Laiton uhkaaminen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kertokaas viisaat,mitä tarkoitetaan "laittomalla uhkaamisella"?
Meinaan kun vähän väliä saa lukea lehdistä että joku on syyllistynyt
laittomaan uhkaamiseen.
Saako joku harrastaa laillista uhkaamista ?

Kai kyssy saa.

Kommentit (10)

asdf
Seuraa 
Viestejä11078
Liittynyt16.3.2005

Laillista uhkaamista saa harrastaa kaikki. Sellaista on vaikkapa uhata poliisilla, jos joku puukottaa. "Jos vielä kerran isket sen puukon muhun, soitan kyllä poliisit!" Tuolla lailla. Voi toisin sanoen uhata asiolla, jotka eivät ole laittomia, esim. virkavallan kutsuminen paikalle.

Vierailija

Rikoslaki 7 § (21.4.1995/578):
"Joka nostaa aseen toista vastaan tai muulla tavoin uhkaa toista rikoksella sellaisissa olosuhteissa, että uhatulla on perusteltu syy omasta tai toisen puolesta pelätä henkilökohtaisen turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, laittomasta uhkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."

Liekkö ois laillista uhata esimerkiksi: "Jos kännissä ajelet niin tapat ihtes tahi jonkun muun. Jos yrität niin otan avvaimet poijes tai soitan polliisit paikalle." Tai kenties: "Tuo sinun ponupönttöviritelmäs vielä polttaa tuon saunas maan tasalle..." Tuo jälkimmäinen tosin voi olla jo vähän siinä ja siinä...

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
S.J.O.V
Liekkö ois laillista uhata esimerkiksi: "Jos kännissä ajelet niin tapat ihtes tahi jonkun muun. Jos yrität niin otan avvaimet poijes tai soitan polliisit paikalle." Tai kenties: "Tuo sinun ponupönttöviritelmäs vielä polttaa tuon saunas maan tasalle..." Tuo jälkimmäinen tosin voi olla jo vähän siinä ja siinä...

Eihän noissa ole mitään laitonta. Ekassa esimerkissä uhkaaja ei itse uhkaa toisen henkeä ja nuo pakkokeinot on lain mukaisia. Tai ainakin lain hengen mukaisia. Ja tuossa tokassahan ei mitään uhkausta ole etes, pelkkä ennustus.

Mukavaa tämä lain kirjaimen tulkinta

Hämmentää.

Vierailija
S.J.O.V
Rikoslaki 7 § (21.4.1995/578):
"Joka nostaa aseen toista vastaan tai muulla tavoin uhkaa toista rikoksella sellaisissa olosuhteissa, että uhatulla on perusteltu syy omasta tai toisen puolesta pelätä henkilökohtaisen turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, laittomasta uhkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."

Punasin sen cloun.

Vierailija

Onko tämä laiton uhkaus?

Tilanteen kuvaus: kaksi miestä riitelee julkisella paikalla.
Toinen sanoo toiselle:
- Tuo kaveri tuolla tulee kohta pistämään sinua puukolla, mutta minä en todennäköisesti laita tikkua ristiin sinun auttamiseksesi!

Vierailija
Hans Lankar
Onko tämä laiton uhkaus?

Toinen sanoo toiselle:
- Tuo kaveri tuolla tulee kohta pistämään sinua puukolla, mutta minä en todennäköisesti laita tikkua ristiin sinun auttamiseksesi!

Koska olet eri mieltä kanssani, annan tuon kaverin pistää sinua kohta puukolla.

Kyllä tuo uhkaukselta kuullostaa.

Vierailija
Hans Lankar
Onko tämä laiton uhkaus?

Toinen sanoo toiselle:

Voi olla mutta todennäköisemmin se on rikokseen yllyttämistä ja heitteillejättö.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Hans Lankar
Onko tämä laiton uhkaus?

Toinen sanoo toiselle:

Riippuu varmaan siitä, että onko se 100 % varma tieto, että nyt tulee muuten puukosta. Jos ei, niin kyse on taas ennustamisesta:

-Saatanan munapää, jos nyt tukehdut tuohon pullapalaan niin en kyllä elvytä!!!

Hämmentää.

Vierailija

Entäpä tämä "...jos näen sinut kaupungilla haukun sinut pystyyn (kunnianloukkaus)"?

Olen viimeaikoina miettinyt, josko lähtisi lakia lukemaan. Juristeilla käsittääkseni on hyvä palkka ja työllistymismahdollisuudet monella sektorilla. Yksityisenäkin voisi duunia paiskia - ja tietysti pitää hienoa pukua ja nauttia arvostusta .

Vierailija

Kiitoksia.

On toi Sohjolan laki monikirjavaa,miks sitä ei voida kirjoittaa niin että ihmisetkin sitä ymmärtäisivät.

Mutta varmaan lakisepot tahallaan lakeja laatiessaan tekevät niistä niin vaikeaselkoisia,että niitä voi tulkita monella tavalla.
Kuka minkin näkökulmasta.

Mutta kiitoksia vielä tulkinnoista.

Uusimmat

Suosituimmat