Suomen kielen tulevaisuus

Seuraa 
Viestejä2762
Liittynyt15.9.2006

Kotimaisten kielten tutkimuskeskus on julkistanut muistion Suomen kielen tulevaisuus, josta lainaan ajatuksia herättävän pätkän:

”Yllä mainituissa yliopistoissa on yhteensä 22 suomen kielen professuuria. Useimmissa suomen kielen laitoksissa tai oppiaineissa professoreita on vain yksi tai kaksi ja myös muuta henkilökuntaa on sangen vähän. Jyväskylän ja Turun yliopistoissa suomen kielen professuureja on kolme ja Helsingin yliopistossa kuusi. Tuoreen selvityksen mukaan suomen kielen lehtorin virkoja on yliopistoissa 40 ja yliassistentin virkoja kaksi. Määrä ei ole suuri millään mittarilla. Itse asiassa on hälyttävää, että suomen kielen yliopistotasoisten virkojen määrä (63) on pienempi kuin vieraiden kielten ja toisen kotimaisen kielen virkojen. Esimerkiksi saksassa ja ruotsissa on vastaavia virkoja molemmissa 68, ja englannin kielessä on peräti 97 virkaa.”
http://scripta.kotus.fi/www/verkkojulkaisut/julk7/suomen_kielen_tulevais...

(Tuo ”scripta” tuossa osoitteessa ei sitten tarkoita, että KOTUS on halla-aholaisten käsikassara – sana vain sattuu olemaan latinaa osaavilla yleisessä käytössä. )

Jaakko Häkkisen puolikuiva alkuperäsivusto http://www.elisanet.fi/alkupera/
Jaakko Häkkisen kuiva politiikkasivusto http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/

Sivut

Kommentit (52)

Jotuni
Seuraa 
Viestejä9534
Liittynyt31.8.2006
Jaska
Kotimaisten kielten tutkimuskeskus on julkistanut muistion Suomen kielen tulevaisuus, josta lainaan ajatuksia herättävän pätkän:

”Yllä mainituissa yliopistoissa on yhteensä 22 suomen kielen professuuria. Useimmissa suomen kielen laitoksissa tai oppiaineissa professoreita on vain yksi tai kaksi ja myös muuta henkilökuntaa on sangen vähän. Jyväskylän ja Turun yliopistoissa suomen kielen professuureja on kolme ja Helsingin yliopistossa kuusi. Tuoreen selvityksen mukaan suomen kielen lehtorin virkoja on yliopistoissa 40 ja yliassistentin virkoja kaksi. Määrä ei ole suuri millään mittarilla. Itse asiassa on hälyttävää, että suomen kielen yliopistotasoisten virkojen määrä (63) on pienempi kuin vieraiden kielten ja toisen kotimaisen kielen virkojen. Esimerkiksi saksassa ja ruotsissa on vastaavia virkoja molemmissa 68, ja englannin kielessä on peräti 97 virkaa.”
http://scripta.kotus.fi/www/verkkojulkaisut/julk7/suomen_kielen_tulevais...

Kuinkahan paljon Kotimaisten kielten tutkimuslaitoksen budjetista kuluu ruotsinkieleen?

Vierailija
Jotuni
Kuinkahan paljon Kotimaisten kielten tutkimuslaitoksen budjetista kuluu ruotsinkieleen?

Olisiko sinulla itselläsi jotain arviota? Suhteellisen läheltä ajoittain seurattuani Kotus on aika sekalainen seurakunta, jossa äidinkieleltään ja etnisiteetiltään aika kirjavat ihmiset tutkivat useita eri kieliä, mitä tässä maassa puhutaan. Onko siinä jotain väärin?

Vierailija
Bomt Kneder
Jotuni

Olisiko sinulla itselläsi jotain arviota? Suhteellisen läheltä ajoittain seurattuani Kotus on aika sekalainen seurakunta, jossa äidinkieleltään ja etnisiteetiltään aika kirjavat ihmiset tutkivat useita eri kieliä, mitä tässä maassa puhutaan. Onko siinä jotain väärin?

Paljonkohan siellä kulutetaan saamenkieleen? Todennäköisesti suhteessa enemmän, kuin suomalaisista on saamenkielisiä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

OT

Oli muuten siistä jutella parin unkarilaisen kanssa suomeksi kun olin ulkomailla. No ei siinä mitään, ymmärtää että unkarilainen lukee suomea. Mutta vielä siistimpää oli samalla reissulla porista tshekkiläisen hevarin kanssa suomeksi. Luki suomea ja norjaa Prahan yliopistossa. Kysyin että miksi ihmeessä niin sano vaan että "Parasta metallimusiikkia." Meikä oli että okei

Hämmentää.

Vierailija
Moses Leone
Bomt Kneder
Jotuni

Paljonkohan siellä kulutetaan saamenkieleen? Todennäköisesti suhteessa enemmän, kuin suomalaisista on saamenkielisiä.

Jep. Suhteessa väestömäärään näin on. Kertookohan se siitä, että saamelaiset sortaisivat suomalaisia?

Vierailija
Vatkain
OTOli muuten siistä jutella parin unkarilaisen kanssa suomeksi kun olin ulkomailla. No ei siinä mitään, ymmärtää että unkarilainen lukee suomea. Mutta vielä siistimpää oli samalla reissulla porista tshekkiläisen hevarin kanssa suomeksi. Luki suomea ja norjaa Prahan yliopistossa. Kysyin että miksi ihmeessä niin sano vaan että "Parasta metallimusiikkia." Meikä oli että okei

Offtopiciksi menee, mutta...

Törmäsin jenkeissä nahkaliikkeen nuoreen miesmyyjään, joka oli tulossa tänä kesänä Suomeen Tuska-festareille ja nimesi vielä kaksi suomalaista (tamperelaista vielä, no less) metallibändiä lajinsa parhaiksi edustajiksi maailmassa. Aikoi opiskella suomen kieltä ja muuttaakin Suomeen tulevaisuudessa. Hän oli kovin innoissaan saadessaan jutella kanssani (olen myös metallifani, tosin hieman eri alagenren suurkuluttaja), ja juttua olisi riittänyt pidemmäksikin aikaa, mutta jono takanani kasvoi hieman liikaa - kassalla kun olin. Tuollaisiin ihmisiin on aina mukava törmätä

Vierailija
Desi
Vatkain
OTOli muuten siistä jutella parin unkarilaisen kanssa suomeksi kun olin ulkomailla. No ei siinä mitään, ymmärtää että unkarilainen lukee suomea. Mutta vielä siistimpää oli samalla reissulla porista tshekkiläisen hevarin kanssa suomeksi. Luki suomea ja norjaa Prahan yliopistossa. Kysyin että miksi ihmeessä niin sano vaan että "Parasta metallimusiikkia." Meikä oli että okei

Offtopiciksi menee, mutta...

Törmäsin jenkeissä nahkaliikkeen nuoreen miesmyyjään, joka oli tulossa tänä kesänä Suomeen Tuska-festareille ja nimesi vielä kaksi suomalaista (tamperelaista vielä, no less) metallibändiä lajinsa parhaiksi edustajiksi maailmassa. Aikoi opiskella suomen kieltä ja muuttaakin Suomeen tulevaisuudessa. Hän oli kovin innoissaan saadessaan jutella kanssani (olen myös metallifani, tosin hieman eri alagenren suurkuluttaja), ja juttua olisi riittänyt pidemmäksikin aikaa, mutta jono takanani kasvoi hieman liikaa - kassalla kun olin. Tuollaisiin ihmisiin on aina mukava törmätä

Lisää offtopicia:

Minulle oli aikoinaan aikamoinen yllätys, että Brasiliallakin on oma suomlaiskaupunkinsa Penedo. Siitä on muuten tullut erittäin suosittu turistikohde. Brasilian valtion turismin edistämiskeskus mainitsee sen nettisivuillaan ja esitteessään. Suomea osaa Suomalaisen museon hoitajan mukaan enää vain 30 - 40 ihmistä, jotka ovat jo yleensä aika iäkkäitä. Suomi on hyvin esillä, siellä on joulupukinpaja, monia ravintoloita joilla on suomalainen nimi (Koskenkorva, Korvapuusti) ja joissain ravintoloissa ruokalistassakin on "suomalaisia" perinneruokia. Suomalainen klubi on paikkakunnan paras biletyspaikka. Toisinaan siellä esiintyy paikallinen kansantanssiryhmä Penedon Pippurit.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Rere
Minulle oli aikoinaan aikamoinen yllätys, että Brasiliallakin on oma suomlaiskaupunkinsa Penedo. Siitä on muuten tullut erittäin suosittu turistikohde. Brasilian valtion turismin edistämiskeskus mainitsee sen nettisivuillaan ja esitteessään. Suomea osaa Suomalaisen museon hoitajan mukaan enää vain 30 - 40 ihmistä, jotka ovat jo yleensä aika iäkkäitä. Suomi on hyvin esillä, siellä on joulupukinpaja, monia ravintoloita joilla on suomalainen nimi (Koskenkorva, Korvapuusti) ja joissain ravintoloissa ruokalistassakin on "suomalaisia" perinneruokia. Suomalainen klubi on paikkakunnan paras biletyspaikka. Toisinaan siellä esiintyy paikallinen kansantanssiryhmä Penedon Pippurit.

Tästähän taisi olla juttua siinä palstan ulkomaalaiset -ketjussa?

Desi

Joo nää on aina ihan mahtavia

Kiva huomata että edes muutamia ulkomaalaisia kiinnostaa tämä meidän maa, kieli ja kulttuuri. Yksi mun parhaista ystävistä on muuten saksalainen, joka oppi suomen lähes täydellisesti kolmessa vuodessa. Asunut nyt täällä 4 vuotta, eikä aio muuttaa pois.

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Yksi mun parhaista ystävistä on muuten saksalainen, joka oppi suomen lähes täydellisesti kolmessa vuodessa. Asunut nyt täällä 4 vuotta, eikä aio muuttaa pois.

Jotkut oppii, jopa muutamassa viikossa. Ystäväni veli opettelee joka vuosi uuden kielen. Se on kuulemma täysin helppoa, minulle täysin käsittämätöntä. Viimeksi kysyessäni hän kertoi opiskelevansa jotain Papua-Uuden-Guinean alkuperäiskieltä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Bomt Kneder
Vatkain
Yksi mun parhaista ystävistä on muuten saksalainen, joka oppi suomen lähes täydellisesti kolmessa vuodessa. Asunut nyt täällä 4 vuotta, eikä aio muuttaa pois.

Jotkut oppii, jopa muutamassa viikossa. Ystäväni veli opettelee joka vuosi uuden kielen. Se on kuulemma täysin helppoa, minulle täysin käsittämätöntä. Viimeksi kysyessäni hän kertoi opiskelevansa jotain Papua-Uuden-Guinean alkuperäiskieltä.

Joo niinhän ne sanoo, että mitä enemmän kieliä osaa niin sitä helpompaa niitä on oppia. Tää mun kaveri puhuu äidinkielensä lisääksi ruotsia, suomea ja englantia.

Hämmentää.

Vierailija

Must kuitenkin tää kieli on aika jes. Ikävä jos sillä ei nähdä tulevaisuutta. Haluisin ainakin ite puhua vielä pitkään.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Sitä minä en ymmärrä, että miksi äikänopiskelusta on pitänyt tehdä niin hemmetin vaikeaa. Pitäisi olla tasoryhmät myös äikkään, jotta kaikki saisivat nauttia äetimme kielestä...

Hämmentää.

Jotuni
Seuraa 
Viestejä9534
Liittynyt31.8.2006
Bomt Kneder
Jotuni

Turha käyttää rahaa ruotsin tutkimiseen. Ruotsissa on varmaan oma ruotsin tutkimuslaitoksensa. Epäilen ettei se tutki suomea ja suomea on tutkittava luontevimmin Suomessa. Ruotsin ruotsin tutkimus taitaa olla riittävää ruotsille eikä Suomen siihen kannata panostaa.

Me täällä rahoitamme ruotsin tutkimista ja samalla ihmetellään kun rahaa ei riitä suomen tutkimiseen. Kotuksen toiminnasta ollaan säästämässä. Veikkaan että suurimmat leikkaukset koskevat suomea.

-

Jaska
Seuraa 
Viestejä2762
Liittynyt15.9.2006
Vatkain
Oli muuten siistä jutella parin unkarilaisen kanssa suomeksi kun olin ulkomailla. No ei siinä mitään, ymmärtää että unkarilainen lukee suomea. Mutta vielä siistimpää oli samalla reissulla porista tshekkiläisen hevarin kanssa suomeksi. Luki suomea ja norjaa Prahan yliopistossa. Kysyin että miksi ihmeessä niin sano vaan että "Parasta metallimusiikkia."

Sittenhän suomen kielen tulevaisuus on turvattu! Samaa vauhtia kun suomalaiset snobivanhemmat kasvattavat lapsistaan englanninkielisiä, suomimetalli aiheuttaa merkittävän prestiisin ja saa yhä useamman ulkomaalaisen kasvattamaan lapsistaan suomenkielisiä. Nimeän täten ilmiön kaksisuuntaiseksi kompensoivaksi ylihyppykielenvaihdoksi.

Jotuni
Turha käyttää rahaa ruotsin tutkimiseen. Ruotsissa on varmaan oma ruotsin tutkimuslaitoksensa. Epäilen ettei se tutki suomea ja suomea on tutkittava luontevimmin Suomessa. Ruotsin ruotsin tutkimus taitaa olla riittävää ruotsille eikä Suomen siihen kannata panostaa.

Me täällä rahoitamme ruotsin tutkimista ja samalla ihmetellään kun rahaa ei riitä suomen tutkimiseen. Kotuksen toiminnasta ollaan säästämässä. Veikkaan että suurimmat leikkaukset koskevat suomea.

”Tutkimuskeskuksen toiminnassa eri kielet edustuvat siksi eri tavoin. Suomen ja ruotsin tutkimus tähtää laaja-alaisesti kielten historian ja nykyisyyden tuntemukseen, kun taas kolmen pienen kielen – saamen kielten, romanikielen ja suomalaisen viittomakielen – tutkimuksella pyritään ennen muuta näiden kielten yhteiskunnallisen aseman vahvistamiseen.”
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=183

Kotus ei siis pyri vahvistamaan ruotsin eikä suomen asemaa, koska ne eivät ole uhanalaisia.

”Yhtenä suomenruotsin kielenhuollon tavoitteena on estää suomenruotsia etääntymästä liikaa ruotsinruotsista.
Lähes puolet suomenruotsalaisista puhuu äidinkielenään jotain murretta. Suomenruotsalaiset murteet kuuluvat itäruotsalaisiin murteisiin, ja niissä on säilynyt useita piirteitä, joita Ruotsissa tavataan ainoastaan perifeerisissä, etenkin pohjoisissa murteissa.”
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=205

Suomenruotsi muodostaa oman itäisen murreryhmänsä, jota ei Ruotsissa puhuta. Ei ole kovin loogista ehdottaa, että Kotimaisten kielten tutkimuskeskus jättäisi tutkimatta jotain kotimaista kieltä ja ulkoistaisi sen tutkimisen jonkin toisen valtion insituuteille.

Yleensä leikkaukset koskevat sitä osastoa, jossa on jotain leikattavaa. Jos suomen kielen tutkimuksesta leikataan enemmän, silloin sen tutkimusvolyymi on suurin - niin kuin on vielä leikkausten jälkeenkin:

”Tulevien vuosien vähennykset merkitsevät sitä, että toimintaa täytyy supistaa tuntuvasti. Kuka silloin tekee sanakirjat ja huolehtii nykykielten kehityksen seuraamisesta ja kielenhuollosta? Miten käy Kielitoimiston neuvontapalvelun ja uusien hankkeiden, kuten hyvin käynnistyneen yhteistyön lainsäätäjien kanssa? Miten uusia kieliaineistoja saadaan kansalaisten ulottuville? Miten vähemmistökielet, joiden osuus nykyisinkin on liian pieni, näkyvät tulevaisuuden Kotuksessa?”
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=2910

Epäkohta, josta tämän ketjun aloitin, ei liittynyt Kotuksen toimintaan vaan yliopistojen suomen kielen oppiaineiden henkilökunnan suhteelliseen vähyyteen vieraisiin kieliin verrattuna.

Jaakko Häkkisen puolikuiva alkuperäsivusto http://www.elisanet.fi/alkupera/
Jaakko Häkkisen kuiva politiikkasivusto http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/

Vierailija

Kuuletteko ympäristössänne useinkin suomen kieltä? Joko rulettaa? Okei!
Enivei, öpaut. There is a chair... la la la

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat