Kaiuttimista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Auton kaiuttimessa on paksu ja ohut uros-lattaliitin. Kumpi näistä on plus-liitin? Ei ole merkkattu kajariin..

Miten käy, jos liittää auton kaiuttimen kotistereoihin? Eri ohmimäärä...?

Entä tapahtuuko mitään, jos liittää plussan ja miinuksen väärinpäin, vai soiko kaiutin vain "sisäänpäin" silloin?

Kommentit (8)

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007
nooki
Auton kaiuttimessa on paksu ja ohut uros-lattaliitin. Kumpi näistä on plus-liitin? Ei ole merkkattu kajariin..

Miten käy, jos liittää auton kaiuttimen kotistereoihin? Eri ohmimäärä...?

Entä tapahtuuko mitään, jos liittää plussan ja miinuksen väärinpäin, vai soiko kaiutin vain "sisäänpäin" silloin?




Ohuempi lattaliitin on muist. yleensä miinus.

Jos liittää auton kaiuttimen kotistereoihin, siitä kuuluu ääni. Liian pieni impedanssi (ohmimäärä),voi tosin rikkoa vahvistimen pääteasteen. Vain suurilla voimakkuuksilla, jolloin esim 4ohmin kauttimeen menee tuplaten virtaa, kuin 8ohmin vastaavaavaan.

Jos + ja - menee väärinpäin, kaiutin soi käänteisesti aaltoon(ääni) verrattuna, tästä on haittaa vain silloin, jos joku muu kaiutin on toisinpäin kytketty, tällöin kaiuttimien tuottamat ääniaallot tavallaan blokkaavat toisensa.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija

Entä mitenhän liitän auton takakajarit autosoittimeen, kun auton ISO-liittimessä ei ole paikkaa kaiutinjohdoille? Tai siinä liittimessä on vapaita reikiä, mutta ei niitä metalliklipsejä, jotka tarttuvat kiinni soittimen pinneihin..

Vierailija

Jos siinä soittimessa on tuollainen lähtö kytkettynä, niin silloin riittää kun ostaa uuden ISO-liittimen jossa on nuo johdot, tai ostaa ne metalliclipsit vanhaan johtosarjaan.

Joissain harvoissa mankoissa ei ole kaiutinlähtöä, mutta tuskimpa sellainen on vahingossa eksynyt omistukseen.

Vierailija

ISO-liitin on kiinteästi autossa, ei pikakiinnityksellä. Pitääkö vaan katkaista johdot ja tehdä omat liitokset jos haluaa uuden ISO:n?

Vierailija

Millä johto puristetaan kiinni liitinnastaan? Käykö tavalliset pihdit tai tongit, vai tarvitaanko jotkut erikoispihdit?

Vierailija

Oikeaoppisesti noihin on olemassa oikeat työkalut, mutta lähestulkoon aina harrastajat laittavat nuo liittimet millon milläkin pihdillä, ja hyvin toimii.

Liitinhän on kuin nitojan niitti, aluksi u-muotoinen. Parhaiten se pysyy jos sen saa taiteltua johtimen säikeitten sekaan kuten nitojan niitti. Eli ei vaan johtojen ympäri pyötäyttäen, vaan puristaa sen niin että ne liuskat lävistävät sen johtimen kerran.
Toinen malli on putkimallinen liitin, siinä voi sivuleikkureilla varovasti painaa keskeltä johdon suuntaisesti, jolloin se putken "sauma" taittuu keskelle päin kuten edellisessä liittimessä. Siitä sit kärkipihdeillä puristetaan reunoilta jotta noi sauman kohdat "nousevat pystyyn", ja sit puristetaan päältä, jolloin liitin pureutuu hyvin johtimeen. Ja nättiä tulee näinkin, jos ei halua kalliita pihtejä ostaa.

Tosin tuossa kohtaa (pieni liitinnasta) ei varmaan normaaleilla pihdeillä kovin nättiä saa, pääasia ettei liitin irtoa pienellä nykäisyllä, eli kestää sen pienen tärinän mitä autossa on.

Tietysti jos noita liittimiä johtoineen on ylimääräisiä kaapissa, niin mikään ei estä ottamasta johdonpätkää irti ISO-liittimestä (pienellä neulalla kääntää haitta sivuun), ja siirtää se auton ISO-liittimeen (ensiksi tietysti se haitta takaisin asentoon jossa se lukittuu). Säästyypähän puristukselta, ja pistää kaiutin kaapelin kiinni "sokeripalalla".

Uusimmat

Suosituimmat