muuten ei sitte vissiin suklaalevyjen sisäkäärefoliotakaan sinne?

Vääntäkää mulle tää rautalangasta (joka sitten voidaan kierrättää...)

Hämmentää.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Vähän aikaa sitten, noin vuosi takaperin sai 1-laadun kuparista 4€ kilo. Nyt on alle euron.

Joten, jos lähistöllä vaihdetaan sähkökaapeleita, niin otat vanhat talteen, luultavasti ne saa ilmaseksi. (jos hakee yöllä)

Vitsi vitsi, mutta nyt sitä kannattaisi ostaa, vieläpä huomattavat määrät.

Parin vuoden päästä saa jo huomattavan voiton.

Nyt jos investoi vaikkapa 500€, niin hyvin todennäköisesti parin vuoden päästä saat 2-3000€, 1-laatua saa mm. laadukkaista johtimista, ne tosin pitää kuoria ensin, joka saattaa olla työlästä. Eristystä johdon pinnasta ei kannata polttaa pois, se laskee hintaa.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005

Sipsipussit ja vastaavat ovat muovia (polypropeenia muistaakseni), johon on kiinnitetty naurettavan ohut metallikerros. Suurin osa niiden massasta on muovia ja niiden metallimäärä on niin pieni, ettei siitä ole hyötyä kierrätyksessä. Varsinaiset metallifoliot, esimerkiksi alumiininen suklaalevyn kääre, käyvät kyllä kunhan eivät ole hirvittävän likaisia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat