Suomen lainsäädäntö

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko palstalla Suomen lakeja tuntevia kansalaisia? Minua on jo jonkin aikaa askarruttanut (ihmisten) geenimanipulaatioon ja kloonaukseen liittyvä lainsäädäntö.

Jos huomenna heräisimme maailmaan, jossa ihmisten kloonaaminen olisi tutkijoille arkipäiväisen helppoa, olisiko minun laillista 1. kloonata itseni, odottaa 19 vuotta ja 2. mennä geneettisen kopioni kanssa naimisiin/siviiliunioniin, olettaen että toive olisi molemminpuolinen?
Kloonattu yksilö olisi siis sijaisvanhempien synnyttämä & kasvattama, insestisyytösten vähentämiseksi.

Kommentit (4)

Vierailija

Suomen laissa ei ole erikseen kohtaa joka tekisi klooninsa naimisesta laitonta. Suomen laissa ei ole myöskään kohtaa, joka erikseen kieltää kloonaamisen.

Suomen laissa kuitenkin on kohta, joka sallii lakien soveltamisen, eli päinvastoin kuin Anglo-Amerikkalaisessa lainsäädännössä (joka kiitos TV:n on yleensä tunnetumpi kuin Suomen vastaava) Suomessa laki on sovellettavissa huomattavan laajalti, eikä ennakkotapauksia (KKO:ta lukuunottamatta) tunneta ollenkaan.

Tällöin klooni voitaisiin määritellä lähisukulaiseksi ja siten liitto sen kanssa olisi laiton ja samoin kloonin teko voidaan määritellä laittomaksi lääkelainsäädännön perusteella. Jos asia etenisi KKO:hon ja tuollaiset päätökset jäisivät voimaan, niin silloin se olisi de facto laki (olettaen että seuraava klooninsa kanssa naimisiin menevä saisi valitusluvan sinne asti; Korkeimman Oikeuden päätökset ovat ennakkotapauksia vain KKO:lle itselleen, eli alioikeuksia ne eivät sido missään olosuhteissa).

Vierailija

kukapa nyt haluaisi naimisiin itseään 19v vanhemman kloonin kanssa.
Nykyistä avioliittolakiakin voidaan tulkita niin, että avioliiton esteet täyttyvät ko tapauksessa. Eipä taida nykyinen lainsäädäntö sanoa itse kloonauksesta mitään.

Vierailija

niin...ja ylipäätään kyseisen asian pohtiminen on täysin turhaa koska moista tilannetta ei tule koskaan syntymään...

Vierailija
Harrastelija-Ajattelija

Suomen laissa kuitenkin on kohta, joka sallii lakien soveltamisen, eli päinvastoin kuin Anglo-Amerikkalaisessa lainsäädännössä [...]

Tällöin klooni voitaisiin määritellä lähisukulaiseksi ja siten liitto sen kanssa olisi laiton ja samoin kloonin teko voidaan määritellä laittomaksi lääkelainsäädännön perusteella.

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta.

Uusimmat

Suosituimmat