Säilytysmonttu elintarvikkeille

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Maamontussa voisi esim. säilyttää virvokkeita ja muita hygieenisiä tuotteita mitkä eivät ole alttiita pilaantumaan.

Jos halua pitää oluet viileänä ja silti välttää sähkön kulutusta kaiva monttu.

Monttu on hyvä kaivaa ainakin metrin syväksi ja siihen kansi päälle.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Tiäremies on nimimerkkinsä mukaisesti syventynyt aiheen käsittelyyn perusteellisesti. Oikein hyvä! Itse asun isoisäni rakentamassa hirsitalossa, jota olen peruskorjannut kahteenkin otteeseen.
Itse asiassa minua hävettää se asia, että isoisäni rakensi läheiseen mäenrinteeseen 1940-luvulla maakellarin, joka toimii periaatteessa tänäkin päivänä erinomaisena jääkaappina.
Ongelma on vain se, että isoisän jääkaappi on 30:n metrin päässä asuintalosta, joten vaatisi melkoista ekoasennoitumista hakea joka aamu vuoden ympäri aamukahvi- ja ruokatarpeet maakellarista, kun oman keittiön nurkassa ovat samat tarvikkeet helposti saatavilla.
Sähkö saa kallistua vielä paljon, ennenkuin tuohon maakellariprojektiin lähden!

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Kylmäteknologiassa olisi paljon parannettavaa: jokaisen tuvan nurkassa surisee ja rämisee energiasyöppö kaappi, vaikka suurimman osan vuodesta ulkoa olisi vapaasti saatavilla rajaton määrä viileää ilmaa. Vaikka käytettäisiin nykyisen kaltaisia laitteita, on niissäkin parantamisen varaa: ne ovat huonosti eristettyjä, kompressori on laitteen alapuolella, vaikka sen pitäisi lämpötalouden kannalta tietysti olla yläpuolella ja jäähdytysrivoitus on piilotettu helvetinkoneen taakse paikkaan, jossa ei juuri ilma kierrä.
Tiedän, kustannuskysymys. Mutta silti turhaa.

Vierailija
Vaikka käytettäisiin nykyisen kaltaisia laitteita, on niissäkin parantamisen varaa: ne ovat huonosti eristettyjä, kompressori on laitteen alapuolella, vaikka sen pitäisi lämpötalouden kannalta tietysti olla yläpuolella ja jäähdytysrivoitus on piilotettu helvetinkoneen taakse paikkaan, jossa ei juuri ilma kierrä.
Näin on. Tässä on yksi tuotekehityksen paikka jolla loppukäyttäjän energiataloutta pystyisi huomattavasti kohentamaan.

Vierailija
Hans Lankar
Tiäremies on nimimerkkinsä mukaisesti syventynyt aiheen käsittelyyn perusteellisesti. Oikein hyvä! Itse asun isoisäni rakentamassa hirsitalossa, jota olen peruskorjannut kahteenkin otteeseen.
Itse asiassa minua hävettää se asia, että isoisäni rakensi läheiseen mäenrinteeseen 1940-luvulla maakellarin, joka toimii periaatteessa tänäkin päivänä erinomaisena jääkaappina.
Ongelma on vain se, että isoisän jääkaappi on 30:n metrin päässä asuintalosta, joten vaatisi melkoista ekoasennoitumista hakea joka aamu vuoden ympäri aamukahvi- ja ruokatarpeet maakellarista, kun oman keittiön nurkassa ovat samat tarvikkeet helposti saatavilla.

Toisaalta maakellari on kätevä jos päättää säästää ja ostaa (tai kasvattaa) kerralla ruokaa enemmän kuin sähkötoimiseen jääkaappiin mahtuu.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8916
Liittynyt18.8.2008
ville-v
Hans Lankar

Toisaalta maakellari on kätevä jos päättää säästää ja ostaa (tai kasvattaa) kerralla ruokaa enemmän kuin sähkötoimiseen jääkaappiin mahtuu.

Voi se kuopan kaivaa suoraa keittiön lattiaankin. Kansi vain päälle, että ei kakrut putoile.

Sanottiin ennen perunakuopaksi.

Vierailija
syytinki

Voi se kuopan kaivaa suoraa keittiön lattiaankin. Kansi vain päälle, että ei kakrut putoile.

Kuinka paljon tuollainen löyhkää radonia huoneilmaan?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Terrieri
syytinki

Kuinka paljon tuollainen löyhkää radonia huoneilmaan?

No ei sitä perunakuoppaa nyt keittiön lattiaan kaiveta!

Hämmentää.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Mutta ajatelkaas minun innovaatiota kellarista. Se on kaivonrenkaita pari metriä ja sisällä nouseva pyörivä hyllystö. Eli kaikki kama tulee hydraulisesti ylös. Vaikka keittiön lattiasta. Seuraavan polven versio on niin, että montusta tulee vain kuljetuslaatikoita ylös. Eli varastoautomaatti.

Idea on vapaata riistaa teknofriikeille.

Minä teen oikean kellarin jos voimia riittää. Ja matkaa on 60 m jo katsottuun paikkaan. Hyvässä kellarissa käynti voi olla extrem-tapahtuma.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
Mutta ajatelkaas minun innovaatiota kellarista. Se on kaivonrenkaita pari metriä ja sisällä nouseva pyörivä hyllystö. Eli kaikki kama tulee hydraulisesti ylös. Vaikka keittiön lattiasta. Seuraavan polven versio on niin, että montusta tulee vain kuljetuslaatikoita ylös. Eli varastoautomaatti.

Meillä on mökin keskellä kaivorenkaista tehty 1,5m syvä kellari. Toimii ihan hyvin ilman hydraulista järjestelmääkin.

Vierailija

Siispä jos tekee kuopan jonka sitten talvella jäädyttää ympäriinsä paksuksi jääkoloksi ja kevättalvella peittää hyvin niin kyllä kai siellä jäätä olisi vielä pitkälle kesään? Ainakin kaljat saisi kylmäksi...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat