Ukkonen ja pilaantuminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pilaantuvatko elintarvikkeet ukkosella helpommin kuin muina aikoina? Juuri hiljattain tuli vastaan henkilö, joka kiven kovaan väittää että esim maito menee pilalle ukkosella. Hänellä ei ollut tarjota ilmiölle mitään tueksi. Ajatus tuntui hyvin epäilyttävältä. Miksi mikrobit kasvaisivat nopeammin ukkosella, kuin muulla kelillä?

Kommentit (12)

Puolikuu
Seuraa 
Viestejä326
Liittynyt1.1.2006
Tetrafuran
Pilaantuvatko elintarvikkeet ukkosella helpommin kuin muina aikoina? Juuri hiljattain tuli vastaan henkilö, joka kiven kovaan väittää että esim maito menee pilalle ukkosella. Hänellä ei ollut tarjota ilmiölle mitään tueksi. Ajatus tuntui hyvin epäilyttävältä. Miksi mikrobit kasvaisivat nopeammin ukkosella, kuin muulla kelillä?

Parikertaa itselle on tapahtunut, että lasipullossa mukana ollut kahvimaito on juoksettunut ukkosen aikana piloille. Ei koskaa muulloin, mutta juuri ukkosen aikana. Maito on ollut myös liikkeessä, joka on saattanut osaltaan vaikuttaa tapahtumaan. Toisaalta monet ukkoset ovat tulleet ja menneet eikä maito ole juoksettunut.

Hohhoijakkaa

Vierailija
Phony
Vanhempi ketju asiasta.

Been there, doen that.
Ei vastannut kysymykseen vakuuttavasti. Jotkut ihmiset jopa puhuvat, että tätä olisi tutkitukin. Missä ne tutkimuset ovat? Olisi kiva tutustua tutkimusraportteihin tai edes niihin viittaaviin artikkeleihin ja uutisointeihin. Tavallisen kaduntallaajan lähteetöntä mututietoa on tullut vastaan jo aivan riittävästi.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Tetrafuran

Päin vastoin. Salamoiden tuottama otsoni tuhoaa mikrobeja. Maidon pitäisi kaiken järjen mukaan säilyä paremmin ukkosella.

Piha6
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.8.2008

Äh puh ja pöh - Äsken oli täällä melkoinen ukonilma. Mukava katsella, eikä elintarvikkeetkaan pilaantuneet, mutta kas TV-lähetykset katkesi, josta ei juurikaan harmia ollut.

Vierailija

- Lämpösellä ruoka pilaantuu helpommin
- Kesällä on lämmin
- Kesällä myös ukkostaa
- Ukkosella myös ilmankosteus kasvaa
- Home tykkää lämpösestä ja kosteasta...

Joka tapauksessa ruoka pilaantuu, kyllä vaan. Mulla kasvaa täällä mustaa hometta.

Onko ruokahome vaarallista? Onko "näkymätön" home vaarallista? Vai sittenkö vasta ruoka on pilalla kun siinä "kukkii" home?

Vierailija

"-Ukkonen voi saada maidon happanemaan
Olen huomannut, että maito happanee äkillisesti ukkosen jälkeen, vaikka sitä on säilytetty viileässä. Mistä tällainen yllättävä pilaantuminen johtuu?

Ilmiön olemassaolo tiedetään, mutta sitä on tutkittu niin vähän, että yksiselitteistä, varmaa selitystä sille on mahdotonta esittää. Maidon nopea pilaantuminen ukkosen jälkeen on synnyttänyt joissakin maissa ns. ukkoskahviperinteen. Kahvia on keitetty paitsi siksi, että on hyvä pysyä virkeänä salamaniskun varalta, myös siksi, että kahvimaito on syytä käyttää ennen kuin se happanee. Aikaisemmin ilmiön otaksuttiinkin johtuvan siitä, että ukkosta enteilevä painostavan kuuma ja kostea ilma kiihdytti maidon pilaantumista. Selitys on epätyydyttävä, sillä maidon on havaittu piimivän tavallista nopeammin siinäkin tapauksessa, että sitä on säilytetty valolta suojattuna jääkaappilämpötilassa ennen ukkosta, sen aikana ja jälkeen.

Käsitykset ilmiön syystä vaihtelevat, mutta monet tutkijat ovat sitä mieltä, että se johtuu eräänlaisesta sähkömagneettisestä säteilystä, koska ukkonen voi kiihdyttää maidon pilaantumisprosessia jopa ilmastoiduissa tiloissa. Jo ennen ukkosta ja salamointia syntyy voimakkaita laaja-alaisia sähkövarauksia, jotka voivat vaikuttaa maidon ominaisuuksiin."
http://www.tieteenkuvalehti.com/Crossli ... &id=7345_4

Piha6
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.8.2008
Olli V
Onko ruokahome vaarallista? Onko "näkymätön" home vaarallista? Vai sittenkö vasta ruoka on pilalla kun siinä "kukkii" home?

Ihan oikeasti, homehtuneita elintarvikkeita on syytä välttää syömästä.

Vierailija
Piha6
Kyllä, mutta onko mun terveellistä asua täällä mun kämpässä. Eikös se home ole ensin huomeilmassa, ja sitten vasta iskee ruokakaapissa leipiin?

Piha6
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.8.2008
fenomenologi
"-Ukkonen voi saada maidon happanemaan
Olen huomannut, että maito happanee äkillisesti ukkosen jälkeen, vaikka sitä on säilytetty viileässä. Mistä tällainen yllättävä pilaantuminen johtuu?

No johan ? En ole moista koskaan havainnut, mutta en edes yritä väittää asiasta mitään kun en tiedä.

Piha6
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.8.2008
Olli V
Piha6
Kyllä, mutta onko mun terveellistä asua täällä mun kämpässä. Eikös se home ole ensin huomeilmassa, ja sitten vasta iskee ruokakaapissa leipiin?

No nyt ehkä tarvit varsinaisia asiantuntijoita, valitettavasti en ole sellainen tässä home-jutussa. Olen "homeessa" mahdollisesti ihan vaan elettyjen vuosien takia.

Vierailija

Älkää ottako pahalla, mutta tässä kohtaa toivoisin selkeää rajanvetoa huhujen ja faktojen välille.

---mutta sitä on tutkittu niin vähän,--

Eli sitä siis on tukittu. Missä ne tutkimukset ovat?

--mutta monet tutkijat ovat sitä mieltä, että--

Ketkä tutkijat? Missä? Milloin?

Uusimmat

Suosituimmat