Ei saa typpihappoa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Moi,

Saakos Helsingistä pieniä määriä typpihappoa mistään?

Otin autosta jarrusatulan irti kun katkesi ilmausruuvi. Yritin iroittaa katkennutta ruuvia vastakierretapilla joka sekin katkesi ruuvin sisään. Yritin vielä porata mutta poran terä katkesi kun on niin kovaa ainetta tuo tappi. Typpihapolla voisi syövyttää alumiinisatulassa olevaa ruuvia sen verran että irtoaisi. Mutta kun ei löydy helsingistä typpihappoa alle 2,5l puteleissa.

Jos jostain saa pienempiä eriä niin viitsittekö kertoa vaikka yksityisviestillä jos ette halua ostopaikkaa kaiken maailman kotikemisteille mainostaa.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Miksi et osta vähän isompaa määrää kerralla? Litrahinta jää pienemmäksi ja tarvitset varmasti lisää loppuelämäsi aikana. Jos pienille määrille on kysyntää, voit varmasti myydä sen, mitä et käytä.

Vierailija

En tiedä, mistä saisit pienen määrän, mutta en ihan ensimmäisenä lähtisi syövyttelemäänkään. Alumiini siinä ensin häipyy. Sitten ei ole oikein kierrettä enää tai se on vajaa.

Laita kunnolla lämpöä terävällä kaasuliekillä (happi-asetyleeni), jos on pillit. Sitten naputtelua kantaan pistepuikolla, sivulle kuin kiertäisit ruuvia ja saattaa irrota.

Vierailija

Jo myrkyn keksit. Oletko varma että vain se ruuvi syöpyy? Kun vielä johonkin orgaaniseen lipsahtaa niin ohjelmaa on.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
Electric shadow
En tiedä, mistä saisit pienen määrän, mutta en ihan ensimmäisenä lähtisi syövyttelemäänkään. Alumiini siinä ensin häipyy. Sitten ei ole oikein kierrettä enää tai se on vajaa.



Ei alumiini mihinkään häivy.

Apteekista kannattaa kysellä typpihappoa, muista poistaa kaikki rasva kohteesta ja ole varovainen hapon kanssa.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija
kairamo

Apteekista kannattaa kysellä typpihappoa, muista poistaa kaikki rasva kohteesta ja ole varovainen hapon kanssa.



Ei taida Apteekit enää nykypäivinä happoja toimittaa. Muutama vuosi sitten ostin Yliopiston apteekista fosforihappoa mutta tänään sanoivat että typpihappoa ei saa. Rasva lähtee kun tohottaa kaasuliekillä hetken.

kfa
Seuraa 
Viestejä2516
Liittynyt13.3.2008
Lyde
Otin autosta jarrusatulan irti kun katkesi ilmausruuvi. Yritin iroittaa katkennutta ruuvia vastakierretapilla joka sekin katkesi ruuvin sisään. Yritin vielä porata mutta poran terä katkesi kun on niin kovaa ainetta tuo tappi.

Mikä on ruuvisi halkaisija?

Harkitse vielä sitä poraamista. Jos olet valmis syövyttämään typpihapolla niin mikset kokeilisi timanttiterällä jyrsimistä. Itse olen timantilla ja dremelillä sahaillut ongelmitta samaisen dremelin wolframkarpidista valmistettujen jyrsinterien varsia lyhyemmiksi. Timanttinen jyrsinterä puree myös vastakierretappiin.

Typpihapon käyttäminen alumiinin kanssa on riskipuuhaa. Et tiedä alumiiniseoksen lisäaineita. Jotkut alumiinit kestävät typpihappoa ja toiset syöpyvät pahasti. Tässä joku yrittää poistaa alumiinin pinnasta metalliroskaa hapolla:

http://www.finishing.com/313/32.shtml

Alumiiniseosten korroosiosta typpihapossa löytyy julkaisuja.

http://scitation.aip.org/getabs/servlet ... s&gifs=yes

Eräät tavanomaiset alumiiniseokset (1060, 1100, 3003, 5052) syöpyvät 40 % typpihapossa 35 asteen lämpötilassa luokkaa 6...8 mm vuodessa eli alumiinistakin lähtee 0.1 mm kerros noin viidessä vuorokaudessa. Lämpötilan nostaminen 10 asteella kaksinkertaistaa alumiinin syöpymisnopeuden.

Arvaisin, että jos typpihappoa käytät niin kierre vaurioituu. Jos kappaleessa on tilaa isommalle reiälle ja ruuville niin poraa vanha pois ja unohda happo.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Vierailija
tietää
Jos siinä on tilaa niin viereen uusi reikä ja kierteet. Tiivistys messinkiprikalla ja ruuviin ura nesteelle.



Ei ole oikein paikkaa uudelle pienemmälle reiälle. Reikähän pitäisi saada sylinterin ylimpään kohtaan johon ilmakupla muodostuu. Sylinterin seinämä näyttää niin ohuelta että siihen ei huvita porata kun ei ole varasatulasta mitään tietoa. Muuten tuo on kyllä hyvä neuvo.

Niin, jos saisi vaikka M5 mutterin kiinni tuohon sylinterin seinämään niin sittenhän voisi porata.

Vierailija

Ei siis taida olla sitä kaasupoltinta. Onkos MIG-hitsikone?

Laita siihen päälle sopivan kokoinen mutteri, läpi voi porata kierrettä isomman reiänkin sinkin poistamiseksi ja sitten MIG:illä mutterin läpi Kempin liimaa ilmausruuvin kantaan. Saa samalla tarpeeksi lämpöä irrotakseen. Sitten annat jäähtyä ja nitkuttelet hiljalleen irti. Kävisikö tämä?

Vierailija
kfa

Mikä on ruuvisi halkaisija?

Harkitse vielä sitä poraamista. Jos olet valmis syövyttämään typpihapolla niin mikset kokeilisi timanttiterällä jyrsimistä. Itse olen timantilla ja dremelillä sahaillut ongelmitta samaisen dremelin wolframkarpidista valmistettujen jyrsinterien varsia lyhyemmiksi. Timanttinen jyrsinterä puree myös vastakierretappiin.




Ilmausruuvi on M7 kokoa. Jos dremeliin saa 2-5 millisiä (pallo?) jyrsinteriä niin kokeilen ensin niillä. Joo, ja on tuo toisessa viestissä mainittu mutterin hitsaus tuttu konsti. Pitäisi vain viedä johonkin pajalle ja ruuvi on jo hakattu sen verran kuoppaan että hitsauskin näyttää aika hankalalta.

kfa
Seuraa 
Viestejä2516
Liittynyt13.3.2008
Lyde
kfa

Mikä on ruuvisi halkaisija?

Harkitse vielä sitä poraamista. Jos olet valmis syövyttämään typpihapolla niin mikset kokeilisi timanttiterällä jyrsimistä. Itse olen timantilla ja dremelillä sahaillut ongelmitta samaisen dremelin wolframkarpidista valmistettujen jyrsinterien varsia lyhyemmiksi. Timanttinen jyrsinterä puree myös vastakierretappiin.




Ilmausruuvi on M7 kokoa. Jos dremeliin saa 2-5 millisiä (pallo?) jyrsinteriä niin kokeilen ensin niillä.



Kokeilepa googlettaa "diamond ball point" dremel. Näet mitä maailmalla on tarjolla. Linkeistä pitäisi löytyä tuotteiden koodeja joita voi sitten Suomestakin kysellä.

Jos dremeliä käytät niin joudut virittelemään telineet. Ikinä en saanut dremelillä siistiä jälkeä aikaan ilman kunnon tukia. Jyrsinterien varsia saa tarvittaessa lyhyemmiksi timanttilaikalla katkomalla. Yritin joskus katkoa niitä tekemällä timanttiviilalla uran ja naksauttamalla mutta varren katketessa toisessa päässä oleva pallo katkaisee "whiplash" - tyyliin välittömästi niskansa. Näin kävi vaikka terä oli ruuvipuristimessa...

Itse käytin dremelissä alumiiniholkkien asemasta sitä erikseen ostettavaa porakonetyyppistä kiristintä. Alumiiniholkkien kanssa joutui terien varsia teipillä tai paperilla keskittämään, sillä holkin koneen puoleinen pää on hieman liian avara. Jonkun 0.8 mm piirilevyporan kanssa pienikin vaappuminen riittää tuhoamaan terän.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Vierailija
kfa

Harkitse vielä sitä poraamista. Jos olet valmis syövyttämään typpihapolla niin mikset kokeilisi timanttiterällä jyrsimistä.



Clas Ohlosonin hinnastostakin löytyi timanttipinnotteisia hiontateriä mutta varsinaista jyrsinterää ei sattunut silmiin.
Minulle kävisi kyllä kunnon terä 6m akselillakin. Siis normaaliin yläjyrsimen karaan.

No alkoi kuitenkin seisova auto v...aa ja laitoin jarrusyliterin lääkeruiskulla vaaka-asennossa jarruletkun reiästä täyteen nestettä. Niin että ilma tuli samasta reiästä ulos. Jarrut toimivat nyt mutta kun seuraavan kerran tulee tarvetta jarruja ilmata niin pitää ruuvi poistaa tai tehdä sylinteriin uusi ilmausreikä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat